[Clio 16v] Schurend / aanlopend geluid geluid aan voorkant

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RogierH

Altijd als het je allemaal net niet uitkomt gaat er van alles kapot.

Ik hoor sinds een week een schurend/aanlopend geluid aan de voor kant. Het geluid is afhankelijk van de snelheid en wordt iets meer als ik naar links stuur en minder als ik naar rechts stuur.

Nu heb ik mijn kliko gisteren op de brug gehad bij een vriend en het volgende ontdekt:
1) onderste fuseekogel links heeft spelling.
2) bovenste lagers van schokdempers voor zijn stuk.
3) aandrijf as rechts (vanaf stuur gezien) heeft iets speling in de hoogte.

Verder ziet alles er goed uit. Remmen lopen niet aan. Er loopt niks tegen de as, band etc. aan.

Ik denk dat punt 1 en 2 niks met het geluid te maken hebben. Kan het misschien een kappote aandrijfas zijn?
Misschien te weinig olie in de bak? (heb ik nog niet gecheckt).

Thanks

Rogier
dennisclio

Het kan ook het wiellager zijn.
Dat had ik maar ik had een meer zoemend geluid.
Wie weet heb je hier wat aan.
groetjes Dennis
Abel
Über-Spammer

als de sodemieter je olie aftappen en nieuwe er in..

want als je rijd en je hoord een schurend geluid kan ik me niet voorstellen dat een lager zulk geluid maakt.. die gaat rappelen en zoemen. Een stukke aandrijf as gaat ploppen in de bocht.

Als je stilstaat en je hoor het nog zou het de dynamo of waterpomp kunnen zijn. en misschien zelf (kan ook bij rijden) een aanlopende radiator fan.
r5alpine-turbo

het geluid is snelheidsafhankelijk,je moet een stuk gaan rijden totdat je het geluid hoort en dan de koppeling intrappen en de motor uitzetten.als je het dan nog hoort zijn er al een hoop dingen uit te sluiten(motor,dynamo,waterpomp enz.)

ik weet niet hoe het bij een clio zit maar kijk uit dat ie niet in het stuurslot gaat staan.bij mij doet ie dat pas als de sleutel eruit is.

aan de beschrijving te zien zou ik toch gaan voor het wiellager,heb je de speling op het wiel al gecontroleerd?
Rick D.

Heb je een krik? Zet de voorzijde even op de krik en ga dan rijden (het klinkt stom) tot in 3e versnelling en dan de motor uitzetten. Doe dit kant voor kant. Dan kan je horen of en welk wiellager verrot is.

Dit probleem klinkt bekend. Dit hebben we ook gehad met de clio van Elise16v.

Succes!
RogierH

De wiellagers zijn het niet, die heb ik gecontroleerd op spelling (heb het alleen in voorgaande vergeten te vermelden).

Als hij stil staat hoor ik in ieder geval niks.

Het regent hier nu, dus heb geen zin de olie van de bak te verwissellen, iets voor het weekeinde.
Nog maar even met de trein dan :(
antoine
Car: Renault Clio III RS

heb je al gekeken of je velg iets raakt.remleiding,kabeltje van de rembloksensor of band tegen wiekast
Hiervan had ik dus veel last van
Rick D.

RogierH schreef:De wiellagers zijn het niet, die heb ik gecontroleerd op spelling (heb het alleen in voorgaande vergeten te vermelden).

Als hij stil staat hoor ik in ieder geval niks.
Met een verrot wiellager hoef je niet altijd speling te voelen, dit was ook met de auto van Elise niet het geval, maar absoluut een verrot lager. Dus het kan nog steeds..............
Abel
Über-Spammer

wiel van de grond er geef er een slinger aan verrotewiel lagers voel je wel..
RogierH

Vandaag Kliko onderhanden genomen:

Nieuwe wiellagers voor.
Nieuw vet in hoesen aandrijf-as (oude vet was net water).
Nieuwe Fusees kogels.
Nieuwe lagers/rubbers veerpoten.
Nieuwe bakolie.
Nieuwe rubbers stabilisator stang.

En alles loopt weer als een zonnetje. Geen aanlopend geluid meer. Waarschijnlijk was het gewoon de wiellager, maar voelde je het niet aan het wiel.
Plaats reactie