Vraag over rijbewijs B: Mag dit?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Op mijn werk hebben we een 2 Mercedes vrachtautootjes. Het zijn de kleinste modellen die te krijgen zijn met een bak die los is van het gedeelte waar de bestuurder en passagier zit. De bak zit er dus wel vast op, maar is niet 1 geheel met de voorkant van de wagen. Effe voor de zekerheid: er hang GEEN oplegger achter! Het is een 4-wieler, er zit een laadklep achterop, verder niks speciaals.

Nu is mijn vraag: Mag je zo'n wagen rijden als je alleen rijbewijs B hebt of moet je daarvoor ook C hebben? Ik heb al op de site van het CBR gezocht, maar kon niks vinden. Daarna heb ik hen gemaild, maar tot nu toe ook nog niks vernomen, dus misschien weet iemand het hier? :)
Marcel B.

Vriend van mij rijdt ook in die bakken, en heeft alleen B, dus of hij rijdt illegaal, of het mag gewoon maar volgens mij is dat geen probleem... als ie maar niet boven de 3500 kg uitkomt
Don't walk the grass... smoke it
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Het gaat erom of het ding omlaag is gekeurd (tot 3500kg totaal dus) meen ik.

Waarschijnlijk mag het gewoon hoor.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Merijn
Über-Spammer

Die 3500 kg is ledig gewicht of totaal gewicht?
Bas
Bestuurslid

Totaal
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Marcel J.

laadvermogen plus leeg wagengewicht mag niet boven de 3500 kg komen. Kun je gewoon op kentekenpapieren zien.
Merijn
Über-Spammer

Okay, ik ga het effe checken!

Bedankt voor de reacties! :D
Merijn
Über-Spammer

ff snel nog:

Wil dat dus zeggen als de wagen leeg 1500 kg weegt en ik er 1000 kg lading in heb zitten, je er wel met B in mag rijden. Maar als je er 2100 kg lading indoet niet?
Heintjo
Contacteer:

Heb er even 'n Theorie Boek bijgepakt.. daar staat het volgende in:
Met rijbewijs B mag u de volgende voertuigen besturen:
- motorrijtuigen op drie wielen (behalve motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen) en motorrijtuigen op vier wielen, waarvan de toegestande maximummassa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, onder wie de bestuurder niet is inbegrepen. Als de toegestane maximummassa als gevolg van een aan het voertuig aangebrachte bepantsering meer is dan 3500 kg mag het voertuig bij wijze van uitzondering met rijbewijs B worden bestuurd;
En voor het rijbewijs C geldt:
Met rijbewijs C mag u de volgende motorrijtuigen besturen:
- motorrijtuigen, behalve motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D (autobus, red.), waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 750kg.
Ik heb ook eens op de site van budget verhuur gekeken, daar hebben ze'n aantal kleine vrachtwagens te huur staan waar je met rijbewijs B gewoon in mag rijden. Laadvermogen varieert van 650kg (Renault Kangoo) tot best flink.. 1160kg (Iveco 29 lg (pick-up/dubbele cabine)). Weet niet precies wat voor modellen dat zijn, maar al met al denk ik dat je gewoon in je Mercedes kan gaan zitten hoor :)
robert

het maakt uit hoeveel de auto maximaal mag vervoeren volgens de papieren, niet wat je werkelijk vervoert. Ook al vervoer je nix.

Voor een lege personenbus heb je ook een busrijbewijs nodig.
Heintjo
Contacteer:

Merijn schreef:Wil dat dus zeggen als de wagen leeg 1500 kg weegt en ik er 1000 kg lading in heb zitten, je er wel met B in mag rijden. Maar als je er 2100 kg lading indoet niet?
Sterker nog, als je er 2100 kg in kwijt zou kunnen volgens specificaties, mag je er al niet in rijden. Zoals inderdaad al gezegd is, totaal ervan zou op de kentekenpapieren moeten staan.
Merijn
Über-Spammer

Okay, thanks! :D
Marcel J.

Merijn schreef:ff snel nog:

Wil dat dus zeggen als de wagen leeg 1500 kg weegt en ik er 1000 kg lading in heb zitten, je er wel met B in mag rijden. Maar als je er 2100 kg lading indoet niet?
Het gaat er niet om wat je laad, maar je laadvermogen!! Als je auto 1500 kg weegt en je laadvermogen is 1000 kg dan kun je lekker gassen. Is je laadvermogen meer dan 2000 kg dan zou ik hem laten staan :D :wink: ook al heb je er nix op liggen.

snap je ook waarom die aannemersbusjes altijd zo door de assen zakken :wink: :wink: laadvermogen 500 kg terwijl der 1500 kg opligt :D :D
Laatst gewijzigd door Marcel J. op di 12 aug 2003 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
robert

klopt, aannemers zijn per definitie oplichters.
Marcel J.

