5 GTT geen thermostaat.......

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Dennis VK

Wederom een vreemde gewaarwording bij mijn auto....er zit gewoon geen thermostaat in :(

Het was ons al opgevallen dat de temperatuur behoorlijk opliep en dat de koelvin steeds aansloeg, maar omdat andere werkzaamheden voorgingen hebben we niet direct naar de thermostaat gekeken (maak je niet druk, ik heb er nauwelijk mee gereden :wink: ). Nu blijkt dat de koelslangen haast op springen staan na enkele minuten rijden, gloeiend heet "koelwater" en flinke drukopbouw in de slangen als gevolg van verdamping.

Ik neem aan dat het euvel opgelost is zodra er een thermosstaat geplaatst wordt?
Maarten GTT

dat ligt volgens mij niet aan de thermosstaat ik heb in mijn 5 gtt ook geen in zitten en dan duurt het juist langer voor dat hij op temp komt dus lijkt mij erg onwarschijnlijk dat als je er een thermosstaat in zet dat dit verholpen is

ik denk eerder aan een verstopping in je koel systeem of een evt koppaking die kapot is
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Riël
Über-Spammer

Nee zonder de thermostaat blijft ie eerder kouder dan warmer.

De thermostaat regelt of er koelvloeistof door de radiateur gaat ja of nee. Als ie open gaat, kan het erdoorheen. Dan kan je motor goed opwarmen, en als ie warm genoeg is gaat dus de thermostaat open, en stroomt er koelwater door de radiateur om te koelen. Zonder thermostaat doet ie dat dus constant.

1) Slecht ontlucht
2) Verstopping idd
3) Kapotte koppakking

Ik zou eens opnieuw ontluchten en kijken of dat werkt. Hoe dat moet vind je ook ergens op dit forum.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
5alpine

ik heb het zelfde gehad met mijn oude GTT toen was de radiator verstopt ... !!!!
dus die even bekijken kan geen kwaad .!
Groeten Anton Assen
StevenK
Contacteer:

WieBenJij schreef:Wederom een vreemde gewaarwording bij mijn auto....er zit gewoon geen thermostaat in :(

Het was ons al opgevallen dat de temperatuur behoorlijk opliep en dat de koelvin steeds aansloeg, maar omdat andere werkzaamheden voorgingen hebben we niet direct naar de thermostaat gekeken (maak je niet druk, ik heb er nauwelijk mee gereden :wink: ). Nu blijkt dat de koelslangen haast op springen staan na enkele minuten rijden, gloeiend heet "koelwater" en flinke drukopbouw in de slangen als gevolg van verdamping.

Ik neem aan dat het euvel opgelost is zodra er een thermosstaat geplaatst wordt?
Ligt zeker niet aan het ontbreken van de thermostaat; bij competitiegebruik wordt die juist vaak weggelaten.

Enige nadeel is dat 'ie wat langzamer opwarmt.
Rick D.

Slecht onlucht: Dit was bij mij eerst ook het probleem. Hij wordt supersnel warm en alle slangen zijn niet om aan te pakken.

Succes ermee..
hitman

5alpine schreef:ik heb het zelfde gehad met mijn oude GTT toen was de radiator verstopt ... !!!!
dus die even bekijken kan geen kwaad .!
Groeten Anton Assen
als radiateur verstop zou zijn gaat denk ik ook de van niet aan,omdat de sensor in de radiateur zit en wel door de koelvloeistog verwarmt word.

ik heb precies hetzelfde met de gtt motor.
heb er nu ook geen thermostaat in zitten en als ik ff gereden heb bouwt ie ook flinke druk op.

weet ook niet precies wat het is... :(
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Dennis VK

ok riel, clio-16v

eerst maar weer eens ontluchten dan. We blijven bezig zo :)
Dennis VK

Zet ik die thermostaat er overigens gewoon zo in? Dus in die slang? Of zou er soms bij mij een stuk van de slang afgesneden zijn, daar er geen in zit?

