[clio16vi] Monteren van intercooler. {afgekapt}

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

He die luitjes :)

Een project van mijn kant :)

Deze jongen gaat een intercooler plaatsen op zijn Clio 16v :)
Wel een zonder turbo maar om de luchtstroom beter te koelen :)
Het idee kwam eigen na een gesprek met een turbo guru :)
Die zei tegen mij dat omdat mijn open luchtfilter warme lucht aanzuigt het niet echt top was voor de motor. :)
Ik zeg ja dat heb jij helemaal goed alleen ben zelf niet echt voorstander van gaten in bumper voor koeling. Ivm regen en zand enzo. ook niet echt lekker voor de motor.

Toen zei hij van waarom plaats je geen intercooler. :)
Ik met een verbaasde kop zo van intercooler??????
Ja waarom niet? heb je geen last van regen en zand. :)
Hmmmmm denk denk denk. hij had er nog ene liggen dus hop dan maar. :)

Hier een foto hoe hij ONGEVEER komt te hangen als alles af is :)en dan moet de bumper er nog voor ;)

:lol: :lol:

[img]http://www.clioclub.nl/temp/intercooler.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Rob_16V_Zwolle op di 5 aug 2003 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

vraagje geeft een intercooler niet te veel weerstand aan de lucht die wordt aangezogen?
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

Johan schreef:vraagje geeft een intercooler niet te veel weerstand aan de lucht die wordt aangezogen?
dat zou moeten blijken zodra ik hem compleet heb gemonteerd.

Ik heb dus nog geen idee. :S

Anders wordt het een FAKE intercooler :S
Maar heb nog goede hoop :)

8)

hij kan OF beter lopen. OF slechter
De intercooler op de foto komt van een daihatsu charade turbo dus ook een lichte auto. Alleen ja intercooler is gemaakt voor turbo's :S

Maar duurt nog wel even voor alles klaar is want moet 3 slangen aansluiten op 1 slang en moet een slang op me inlaatbrug :S
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ok
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Is het niet makkelijker als je hem omdraait?? en dat door de plastic aan weerszijden van de radiator???

Maar leuk projectje :wink:
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

abel :) was alleen snel benieuwd of alles wel makkelijk zou gaan. EN die slangen wil ik onder de auto naar binnen leiden.

Kan makkelijk zonder dat ze gezien worden omdat ik er nog een cupra voorspoiler onder heb waar nog gaas in komt :)
dus zul je de slangen niet zien :S

Helaas niet klaar voor 10 augustus denk ik :)
Eerst volgende week me thermostaat vervangen :S
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

lijkt me een vrij zinloze actie dit. je kan lijkt mij beter wat energie steken in proberen om je luchtfilter gewoon van wat koude lucht te voorzien in plaats van warme lucht er in te voeren en dat dan weer op te proberen te lossen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik vind het ook niets eigenlijk, bovendien verlies je ook nog eens koelkapaciteit van je normale rad.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Een atmosferische motor is er (volgens mij) op gebouwd om lucht vrij in te kunnen ademen. Doordat je nu een IC monteert, is de weerstand te groot en zal je wagen te arm gaan lopen, denk ik. Weinig lucht, dus ook weinig benzine. Of zie ik dat verkeerd? Maak liever een fatdoelijke luchthapper en een hitteschild. Daar heb je denk ik veel meer aan.

Maar goed, als je wilt hobby'en, dan is dit een goede optie. :D
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

Merijn schreef:Een atmosferische motor is er (volgens mij) op gebouwd om lucht vrij in te kunnen ademen. Doordat je nu een IC monteert, is de weerstand te groot en zal je wagen te arm gaan lopen, denk ik. Weinig lucht, dus ook weinig benzine. Of zie ik dat verkeerd? Maak liever een fatdoelijke luchthapper en een hitteschild. Daar heb je denk ik veel meer aan.

