[5GTT Phase 1] Levensduur Startmotor

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Vorig jaar toen we naar engeland zijn geweest ging mijn startmotor kapot. Bij terugkomst in nederland heb ik gelijk bij mr. Reno een nieuwe besteld van een 1.7 die ingebouwd en lekker weer rond rijden.

Van het weekend met de GTT gereden naar hellevoetsluis en nog effe naar een feestje zaterdag avond. Wil ik zondag naar het strand (kan net zo goed de fiets pakken maar toch). Stap ik in de GTT en klik *niets* ja de klik hoor je wel maar meer niet :( :( .

Ik heb nu er flink de pest in. Vindt het belachelijk dat binnen een jaar de startmotor al weer verrot is, ik gebruik mijn GTT alleen in het weekend als het mooi weer is. Dus veel starten doe ik niet, leg daar een stoot met geld neer voor een nieuwe startmotor in de hoop dat hij wel een x aantal jaar mee gaat, ken ik binnen een jaar weer 4 uur gaan sleutelen aan het meest irritante wat verrot kan gaan aan de GTT.

Wie ken mij vertellen waaraan het kan liggen dat binnen een jaar me startmotor alweer verrot is?
.:: TurboPowerr ::.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Misschien pure pech???? :lol:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Geen Hitteschild???
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Geen gelijke spanning misschien
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Abel schreef:Geen Hitteschild???
Jawel, die heb ik gelijk gemonteerd toen ik die nieuwe startmotor er in gezet heb.
.:: TurboPowerr ::.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Is gewoon pech, zoiets heb ik ook al gehad alleen dan met een dynamo, binnen 8 maanden 3 nieuwe erop gehad.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

@Thijs, geen gelijke spanningen?

Waarom start hij dan pak 'm beet 7 uur voordat ik naar het strand ga nog wel goed en dan niet meer?
.:: TurboPowerr ::.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Tja dat weet ik ook niet, ik heb trouwens met me startmotor gehad dat ie alleen maar starte als me motor koud was, als ie warm was deed die ook alleen maar *klik*
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heb je misschien een alarm erin?? Ik heb bij die van mij 3 keer de startmotor in 2 jaar vervangen. Omdat die na een pak hem beet 8 maanden alleen nog maar klik klik deed. En soms dan deed die het weer normaal. Nieuwe startmotor erin en opgelost. Totdat bij de laatste het na 3 dagen al klik klik was.

Toen maar eens de bekabeling na gekeken. Bleek de "signaal" kabel van de startmotor onderbroken te worden door het alarm. Alleen dat relais was bagger. Dat ertussen uitgehaald en nooit meer een startmotor voor dit euvel hoeven te vervangen.

Dus controleer dat even.

En eventueel de Massa kabel. Dat heb ik tenminste laatste gehad.


greeetz
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Tino, zoals je weet ben ik ook al aan mijn 5de bezig.. De laatste is afgelopen april door Renault gemonteerd en die doet het nog goed.

Je hebt garantie, dus gewoon ff een nieuwe halen en hoe lastig het ook is er weer ff onder zetten.

Ondanks een hitteschild bestaat de mogelijkheid dat de startmotor tocht te warm geworden is.
Vorrig jaar was na een ritje Duitsland bij mij de plusdraad in de startmotor zelf doorgebrand aldus de dealer.
Ja wat zou het anders nog kunnen zijn, misschien wel een productie/revissie -fout??

Succes.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Er zat inderdaad een alarm in maar dat heb ik er tig jaar geleden uit gesloopt omdat die niet in orde was. Dit alarm had geen startonderbreking of iets dergelijk was alleen bewegingssensoren.

De signaal kabel (witte draadje) wordt nergens onderbroken dat is zeker.

Kijk als je startmotor in 2 a 3 jaar verrot gaat na vaak starten dus als je de auto als dagelijks vervoer gebruikt, ken ik me er iets bij voorstellen.
.:: TurboPowerr ::.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

gtt motortje is al niet zo zwaar, dus veel heeft die startmotor ook niet te leiden. Welk merk is het???? Paris-rhone?? (rotzooi) Als je een andere gaat halen moet je er meteen een snelstarter opzetten, zijn van betere kwaliteit, en je auto start sneller, zeker bij een gtt wel fijn.

Gr Bart
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Merk van die startmotor weet ik niet. Het is er wel 1 van een 1.7 aangezien die sneller start en inderdaad prettiger is bij een GTT.

Heb net gebeld met Reno, moet even het onderdeel nummer door geven dan bestellen ze een nieuwe voor me, komt gewoon in de garantie.

Wie o wie ken voor mij in dat mooie stukkie software van Renault effe het onderdeel nummer opzoeken van de startmotor?
.:: TurboPowerr ::.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Van wat voor een 1.7 is het??
Een GTX of een GTE?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

je kan beter renault ff bellen, ik heb net wat nummers voor je opgezocht, maar er word gevraagd of het wel of geen standaard exchange is. Ik kan je nu dat nummer geven, maar mischien is het de verkeerde dan. Ik weet wel dat ze in principe van alle 1700 motoren hetzelfde zijn.

