Warmrijden 5Gtt

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Eric H
Contacteer:

Ik heb al een search gedaan omdat ik dacht dat dit wel ergens beschreven stond, maar ik kan er niets over terugvinden.

Zeer binnekort ga ik voor het eerst met m'n 5gtt de weg op. Aangezien het voor mij een compleet nieuwe auto is, waarvan ik de gebruiken niet ken wil ik graag een aantal dingen weten.

Mijn vragen zijn als volgt :

-Welke meters moet ik in de gaten houden, en wat moeten ze aangeven.
( buiten de benzine meter dan he :p )

-Wanneer kun je de turbo vol belasten

Zoals ik al aangaf in een ander topicje ga ik m'n beestje binnenkort uitlaten, en om nou te voorkomen dat dit gelijk de laatste keer is wil ik graag goed voorbereid de weg op.

Alle andere tips zijn ook van harte welkom natuurlijk.
Cars : Volvo V40
R5 GTT FOR SALE
Check de site voor de voortgang
http://home.versatel.nl/e.hitzert

5 Turbo kopen ????
Steven
Car: M536

Okeej rijd altijd maar iets van 10km zonder turbodruk, dat doe ik tenminste.

Okeej we starten en we rijden gewoon rustig weg, lekker als een oude oma heel rustig invoegen. Gewoon heel weinig gas geven telkens. De turbodrukmeter mag niet bewegen.
Naarmate ie iets warmer wordt kun je rustig wat verder doortrekken in toeren, maar nog steeds als een oude oma met heel weinig gas.
Een beetje opbouwend rijden dus.

Meestal is de mijne rond de 10 km wel warm en ga ik voorzichtig een paar streepjes turbodruk gebruiken tot ik 15 km heb gereden, dan ben ik meestal wel zover dat ik geewoon kan gaan rijden.

Als je echt vol bij stoplichten wegwilt enzo moet je toch wel een flink stuk gereden hebben dattie echt goed warm is.

Verder kun je aan je oliedruk zien of de olie al aardig op temp is, als ie stationair op 1-2 bar staat kun je voorzichtig met je turbodruk gaan spelen.
Als ie stationair op 0 bar staat is de olie goed warm en kun je gewoon rijden zoals je wilt.
(let op, als je licht aanstaat geeft ie meestal 2 bar druk als ie volledig warm is!)
Abel
Über-Spammer

eerst stilstaand test draaien he. dan kun je wel zien of je olie druk meter uitslaat.

stationair 1-2 3000 toeren koud richting max, warm 4
temp meter moet tussen 1 en 2 streepje radiator fan aanslaan en na volgens mij binnen 5 minuten weer uit.

als hij op de snelweg boven de 2e streep komt, dan zou ik er een nieuwe radiator in gooien.

geen radio aan en eerst een tankje benzine rustig leeg rijden en (max 3000 toeren) en dan kleppen opnieuw stellen en kopbouten na trekken.

klinkt stom, maar vaar mijn bevindingen tot nu met nieuwbouw motoren olie vervangen icm. olie filter
Eric H
Contacteer:

Abel schreef: geen radio aan en eerst een tankje benzine rustig leeg rijden en (max 3000 toeren) en dan kleppen opnieuw stellen en kopbouten na trekken.

klinkt stom, maar vaar mijn bevindingen tot nu met nieuwbouw motoren olie vervangen icm. olie filter
Hoi Abel,

Het blok dat ik heb is niet nieuw opgebouwd, het is in 1999 compleet gereviseerd door VeGe, en heeft daarna al wel gedraaid.
Dus wat betreft het aanhalen van de kopbouten, denk ik dat ik dat wel achterwege kan laten.

Waar het mij vooral om gaat is waar ik op moet letten, en wat ik moet doen als het mis gaat.

1 van de dingen waar ik me een ietsie pietsie zorgen over maak is dat er geen hitteschild om de turbo zit.
Ik heb wel de ontstekingsunit verplaatst, maar je weet maar nooit.
Wat zijn jullie bevindingen hierover.
Heb weinig zin om na 30 kilometer naast een kampvuur te staan wat 5gtt heet :(
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Marcel dLC

Eric H schreef:
Abel schreef: geen radio aan en eerst een tankje benzine rustig leeg rijden en (max 3000 toeren) en dan kleppen opnieuw stellen en kopbouten na trekken.

