[clio]Klapperdeklapper???

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Haas
Car: Megane RS

Toen ik van mijn vakantie terugkwam en in mijn clio ging rijden, merkte ik dat ik iets hoorde bonken/klapperen.
Dacht eerst dat het de homokineet rechtsvoor was die ik af en toe hoorde (heeft tijdje zonder vet gelopen :( ). Toen hoorde ik het geluid af en toe, vaak in linker bochten.
Nu hoor ik het geluid vaker naar mijn idee, heb alleen geen idee wat het kan zijn. Het geluid lijkt een btje een soort geknoep/gebonkt oid...
Heb gekeken en op het oog zijn de volgende delen ok: triangels, veerpoten+veren, aandrijfassen (niet krom oid), stuurstangen.

Zou het eventueel het stuurhuis kunnen zijn, maar dat komt geleidelijk lijkt me, toch niet ineens? Of de toplagers (lijkt me niet, zit geen speling op) of toch de aandrijfas?

Tips om erachter te komen wat het is?
Mickael

Ik zou toch eerst naar je aandrijfas kijken.

Zet hem ff op de krik en draai aan het wiel. Zorg dat ie met bijde wielen van de grond is zodat je kan draaien met je stuur. Een beetje heen en weer draaien en luisteren of je dan wat hoord.

Er hoeft namelijk geen speling te zitten terwijl ie wel gaar is.
Haas

zou ik het geluid dan toch moeten horen? Heb m namelijk t plein hiervoor al overgeduwd om te luisteren, maar dan doetie t niet.
Overigens deedie het gister wel heel erg toen ik een stuk over een bosweggetje reed. Reed 10 a 15 kmh, maar met die hobbels klonk het toch aardig hard...
Mickael

Is er geen demper lek? Dat is ook z'n raar geluid. BV hard een drempel af geeft een kloenk of een sis.

FF op krik en demper rondom navoelen, als er ergens olie aan zit is ie lek.

Ja je zou het zo moeten kunnen horen.
Haas

Ga maandag mijn best eens doen iets te vinden...als het mijn demper is ben ik de lul, maar ik moet dagelijks een drempel over om uberhaupt op de openbare weg te komen en dan hoor ik nix...maar goed, zie t wel, als t zo is, dan is t zo...en dan ben ik f*cked...:(
Mickael

Het kan nog veel meer zijn....

2 dempers vallen best mee hoor in prijs.

Check ook je fuseekogel of daar geen speling op zit, daar willen ook wel rare geluiden vandaan komen. Of je stabilisator stang die los ligt en enz enz enz.

Zoek ze!
RO 16v

Mickael schreef: Of je stabilisator stang die los ligt
Het kan je stab zijn, bij de meeste oude Clio's willen de twee boutje waarmee ie vast zit wel eens afbreken.
Paskie

en als je achteruit rijd met volledige stuuruitslag ook???
Haas

@Paskie: heb jij dit ook dan?
Paskie

ik weet t niet , volgende week kijkt JL m na .

ik heb Rob t gister ff laten horen , hij dacht aan de aandrijfas .

maar hoor van anderen weer : veerpootlager, stabstangen enz.

en t is moeilijk uit te leggen via de tel/forum hoe t nou precies boenkt en knoekt hè :lol: :lol:

maar iig als ik meer weet dan laat ik t ff weten ok?!
Paskie

maar als je helemaal instuurt dan hoor jij t ook (zowel bij vooruit als achteruit rijden) ??
Haas

Paskie schreef:maar als je helemaal instuurt dan hoor jij t ook (zowel bij vooruit als achteruit rijden) ??
Zal t strax ff testen...maar t irritante ervan is dat bij mij het maar af en toe voorkomt, tis niet echt een vast iets, behalve steeds in dezelfde bocht. Stab stang zit bij mij nog vast zoals het hoort....
Haas

Heb er gister en vandaag nog een stuk mee gereden, maar het is nog steeds echt random wanneer het geluid voorkomt.

Dat achteruit rijden met volledige uitslag, werkt ook niet echt om erachter te komen wat het is. Heb de auto al omhoog gehad en gekeken, maar ik kan echt niets vinden.
Misschien stom idee, maar zouden het mijn veren kunnen zijn? Het zijn Apex veren op Koni-geel(hardheid instelb.) dempers door de dealer in elkaar gezet....?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

~Haas~ schreef: Misschien stom idee, maar zouden het mijn veren kunnen zijn? Het zijn Apex veren op Koni-geel(hardheid instelb.) dempers door de dealer in elkaar gezet....?
FF proberen en je weet het. Als je je oude nog hebt tenminste. Anders moet je het ff zeggen kan je ze van mij lenen (alleen wel ff de toplagers vervagen)

Gr.Frits
Haas

@ Frits, ik heb mijn orig dempers nog wel, alleen eentje is daarvan lek...Misschien dat ik dus toch wel de jouwe ff wil lenen, maar dat komt dan nadat ik op vakantie ben geweest...je hoort t nog :D Bedankt voor het aanbod iig!
Haas

Weet iemand hoe ik kan zien of er teveel speling zit op mijn draagarm aan het subframe?
Paskie

met een dikke staaf oid ertussen en dan heen en weer wrikken .

bij mij was t hele gezeik weg na montage van nieuwe shokkers en veerpootlagerset. (de lagers rolden er in honderd stukken uit :p :smoke: )
Haas

kan t me niet voorstellen, mijn toplagers zitten er pas een driekwart jaar in...maar goed, toch ff naar kijken dan... :)
Haas

nou, na mijn paaltje-debacle is rechts voor de ophaning compleet vervangen plus de toplagers links en rechts plus de linker schokdemper.
Het geluid dat ik ervoor hoorde was toen weg, maar nu hoor ik het toch weer...Vanmiddag ff bellen voor nieuwe draagarmrubbers..
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

~Haas~ schreef:nou, na mijn paaltje-debacle is rechts voor de ophaning compleet vervangen plus de toplagers links en rechts plus de linker schokdemper.
Het geluid dat ik ervoor hoorde was toen weg, maar nu hoor ik het toch weer...Vanmiddag ff bellen voor nieuwe draagarmrubbers..
Kijk je rechter maar eens na. ze zeiden bij montage al dat het een andere was dan dat er in heeft gezeten.
Haas

wat? rubber?
Plaats reactie