R5 Alpine Turbo; Xtreme steam machine!

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Roel79

Vandaag voor het eerst een stukje wezen rijden met de 5AT. Ik heb heel de motor uit elkaar gehad en weer met nieuwe onderdelen opgebouwd.
Hij loopt echt als een speer, maar roken dat ie doet!
De turbo is niet gereviseerd, maar voordat ik het blok demonteerde rookte hij bijna niet...
Oliepeil is goed.
Ik kan me voorstellen dat hij even wat pluimt, omdat alles goed in de olie is gezet.
maar dit lijkt me echt niet normaal.
Koude motor is het erger dan warm.
Als hij warm is dan vooral met plotseling gasgeven en na terugschakelen.
Oh ja ik heb er ong. 10 km mee gereden.

Wie weet raad?

Vast bedankt!
peter5GTTurbo
Contacteer:

Oliekeerringen van je Turbo misschien ??
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

10 km is wat weinig
probeer eerst eens wat meer
dan kan je ook zien of die wat gebruikt aan olie of koelvloeistof
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Roel79

Nou, dan gaan we eerst es wat blokjes om.
Ik weet in elk geval zeker dat er niemand achterop rijdt want ze houden allemaal zeker 30 meter afstand :D uche uche.

Over 40 kilometer kom ik erop terug.

De oliekeerring van de turbo kapot?
Dan wordt het natuurlijk een complete revisie.
We zien wel.

Bedankt!
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Blauwe, witte of zwarte rook?
Menno

Wat voor kleur rook?

als je fors hebt moeten choken, of als ie zelfs helemaal niet of nauwelijks aan wilde slaan aan 't begin, heb je dikke kans dat je turbo helemaal vol met benzine staat.
rev it like a rental
Roel79

De rook is bij gewoon stationair draaien grijzig, ook na terugschakelen, maar echt blauw bij flinke toeren onbelast. Zwarte rook heb ik niet gezien.

Ik had een GT Turbo en die blaakte veel witte rook als de motor opwarmde, en een beetje blauw als hij warm was. Daarvan bleek de turbo inderdaad kapot.

Nou maar hopen dat het vanzelf overgaat...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Tja... hoe ruikt de rook? Grijze rook, wat zal het zijn... Ik denk toch olie, want als het water/koelvloeistof zou zijn, dan was het echt wit geweest. Zwart zou benzine betekenen, dus dan blijft olie over. :(
Menno

grijs is doorgaans ook brandstof
rev it like a rental
Arjen

Als de turbo vol staat met benzine dan gaat hij ook heel beroerd lopen/inhouden/stotteren. Maar inderdaad ook flink roken.
Roel79

Ja, maar hij loopt goed, houdt niet in en stinkt niet naar benzine. Inmiddels trouwens 30km gereden, en het wordt minder extreem maar het is nog niet helemaal oké...
Nog maar ns rondblazen.
gille
Contacteer:

Roel79 schreef:Ja, maar hij loopt goed, houdt niet in en stinkt niet naar benzine. Inmiddels trouwens 30km gereden, en het wordt minder extreem maar het is nog niet helemaal oké...
Nog maar ns rondblazen.
had ik ook na een volledige demontage van de motor,na een km of 100 was het eindelijk weg,ook omdat alles nieuwe wou ik ook nie te hard doorblazen,dus ff geduld,en rijd hem kalmpjes weer in
Roel79

Jaaa daar zijn we weer, dik 1000 km verder.
En nog roken. :@ Motor heeft ong. 1.5 liter verbruikt in deze tijd.
Vanavond heb ik de kop nagetrokken en kleppen gesteld (moet na de eerste 1000 km.)
Om het kleppendeksel eraf te krijgen moet je de hogedrukbuis van de turbo eraf halen, deze bleek van binnen wat vet van de olie. Ik meen me te herinneren dat deze brandschoon hoort te zijn, klopt dat?
Omdat er constant een benzinemengsel doorheen loopt??

Wie heeft er goede (of slechte) ervaringen met
turbo-revisiebedrijven?

