[Clio16V] Trillend bochtgedrag

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb sinds kort wat speling op m'n rechter voorwiel, ik heb alleen geen idee wat het kan zijn.
Er zitten nieuwe schokdempers en veren op, de toplagers zijn ook nieuw en alle bouten zitten goed vast.

In eerste instantie zou je denken aan een rot wiellager, maar ik hoor helemaal geen vreemde geluiden behalve dan af en toe gerammel als ik over een hobbelweg rijd.

Ook is het zo dat als ik een flink hard door een scherpe bocht naar links ga, de hele auto begint te trillen, dus dan voel je die speling heel goed.

Wat kan het nog meer zijn dan een slecht wiellager???
Iemand een idee???
Laatst gewijzigd door Robke op zo 3 aug 2003 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben

Fuseekogel, stuurkogel, wiellager da's het meest voor komende.
Heb het allemaal ook gehad met de gtt.
Check als eerst maar je fuseekogel ;)
Mrtn
Car: R5GTT

Ik denk ook fuseekogel en stuurkogel, wiellager niet zo zeer, die gaat alleen maar zingen :p

Als je bijv zo'n 70 bocht van de snelweg in stuurt, waar ook die borden gaan branden van 'u rijdt te hard', stuurt de auto dan opeens heel scherp in, zodat je moet corrigeren/tegensturen???

Dan is het wellicht de fuseekogel.......
Mrtn = Maarten
Robke

Ik dacht zelf dus ook al aan de fuseekogel.
Het vreemde is ook dat ik het heb sinds ik flink hard over een rotonde ging, toen hoorde ik rechtsvoor een knak-geluid alsof er iets afbrak.

Maar dat corrigeren valt wel mee, maar als de wagen zo begint te trillen in scherpe bochten moet ik toch wel corrigeren.

Hij is trouwens een paar dagen geleden APK gekeurd, maar hij zij er niks van terwijl ik er zelf bij stond te kijken toen hij aan de wielen voelde. Ik kon toen ook duidelijk zien dat het linkerwiel goed vast zat en dat het rechterwiel dus aardig wat speling heeft.

Ik zal dadelijk in ieder geval de fuseekogel eens even nakijken, alvast bedankt Ben en Maarten. :)
Patrick L.

Rubbers van de stabilisatorstang al gecontroleerd? en de rubbers van de draagarm?
Robke

Stabilisatorstang rubbers zijn nog geen jaar oud en de draagarm rubbers worden binnenkort al vervangen door pro flex bussen! :) 8)
Tom
Moderator
Car: MB

stuurkogeltje mischien idd. Bij de GTT heb ik ze ook allebij moeten vervangen. Zo gedaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mrtn
Car: R5GTT

:lol: :lol:

Zo gedaan???

De rechter was binnen 5 min. vervangen, de linker is NIET los te krijgen :( :( Al het gereedschap gebruikt dat te krijgen is, maar geen beweging :( :(

Volgende week, nieuwe kansen :)
Mrtn = Maarten
Robke

Ik heb er een nieuwe fuseekogel opgezet en de speling was weg, maar dat bibberen in de bochten zat er nog, maar ik weet nu waar het aan lag.
Als ik dus redelijk hard door een scherpe bocht naar links ging, liep m'n aandrijfas tegen het chassis aan. Toch is m'n wagen wel laag. :lol: :lol:
-Ray-
Contacteer:

Tom schreef:stuurkogeltje mischien idd. Bij de GTT heb ik ze ook allebij moeten vervangen. Zo gedaan
ahum.... dat licht er maar net aan wat voor stuurkogel..... als je er een hebt met een platte kant op de ronding is het eitje, is het rond waar je m los moet draaien is het madderen :(
Immer wieder die verdammte Holländer
Robke

Okee, maar weer even vragen, want ik word er helemaal gek van.

Ik heb geen speling meer in m'n wiel, maar hij trilt nog wel als ik hard door een bocht naar links ga.
Het moet dan wel een redelijk scherpe bocht zijn waar ik dan met hoge snelheid doorheen ga.
Dan begint de auto te trillen op het rechter voorwiel en dat voel je dan heel duidelijk in het stuur.

Ik heb er eigenlijk pas last van sinds ik ooit eens lekker hard over een rotonde reed en ik ineens een krak hoorde van voren.

Ik heb in de tussentijd vervangen: toplager, schroefset, wiellager, fuseekogel, stuurkogel en aandrijfas.

Op het stuurhuis heb ik absoluut geen speling, duss daar kan het oook niet aan liggen.
Het begint eigenlijk echt te trillen als ik m'n stuur ongeveer een kwart slag heb gedraaid.