Net te laat :lol: :lol: :lol: :lol:
robert

gheghe ;)
clio 1.4 16v look
Contacteer:

Het is zo dat als het totaalgewicht van de wagen 3000 kg is, je niet meer mag vervoeren dan 500kg.
Het verhuurbedrijf zeg dan "Ja dat mag met B"
Als het totaalgewicht (Auto+laadvermogen) tot 3500
kg. is dan mag het met "B" maar als je voor na het
werk er nog een kratje bier inzet waardoor je over
die 3500 kg komt, en je krijgt contrôle, dan ben je
de klos!
Turbo-Peer

Ik heb via het werk ook vaak zat in zo'n soort "vrachtwagentjes" gereden met alleen rijbewijs B.

Het ding werd echter wel vaak volgestouwd met zware materialen (bouwmarkt).
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
ricky

maar de aanhanger mag dus wel maar maximaal 750 kg wegen. en volgens mij moet het een enkel as hebben, geen dubbele as. want dat is weer voor C rijbewijs
illusie is de realiteit met een gebrek aan alcohol
Merijn
Über-Spammer

Okay, thanks! :)
Marcel J.

ricky schreef:maar de aanhanger mag dus wel maar maximaal 750 kg wegen. en volgens mij moet het een enkel as hebben, geen dubbele as. want dat is weer voor C rijbewijs
sorry dat ik het zeg, maar is onzin. 750kg laadvermogen is maximaal ongeremd, is de aanhanger geremd mag max autogewicht plus laadvermogen aanhanger niet meer dan 3500 kg zijn. Denk hierbij aan caravans enz. 99% van de rijders met caravan heeft geen aanhangerrijbewijs (kgeloof E)
Rick D.

Het rijden met of zonder E rijbewijs is en blijft vaak een discussie punt, aangezien ik mijn E heb hoef ik me niet druk te maken. Op het oude rijbewijs stond het in tekst, ongeveer als volgt:

Je mag ZONDER E-rijbewijs rijden tot een maximaal totaal gewicht van 3500kg, waarbij het totaal gewicht (incl max.toelaatbaar laadvermogen) van her trekkende voertuig 1 kilo zwaarder moet zijn dan het maximaal totaal gewicht van het getrokken voertuig.

Dus mag je rijden met een auto die een maximaal totaal gewicht heeft van 1751 kg en dan mag het maximale totaal gewicht van het getrokken voertuig niet meer bedragen dan 1749 kg.

Als je dus met een aanhanger rijdt die 1500kg mag laden en deze weegt leeg 250 kg, dan heb je een E- rijbewijs nodig.
Heintjo
Contacteer:

Nu we het hier zo over hebben, ik zag zojuist een "bijna gewoon" mercedes-bestelbusje staan in de straat, maar dan een auto-ambulance variant. Kan je dat ook rijden met B? Niet dat ik daar meteen in ga rondraggen (of heeft Renault ook mooie? :) ), maar het zou wel's handig uit kunnen pakken in de toekomst..

Iemand 'n idee wat het laadvermogen van die wagens is? Ik neem aan dat de gemiddelde auto die je achterop zet toch echt geen 3500kg is :)

[edit] natuurlijk met inachtneming van wat mijn voorganger hier zojuist zegt, die ambulance op zich zal ook wel zo'n 1000 a 1500kg wegen, dus dan geen auto's versjouwen van meer dan 2500 a 2000kg.. [/edit]
Bas
Bestuurslid

Heintjo schreef:Nu we het hier zo over hebben, ik zag zojuist een "bijna gewoon" mercedes-bestelbusje staan in de straat, maar dan een auto-ambulance variant. Kan je dat ook rijden met B?
Zie boven...
Ja dus
Janine

MJ schreef:99% van de rijders met caravan heeft geen aanhangerrijbewijs (kgeloof E)
Nee logisch... het meerendeel van de mensen die met een caravan op stap gaan stammen nog uit het tijdperk waarbij je automatisch je E rijbewijs ontving op het moment dat je slaagde voor je B...
Een beetje vreemd is best lekker
Marcel J.

Janine schreef:
MJ schreef:99% van de rijders met caravan heeft geen aanhangerrijbewijs (kgeloof E)
Nee logisch... het meerendeel van de mensen die met een caravan op stap gaan stammen nog uit het tijdperk waarbij je automatisch je E rijbewijs ontving op het moment dat je slaagde voor je B...
:D :D idd van voor 1985(?) dacht ik
Heintjo
Contacteer:

Bas schreef:
Heintjo schreef:Nu we het hier zo over hebben, ik zag zojuist een "bijna gewoon" mercedes-bestelbusje staan in de straat, maar dan een auto-ambulance variant. Kan je dat ook rijden met B?
Zie boven...
Ja dus
Ik ben bang dat je m'n vraag niet goed hebt begrepen. Dat een auto met gewicht + max laadgewicht van 3500Kg met B te rijden is weet ik, ik heb 't nl. zelf in ditzelfde topic gezegd. Wel jammer dat je me te kijk zet door te beweren dat ik niet goed heb gelezen, maar dat zal wel misverstand zijn. NFI (F) :)

Ik zal mijn vraag even simpel herformuleren:
Bestaan er auto-ambulances die met B te rijden zijn (dus niet de trailer variant)? Oftewel minder wegen + laadvermogen hebben dan die 3500kg?