Jammer van het roken, verder is het een super-auto (Y)
Riël
Über-Spammer

daar loopt pure lucht door, geen benzine. Je turbokeerringen zullen bijna zeker wel lek zijn dan. Revisieturbo halen bij Turbo World ofzo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arjen

Riël schreef:daar loopt pure lucht door, geen benzine. Je turbokeerringen zullen bijna zeker wel lek zijn dan. Revisieturbo halen bij Turbo World ofzo.
Alpine heeft de carb voor de turbo zitten. Er loopt dus wel een benzine/luchtmengsel door die buis richting spruitstuk.
Riël
Über-Spammer

Ahh..

beetje off-topic: Eigenlijk is het dan een soort supercharger?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer

Roel79 schreef:Jaaa daar zijn we weer, dik 1000 km verder.
Vanavond heb ik de kop nagetrokken en kleppen gesteld (moet na de eerste 1000 km.)
Om het kleppendeksel eraf te krijgen moet je de hogedrukbuis van de turbo eraf halen, deze bleek van binnen wat vet van de olie. Ik meen me te herinneren dat deze brandschoon hoort te zijn, klopt dat?

turbo-revisiebedrijven?

Turbo hoet in baarn, toffe gasten daar die er veel verstand van hebben. Je kunt hem zelfs laten aapassen aan jouw wensen..

Wat dacht je van een t3 behuizing met t2 turbine's?? kleiner turbo gat en de druk zal wel het zelfde zijn he
Ivo
Über-Spammer

Mijn nieuwe turbo is daar ook helemaal speciaal gemaakt en samengesteld, om het optimale eruit te halen voor een GTT :smoke:
Dit alles gaat gwoon via JL Tuning, heb er nu zo'n 4000 km opzitten, en nu is ie eindelijk lekker veilig ingelopen, zodat de druk wat hoger kan... :D

Ik heb er een Garette T-25 Hybride opzitten, die een luchtmaasa aankan van 250 pkaa's, t is dezelfde dikke turbo als Jean Paul en Ray.
Dit ding fluit niet meer, maar schreeuwt echt, en komt lekker vroeg en rap op gang, bij 1600 toeren komt ie, en bij 2500 toeren volledige druk.... :)
Ben

Abel schreef:
Roel79 schreef:Jaaa daar zijn we weer, dik 1000 km verder.

turbo-revisiebedrijven?

Turbo hoet in baarn, toffe gasten daar die er veel verstand van hebben. Je kunt hem zelfs laten aapassen aan jouw wensen..

Wat dacht je van een t3 behuizing met t2 turbine's?? kleiner turbo gat en de druk zal wel het zelfde zijn he
Dat is naar mijn mening inderdaad het beste revisie bedrijf dat ik ken op turbo gebied in NL. Daarom plukken ze je ook aardig leeg :D
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

roel heb je het nog?
ik heb hier nog een turbootje liggen wat je wel ff mag lenen om te kijken of het dan over is
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Roel79

He, da's aardig Sven, :) maar een collega legde uit dat het logisch is dat die turbo stuk is, omdat hij dik 125000 km heeft gedraaid, en omdat hij bijna een jaar stil heeft gelegen. Een turbo zou 'uit kunnen drogen' als hij lang niet gesmeerd wordt...
Ik weet ook niet of dat zo is maar het klonk logisch.

Ik moet dus gewoon even naar Hoet bellen en een nieuwe regelen...

Bedankt!
Maus

Ivo8hoven schreef:Mijn nieuwe turbo is daar ook helemaal speciaal gemaakt en samengesteld, om het optimale eruit te halen voor een GTT :smoke:
Dit alles gaat gwoon via JL Tuning, heb er nu zo'n 4000 km opzitten, en nu is ie eindelijk lekker veilig ingelopen, zodat de druk wat hoger kan... :D

Ik heb er een Garette T-25 Hybride opzitten, die een luchtmaasa aankan van 250 pkaa's, t is dezelfde dikke turbo als Jean Paul en Ray.
Dit ding fluit niet meer, maar schreeuwt echt, en komt lekker vroeg en rap op gang, bij 1600 toeren komt ie, en bij 2500 toeren volledige druk.... :)
Rij jij nou maar gewoon met je kraantje dicht, is veel veiliger..... :wink:
Roel79

Zijn we weer!

