Project GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Erik de Bruijn

Samen met twee andere vrienden wil ik een GT-turbo project opstarten. Iedereen heeft een eigen auto (2xclio16v + 1x 1916v) dus moet het meer een pret auto worden, er zit dus ook geen druk op de ketel het mag best wat maandjes duren. Doordat we met zijn drieen zijn is er ook meer geld beschikbaar en willen we het daarom grondig aanpakken.

Reken me er niet op af als in het onderstaande verhaal wat fouten staan (heb sinds drie maanden een 16v en ben me daarna pas erin gaan verdiepen, het echte sleutelwerk ben ik gelukkig nog niet aan toe gekomen).
Dit project is vooral bedoeld als leerfase, aangezien we allemaal erg geinteresseerd zijn in auto's. Hiernaast leek ons leuk om onze vroegere hobby, het tunen van brommers en scooters, een level te verhogen naar het tunen van een auto.

De bedoeling is om een Phase II Gt-turbo te kopen (eventueel met motorschade) en deze zowel visueel als motortechnisch sterk te verbeteren.
Aangezien ik het "nl.techniek.motor - forum" ben beperk ik me hier tot de motor. De bedoeling is er om er rond de 200pk uit te krijgen

Ten eerste wilde we de cilinderbussen en zuigers vernieuwen. Ik las iets over Mahle, is dit goed?, of heeft iemand een betere suggestie? (prijs/kwaliteit)

Een koppaking kopen die een stukje hoger ligt ivm met hogere turbodruk.

De intercooler willen vervangen door een grotere (cosworth?). Of door een chargecooler.

De cabarateurs wilden we vervangen door dubbele (webers?, Dellorto?).

De turbo willen we reviseren.Ook wilden we een dumbvalve monteren.

De radiateur willen vervangen door een grotere (r5diesel?).

De luchtfilter ben ik nog niet over uit. Ik dacht ergens te lezen te hebben dat een openluchtfilter ervoor zorgt dat de turbo sneller op druk is, klopt dit?

Eventueel willen we de nokkenas vervangen. Ik las alleen op het forum dat een "wilde nokkenas" alleen zin heeft bij een hogere compressie, of zorgde voor een hogere compressie (Dit zou dan waarschijnlijk niet kunnen vanwege de hoge turbodruk? en de verhoogde koppaking)

Ook wilde we het uitlaatsysteem vervangen.(grotere diameter van de buizen?).

Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden, maar ik zou het erg leuk vinden om jullie mening hierover te lezen en suggesties voor eventuele verbeteringen te krijgen. :)

groeten en alvast bedankt,

Erik
ricky

lekker projectje hoor, maar de mijne doet ut keurig.
vergeten jullie niet ook de auto iets te verstevige, want 200pktjes is niet nix voor zo'n dingetje
illusie is de realiteit met een gebrek aan alcohol
Erik de Bruijn

Als je gaat verstevigen waar moet je dan allemaal aan denken?
Jeroen Lubking
Contacteer:

http://www.k-tecracing.com

Hier vind je alles wat je nodig hebt om 200+ pk uit je gtt te halen,alle onderdelen worden door mij hier in nedeland geleverd.

Ook voor alle vragen en de normale en 2e hands onderdelen kan ik je helpen.

mvvg jeroen lubking

http://www.jltuning.tk
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Erik de Bruijn

aha, bedankt Jeroen. Daar heb ik wat aan :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

En Jeroen ook! :)
Jasper16v

vergeet de rolkooi nie ;)

en houd ons natuurlijk op de hoogte van alles he !
Erik de Bruijn

weet iemand toevallig een link waar wordt beschreven hoe je aan ongeveer 200 pk komt met een gtt. :)
Matijs
Contacteer:

Ik denk dat je aardig in de goede richting zit met het verhaal dat je hierboven schreef.