Hoi Abel,

Het blok dat ik heb is niet nieuw opgebouwd, het is in 1999 compleet gereviseerd door VeGe, en heeft daarna al wel gedraaid.
Dus wat betreft het aanhalen van de kopbouten, denk ik dat ik dat wel achterwege kan laten.

Waar het mij vooral om gaat is waar ik op moet letten, en wat ik moet doen als het mis gaat.

1 van de dingen waar ik me een ietsie pietsie zorgen over maak is dat er geen hitteschild om de turbo zit.
Ik heb wel de ontstekingsunit verplaatst, maar je weet maar nooit.
Wat zijn jullie bevindingen hierover.
Heb weinig zin om na 30 kilometer naast een kampvuur te staan wat 5gtt heet :(
Een brandblusser in je auto is sowieso een 'must' :wink:
Eric H
Contacteer:

Marcel dLC schreef:
Bedankt voor de tip (I)
Litertje of 10 genoeg :D

Trouwens wat voor type blusser ??
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Ruud

Als ik je verhaal goed lees heeft je auto 2 jaar stil gestaan. Dit kan geen kwaat voor de motor maar je moet niet vergeten dat alles in de motor zig nu weer moet gaan zetten na 2 jaar met verlof te zijn. Mogelijk zijn ook een aantal keerringen vervormt die weer fijn soepel moeten worden. Dus als tip rij de eerste 500 tot 1000km maar rustig steeds opbouwend wat sneller. Maar altijd goed warmrijden en nadraaien ook als je zonder turbo rijd dat ding draaid toch rond.
Ow ja gooi na een kleine 1000 km ff een kanetje nieuwe olie erin met een orgionele nieuwe oliefilter dit zal je motor heel fijn vinden.
Ruud

Eric H schreef:
Marcel dLC schreef:
Bedankt voor de tip (I)

Bij de Gamma heb je al auto blussers voor een dikke 10 euro. Als er nood aan de man is kan die heel goed uitkomen. En trouwens zonder hitteschild heb je volgens mij minder kans op brand , omdat die hitteschilden meestal gaan branden als ze weer eens aan de uitlaat komen. Moet je natuurlijk geen brandstof lek hebben dan komen de vlammen door je ventilatie roostertjes naar binnen.
Eric H
Contacteer:

Ruud schreef:
Eric H schreef:
Marcel dLC schreef:
Bedankt voor de tip (I)

Bij de Gamma heb je al auto blussers voor een dikke 10 euro. Als er nood aan de man is kan die heel goed uitkomen. En trouwens zonder hitteschild heb je volgens mij minder kans op brand , omdat die hitteschilden meestal gaan branden als ze weer eens aan de uitlaat komen. Moet je natuurlijk geen brandstof lek hebben dan komen de vlammen door je ventilatie roostertjes naar binnen.
Ervaring hiermee Ruud ???
Maar moet ik een type A, B of C blusser nemen.
Ik geloof dat er nogal wat verschil zit tussen dit spul.
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Marcel dLC

Ik heb ook gewoon zo'n geval van de gamma, geen idee of het een type A,B of C is :lol:
Ruud

Hmm welk type weet ik eigelijk ook niet er staat altijd op auto blusser of zoiets. Mijn crosauto's willen nog wel eens fikken. Dan moet je het vuur stikken dat doen we door eerst ff onder de auto iets te spuiten zodat er geen zuurstof meer bij kan. En dan snel de klep een heel klein beetje open en goed naar binnen spuiten klep weer dicht. Ff wachten en je vuurtje is helemaal uit.
Maar over het type brandblusser zou ik eens voor langs de brandweer gaan bij jullie in de buurt. Die kunnen je een goed advies geven. Er worden veel poederblussers verkocht voor autos maar een ander spulletje is veel beter (geloof stikstof vraag dat maar eens aan de brandweer) maar is wel duurder. Ennee als je een goed antwoord weet op je vraag mag je die hier best wel posten.
frank_williams

a. Vaste stoffen doorgaans van organische oorsprong die meestal onder gloeivorming verbranden.Zoals;Hout, papier, stro, kunststoffen,kolen.

