Reken me er niet op af als in het onderstaande verhaal wat fouten staan (heb sinds drie maanden een 16v en ben me daarna pas erin gaan verdiepen, het echte sleutelwerk ben ik gelukkig nog niet aan toe gekomen).
Dit project is vooral bedoeld als leerfase, aangezien we allemaal erg geinteresseerd zijn in auto's. Hiernaast leek ons leuk om onze vroegere hobby, het tunen van brommers en scooters, een level te verhogen naar het tunen van een auto.
De bedoeling is om een Phase II Gt-turbo te kopen (eventueel met motorschade) en deze zowel visueel als motortechnisch sterk te verbeteren.
Aangezien ik het "nl.techniek.motor - forum" ben beperk ik me hier tot de motor. De bedoeling is er om er rond de 200pk uit te krijgen
Ten eerste wilde we de cilinderbussen en zuigers vernieuwen. Ik las iets over Mahle, is dit goed?, of heeft iemand een betere suggestie? (prijs/kwaliteit)
Een koppaking kopen die een stukje hoger ligt ivm met hogere turbodruk.
De intercooler willen vervangen door een grotere (cosworth?). Of door een chargecooler.
De cabarateurs wilden we vervangen door dubbele (webers?, Dellorto?).
De turbo willen we reviseren.Ook wilden we een dumbvalve monteren.
De radiateur willen vervangen door een grotere (r5diesel?).
De luchtfilter ben ik nog niet over uit. Ik dacht ergens te lezen te hebben dat een openluchtfilter ervoor zorgt dat de turbo sneller op druk is, klopt dit?
Eventueel willen we de nokkenas vervangen. Ik las alleen op het forum dat een "wilde nokkenas" alleen zin heeft bij een hogere compressie, of zorgde voor een hogere compressie (Dit zou dan waarschijnlijk niet kunnen vanwege de hoge turbodruk? en de verhoogde koppaking)
Ook wilde we het uitlaatsysteem vervangen.(grotere diameter van de buizen?).
Ik hoop dat het verhaal niet te lang is geworden, maar ik zou het erg leuk vinden om jullie mening hierover te lezen en suggesties voor eventuele verbeteringen te krijgen.

groeten en alvast bedankt,
Erik