Voor 200 pk zou ik inderdaad uitgaan van een compleet gereviseerd blok met nieuwe cilinderbussen en gesmede zuigers, LPG klepzittingen en nieuwe kleppen. De compressie hoeft niet perse veel omlaag, dat is een fabeltje, iets onder de 1:8 is juist perfect voor een goed rijdbaar turbo blok. Vervolgens de bestaande problemen van het blok oplossen, dus een grotere radiateur en een fikse oliekoeler, grotere intercooler, grotere carburateur of zelfs throttlebody/bodies of injectie. En dan zal je voor 200 pk ook een T25 hybride turbo nodig hebben, omdat je waarschijnlijk toch tegen een maximale turbodruk van zo'n 1,5 a 1,6 bar aan zit (als je de carburateur vervangt tenminste, anders meer richting 2 bar). Verder zal je ook nog een andere koppelingsplaat nodig hebben, want de standaard koppeling geeft het bij ongeveer 140pk op.
Verder kan je denken aan een Bleedvalve zodat je niet altijd op maximale druk hoeft te rijden, een airbox met een open luchtfilter, verlichte tuimelaars en klepstoters voor een hoger toerenbereik, en natuurlijk grotere remmen!
Erik de Bruijn

Bedankt,

Wat is de maximale druk die je met een standaard faseII turbo kan hebben.
Merijn
Über-Spammer

Veel verder dan 0,9 bar zou ik echt niet gaan!
Jesper16v
Contacteer:

Matijs schreef:Ik denk dat je aardig in de goede richting zit met het verhaal dat je hierboven schreef.

Voor 200 pk zou ik inderdaad uitgaan van een compleet gereviseerd blok met nieuwe cilinderbussen en gesmede zuigers, LPG klepzittingen en nieuwe kleppen. De compressie hoeft niet perse veel omlaag, dat is een fabeltje, iets onder de 1:8 is juist perfect voor een goed rijdbaar turbo blok. Vervolgens de bestaande problemen van het blok oplossen, dus een grotere radiateur en een fikse oliekoeler, grotere intercooler, grotere carburateur of zelfs throttlebody/bodies of injectie. En dan zal je voor 200 pk ook een T25 hybride turbo nodig hebben, omdat je waarschijnlijk toch tegen een maximale turbodruk van zo'n 1,5 a 1,6 bar aan zit (als je de carburateur vervangt tenminste, anders meer richting 2 bar). Verder zal je ook nog een andere koppelingsplaat nodig hebben, want de standaard koppeling geeft het bij ongeveer 140pk op.
Verder kan je denken aan een Bleedvalve zodat je niet altijd op maximale druk hoeft te rijden, een airbox met een open luchtfilter, verlichte tuimelaars en klepstoters voor een hoger toerenbereik, en natuurlijk grotere remmen!
Leuk prijskaartje dacht ik zo........
r5alpine-turbo

maarja beeld je eens in... 200 pk! >-)
spir@l
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:Bedankt,

Wat is de maximale druk die je met een standaard faseII turbo kan hebben.
Standaard T2 kan toch MAXIMAAL 1,3Bar hebben?
Maar dan wel voor een KORTE periode.
Want erg lang zal-ie het niet volhouden volgens mij.
Ik zou zelf ook idd niet boven de 1bar gaan zitten met standaard turbo.
Dan moet-ie het gewoon nog een tijdje vol kunnen houden.(ligt er natuurlijk ook aan wat voor een budget je hebt ivm slijtage...)
En, zoals Matijs al aangaf, een bleedvalve is ook erg aan te raden als je hoge drukken gaat rijden.
Dan belast je je turbo(o.a.) niet constant met veel druk maar kun je ook bij lange (snelweg)tochten de druk wat lager zetten.

Maar ik zou bij drukken hoger dan 1 a 1,1bar vooral denken aan de rest van Matijs zn verhaal.
Carb., Intercooler, oliecooler, blok/pakkingen, etc, etc.

succes ermee!
Erik de Bruijn

Aha, de standaard turbo is toch een T2?. Ik had gedacht dat deze wel een hogere turbodruk aan zou kunnen.