b.Vloeistoffen en vloeibaar wordende stoffen. Zoals; Olie, benzine,alcohol,sommige kunststoffen, vet en bitumen.

c. Gassen Zoals; Propaan, butaan en aardgas

d. Metalen Zoals; Magnesium, zirkonium, lithium, kalium en natrium.
Eric H
Contacteer:

FF zoeken op Google and this is what I found :

Momenteel word u in de bouwmarkten overstelpt door goedkope brandblustoestellen. Veelal zijn dit poederblustoestellen. De blusstof poeder geeft bij gebruik grote neven-(extra)schade. Heel simpel uitgelegd is poeder eigenlijk een chemisch zout waarvan de poeder deeltjes vaak vele malen kleiner zijn dan stof. Poeder dringt bij gebruik in de kleinste hoekjes en gaatjes en zal bij een hoog vochtigheid gehalte gaan corroderen op bijvoorbeeld de printplaten van de radio. Vaak geeft poeder na lange tijd nog problemen wanneer het niet deskundig is verwijderd.

1.Koop een brandblusser met een minimale inhoud van 2kg. In de bouwmarkt kunt u voor weinig geld ook een 1kg blusser kopen maar besef u wel dat deze in ongeveer 6 seconden geheel leeg is. Bij ondeskundig gebruik is de effectiviteit van die ene kilo poeder zeer klein.

2. Let op de goede brandklasse. (zie pagina brandklassen)

3.Koopt u een patroon of een druktoestel ? (zie pagina Patroon of druktoestel)

4.Het beste blusmiddel voor in de auto is sproeischuim. Een sproeischuimblustoestel geeft minder nevenschade dan poeder en heeft vaak een langere blusduur. Bovendien is de kans op herontsteking bij schuim minder dan bij poeder.

Let op. Niet alle sproeischuimblussers zijn ongevoelig voor vorst. Op het etiket staan de minimale en maximale gebruik temperatuur.

5. Zorg ervoor dat als u een blustoestel in uw auto monteert deze ook bij een aanrijding in zijn beugel vast blijft zitten. Vaak word een toestel in een klembeugel geleverd.Wanneer u deze verkeerd monteert zal de blusser bij een eventuele aanrijding uit de beugel schieten met alle gevolgen van dien.Bij de meeste blustoestellen is daarom een extra spanbandje bijgeleverd.

Als u even rustig rondkijkt zult u zien dat de prijzen van brandblussers nogal verschillen per aanbieder, dit kan door verschillen in bluscapaciteit of kwaliteit van de gebruikte materialen per fabrikant, maar ook garantie en servicemogelijkheden zijn belangrijk. Ook hierbij geldt de slogan Goedkoop is niet altijd Bestkoop.
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
frank_williams

Eric H schreef: 2. Let op de goede brandklasse. (zie pagina brandklassen)
:)
Ruud

Ja die poeder is rotzooi ja , ik heb hem ook in mijn 5 je liggen. Toch maar eens gaan kijken voor een degelijke brandblusser. Iemand al iets gevonden.
Goof

Als je onsteking achter het schutbord heb zitten, zou ik het hitteschild weg laten. Wat al eerder gezegd wordt, vaak is dat het geen dat vlam vat.

Mooi alu. of kevlar schildje zou natuurlijk geen kwaad kunnen 8), op zich zit ie er natuurlijk niet voor niets. :)
[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... gimg62.jpg[/img]

nb. Ik heb 'm er bij overigens mij afgejast. ;)
Eric H
Contacteer:

Goof schreef:Als je onsteking achter het schutbord heb zitten, zou ik het hitteschild weg laten. Wat al eerder gezegd wordt, vaak is dat het geen dat vlam vat.