Voor jullie vast oude koek, maar ik weet nog van niks.. kan altijd van pas komen :)
Marcel J.

JA die zijn er.
Heintjo
Contacteer:

MJ schreef:JA die zijn er.
Hehe, ok dan, thx! :D
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Heintjo schreef:
MJ schreef:JA die zijn er.
Hehe, ok dan, thx! :D
Pas nog een gereden by the way... Ik zou zeggen, huur NIET bij een groot bedrijf maar zoek die bij kennissen of bij gewone kleinere bedrijven. Ook al moet je veel rijden om hem daar te huren, je bent toch goedkoper uit.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

robert schreef:klopt, aannemers zijn per definitie oplichters.
En bedankt robert :evil:
Merijn
Über-Spammer

:lol:
StevenK
Contacteer:

Clio-16v.com schreef:Het rijden met of zonder E rijbewijs is en blijft vaak een discussie punt, aangezien ik mijn E heb hoef ik me niet druk te maken. Op het oude rijbewijs stond het in tekst, ongeveer als volgt:

Je mag ZONDER E-rijbewijs rijden tot een maximaal totaal gewicht van 3500kg, waarbij het totaal gewicht (incl max.toelaatbaar laadvermogen) van her trekkende voertuig 1 kilo zwaarder moet zijn dan het maximaal totaal gewicht van het getrokken voertuig.
Dit klopt niet:

Het leeggewicht (kentekengewicht) van het trekkende voertuig moet hoger zijn dan het maximaal gewicht van de kar.

Mijn passat weegt 1425 volgens kenteken, en daarom mag ik met B een kar trekken die max. 1425 mag wegen.

Echter, volgens het kenteken mag de passat 1700 kg trekken, dus met BE mag ik een kar van max. 1700 kg trekken, ook als het maximumgewicht van die kar hoger is dan 1700.
StevenK
Contacteer:

Heintjo schreef:
Bas schreef:
Zie boven...
Ja dus
Ik ben bang dat je m'n vraag niet goed hebt begrepen. Dat een auto met gewicht + max laadgewicht van 3500Kg met B te rijden is weet ik, ik heb 't nl. zelf in ditzelfde topic gezegd. Wel jammer dat je me te kijk zet door te beweren dat ik niet goed heb gelezen, maar dat zal wel misverstand zijn. NFI (F) :)

Ik zal mijn vraag even simpel herformuleren:
Bestaan er auto-ambulances die met B te rijden zijn (dus niet de trailer variant)? Oftewel minder wegen + laadvermogen hebben dan die 3500kg?

Voor jullie vast oude koek, maar ik weet nog van niks.. kan altijd van pas komen :)
Misschien; de kleinste ambulances wegen ong. 450 kg en hebben een laadvermogen van minimaal 1000 kg. Maar ik ben bang dat de meeste toch een laadvermogen van minimaal 1500 kg hebben.

Dan houdt in dat je een auto van minimaal 1450 kg moet hebben.

Veel zwaarder mag ook weer niet, want dan ga je over de 3500 kg treingewicht heen.
StevenK
Contacteer:

Heintjo schreef:Nu we het hier zo over hebben, ik zag zojuist een "bijna gewoon" mercedes-bestelbusje staan in de straat, maar dan een auto-ambulance variant. Kan je dat ook rijden met B? Niet dat ik daar meteen in ga rondraggen (of heeft Renault ook mooie? :) ), maar het zou wel's handig uit kunnen pakken in de toekomst..

Iemand 'n idee wat het laadvermogen van die wagens is? Ik neem aan dat de gemiddelde auto die je achterop zet toch echt geen 3500kg is :)

[edit] natuurlijk met inachtneming van wat mijn voorganger hier zojuist zegt, die ambulance op zich zal ook wel zo'n 1000 a 1500kg wegen, dus dan geen auto's versjouwen van meer dan 2500 a 2000kg.. [/edit]
Die wagens zijn meestal teruggekeurd van vrachtwagen, naar 3500 kg.

Maar echt veel kun je meestal niet laden; de Iveco die ik altijd gebruik weegt volgens kenteken al 2200 kg, dus met twee inzittenden kan ik maar net de clio meenemen.
Plaats reactie