Dus bij hoger dan 1,3bar moet je toch gaan denken aan een T25. Wat is het maxima hiervan. En wat kost zoiets nieuw.
Wordt deze turbo ook standaard geleverd op auto's, zodat ik er misschien tweedehands aan kan komen.

Is een T3 te groot, of is dit ook een optie?
spir@l
Contacteer:

T3 is een optie maar past volgens mij niet zonder aanpassingen op een gtt.(correct me if i'm wrong!)
En houd rekening met een grooter turbogat.

Ik heb geen idee waar een t25 standaard op zit.

Kijk anders eens op de site van k-tec (om nog maar even reclame te maken voor JEroen :) )
Daar staan lots of turbo's.
Ik denk namenlijk dat een hybride gevalletje wel wat voor je zou zijn.
Op de site staat ook wat voor een druk het beestje aan kan(in psi!) en wat het moet gaan kosten.
Jeroen Lubking kan dit allemaal voor je leveren.
Voordeel van die hybride dingen is dat het turbogat zoveel als mogelijk binnen de perken is gehouden maar dat je toch flinke druk kan draaien.

Oh ja, en een T2 KAN vast ook wel meer als 1,3bar aan hoor.
Maar ik denk dat-ie het niet leuk gaat vinden en dat het plezier van zeer korte duur gaat zijn.
Zoiezo zou ik, als je van plan bent 1,3 bar te draaien(wat voor 200pk toch wel nodig is), niet met een standaard T2 blijven kloten.
Kun je wachten totdat het naar de spreekwoordelijke hoeren gaat.
Erik de Bruijn

Heb ze gevonden op de site van K-tec staan inderdaad wel leuke exemplaren tussen.

Wel erg duur!. Is het mogelijk om een tweedehands turbo te kopen die meer druk levert dan een T2.
Job-turbo
Contacteer:

Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten he ;)
Merijn
Über-Spammer

Merijn schreef:Veel verder dan 0,9 bar zou ik echt niet gaan!
Oeps... Ik dacht dat je bedoelde hoe hoog je de druk kan opvoeren met een standaard phase 2 blok. :)
Anonymous

r5alpine-turbo schreef:
maarja beeld je eens in... 200 pk! >-)
Heb al met 1 meegereden met 180.. Dus mogelijk is het zeker. 8)
Erik de Bruijn

Welke turbo-leveranciers heb je allemaal in Nederland en zijn deze prijzen te vergelijken met de prijzen bij K-tec.
Erik de Bruijn

welke mensen op dit forum hebben gtt met een leuk vermogen 8) Kan ik eens vragen hoe zij dat voor elkaar gekregen hebben.
Job-turbo
Contacteer:

Ik kan je wel vertellen dat je niet zomaar op die 200 Pk zit. Je moet oa denken aan een grotere intercooler in combinatie met een andere turbo. Ook zou ik voor een goed uitlaat systeem gaan. Meteen vanaf de Turbo. Ik zelf heb ook nog de kop laten bewerken en er grotere kleppen in laten zetten. Ook is het wel mooi dat je je onstekings tijdsstip kan beinvloeden. Als je met een hogere druk gaat rijden moet je ook meer brandstof gaan inspuiten dus pas ook je carb. en brandstof pomp aan.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.

Jeroen

Ps. Ik heb misschien nog wel wat voor je voor de onsteking.
Erik de Bruijn

Heb jij dit alles aan je auto gedaan? En op hoeveel pk kom je dan ongeveer uit?

We waren inderdaad van plan om meteen de intercooler, turbo, radiateur, cabarateur, motorrevisie enz. aan te pakken.

