[R5GTT] Steven's Project

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Steven
Car: M536

Abel schreef:
catrinus schreef:54 euro en een pens vol werk + dat het misschien wel niet eens nodig was om hem te vervangen. Ik liet hem mooi zitten want er was al geconstanteerd dat het condens was en condens is wat anders als een lekke koppakking.
Pens vol wer op een motor blok wat uit de auto ligt???
valt heus wel mee.. Kijk eens naar de foto duidelijk nattigheid tussen de kop en het onderblok. Kun je me niet wijs maken dat dat uit de uitlaat komt..

En btw wanner zou er condens uit de uitlaat komen dan.. dat zou schoon water moeten zijn(misschien roet) maar dit zijn echt stroompjes. dus veel meer dan een paar druppen. en toen mijn water pomp lek was hat dik ook van zulke vlekken op mijn blok.. ik weet eigelijk wel 100% zeker dat de kop lek is aan de buiten kant van het blok. dus niet naar de zuiger toe, maar wel lek niet te min. Hij leekt ook op de hoek duidelijk olie :(

Als je er nu een middagje langer aan werkt heb je leter een hoop plezier van.. want dit is echt wachten tot het erger word en dat rit het blok inmiddels weer in de auto en dan word het nog weer duurder (+koelvloeistof en olie) Dus doe er je voordeel mee
Die olie is van het kleppendeksel, ik zit nog even te twijfelen. Ik ga eerst de spruitstukken er eens aftrekken en nog eens goed kijken.

Is het btw mogelijk om een compressietest met het blok eruit te doen en met de hand de krukas te draaien ofzo? Of moet je dat snel op de startmotor doen?
Riël
Über-Spammer

Moet met de startmotor. Gaat idd te langzaam zo, lekt er tussendoor teveel weg langs de zuigerveren ed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven

Hmm kut, vind het een beetje eng om em zo los te starten eigenlijk :S
Moet het ooknie bij warme motor gedaan worden? Of juist bij een koude?

En ik moet nog een compressiemeter hebben.
Steven

Nou die compressietest smijten we even overboord, dekoppakking is idd lek. Dus er komt maar gelijk een nieuwe (uprated)koppakking tussen.

Ik heb nog een fase 2 kop die minder km's heeft, dus ik ga beiden eraf schroeven, schoonmaken en bekijken.
Iemand tips hoe ik de staat van de klepseals en de kleppen zelf kan controleren?

Complete revisies gaan me te duur worden, dus wil gewoon alleen het noodzakelijke vervangen.
Abel
Über-Spammer

Met een lijkmtang en een stukje opengemaakt buis (zijkanten) druk je de veer van een klap in terweil je de klep vasthoud met de onderkant. even goed op spanning zetten en waarschijnlijk ff een tikkie met een hamer er tegen aan om de dikke ring die de veer tegenhoud los te laten schieten.

Dan heb je zo al je kleppen los. slijppasta kopen en zo'n stokkie met een rubber doppie en dan kun je als je de kop en kleppen lekker hebt schoongemaakt iedere klep weer inslijpen. 10 minuten werk per klep en een tip als je aan het slijpen bent ff een paar drupjes alcohol er op laten vallen. dan word de pasta weer lekker dun en als je de klep dan een stukje optilt dan zakt de paste er weer lekker tussen.

Bij een revisie bedrijf bestel je die klep steel rubertjes weer na en die kosten iets van 2.5 a 3 euro per stuk meende ik me te herinneren

Tadaaaa
Steven

Mja ik weet van die eerste kop dattie ws. 40.000-50.000 gelopen zou moeten hebben. Ik denk dat deze gewoon nog wel goed is, hij heeft alleen wel op 1.2 bar gedraaid.

Ik bedoelde of het te zien is zonder de boel te demonteren?
Rudo

Abel schreef:Met een lijkmtang

Tadaaaa
Is er hier iemand die voor een begravenisonderneming werkt die dit fijn stukje gereedschap
voor Steven te leen heeft? :p :wink:
catrinus

:lol: :lol: :lol:
There will be plenty of time to rest when your dead
Riël
Über-Spammer

whaha :Lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.

Rudo schreef:
Abel schreef:Met een lijkmtang

Tadaaaa
Is er hier iemand die voor een begravenisonderneming werkt die dit fijn stukje gereedschap
voor Steven te leen heeft? :p :wink:
ja, hij kan mijn schoonbroer bellen :wink:
Matijs
Contacteer:

Abel schreef:Bij een revisie bedrijf bestel je die klep steel rubertjes weer na en die kosten iets van 2.5 a 3 euro per stuk meende ik me te herinneren
klepsteelhoedjes of hoe ze die dingen willen noemen kan je gewoon bij de dealert halen, kosten ze nog minder (ongeveer 1 euro p.s. als ik het me goed herinner).