Maar goed, als je wilt hobby'en, dan is dit een goede optie. :D
thnx voor het toch niet helemaal in de grond trappen van mijn project.
:p :lol: :lol:

en hij gaat geen warme lucht aanzuigen meer want me lucht filter komt nu met die intercooler achter me zijspatbord
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
dennis16v
Berichten: 937
Lid geworden op: ma 9 jul 2001 0:00
Locatie: plaggehut 3

tis niet zozeer of je die plank misslaat. tis meer hoe hard je hem misslaat.

maak een mooie afschermbak om je filter heen van aluminium platen. zorg dr voor dat je aan de onderkant een paar open gaten hebt. ros daar 1 of 2 slangen in die je vanaf je bumper doorvoert en je bent klaar.

of.... maak een bak om t filter die aan de bovenkant open is, maar die weer aansluit op je motorkap. zet een leuk roostertje in je kap. moet je eens kijken wat een kouwe lucht je krijgt.

overgens is met een beetje expreimenteren nix mis,
Rob_16V_Zwolle
Berichten: 520
Lid geworden op: za 1 jun 2002 22:27
Locatie: Zwolle auto:Clio 16v lidnummer: 469
Contacteer:

en mocht het niets worden heb ik gewoon een FAKE intercooler >-)

en wie weet krijg ik wel een nieuw idee voor die intercooler :)
:p
ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle

Get used to it :) or else ......... :S
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

itdanger schreef:thnx voor het toch niet helemaal in de grond trappen van mijn project.
:p :lol: :lol:

en hij gaat geen warme lucht aanzuigen meer want me lucht filter komt nu met die intercooler achter me zijspatbord
Da's niet mijn bedoeling, hoor. :) Ik wil je alleen behoeden voor een teleurstelling!

Succes en laat zeker weten wat 'ie doet, want wie weet werkt het in de praktijk juist wel! :D
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hmmmm... heb zelf met zo'n mini slijper een gat in de bumper gemaakt rooster erachter, zand korrels die daar nog naar binnen komen kunnen de motor geen kwaad doen en regen druppels zijn zowiezo niet erg hooguit een extra stukje koeling :D :wink:

Knutselen is altijd leuk maar mocht dit niet lukken ik was zelf in +/-30 minuten klaar inclusief afwerking van het gat en in kleurspuiten van rooster. Zie je niks meer van. 8)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born



en hij gaat geen warme lucht aanzuigen meer want me lucht filter komt nu met die intercooler achter me zijspatbord
Euhm... dus je pakt koude lucht, en die wordt meteen gekoeld door de ic, die diezelfde koude lucht krijgt? :) Dan heeft die ic ook niet veel nut meer hé ... maarzeker, 't ziet er leuk uit. Maak 't op je interier-kachel, dan heb je een soort van airco! Moet te doen zijn :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Riël schreef:
Maak 't op je interier-kachel, dan heb je een soort van airco!
zelfde categorie inderdaad :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

mmm ja eigenlijk wel :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

itdanger schreef: Het idee kwam eigen na een gesprek met een turbo guru :)
ik zou em geen guru meer noemen.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

robert schreef:
itdanger schreef: Het idee kwam eigen na een gesprek met een turbo guru :)
ik zou em geen guru meer noemen.
je neemt de woorden uit mijn mond,hier lees je nogal verhalen hoor
een atmosferische motor kan nooit zoveel lucht verplaatsen als een turboblok,dus die intercooler zal alleen dienen als show-element.
laat je toch niks wijsmaken door een of andere guru(pipo)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

robert schreef:
itdanger schreef: Het idee kwam eigen na een gesprek met een turbo guru :)
ik zou em geen guru meer noemen.

kort maar krachtig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Misschien is het dan ook wel een idee om een luidspreker onder je kap te monteren en daar een pssst geluid op af te spelen, heb je het setje onzin compleet.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

