De stofhoes kan je vernieuwen. Je hoeft niet 1 hele nieuwe as te kopen.
Voorwaarde is dat de hoes niet al een hele tijd kapot/lek is.
-Hoor je knakkende geluiden bij het sturen in een bocht?>>homokineet kapot..hele nieuwe as kopen is dan het beste.
-Is ie pas kapot gegaan en zit er nog genoeg vet in?>>ashoes zsm vernieuwen.
Je kan zo'n hoes kopen bij elke renault dealer, meestal komt daar een zakje vet en 2 bevestigingsklemmen bij.
-Wagen goed opbokken, veilig werken!
-Wiel demonteren
-Grote schroef en ring verwijderen uit het midden van de schijf.
-De 2 bouten van je schokdemper loshalen zodat je de "kale" schijf naar je toe kunt halen met de remklauw er nog aan.
-Zorg dat de aandrijfas aan de versnellingsbakzijde op zijn plek blijft, als het goed is zit ie vast dmv een pen in het midden door de as heen en met en 6-tal bouten aan de homokineet aan de bakzijde (deze hoeven niet los!)
-De stuurstang losdraaien van de stuurkogel, laat de kogel zelf liever zitten, de afstandsschroef moet je waarschijnlijk eerst even lossen, maar laat hem zo goed als mogelijk op dezelfde plek zitten ivm de sporing van je wiel. Als je aan de stang draait die naar het midden van de auto loopt komt ie vanzelf los van de schroefdraad, deze stang kan je gewoon blijven draaien, die doet verder niets. Hij komt los aan de wielzijde bij je stuurkogeltje. Als het goed is heb je dan een klein stangetje losgedraaid uit de stuurstok met een afstandsschroef eraan die uitloopt in je stuurkogeltje naar je wiel toe.
-Haal voorzichtig de schijf + klauw naar je toe, van de as af, pas op met wrikken, je wiellager zit hier ook, die wil je heel houden en niet uitelkaar trekken/meenemen met de as eruit halen! Lukt dit niet goed, dan de klauw loshalen, 2 bouten, klauw ophangen met een tie-rip zodat je remslang heel blijft!
-Oude ashoesklemmen loshalen en de oude hoes verwijderen.
-De nieuwe hoes over de homokineet wrikken (geen vuil erin laten komen!) en de nieuwe klemmen aanbrengen, nog niet vastzetten. Het meegeleverde vet in de hoes smeren/duwen, dan de hoes met het grootste gat voorzichtig om de homokineet heen klemmen.
Dit gaat soms moeilijk, het lijkt niet te kunnen, maar als je een schroevendraaier gebruikt, om te "lepelen" steek niet je nieuwe hoes stuk!
-Eenmaal de hoes op zijn plaats dan zodanig afklemmen dat als je de homokineet heen en weer beweegt de "harmonika" van de hoes netjes kan meebewegen, dus niet helemaal uit elkaar getrokken vastklemmen!
-Het as-uiteinde weer in de schijf steken, pas op met erin steken dat je je wiellager niet beschadigd!
-De ring onder de grote schroef niet vergeten en weer vastdraaien op de schijf, niet te vast, gewoon goed vast. Evt. de klauw weer op zijn plaats over de schijf monteren.
-Stuurkogeluiteinde (met draad en afstandsschroef) weer in de stuurstok draaien. probeer de stok op dezelfde afstand als hij zat terug te draaien, dus kom niet teveel aan de afstandsschroef tijdens het werk totdat je de stok "aangedraaid gaat voelen", nu de stelschroef een ietsje aandraaien zodat ie op zijn "oude" plek vast zit.
-De 2 bouten weer monteren door je schokbreker
-Wiel terug monteren (niet met luchttol!)en op moment aandraaien.
-Wielbouten natrekken op moment, na 80 km voor de zekerheid.
klaar!
De auteur van bovenstaand stukje neemt geen enkele verantwoording voor het bovenstaande.

Je moet gewoon een handige pik zijn die met het juiste gereedschap dit klusje kan klaren.