En de truuk met de lijktang :lol: :

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/KleppenTrekken.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Klepvee ... ssor02.jpg[/img]
Een koppelsok voor 22mm verwarmingsbuizen past perfect, en kost geen drol bij de klustoko om de hoek :)
Steven

Nou jongens hoeft al niet meer, ik had dus de kop van me sloopblok afgetild en dies gewoon nog prima. Zelfs die kleppen hoeven helemaal niet opnieuw geslepen te worden (schijnt ooknie netjes te kunnen met de hand).

Er waren 3 kleprubbertjes aan puin en de rest was nog piekfijn in orde, dus die heb ik samen met Jeroen even gefixed en ik heb gelijk even een versterkte koppakkingsset+bouten meegenomen.

Dus ik kan binnenkort de oude kop lichten en de andere erop zetten (als er 0,03mm afgevlakt is).

D'r is toch nog wel enige progressie :)
Steven

Hmm ik heb me cilinderkop weer opgehaald.

Ik had gezegd dat er 0,03[mm] afmoest en toen ik vanochtend aankwam en ik vroeg wat eraf gegaan was:
"0,3[mm] zegt die vent"
Ik schrok me de tering en zei dat ik 0,03[mm] had gezegd.
"Ow dan is het 0,03[mm] geweest"

Goed ik hier thuis even nagemeten met de schuifmaat, de kop is nu 73,2[mm]
Kijk ik daarnet in het cupboek, staat daar dat de kop 73.5[mm] met een afwijking van 0,05 mag zijn.

Ik dus bedrijf weer opgebeld, nee ik heb er echt maar 0,03[mm] vanaf gehaald, voor 0,3[mm] zou ik uren bezig zijn en zolang was hij er niet mee bezig geweest.

Nu mag volgens het cupboek de kop maxmiaal 73,3[mm] zijn met een koppakking van 1,8[mm]
Nu ligt hier een versterkte koppakking van 1,9[mm] met een kop van 73,2[mm]
Dus hij zal wel aan de minimale eisen van het cupboek voldoen.

Heeft er iemand raad? Teruggaan naar die vlak-man en zeggen dattie de verbrandingskamers indraait.
Lastige is alleen dat ik niet kan aantonen dattie er teveel heeft afgedraaid

Of de boel gewoon monteren en kijken of het goed gaat? De koppakking komt wel op 85[nM] te staan vanwege de versterkte bouten en pakking zelf. Maar ik weet niet of de compressie dan te hoog wordt.
Abel
Über-Spammer

gewoon er opdraaien :wink: beetje hogere compressie is niet erg, en heb je ook nog eens meer vermogen van.

Goed zorgen dat je ontsteking goed op tijd staat en dat je goede benzine tankt. (oktaan 98 of hoger)

Dan gaat het wel goed.

Heel belangrijk is dat je carburateur goed is he. Ik heb van de week met Dirk Jan Hofmans gebeld in die zei dat een GTT tenminste 1 op 12 moet kunnen rijden.
En dan doe je daar niet je best voor

Iets in de carb is versleten als hij meer zuipt (1 op 10 ofzo) En je Ontsteking moet echt 100 procent inorde zijn
Ben

Jelmer heeft nog een blok + carb liggen die met planken 1 op 12 rijd
Tom
Moderator
Car: MB

tip voor de volgende keer. Meten waar die knakker bij staat en bij vertrek weer meten waar hij bij staat
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Abel schreef:gewoon er opdraaien :wink: beetje hogere compressie is niet erg, en heb je ook nog eens meer vermogen van.

Goed zorgen dat je ontsteking goed op tijd staat en dat je goede benzine tankt. (oktaan 98 of hoger)

Dan gaat het wel goed.

Heel belangrijk is dat je carburateur goed is he. Ik heb van de week met Dirk Jan Hofmans gebeld in die zei dat een GTT tenminste 1 op 12 moet kunnen rijden.
En dan doe je daar niet je best voor

Iets in de carb is versleten als hij meer zuipt (1 op 10 ofzo) En je Ontsteking moet echt 100 procent inorde zijn
Iets hoger? We praten wel over 0,2[mm] minder. Das wel een hoop :|
En ik wilde ook hogere druk gaan rijden, denkend aan 1,2 bar boven de gasklep

Trouwens dat carb verhaal gaat hier niet echt op, ik rijd met een groep A carb met 140 sproeier.
Alleen op lange afstanden kan ik 1:12 rijden.