RO 16v schreef:Misschien is het dan ook wel een idee om een luidspreker onder je kap te monteren en daar een pssst geluid op af te spelen, heb je het setje onzin compleet.
Die PSsss heb ik al eens onder de kap van een clio vandaan horen komen :wink: maar dan niet van een luidspreker.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ach, volgens mij zag IT-gevaar de grap er bij zn eerste post ook al in, gezien het feit dat hij op 4 zinnetjes na overal een " :) " achter heeft staan.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Frits schreef:
RO 16v schreef:Misschien is het dan ook wel een idee om een luidspreker onder je kap te monteren en daar een pssst geluid op af te spelen, heb je het setje onzin compleet.
Die PSsss heb ik al eens onder de kap van een clio vandaan horen komen :wink: maar dan niet van een luidspreker.
Ik heb het ook al meerdere malen gehoord, alleen dan niet van een 1.4. :wink:
Foeke
Berichten: 2742
Lid geworden op: do 21 feb 2002 0:00
Locatie: Leeuwarden

zal dan wel weer van een megane turbo zijn :)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vreemde hobby heeft die gozer!!!!!
beter geld uitgeven aan serieuze tuning.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Foeke schreef:zal dan wel weer van een megane turbo zijn :)
Nop, we hebben het toch over een Clio. :wink:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

RO 16v schreef:
Foeke schreef:zal dan wel weer van een megane turbo zijn :)
Nop, we hebben het toch over een Clio. :wink:
Nou ik wel in ieder geval. En ja dat was een (ex) 1.1
KennyGTT
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 13 jan 2003 21:08
Locatie: Belgium

:lol: :wink:
r5alpine-turbo
Berichten: 278
Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
Locatie: bergen op zoom

ligt het nou aan mij of is dit gewoon zinloos.als je turbo lucht samenperst onstaat door de druk en de wrijving van de lucht warmte.deze koel je af met je intercooler zodat er meer lucht in je motor gaat.

aangezien het hier om een atmosferische motor gaat stijgt de temperatuur helemaal niet en is het plaatsen van een intercooler toch totale onzin?je verhoogd de weerstand van de aangezogen lucht en daardoor verlies je zelfs vermogen.

maar je kan het wel voor het zicht doen
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

We told him so... :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

r5alpine-turbo schreef:ligt het nou aan mij of is dit gewoon zinloos.als je turbo lucht samenperst onstaat door de druk en de wrijving van de lucht warmte.deze koel je af met je intercooler zodat er meer lucht in je motor gaat.

aangezien het hier om een atmosferische motor gaat stijgt de temperatuur helemaal niet en is het plaatsen van een intercooler toch totale onzin?je verhoogd de weerstand van de aangezogen lucht en daardoor verlies je zelfs vermogen.

maar je kan het wel voor het zicht doen
Daarbij komt nog dat het rendement van de intercooler nooit 100% is, dus zul je de lucht nooit kunnen afkoelen tot buitentemperatuur.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Is het niet mogelijk een het koel element van een koelkast/diepvries (freon meen ik) te verwerken in een intercooler?

Of iets te doen met een airco-unit uit een auto?
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Dat kost allemaal energie (lees vermogen), dat krijg je bij een non-turbo auto nooit terug.
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

De drukval door de intercooler (lees: stromingsweerstand) geeft je meer vermogensverlies dan je eventueel zou winnen door de temperatuurdaling van je inlaatlucht.
Als je toch bezig bent, zou ik er meteen een turbo of een compressor op bouwen :wink:


Het heeft inderdaad meer zin om je inlaatlucht weg te halen waar je minimale invloed hebt van de motorwarmte (en met behulp van een stromings gunstige buis) en eventueel je inlaatlucht te koelen met behulp van N2O (lachgas). Als je dan zorgt dat je daarbij voldoende brandstof toevoert kan dat al gauw zo'n 50pk opleveren. Meer kan natuurlijk altijd, maar dat gaat dan wel ten koste van de betrouwbaarheid.

Succes, Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Plaats reactie