Mooi alu. of kevlar schildje zou natuurlijk geen kwaad kunnen 8), op zich zit ie er natuurlijk niet voor niets. :)
[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... gimg62.jpg[/img]

nb. Ik heb 'm er bij overigens mij afgejast. ;)
Forgive me my ignorence,

Maar wat de fuk is dat, en dan bedoel ik eigenlijk de aansluiting die er bovenop zit.
Ken me niet herrinneren dat ik dat ooit gezien heb.
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Ruud

Dat is geloof ik een thermocontact voor de antiperculatie fan die zit trouwens ook in de carb. Er zijn overigens maar een paar wagens met z'n ding geloof alleen de late fase 2 of bleu sport.
catrinus

Warmrijden doe ik op de dirk jan hofmans manier. Maximaal 2 streepjes turbo druk tot de oliedrukmeter 1,5 bar aangeeft (met lichten uit en stationair) of 2 bar (met lichten aan en stationair). Ik doe het ook altijd op deze manier alleen haal ik de 1,5 bar nooit. ook niet als ik constand hard zit te blazen. Als mijn oliedruk 2 bar is stationair dan is het gasssssssssss. Dit doe ik nu bijna 2 jaar zo en nooit is er wat stuk gegaan op deze manier van warm rijden. veel zeggen maximaal 2000 toeren draaien maar dan word je motorolie niet goed warm (mijn bevinding). Ik ga maximaal met koude motor tot 3500 toeren (met 2 streepjes turbodruk). Dat wil prima en beschadigd je motor niet. Anders was de mijne allang stuk geweest. Ik heb hier thuis een boekje waarin staat hoe je je gtt het beste kunt warmrijden. Kan het hier wel neertypen maar heb het ff te druk er voor.
There will be plenty of time to rest when your dead
Christian

scannen is ook een optie :lol:
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ikzelf heb dus ook die gtt die in mijn wagen zit, maar dat is geen spiksplinternieuwe motor (wat ik ook van Erik H heb begrepen). Wat is nou de beste manier van rijden voor je gtt, voordat je lekker kan sprinten bij stoplichtjes of op de snelweg?
Riël start hem op, rijdt dan 5 minuutjes (wie weet minder) en gaat dan al blazen, en bij terugkomst laat hij zijn motor een minuutje aan staan voor hem af te zetten. Goed / slecht / kan het beter?
Eric H
Contacteer:

Ik word gek.........

Denk ik vanavond ff ilegaal te gaan rijden

( auto is geschorst en niet verzekerd, maar ik woon in de polder dus het enige wat je hier tegenkomt is een veldwachter op een koe :wink: )

Maar wat schetst mijn verbazing........Hij werkt niet.
Ik zal proberen het ff uit te leggen :
Starten en lopen geen probleem, maar wanneer ik mijn gas tot op de bodem intrap ( natuurlijk eerst goed warm gereden )gebeurd er eerst helemaal niets, vervolgens gaatie toeren maken en versnellen, maar echt geen vette knal in mijn rug, erger nog het enige dat er knalt is mijn uitlaat. :@

Eerst dacht ik dat de wagen op 3 pitten liep, dit getest, maar alle vier de pitten liepen net zo goed mee.
Het zal dus wel iets te maken hebben met de ontsteking, maar hoe kom ik hierachter !!!!!!!

HELP MIJ !!!! PLIEZZZZZZZZZZZZ
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
GTT__Geert

Loopt ie stationair wel goed, of loopt ie dan ook erg onregelmatig??

anders zou ik denken aan valse lucht, maar ik ben ook geen expert. Bij mij liep ie erg onregelmatig en reed heel onrustig.. dit bleek mijn vacuumvervroeger te wezen, misschien moet je daar ff naar kijken.

Het beste is denk ik nog om er een andere ontsteking op te hangen om ff te checken of die van jou wel echt stuk is.

Wel balen man!
don't be a fool, wrap your tool
Eric H
Contacteer:

Ik durf niet te zeggen ofie stationair k u t loopt, maar het verschil voel je wel.

Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik er al eerder een heeeeeeeeeel klein stukkie in heb gereden, en toen gingie af, dat was echt niet normaal meer :p
( hij had toen een tijd lang stationair gedraaid en iemand van mijn familie wilde weten of dit nou echt wel zo snel was.... :D , ben toen ff de dijk op en neer geblazen, en dat ging behoorlijk dus )

Iets anders dat mij nu te binnen schiet, hij heeft een tijd lang lopen draaien terwijl de tank op reserve stond, kan het zijn dat de carb vervuild is.

Lijkt mij eigenlijk niet de oorzaak, omdat er nogal wat knallen uit de uitlaat komen, en dat duid dus op de ontsteking.

Oke dat gaan we morgen eerst een doen, andere ontstekingsunit erop.

NOG MEER TIPS
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Ruud

Hmm Eric komt je turbo druk meter wel omhoog zo ja dan kun je die al uisluiten. Ben meschien een zeikert maar waarom lig je nu al pin gas te geven. laat die motor eerst eens een km of 500 weer loskomen.
Heb je nieuwe pakkingen gebruik voor de in en uitlaat en carb. Of zijn deze niet losgeweest. Hoe is je turbo op het vacum gedeelte aangesloten orgioneel met de 2 slangetjes. O ja als je turbo meter omhoog komt hoever komt tie dan.
GTT__Geert

Ik krijg ook knallen/ploffen uit mijn uitlaat, maar dat is alleen bij het terugschakelen.. niet echt heel erg :p

Maar ik zit eens te brainstormen voor je.. maar kun je wel zien op hoeveel druk je rijd? voor hetzelfde geld rij je maar op 0.4 bar en jah dan krijg je niet echt die duw in je rug.
Ik probeer maar wat te bedenken voor je hoor, dus ik zet alles neer waar ik aan denk
Eric H
Contacteer:

Ruud schreef:Hmm Eric komt je turbo druk meter wel omhoog zo ja dan kun je die al uisluiten. Ben meschien een zeikert maar waarom lig je nu al pin gas te geven. laat die motor eerst eens een km of 500 weer loskomen.
Heb je nieuwe pakkingen gebruik voor de in en uitlaat en carb. Of zijn deze niet losgeweest. Hoe is je turbo op het vacum gedeelte aangesloten orgioneel met de 2 slangetjes. O ja als je turbo meter omhoog komt hoever komt tie dan.
Ruud je kan mij niet genoeg zeiken, als je maar met de oplossing komt :D :D

Turbo druk meter slaat helemaal naar rechts uit, pakkingen zijn niet los geweest en dus ook niet vervangen.
Tja over het loskomen, de motor die ik heb komt uit de oude wagen van Ploegah, denk jij dat ik die nog moet losgooien :lol:

Turbo is origineel aangesloten.

Maar zoals ik hierboven al vermeldde ik heb er al eerder ff een kort stukkie mee gereden en toen ging het als de brandweer.
( wat ik me er van kan herinneren dan, want dat was maar een kort stukkie )
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Eric H
Contacteer:

GTT__Geert schreef:Ik krijg ook knallen/ploffen uit mijn uitlaat, maar dat is alleen bij het terugschakelen.. niet echt heel erg :p

Maar ik zit eens te brainstormen voor je.. maar kun je wel zien op hoeveel druk je rijd? voor hetzelfde geld rij je maar op 0.4 bar en jah dan krijg je niet echt die duw in je rug.
Ik probeer maar wat te bedenken voor je hoor, dus ik zet alles neer waar ik aan denk
Turbo druk staat als het goed is op 1 bar.
JAJAJAJAJAJAJAJA ik weet het dat is nie zo goed, maar ik moet hem nog ff terugzetten, maar op de een of andere manier vergeet ik dat de hele tijd.

Lijkt wel of ik dat niet zo belangrijk vindt :wink:
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
GTT__Geert

Eric H schreef:
JAJAJAJAJAJAJAJA ik weet het dat is nie zo goed, maar ik moet hem nog ff terugzetten, maar op de een of andere manier vergeet ik dat de hele tijd.