We vragen ons alleen af voor blok we moeten kopen, als ik zie wat ik allemaal wil vervangen.
Job-turbo
Contacteer:

Ik weet nog niet precies hoeveel vermogen dit zal opleveren. Zit ook nog in de opbouw fase. Je kan ook een gereviseerd blok bestellen bij Vege. Kost geloof ik rond de 1100 euro. Dan heb je een goede basis. Maar het hangt ook helemaal van je budget af. Er is van alles mogelijk.
Erik de Bruijn

Dat gereviseerde blok kan dat 200 pk aan. Of is dit gewoon gereviseerd als standaard. (is de turbo dan trouwens ook gereviseerd.

Heb jij je blok gereviseerd? zo ja wat heb jij er voor bussen en zuigers ingezet.

Zelf zat ik ook te denken om er misschien een andere nokkenas in te zetten. Maar heb weining gelezen over het veranderen van de nokkenas. Bij K-tec was er 1 te koop, die met een goed geprepereerde motor goed moest zijn voor ongeveer 20 pk extra (zal wel een beetje overdreven zijn)
Job-turbo
Contacteer:

Ik heb een standaart gereviseerd blok wat ik dan aangepast heb. Wilde voor dat ik ging tunen gewoon een goede basis hebben. Als je een blok bij Vege besteld krijg je een kaal blok. Dus zonder turbo, waterpomp, ontsteking etc. Ik heb standaart bussen met zuigers er in. Als je ervoor zorgt dat je ontsteking goed staat dan kunnen die dat makkelijk aan.
Erik de Bruijn

Wat kost een setje nieuwe bussen en zuigers van goede kwaliteit? (bestand tegen 200pk :) )
Sander
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:Wat kost een setje nieuwe bussen en zuigers van goede kwaliteit? (bestand tegen 200pk :) )
Is dat piek of vollast die 200Pk? Als je het goed doet +/-1500 euro. Gesmeden zuigers kosten ongeveer 200 euro pp en dan moet je nog bussen kopen, kan
standaard maar je kunt ook gaan voor iets exotisch.

S :D nder
Erik de Bruijn

ok, en wat kost een setje standaard, en is dit bestand tegen dit vermogen? Wat bedoel je precies met piek of vollast?

Het is in iedergeval de bedoeling dat hij i.p.v. 120 200pk krijgt :) (piek waarschijnlijk dus)
Erik de Bruijn

Vond ik effe snel op het net:

-Set of 4 liners and pistons ¢ 76 original 263 euro(mecca)
-Set van K-tec = 327 pond

kent iemand de kwaliteit van de bovenstaande sets.?
Sander
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:Vond ik effe snel op het net:

-Set of 4 liners and pistons ¢ 76 original 263 euro(mecca)
-Set van K-tec = 327 pond

kent iemand de kwaliteit van de bovenstaande sets.?
Mecca = Perfectcircle is voor standaard goed
Ktec = Tarabusi (dacht ik te minste dat hun dat merk leveren)

Maar Tarabusi is een goed merk. Dat houd het wel met 1,3 Bar vollast wel. (zegt men mits alles oké is)

Maar Tarabusi word in Nederland gewoon verkocht voor ongeveer 720 euro. Achterberg gebruikt ze ook. Jeroen kan ze ook leveren.

S :D nder
Erik de Bruijn

ik las dacht ik dat BB-performance Tarabussi spullen verkocht voor ik dacht 225 pond.

Bij K-tec staat dat de snelste GTT ermee rijden (zal wel bullshit zijn)

En Mahle wie kent deze kwaliteit, is dit geschikt voor zon'n 1,6 bar? en wat ben je hier voor kwijt
Laatst gewijzigd door Erik de Bruijn op do 24 jul 2003 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter 16v

Bel Maarten Hendriekx, die haalt ze rechtstreeks van Renault sport met minimaal 200 pk. Nieuwe blokjes wel te verstaan, zelfs 1600cc blokken met 250 pk.
Erik de Bruijn

Wij willen het liever zelf doen (lees proberen 8) ). We zien dit project ook als een leerschool. Hiernaast hebben we allemaal een eigen auto. Dus het mag best een maandje of6 duren voordat hij rijdt. :)
Plaats reactie