Turbo heb ik laten reviseren bij C&E Parts, kostte veel geld, maar alles is vervangen.

Nu heb ik er ong. 200 km. opzitten en de auto..
rookt..
nog steeds.... :@
Blauw :@
Wel loopt hij nu nog lekkerder, en hij is ook stukken sneller geworden. 8)

Vraag; zitten er klepsteelrubbertjes (kleine keerringetjes) op de cilinderkop?
Want die zaten er niet op toen ik de boel demonteerde. Het zou natuurlijk kunnen dat de olie langs de kleppen verbrand wordt, omdat ik er ook geen nieuwe op gezet heb.
Zou de carterontluchting niet naar behoren werken?

Kan iemand nog andere oorzaken verzinnen, ik word zo verdrietig van dit geklooi.

Alweer vriendelijk dank! (F)
Jasper16v

De klepsteelhoedjes zorgen bij een clio/19 16v blok wel voor rook. Geen idee of die er bij jou inzitten. Als dat wel het geval is dan zou dat een goed punt kunnen zijn lijkt me.
r5alpine-turbo

nee,zitten geen klepsteelhoedjes in dat blok.tenminste bij mij zaten ze er niet in.

bij mij zat er speling tussen klep en geleider.daar lekte die ook aardig wat weg.
Haas
Car: Megane RS

He roel, balen dat t nog niet geweldig lukt met de AT! Hoest eigenlijk met de willi daar?
Roel79

r5alpine-turbo schreef:nee,zitten geen klepsteelhoedjes in dat blok.tenminste bij mij zaten ze er niet in.

bij mij zat er speling tussen klep en geleider.daar lekte die ook aardig wat weg.
Lekte? Hoe heb je dat opgelost dan??? :)

De klepgeleiders zijn een soort bussen, toch?
Kun je die los vervangen misschien?
Roel79

~Haas~ schreef:He roel, balen dat t nog niet geweldig lukt met de AT! Hoest eigenlijk met de willi daar?
Ja, jammer he! Denk je dat je bijna klaar bent.
Maar ja, het is maar materiaal denk ik dan.

De Willie van rik vlamt er al weer vrolijk rond.
r5alpine-turbo

dŽr zouden nieuwe geleiders ingeperst worden maar na eerst de cilinderkop af te persen bleek er een scheur in de kop te zitten van een aantal centimeter :( :( .(ben dus nog op zoek naar een kop voor een AT als je nog wat hebt liggen).

ik heb op het forum ook ergens gelezen hoe je dat zelf kan doen maar weet niet meer precies waar.
Roel79

Sven misschien? Die heeft veel los spul volgens mij... :)
Ivo
Über-Spammer

Misschien een (overbodige) stomme opmerking van mij hoor, maar kan het niet zo wezen dat je uitlaatsysteem nog vol ligt met wat olie sporen van je oude turbo....?
Ik had dit namelijk ook, en de eerste 150 km rookte ie nog lekker blauw hoor, maar dat is vanzelf weg getrokken.... :)
-Ray-
Contacteer:

en kijk ook eens je carterventilatie na :)

weet niet of een AT hetzelfde heeft als een AT, maar bij mij stond ie lekker van alles te prutten in de aanzuigkant van de turbo.... lijkt me ook niet echt frisch :(
Immer wieder die verdammte Holländer
catrinus

-Ray- schreef:en kijk ook eens je carterventilatie na :)

weet niet of een AT hetzelfde heeft als een AT
euh???? :p
There will be plenty of time to rest when your dead
Ivo
Über-Spammer

AT / GT...... :D
-Ray-
Contacteer:

barf

tiepvoud :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Plaats reactie