:worship: :worship: 1bar
Eric H
Contacteer:

GTT__Geert schreef:
Eric H schreef:

:worship: :worship: 1bar
:lol: :lol: :lol:
Toch nog wat te lachen op deze avond.........
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
GTT__Geert

Ach joh.. het komt helemaal goed met je auto.. :D

Ik heb mijn auto pas een half jaar denk ik, of nog niet eens..

Ik ben er zo gek van (net als jou denk ik) dat ik er al een ander blok in heb zitten, want er was er 1 vastgelopen.
Aandrijfassen vervangen, vandaag weer een koelfan vervangen (k*twerk) en heb er een dump valve opgezet gister....ect ect

Ik heb echt het renault virus te pakken denk ik..

Als je lief bent voor je auto dan ontvang je al die liefde dubbel en dwars terug (F) :smoke:
Ruud

Dus je hebt er nog mee gereden voor je er aan begon. Dus ff nadenken wat heb je motorisch allemaal losgehad. Wat voor onsteking zit erop (208/209).Denk ff mee dan kom ik op deze donkere avond meschien nog ff los. Ow ja hoor je rare dingen als je gas geeft hard suizen ofzo, en hoe loopt de auto voor de rest wel lekker of stotert die.
Eric H
Contacteer:

Ruud schreef:Dus je hebt er nog mee gereden voor je er aan begon.
Sterker nog ruud.........

Ik heb er mee gereden nadat'ie was omgebouwd, het enige dat er daarna mee is gebeurd is dat de skirts erop gezet zijn.

ik ben bang dat ik puntsgewijs alles af moet gaan lopen.
-bougies
-bougiekabels
-ontstekingsunit
-BDP sensor

Over de BDP sensor gesproken, ik heb hier wel het draadje van verlengt omdat ik vond dat'ie nogal strak boven de turbo liep, en bang was dat dat voor problemen ging zorgen.

Kan het trouwens ook water in de carb zijn.
( dit in het kader van draaiende motor op reserve, en ik weet dat er altijd wat water onderin een tank ligt. )
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Ruud

Water in je tank!!!!!!!!! haal die er maar eens als eerste uit (dat had je net niet gezegd), ik moet de eerste auto met brandstof motor die op water loopt nog tegen komen. Water vernevelt niet zo goed als benzine en dan krijg je druppelvorming waar ook benzine aan hecht. Waardoor de benzine niet ontbrand (de knallen) en de motor veel te weinig benzine krijgt. Zorg morgen maar eens voor een schoon tankje benzine zonder water. En die bd sensor kabel kun je gewoon verlengen dat is geen probleem wel ff zorgen dat de kabels even langzijn en natuurlijk goedom zijn aangesloten. Succes morgen groeten ruud.
Eric H
Contacteer:

Ruud schreef:Water in je tank!!!!!!!!! haal die er maar eens als eerste uit (dat had je net niet gezegd), ik moet de eerste auto met brandstof motor die op water loopt nog tegen komen. Water vernevelt niet zo goed als benzine en dan krijg je druppelvorming waar ook benzine aan hecht. Waardoor de benzine niet ontbrand (de knallen) en de motor veel te weinig benzine krijgt. Zorg morgen maar eens voor een schoon tankje benzine zonder water. En die bd sensor kabel kun je gewoon verlengen dat is geen probleem wel ff zorgen dat de kabels even langzijn en natuurlijk goedom zijn aangesloten. Succes morgen groeten ruud.
HU PEERD HUUUUUUUU :wink:

Ik zeg niet DAT er water in mijn tank zit, ik vraag me af og het mogelijk is.
En trouwens ik heb vanvond getankt dus dat water moet binnenkort dan wel allemaal uit de leidingen en de carb zijn of niet ????

Nou ja ik ga morgen weer verder denken

Mochten er mensen zijn die uit de buurt van rotterdam komen, die er verstand van hebben, en die van een koud biertie houden :beer: , morgen tijd over hebben dan zijn ze bij deze uitgenodigd.

Bel anders maar morgen op 010-44696673.
of na 1800 uur op 06-23096185.

Gegroet, ik ga nog ff surfen en dan ga ik MAFFEN
R5 GTT FOR SALE

5 Turbo kopen ????
Plaats reactie