Deze vraag stel ik eigenlijk omdat er volgens de renault-garage twee slangenklemmen moeten zitten, eentje om de slang te bevestigen aan de pomp, en die ander om de thermostaat vast te zetten.

En heeft iemand van jullie misschien een foto? ik kan het me wel voorstellen, maar zou het fijn vinden als het goed in elkaar komt te zitten.

Thanks.
Dennis
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Die thermostaat zou ik er nu nog effe uitlaten, als ik jou was. Die hebben ze er met een reden uitgehaald, denk ik. Hij zal alleen maar sneller warmlopen als je dat ding erin zet.

Ontluchten zonder thermostaat is ook geen probleem, dus probeer dat eerst!

Succes!
laguna2
Contacteer:

Uit ervaring weet ik inmiddels dat als je druk opbouwt in je koelsysteem je waarschijnlijk een probleem hebt bij de afdichting tussen je verbrandingsruimtes (Cylinders) en je koelvloeistofkanalen in je kop. Kortom: kijk of je koppaking lekt, zo niet dan is je kop misschien gescheurd of krom...
Michel S.
Contacteer:

is je waterpomp wel nog in orde?

Maar over die thermostaat. Eruit laten is geen goed idee. Dit ivm de stroomsnelheid van je koelwater. Ding zit er niet voor niks. En als je zonder wil rijden, haal dan alleen de klep eruit. Dan blijft je radiateur tenminste een beetje heel.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
TURBODJ
Contacteer:

Michel S. schreef:is je waterpomp wel nog in orde?

Maar over die thermostaat. Eruit laten is geen goed idee. Dit ivm de stroomsnelheid van je koelwater. Ding zit er niet voor niks. En als je zonder wil rijden, haal dan alleen de klep eruit. Dan blijft je radiateur tenminste een beetje heel.
Het er uithalen van de thermostaat kan idd gevolgen hebben voor je waterpomp en je radiateur. Dus beide controleren en na reparatie een thermostaat erin.
Mijn motor Honda VTR Firestrom te koop, pm voor details
Riël
Über-Spammer

TURBODJ schreef:
Michel S. schreef:is je waterpomp wel nog in orde?

Het er uithalen van de thermostaat kan idd gevolgen hebben voor je waterpomp en je radiateur. Dus beide controleren en na reparatie een thermostaat erin.
Dat wist ik niet! Leg es uit?
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Druk in je koelsysteem.... :(

Ik heb dit probleem nu zelf ook al een tijdje. Waterpomp, thermostaat, radiateur zijn vervangen maar de druk blijft :( (zelfs zo erg dat de slangen bij de klem scheuren :evil: ). Het enige wat ik nu kan bedenken is idd iets met de kop/koppakking :evil: . Misschien nog de kachel (lekt -> valse lucht-> lucht in het systeem).

Ik rij nu met het expantie vaatje een kwartslag open gedraaid zodat de druk kan ontsnappen. Wonder boven wonder blijft ie nog goed ook (geen luchtbellen of extreme verdamping :)).
Maar dit is natuurlijk niet de oplossing!

Dus als dit probleem opgelost is LAAT HET ME A.U.B. WETEN! 8)
Abel
Über-Spammer

compressie test om er achter tekomen of je een lekke koppakking hebt.
Maarten GTT

in je koel systeem wordt altijd druk op gebouwd als de motor warm wordt. is heel normaal dat is om het kook punt te verlaten normaal kookt het bij 100 graden en bij een druk van 1 bar kookt het pas rond de 130 graden natuurkundig gezien. maar te veel druk is ook niet goed klapende slangen enz. nu zit er op een expansie vat een speciale dop om de teveel overdruk te laten ontsnappen om je systeem te beschermen. bij een kapote koppakking in het ergste geval zie het koel water er uitspuiten maar lekt ie maar een betje dan zal idd de druk van je koelsysteem ook om hoog gaan. maar zal dat ook gebeuren als de motor koud is (direckt na een koude start) maar dit heeft niks met een thermosstaat temaken. en het kan helemaal geen kwaad om hem er uit telaten. het geeft geen schade aan je radiateur of waterpomp. het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je motor er langer over doet om op bedrijfs tempretuur te komen dus je moet wat langer rijden om te mogen blazen :lol:
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
laguna2
Contacteer:

Is het niet zo dat zonder thermostaat je waterflow door je radiateur zo groot wordt dat er minder door je kop gaat stromen?

