Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik een condensator moet aansluiten? Misschien ergens een voorbeeld of iets dergelijks?
En de condensator heb ik 2e hands gekocht, maar moet ik hem eerst nog opladen of iets dergelijks?
Alvast bedankt,
Stephan.
Aansluiten condensator!!!
Ja een Condensator is een kleine accu.
Dus KIJK EVEN UIT !
Opladen via een WEERSTAND.
Direct op de accu aansluiten geeft een dikke vonk, en je krijgt het effect of je wilt lassen.
Je kunt met een voltmeter de spanning meten over de polen om te kijken of de lading nog in de condensator zit.
ONTLADEN even via een 12V lampje b.v, zie je direct dat de condensator leeg is.
(neem een 12V 10W lampje)
Dus KIJK EVEN UIT !
Direct op de accu aansluiten geeft een dikke vonk, en je krijgt het effect of je wilt lassen.
Je kunt met een voltmeter de spanning meten over de polen om te kijken of de lading nog in de condensator zit.
-
Ok dus ik moet hem eerst ontladen voordat ik hem dus aansluit?GTI1-G60 schreef:Ja een Condensator is een kleine accu.
Dus KIJK EVEN UIT !
En hoe moet ik hem aansluiten? Er zitten 3 aansluitingen erop, wat moet op wat?
En zodra hij aangesloten is, laadt hij dan van zelf op?
Stephan.
kheb vandaag ook 1tje gehaald, en ga hem worgen aansluiten op de volgende manier:
vanuit m'n verdeelblok 10 mm kabel naar de +, niet langer dan 10 cm.
nassakabel van - naar massa, niet hetzelfde massapunt als die van m'n versterkers.
vanaf m'n remote trek ik een draadje door naar de aansluiting op m'n powercap.
hij is nog niet geladen, dus doe ik dat eerst.
als er zo'n 8 volt erop zit kan ie erin is me verteld.
meet eerst ff met een voltmeter hoeveel volt erop zit, dan kun je vaststellen ofie weer opgeladen moet worden(DENK IK)
vanuit m'n verdeelblok 10 mm kabel naar de +, niet langer dan 10 cm.
nassakabel van - naar massa, niet hetzelfde massapunt als die van m'n versterkers.
vanaf m'n remote trek ik een draadje door naar de aansluiting op m'n powercap.
hij is nog niet geladen, dus doe ik dat eerst.
als er zo'n 8 volt erop zit kan ie erin is me verteld.
meet eerst ff met een voltmeter hoeveel volt erop zit, dan kun je vaststellen ofie weer opgeladen moet worden(DENK IK)
-
Nog ff 1 vraagje, waar met de remote van m'n condensator nou precies heen? Ik heb nou zeg maar m'n + van condensator naar versterker gedaan en de - aangesloten op een massapunt ofzo.
Alleen die remote snap ik ff niet
.
Stephan
Alleen die remote snap ik ff niet

Stephan
Je moet de Condensator opladen via een WEERSTAND !*Stephan_RSI* schreef: En zodra hij aangesloten is, laadt hij dan van zelf op?
Stephan.
Als het goed is is die meegeleverd!
KIJK UIT de stroompiek is hoog.
3 aansluitingen 2x groot 1x klein.
groot is + en -
klein is remote vanaf je radio.
Haal + en - niet doorelkaar een dikke knal zal het gevolg zijn en je auto zit dan onder de electrolyt!
Een zwaar metaal, lekker giftig!
Dikke Condenstoren zijn GEEN SPEELGOED.
-
Hij heeft er geen weerstand bij gekregen.
-
Ok bedankt voor de uitleg.
Maar was vandaag ook nog langs een hifi zaak geweest en die zei dat het niet uitmaakte of je je condensator wel of niet eerst oplaad.
Wat kan er dan fout gaan als je je condensator niet oplaadt? Trekt ie dan je accu leeg ofzo?
Stephan.
Maar was vandaag ook nog langs een hifi zaak geweest en die zei dat het niet uitmaakte of je je condensator wel of niet eerst oplaad.
Wat kan er dan fout gaan als je je condensator niet oplaadt? Trekt ie dan je accu leeg ofzo?
Stephan.
Een ontlade condensator zonder voorschakelweerstand laden is voor een korte ( maar heftige ) periode een kortsluiting !!!
Zeker met condensatoren met grote capaciteit geen pretje voor accu en bedrading.
Zeker met condensatoren met grote capaciteit geen pretje voor accu en bedrading.
-
Ok, maar ik heb deze condensator van iemand anders over gekocht en daar heb ik niet zo'n ding bijgekregen om hem op te kunnen laden. Hoe kan ik de condensator anders opladen? Of heb je dat ding echt nodig? Zoja kan ik ze ook los kopen?
Stephan
Stephan
probeer het bij een electra zaak, die hebben wel weerstanden.
weet niet hoeveel ohm, maar je kan ook een zwaardere gebruiken, zal alleen langer duren om hem te laden.
die van mij ligt niet hier, als je vrijdag nog geen 1 hebt, wil ik hem wel posten voor je...
weet niet hoeveel ohm, maar je kan ook een zwaardere gebruiken, zal alleen langer duren om hem te laden.
die van mij ligt niet hier, als je vrijdag nog geen 1 hebt, wil ik hem wel posten voor je...
-
Ok bedankt,SMILLIAW schreef:probeer het bij een electra zaak, die hebben wel weerstanden.
Ik zal kijken of ik er 1 kan halen deze week.
je ken het ook met een halogeenlampje doen.
wel een zo laag mogelijke wattage aanhouden,dus gewwon een steekhalogeenlampje van 10 watt/12 volt.
wel een zo laag mogelijke wattage aanhouden,dus gewwon een steekhalogeenlampje van 10 watt/12 volt.
-
Hey sorry dat ik niet ff eerder reageerde, maar ben net terug van een car audio zaak en die vertelde me dat deze condensator niet opgeladen hoeft te worden, omdat hij zo'n eigen oplaad functie had ofzo.SMILLIAW schreef:En?
hebbie al 1tje gevonden??
pm me anders je adres, doe ik hem vandaag(vrijdag) op de bus....
Dus ik ga hem zondag ff aansluiten en kijken hoe die het doet.
Bedankt voor de info e.d.
Stephan.
Niet te veel herrie maken het stephan 
-
Ik kom wel een keer langs als ik m'n nieuwe versterker heb, dan kan je het horen ookZERO-X schreef:Niet te veel herrie maken het stephan