Ik ben bezig met een R5GTT in een Trabant! ADVIES!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Mischa
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 aug 2003 16:05
Locatie: Assen

Hallo Renault Freaks!

Sinds kort ben ik eigenaar van een renault 5gtt! en om eerlijk te zijn was ik nooit een Franse auto man. Maar sinds ik mijn R5GTT heb, ben ik overtuigd!dit is leuk! Nu het volgende: al 10 jaar zijn wij bezig met Trabbi's. Ik heb op vele beurzen gestaan met de al bekende Paarse Trabant die ook in de Tuning Mag nr 37 stond.

We zijn nu bezig met 2 projecten. 1 daarvan moet een killer gaan worden. 600 kg met een R5GTT moter er in! nu heb ik begrepen dat de motor over standaard 116 pk geschikt. das al heel wat meer als 26 (trabbi). maaaar das niet genoeg!

JULLIE ADVIES! het blok moet sneller! ik ben auto monteur en heb enig verstand van zaken. Maar geen specialist in Renault.

Ik zoek een koperen koppaking die een hogere turbo druk kan verdragen. de motor is standaard! Wie helpt mij met de gegevens?! onderdelen en dergelijke??

Vragen kan gerust! helpen nog beter!

Iedereen die reageerd in iedergeval Bedankt!!

Groetjes Mischa! :)
Be original! Be different!
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

Wow, ik heb uw trabant gezien in de tuning mag. Dat zag der wel ferm uit.
Maar om daar een GTT blok in te lepelen zal je veel tijd moeten hebben.
In elk geval, er zijn hier mensen genoeg die je kunnen vertellen hoe je een GTT blokje sneller kan maken.

In elk geval, suc6 met je project

:wink:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

De standaard koppakking voldoet in ieder geval alvast prima, ook bij hogere drukken (zeg tot 1 bar). Daarnaast zijn er ook versterkte en dikkere koppakkingen verkrijgbaar voor het rijden van zeer hoge druk. Bijv. bij JL Tuning (ook hier op het forum actief)
Verder moet je denken aan een lijp grote intercooler en zal je voor echt veel vermogen iets aan de carburateur moeten doen, want die is veel te klein.
En natuurlijk de koeling in de gaten houden, dus de standaard radiateur met ingebouwde oliekoeler vervangen door een (grotere) radiateur en een aparte oliekoeler.
Maar verder kan het blokje een enorme hoeveelheid mishandeling hebben, mits de boel om te beginnen een beetje in goede staat is, maar ik neem aan dat je met een gereviseerd blok begint...
Mischa
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 aug 2003 16:05
Locatie: Assen

Bedankt!

(zeg maar "je" hoor ;)) Ik ga ook naar Lelystad, 10 augustus. Ik zou dan graag bij een aantal willen kijken hoe ze het gedaan hebben???
En dat blok past er prima in hoor;) in Duitsland staan ze er met een 3.0 v6...VOORIN! een wonder maar het is er, G60 16V's alles, alleen geen turbo's... en dan maar wat minder vermogen, zolang je de dumpvalve maar hoort!!

HKS lever grote intercoolers, Radiator van een VW passat met dubbele van, alleen nog even een goede olie cooler...
Be original! Be different!
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

goed man, (keb ooit ook zo'n ding gehad :) )

de gtt aanpak:
- zorg zowiezo voor een goeie uitlaat zonder veel tegendruk.
- goeie koeling

en dan of:
- alles standaard, turbodruk naar 0.9 bar
of:
- grotere hoofdsproeier, of nog liever carb met grotere venturi, en dan naar 1,2 bar vuldruk.
rev it like a rental
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Eventueel kun je nog:

209 onsteking monteren met pingelsensor

4 graden vooronsteking geven

Intercooler aanpassen of zelfs vervangen door beter exemplaar

Turbosysteem naar Cup ombouwen

Dumpvalve monteren


EN GAS GEVEN :D

Een GTT blok kan zonder te zeuren(mits in goede conditie) en met mininale aanpassingen circa 150 PK leveren.
En dan heb je echt wel een pittige machine. Wil je meer, dan zul je toch de zwaardere dingen moeten doen. Denk aan nokkenstok,koppakking en turbo enz enz.