Als je de thermostaat bekijkt is er maar een klein gedeelte in het midden waar de koelvloeistof door kan stromen. Er vanuitgaande dat de waterpomp dezelfde hoeveelheid blijft pompen, komt er dan meer vloeistof door de radiateur, waardoor er automatisch minder door de kachel en de kop gaat. Je watertemperatuur zal dus sneller lager worden, maar je kop zal minder effectief gekoeld worden (lagere flowrate)

Ik vraag me af hoelang een kop dat kan volhouden, vooral bij hogere belasting van de motor. Ikzelf zou het niet aandurven om zonder thermostaat te rijden...
Abel
Über-Spammer

je kop word dan gewoon veel te heet.. water zal daar gaan koken en daar door krijg je keiharde slangen.

Maar als je slangen keihard worden moet je ook maar eens in je expansie vaatje ruiken. als het daar naar uitlaatgassen/olie/benzine ruikt weet je zeker dat je koppakking lek is...
red_Turbo

als je dat ruikt dan zit er ook wel een dikke drap in koelvloeistof.
Dennis VK

red_Turbo schreef:als je dat ruikt dan zit er ook wel een dikke drap in koelvloeistof.
Nope, geen drap en geen geur...ik vertrouw er op dat de koppakking intact is.
gille
Contacteer:

Turbo Tinus schreef:Druk in je koelsysteem.... :(

Ik heb dit probleem nu zelf ook al een tijdje. Waterpomp, thermostaat, radiateur zijn vervangen maar de druk blijft :( (zelfs zo erg dat de slangen bij de klem scheuren :evil: ). Het enige wat ik nu kan bedenken is idd iets met de kop/koppakking :evil: . Misschien nog de kachel (lekt -> valse lucht-> lucht in het systeem).

Ik rij nu met het expantie vaatje een kwartslag open gedraaid zodat de druk kan ontsnappen. Wonder boven wonder blijft ie nog goed ook (geen luchtbellen of extreme verdamping :)).
Maar dit is natuurlijk niet de oplossing!

Dus als dit probleem opgelost is LAAT HET ME A.U.B. WETEN! 8)
nog nie aan gedacht om je koelwatervat dop te vernieuwen
Riël
Über-Spammer

Abel schreef:je kop word dan gewoon veel te heet.. water zal daar gaan koken en daar door krijg je keiharde slangen.

Maar als je slangen keihard worden moet je ook maar eens in je expansie vaatje ruiken. als het daar naar uitlaatgassen/olie/benzine ruikt weet je zeker dat je koppakking lek is...

Mmmz de temperatuursensor zit in de kop geschroeft, en die geeft prima waardes, nog niet eens hoger dan normaal, dus 't valt allemaal wel mee neem ik aan.
laguna2
Contacteer:

Riël schreef: Mmmz de temperatuursensor zit in de kop geschroeft, en die geeft prima waardes, nog niet eens hoger dan normaal, dus 't valt allemaal wel mee neem ik aan.
Bij mij zit de temperatuursensor gewoon in de waterpomp... Je meet dus niet de temperatuur van de kop, die is veel hoger!
gille
Contacteer:

laguna2 schreef:
Riël schreef: Mmmz de temperatuursensor zit in de kop geschroeft, en die geeft prima waardes, nog niet eens hoger dan normaal, dus 't valt allemaal wel mee neem ik aan.
Bij mij zit de temperatuursensor gewoon in de waterpomp... Je meet dus niet de temperatuur van de kop, die is veel hoger!
veel hoger is die nie hoor
Riël
Über-Spammer

ik denk dat dat wel meevalt. Zo langzaam stroomt dat water ook niet :)
laguna2
Contacteer:

Riël schreef:ik denk dat dat wel meevalt. Zo langzaam stroomt dat water ook niet :)
Klopt, maar je zal in je kop eerder last krijgen van stoomvorming. Stoom heeft veel meer volume dan water en zal dus veel minder koelen doordat er dan minder koelwater de wanden van de kanalen raakt. Het zal bij dagelijks gebruik wel meevallen, maar extreme omstandigheden (file bij erg warm weer, met de auto op vakantie etc. zal het niet erg fijn zijn voor de kop)
Abel
Über-Spammer

Heb je de waterpomp al eens goed bekeken... Alles zoekt de weg met de minste weerstand en dan is die slang naar de radiator wel opeens heel groot..

dus de water stroomt te traag door de kop en onderblok.. dus dat water word in verhouding een heel stuk heter dan de water in de radiator. je krijgt op die manier een slechte vermenging van koud en warm water.

Lees je lectuur van de cup 5r GTT maar eens door.. daar hebben ze het over een gaatje in de rand van de thermostaat boren of de theromostaat uit de behuizing halen. Maar ingeval van de thermostaat uit de behuizing heeft de motor geen goede kans op warm worden (ook belangrijk he)(en dat geld natuurlijk aleen maar bij koud weer)
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

gille schreef:nog nie aan gedacht om je koelwatervat dop te vernieuwen
jups, helpt niks...
Marcel J.

sorry dat ik het zeg, maar waarom zo'n dop op de sloop halen? Kheb er eens een nieuwe gekocht(met blauwe dop) en om nou te zeggen dat die me een rib uit het lijf heeft gekost :wink:
mark 5t
Contacteer:

druk in je systeem moet haast wel een lekke koppakking zijn.
verder wil ik nog wat kwijt over dat thermostaat verhaal:

ik doe al z`on 15 jaar aan autocross en ovalracing en
wij rijden altijd zonder thermostaat met een ventilator die constant draait.
ik heb al met verschillende merken auto`s geracet en
nog nooit een kop of koppakking defect gehad.
dus dat verhaal dat de temperatuur in je kop veel te hoog oploopt is volgens mij niet geheel juist.
wel ben ik een groot voorstander van dat gaatje in je
thermostaat boren.
hier weet abel alles van want dan is het zeer makkelijk om een gt te ontluchten
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
laguna2
Contacteer:

Inderdaad, Ik heb mijn thermostaat ook voorzien van een wat groter gaatje. Het ontluchten gaat nu in één keer met koude motor.
Michel S.
Contacteer:

systeem gewoon even afpersen. Dan weet je zeker dat alle lucht eruit is. Want een beetje luchtbel is genoeg om het hele gebeuren buiten werking te stellen.

Maar wacht dat de motor koud is, expansiedop eraf en dan starten en hand op het expansievat. Als je dan al druk hebt, dan weet je zeker dat je koppakking door is.

greetz
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

MJ schreef:sorry dat ik het zeg, maar waarom zo'n dop op de sloop halen? Kheb er eens een nieuwe gekocht(met blauwe dop) en om nou te zeggen dat die me een rib uit het lijf heeft gekost :wink:
Die dingen kosten toch al gauw 45-50 euro! :(
Frank

Merijn schreef:
MJ schreef:sorry dat ik het zeg, maar waarom zo'n dop op de sloop halen? Kheb er eens een nieuwe gekocht(met blauwe dop) en om nou te zeggen dat die me een rib uit het lijf heeft gekost :wink:
Die dingen kosten toch al gauw 45-50 euro! :(
Gaat het hier om een dop van een expansie vaatje??

Als dat zo is hebben ze je goed afgezet , ik kreeg er laatst 1 zonder te betalen en dat bij de dealer :D .
Plaats reactie