(gtt) Renix 208/209
Ik heb vanmiddag mijn 209 onsteking vervangen voor een 208 om dat de 209 kuren vertoonde. Vermoedelijk doet de bobine moeilijk is deze te vervangen.
Nu heb ik mijn pingelsensor aangesloten op de 208 maar ik vraag me af of deze nu nog werkt. De 208 heeft een aansluiting maar is die intern ook doorverbonden.
Nu heb ik mijn pingelsensor aangesloten op de 208 maar ik vraag me af of deze nu nog werkt. De 208 heeft een aansluiting maar is die intern ook doorverbonden.
De bobine kun je er zo af schroeven en een andere monteren. (2 of 4 schroefjes meer niet)Ruud schreef:Ik heb vanmiddag mijn 209 onsteking vervangen voor een 208 om dat de 209 kuren vertoonde. Vermoedelijk doet de bobine moeilijk is deze te vervangen.
Nu heb ik mijn pingelsensor aangesloten op de 208 maar ik vraag me af of deze nu nog werkt. De 208 heeft een aansluiting maar is die intern ook doorverbonden.
S

Zou de bobine van een 208 hetzelfde zijn als van een 209. De klachten van mijn 209 zijn dat de motor soms heel onregelmatig gaat lopen dit gaat vanzelf over. Als de motor staioneer loopt valt hij uit als hij begint te stoteren. Het zou ook aan de vacuumvervroeger kunnen liggen maar dan snap ik niet dat tie het niet altijd heeft . Na het plaatsen van mijn nieuw motortje 400 km zonder problemen gereden en toen begon die weer te eteren , nu de 208 erop en al dik 100 kim geen problemen meer. Dus het ligt voor 95% zeker aan de Renix. Is er iemand die deze renix kan doormeten/nakijken.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Die bobines kun je ondeling wisselen, moet geen probleem zijn.
Nu het toch over ontstekingen gaat even het volgende.
Toen ik mijn 209 uit elkaar heb gehad om daar een nieuwe bobine op te zetten,zag ik dat de drukdoos aan de achterkant met 2 schroeven vastzit.Ik heb geprobeerd om hem los te krijgen maar dat ging niet gemakkelijk dus om te voorkomen dat ik iets stuk zou maken weer vastgezet.Heeft iemand al eens de drukdoos eraf gehad?
Mijn vervroeging werkt soms niet goed omdat het membraan blijft hangen,daarom wil ik proberen om dat te verhelpen.Iemand een idee?
Toen ik mijn 209 uit elkaar heb gehad om daar een nieuwe bobine op te zetten,zag ik dat de drukdoos aan de achterkant met 2 schroeven vastzit.Ik heb geprobeerd om hem los te krijgen maar dat ging niet gemakkelijk dus om te voorkomen dat ik iets stuk zou maken weer vastgezet.Heeft iemand al eens de drukdoos eraf gehad?
Mijn vervroeging werkt soms niet goed omdat het membraan blijft hangen,daarom wil ik proberen om dat te verhelpen.Iemand een idee?
je kan de vervroeging er niet af halen ivm de 2 hele dunne draden die er aan vast zitten en daarna niet meer te redden zijn.Heino schreef:Nu het toch over ontstekingen gaat even het volgende.
Toen ik mijn 209 uit elkaar heb gehad om daar een nieuwe bobine op te zetten,zag ik dat de drukdoos aan de achterkant met 2 schroeven vastzit.Ik heb geprobeerd om hem los te krijgen maar dat ging niet gemakkelijk dus om te voorkomen dat ik iets stuk zou maken weer vastgezet.Heeft iemand al eens de drukdoos eraf gehad?
Mijn vervroeging werkt soms niet goed omdat het membraan blijft hangen,daarom wil ik proberen om dat te verhelpen.Iemand een idee?