Maar ik denk dat je met 150 PK al behoorlijk je handen vol hebt om het geregeld te krijgen.

greetz
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mischa
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 aug 2003 16:05
Locatie: Assen

oke das een goed plan, een standaart koppaking zou dus voldoende zijn, maar ik wil er toch een koperen tussen zetten. iemand die dat spul kan leveren? uit holland? ik heb namelijk slechte ervaringen met onderdelen uit Engeland... Duitsland is geen probleem en belgie ook niet.. liefst uit NL desnoods rijd ik er zelf heen toch?

en andere nokkenas?? zijn die leverbaar voor GTT? volgens mij heb ik een phase 2... ik weet het niet zeker omdat de auto nog niet bij mijn garage staat maar bij een kennis, en zie hem dus niet vaak.

en 10 augustus? ik zal er zijn, ik wil meer info... ik ga heen met een rode Baleno (suzuki)(met miglia 16" velgen). als je info hebt of adressen, en je ziet de auto toevallig... druk ze maar onder de ruitewissers!!

Zie het maar zo, je hebt elkaar nodig om iets te berijken, en ja je doet het samen! deze wereld van tuning is prachtig! iedereen die aandacht besteed aan zijn auto met liefde voor het vak is het waard om gewardeerd te worden. show your car! als de wagen staks klaar is, is dat dus mede dankzij jullie!!! en dat mag gezegd worden!!
Be original! Be different!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Whaha, dan maar met iets minder en de dumpvalve is genoeg? Ik denk dat je die 3.0 V6 ook wel kwijt bent hoor :p Veel succes ermee, een in prima staat verkerend motorblok kan inderdaad heel wat pk'tjes persen zonder problemen.

Oliekoeler van Golf type I gti of van opel kadett gsi is goed te doen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mischa schreef:ik wil er toch een koperen tussen zetten. iemand die dat spul kan leveren? uit holland?
en andere nokkenas??
JL Tuning in Rotterdam

Tel :06-29571950

Als je geen engels spul wil, ga dan voor een Spesso.
en er zijn diverse nokkenassen verkrijgbaar en de blokken zijn het zelfde van PH1 en 2
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Mischa schreef: show your car! als de wagen staks klaar is, is dat dus mede dankzij jullie!!! en dat mag gezegd worden!!
Stickers zijn te koop op de clubstand 10 augustus :p
.:: TurboPowerr ::.
Mischa
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 aug 2003 16:05
Locatie: Assen

Haha! bedankt voor de tip! en die stickers..... ik koop niks van reclame, dus als je interesse hebt om een sticker op de auto te hebben.... :P

Tot zondag!! en als je wat weet, melden!! thanx!
Be original! Be different!
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Tino, ik plak wel een keer zo'n weggeef sticker op Misscha z'n auto als ik weer eens in Assen ben. :wink: :p
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

mag ik vragen wat er met de rest van de GTT gebeurt als je het blok eruit hebt gehaald? Of is het verder allemaal rijp voor de sloop?
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

@Mischa Mailtje ontvangen zie ik :D 8)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Hoi Mischa, stel je ff voor in het Wie is Wie Topic.

Volgens mij is dit jouw Trabbi, ziet er bruut uit 8) .

[img]http://www.sromagazine.com/photopost/da ... -thumb.jpg[/img]

zie ook voor meer pics Hier, wel ff registreren.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Tino schreef:
Mischa schreef: show your car! als de wagen staks klaar is, is dat dus mede dankzij jullie!!! en dat mag gezegd worden!!
Stickers zijn te koop op de clubstand 10 augustus :p
Kijk eens aan, da's handig! Kan ik meteen ook de een van mijn wagens opleuken (ongeacht het de R5EGTT of CAX is)
Mischa
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 3 aug 2003 16:05
Locatie: Assen

Ben veel te weten gekomen op de franse autodag in lelystad! Ben nu aan het kijken wat alle mogenlijkheden zijn kwa ophanging ed. het dak is al gechopt ;) en de vormgeving is al aangepast! dit wordt een wonder op wielen! Had laatst nog een discussie met een maatje, die een suzuki swift gti heeft... wat nou sneller ging.. de turbo of de swift... nou das vrij duidelijk...;) byebye swiffie ! heerlijk speelgoed...
Be original! Be different!
haan
Berichten: 285
Lid geworden op: do 3 jul 2003 19:58
Locatie: beers (NB)

Die swiffies gti-tjes zijn ook best wel pittig. 1300 tog? maarja, er gaat nix boven een turbo.
Plaats reactie