Dit is echt zwaar zuur, want de kop was helemaal perfect :evil:
Tom
Moderator

staat op papier wat je hebt gezegd? anders toch eens terug gaan.
Marcel B.

Mooi zooitje heb die vent ervan gemaakt volgens mij, maar ik denk dat het moeilijk is je gelijk te halen, helaas :(
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator

(is 0,03 mm ook niet een beetje heel erg weinig??)
Steven

Nee 0,03 is gewoon schoondraaien en kijken of er onefheden inzitten. En die zaten er niet in want de kop is nooit van het blok geweest, heeft nooit gelekt en heeft maar 40.000 gelopen.

Verder heb ik helaas nix op papier en de vent deed al moeilijk toen ik em terugbelde.

Kan d'r ook nog wel bij had ik em nou maar niet gevlakt, had me nog 30 euro bespaart ook! (en nee het geld groeit niet opd e rug van een student :( )
catrinus

Mocht je nog een kop nodig hebben steven dan heb ik hier wel 1tje voor je liggen. Volgens marius was hij niet krom. Die wou hem eerst gebruiken maar heb hem terug gekregen. Hij bleek nog een kop te hebben liggen :lol:
mark 5t
Contacteer:

gewoon monteren met die extra sterke koppakking gaat
dat echt wel goed mits je koelsysteem 100% is
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Marius

catrinus schreef:Mocht je nog een kop nodig hebben steven dan heb ik hier wel 1tje voor je liggen. Volgens marius was hij niet krom. Die wou hem eerst gebruiken maar heb hem terug gekregen. Hij bleek nog een kop te hebben liggen :lol:
Zo blijven Catrinus en ik bezig, constant onderdelen uitwisselen die we eigenlijk beide niet nodig hebben.
catrinus

:lol: :lol: :lol:
Steven

mark 5t schreef:gewoon monteren met die extra sterke koppakking gaat
dat echt wel goed mits je koelsysteem 100% is
Das alleemaal wel ok, maar ik ben bang dat het mis gaat zodra ik de druk ga opschroeven :S

Ik ga morgen nog eens langs bij die knakker en ik hoop erop dat ie me oude kop gratis voor me schoonmaakt. Dan ga ik daar alle klepseals nog even van vervangen en dan ga ik daar maar gewoon mee rijden.

Ik baal er alleen van dat die knurft een perfecte kop sloopt :|
Anonymous

Ik baal er alleen van dat die knurft een perfecte kop sloopt :|[/quote]

Ik wil je wel helpen om hem te slopen hoor
Steven

Zullen we dan woensdag even samen langs? :)

U wordt afgehaald per express...
Anonymous

Steven schreef:Zullen we dan woensdag even samen langs? :)

U wordt afgehaald per express...
Hmmm ff me boksbeugel zoeken en ff bellen 8)
Steven

Zoo geregeld, de 2e kop heeft ie gratis gevlakt :)

D'r zit alleen nog wat lichte zwarte aanslag van opgedroogde olie op bepaalde plekjes. Weet iemand waarmee ik dat mooi wegkrijg?

Ik heb hier zo'n koudontvetter, maar dat werkt niet echt super. Iemand een ander agressief goedje wat wel werkt? :)
Tom
Moderator

met benzine krijg je een hoop schoon
-Ray-
Contacteer:

leve de remmenreiniger :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven

Nee jongens zo stom ben ik echnie :p

D'r is een speciaal goedje wat ze vaak in een grote wasbak hebben zitten, dat moet ik hebben.

Met wasbenzine haal je nix uit, koudontvetter werkt een beetje maar ik zoek nog iets beters :)
Jasper16v

stoom ?

(of zeg ik nu wat doms ? :D )
Marcel B.

Steven schreef:Zoo geregeld, de 2e kop heeft ie gratis gevlakt :)

D'r zit alleen nog wat lichte zwarte aanslag van opgedroogde olie op bepaalde plekjes. Weet iemand waarmee ik dat mooi wegkrijg?

Ik heb hier zo'n koudontvetter, maar dat werkt niet echt super. Iemand een ander agressief goedje wat wel werkt? :)
Leeft de goede man nog wel? ;)
Don't walk the grass... smoke it
Plaats reactie