Wie heeft er misschien nog een oplossing??
Tom
Moderator

mischien moet je eens opzoeken wat er krak zei :wink:

Maar kom het niet gewoon doordat je auto te laag is. De aandrijfassen maken een hele onnatuurlijk hoek natuurlijk op deze manier. Bovendien staan je draagarmen erg ver omhoog. Kan de ophangning niets raken ??
Robke

De ophanging raakt niks en hij doet het ook als ik hem 4 cm omhoog schreof, dus dat hij zo laag is heeft er weinig mee te maken.
Tom
Moderator

owh :D
Menno

misschien speling op een van de bussen van de draagarmen?
rev it like a rental
speedline

Menno schreef:misschien speling op een van de bussen van de draagarmen?
Meteen upgraden naar poly-urethaan draagarm bussen indien deze defect zijn en vervangen moeten worden.

Prins Techniek importeur powerflex PU bussen
http://www.prins-techniek.nl/ophanging.php

Clio 16v
http://www.prins-techniek.nl/ophangingd ... io+inc+16V
Laatst gewijzigd door speedline op zo 3 aug 2003 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke

Die bussen heb ik ook al een tijd geleden besteld van Powerflex, maar dat duurt allemaal wel erg lang.
Robke

Ik heb er nu dus nieuwe poly-urethaan buseen inzitten, maar die trilling zit er nog steeds. Ik word er onderhand echt schijtziek van :( :evil: , iemand toevallig nog een idee wat het kan wezen???

Het lijkt nu wel alsof hij met een hogere frequentie trilt, dus alsof hij vaker trilt in dezelfde bochten.
Robke

Ik zit eens even te denken, omdat m'n auto zo ver verlaagd is, staan de draagarmen naar boven toe in plaats van naar beneden. Zou het zo kunnen zijn dat de aandrijfas niet in zo'n hoek kan werken??
Het lijkt me wel erg onwaarschijnlijk, want normaal gesproken staan de draagarmen naar beneden en dus in dezelfde hoek.

HELP! :(
wouter 16v

Heb je nog stuur bekrachtiging?
Robke

Ja, die werkt ook gewoon goed voor zover ik kan beoordelen. Helemaal geen speling erop ofzo.
wouter 16v

Bij mij was het ook, bij mij is het nu ook weg, maar ja alles is nu nieuw. Maar je hebt toch minder gevoel in je stuur met stuurbekrachtiging.
Robke

Bij mij is ook alles nieuw zo'n beetje. :(
Heb je ook een nieuw stuurhuis of gewoon alle rubbers enzo vervangen?? Of heb je nu geen stuurbekrachtiging meer??

Ik vind het nog steeds perfect sturen met die bekrachtiging, ik mag niet klagen.
wouter 16v

Ik heb nu geen stuurbekrachtiging meer. Stuurhuis is een cup stuurhuis. En je banden breedte is die erg breedt?
Robke

Nee, die is 195.
Ik had het met m'n vorige velgen ook, dus daar ligt het niet aan.

Het lompe is dus dat ik het heb sinds er iets krak zei voorin, ik zou nu dus alleen bij god niet meer weten wat er krak gezegd zou moeten hebben. :evil:

Ik zit zelf eigenlijk wel te denken aan het stuurhuis wat kapot is ofzo, maar dan zou ik er wel meer aan moeten merken.
wouter 16v

Is hij ook erg zoekerig? Want het kan ook in je stuurkolom zelf zitten. Heb ik namelijk ook een keer gehad.
Robke

Hij is altijd al zoekerig geweest omdat hij zo laag is en omdat m'n wielen aardig wat camber hebben.
wouter 16v

Dus je stuurkolom is goed?
Robke

Die is goed ja, er zit echt nul komma nul speling op, ik heb het laatst nog vergeleken met een paar 16V's en Willies met en zonder stuurbekrachtiging en ik had toch echt de minste speling.
wouter 16v

En waar kwam die klak vandaan: Schokbrekers
Velg
Draagarm
Robke

Dat is dus de grote vraag.
Het kwam van rechts in ieder geval terwijl ik lekker enthousiast over een rotonde ging.
wouter 16v

Je hebt toevallig niet van die "cup dingetjes" in je veerkoker liggen, die je spelling daar op heffen, tussen schokbreker en veerkoker.
Robke

Die heb ik niet, maar ik heb er al geen speling tussen zitten vanwege m'n schroefset.
wouter 16v

Nou ik had die cup dingetjes ook en dat reed ook niet echt lekker was ook telkens klapperde klapper.
Robke

Nou, ik heb alles weer een keer nagekeken en ik kom er echt niet uit.
De aandrijfas loopt nergens tegenaan, dus dat kan het niet zijn.
Het enige wat dan in mijn mening nog overblijft is een scheur in het subframe (????) of een losse lasnaad in het subframe. Misschien dat m'n fusee wel kapot is, maar dat lijkt me wel erg sterk, die ziet er nog perfect uit en het kan wel wat hebben natuurlijk.

Dus toch een kapot subframe??

De trilling wordt nu trouwens wel steeds erger, dus het betekent dat hoe vaker ik met die trilling door de bocht ga, des te erger het wordt......

Wie kan me helpen??
Plaats reactie