Ruud, kan het je pingelsensor niet zijn, die zorgde eerst ook voor storing weet je nog? Misschien is die himmele.
Nee het is echt de renix heb met de 208 ook geen problemen meer. Ik weet niet precies wat aan de 209 is ik denk dat ik maar een andere ga zoeken.Riël schreef:Ruud, kan het je pingelsensor niet zijn, die zorgde eerst ook voor storing weet je nog? Misschien is die himmele.
Heb met de 209 zonder pingelsensor gereden (toen is mijn blokje de lucht ingegeaan), er zit overigens ook een andere pingelsensor op dan voorheen. Maar als de pingelsensor met de 208 nu niet zou werken zou het ook nog aan het relais kunnen liggen. FFtjes een 209 zien te lenen ergens en kijken wat er dan gebeurt.
Ruud,
Ik had het zelfde probleem als jij. We hebben het er samen wel eens over gehad. Gestotter, inhouden etc, maar kan kilometers goed gaan, en dan begint het weer. Ik heb toen aardig wat dingen doorlopen en heb toen de Renix van Abel geleend. Hij liep toen weer perfect. Onlangs een Renix op de sloop gehaald en al weer aardig wat kilomters gereden zonder problemen.
Ik had het zelfde probleem als jij. We hebben het er samen wel eens over gehad. Gestotter, inhouden etc, maar kan kilometers goed gaan, en dan begint het weer. Ik heb toen aardig wat dingen doorlopen en heb toen de Renix van Abel geleend. Hij liep toen weer perfect. Onlangs een Renix op de sloop gehaald en al weer aardig wat kilomters gereden zonder problemen.

De onstekings kromme is ook anders. Door wie wordt de onstekings kromme eigelijk geregeld? Komt wat vroeger op geloof ik daardoor zou die 500 toeren minder moeten maken. Het schijnt ook als je een 209 hebt dat je auto iets lekkerder rijd iets soepeler.
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Ik heb ook nog wel een 208 liggen. 25 euriAbel schreef:mooie prijs

Ik zit me suf te zoeken naar pics van de 208 en 209. Nou is bij mijn ph2 een 209 aanwezig en zit er al een pingelsensor op het blok. Ik kan deze alleen niet aansluiten vanwege het ontbreken van "het verloopkabeltje" volgens de reno-people.
Klopt dit? En als dit klopt, wie heeft er dan nog 1 voor mij?
mvg, Chendy.
p.s: iemand een url van 208/209 pics?
Klopt dit? En als dit klopt, wie heeft er dan nog 1 voor mij?
mvg, Chendy.
p.s: iemand een url van 208/209 pics?
[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/16_DSC00594.jpg[/img]
die stekker is een aansluiting van de pingelsensor.
middelste is de BDP sensor
Bovenste is de voeding + toerental
suc6
die stekker is een aansluiting van de pingelsensor.
middelste is de BDP sensor
Bovenste is de voeding + toerental
suc6
Thnx man!
Ontstekingen 208 en 209 zijn niet uitwisselbaar, renault levert 208 voor phase 1 en 209 voor phase 2, De C1J turbomotor heeft een pingelsensor vanaf modeljaar 88 in combinatie met renix 209( juni 87 )
Alle ontstekingen die boven de turbo gemonteerd zijn geweest, dus alle 208 en enige 209 tot modeljaar 89 zijn gebruikt kapot, de motor start wel en loopt mooi rond, maar er treedt pingelen op, soms niet goed hoorbaar.
Vanaf modeljaar 89 (vanaf juni 88) zijn alle 209 ontstekingen in de paravan gemonteerd, deze blijven heel.
Ik heb twee ontstekingen versleten en nu zit ie achter in de paravan.
pi.
Alle ontstekingen die boven de turbo gemonteerd zijn geweest, dus alle 208 en enige 209 tot modeljaar 89 zijn gebruikt kapot, de motor start wel en loopt mooi rond, maar er treedt pingelen op, soms niet goed hoorbaar.
Vanaf modeljaar 89 (vanaf juni 88) zijn alle 209 ontstekingen in de paravan gemonteerd, deze blijven heel.
Ik heb twee ontstekingen versleten en nu zit ie achter in de paravan.
pi.
Met een flitslamp zou het moeten kunnen ja.limburgio schreef:kun je dat testen of je ontsteking nog goed is of niet???? voor de 5GTT natuurlijk
Naar mijn idee werkt de pingelsensor ook op een 208 onsteking. Nooit zo geleverd , maar 't zou moeten werken.