Gr Bart
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Kzou ook even je bekabeling nakijken, dus ook de continue + die van de accu afkomt en de andere die naar de dynamo loopt. Is dat dunne witte draadje ook nog goed, dus geen scheuren in de buitenmantel etc.
Stekkertjes ook niet verroest, zit ie strak erop geschoven, dus een beetje dichtgeknepen dat stekkertje?

de 1.7 motoren hebben zgn. snelstarters, deze zijn dunner dan andere startmotoren. Hierdoor slaat de motor ook sneller aan.

Ik heb dat ook gehad met mn witte auto, 1.7 ook.
De startmotor draaide heel langzaam, zo langzaam dat ie niet aansloeg en alleen de accu leeg trok, of hij 'tikte' alleen.
Ik heb toen de kabels nagetrokken en de directe + vanaf de accu was gaar en de dunne witte had een zwaar gehavend stekkertje.... deze heb ik toen vervangen en hij start weer als een tierelier :)
Mrtn = Maarten
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Bekabeling ga ik zeker controleren, dat witte kabeltje zou wel eens de oorzaak kennen zijn. Maar heb gisteren nog wat getrokken en geduwd aan de bekabeling en dat mocht niet baten.

Ik denk dat de koolborstels gaar zijn, want de klik hoor je wel dus de starterkrans komt in, maar hij spint niet op.
.:: TurboPowerr ::.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Tino schreef:Bekabeling ga ik zeker controleren, dat witte kabeltje zou wel eens de oorzaak kennen zijn. Maar heb gisteren nog wat getrokken en geduwd aan de bekabeling en dat mocht niet baten.

Ik denk dat de koolborstels gaar zijn, want de klik hoor je wel dus de starterkrans komt in, maar hij spint niet op.
of een gebrek aan sap. Heb het zelf gehad een dikke week geleden.

Nieuwe startmotor erop gehangen. Draai aan de sleutel. VROEM.......
Zet hem uit, wil een half uur daarna ermee gaan balleren, klik klik klik klik.

Sacreblue. Nieuwe accu gehaald. Draai aan de sleutel. VROEM......
Yes gefixed. 10 minuten later, klik klik klik klik.

Ik vervang de massa kabel. probleem opgelost. Dus kijk je massa, je voeding en je signaal kabel heeel goed na. Anders heb je straks net als ik 2de accu en je handen open van de startmotor vervangen omdat je massa slecht is. Niet echt handig.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Dan gaan we dat maar doen, want ik ken me echt niet voorstellen dat het nu al over is met dat ding.

Het klinkt in iig wel hetzelfde wat jij zegt. Ik had het bij de jaarafsluitings meeting ook al bedenk ik me net wat het toen was dat de bekabeling niet echt vast zat, heb dat daar ter plekke staan te fixen. Hmmm Tino gaat vanavond de bedrading checken, et wordt me allemaal iets te verdacht.
.:: TurboPowerr ::.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Heb vorige week me startmotor er uit gehaald want wat blijkt? Het startrelais wat op de startmotor zit is kapot.

Iemand een idee hoe dat zo snel kan, er zit een hitte schild rond heen en de bekabeling is ook allemaal nog top in orde.

Ben nog steeds op zoek naar het onderdeel nummer :(
.:: TurboPowerr ::.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

77 01 499 482 DEMARREUR VALEO
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

is dat hem? :)

Heb hem in de auto liggen zal er straks een piccie van schieten en ff posten
.:: TurboPowerr ::.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dan is 'm ja :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

tnx dan sta ik morgen nog wat sterker. :)
.:: TurboPowerr ::.
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ik heb dit ook gehad, nieuwe startmotor besteld, vijf a zes uur vloeken en steuntjes wegbreken :wink:
Gaat na een paar WEKEN de startmotor aan gort, slimme ik heb de bon niet aangenomen (per post gekregen), dus heb geen poot om op te staan...
Ik heb daarna een nieuwe laten installeren bij renault specialist van den brink, ik had geen zin om weer te klooien, daarna geen centje pijn meer. 8)
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Alleycat schreef:Ik heb dit ook gehad, nieuwe startmotor besteld, vijf a zes uur vloeken en steuntjes wegbreken :wink:
Gaat na een paar WEKEN de startmotor aan gort, slimme ik heb de bon niet aangenomen (per post gekregen), dus heb geen poot om op te staan...
Ik heb daarna een nieuwe laten installeren bij renault specialist van den brink, ik had geen zin om weer te klooien, daarna geen centje pijn meer. 8)
Ook geen bon meer aanwezig, maar kom daar al 6 jaar me spullen halen dus lijkt mij dat ik en die dealer geen probleem hebben.
.:: TurboPowerr ::.
Alleycat
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 19 mei 2003 0:35
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ideaal! 8)
Ik had die van mij via franse auto.nl besteld, nou, dat was ééns, maar nooit weer!!! :(
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Mijn startmotor is ook aan zn eind geloof ik.
Soms slaat hij meteen de eerste keer aan, soms klikt hij eerst een aantal keren. Laatst hebben mn vrienden me 2 keer aan moeten duwen en nu heb ik hem maar weggebracht. Meteen even schokdemper en nog wat dingetjes laten maken.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heel vaak wil het alleen roestende kabels o.i.d. zijn. Ik heb voor het startgebeuren gewoon nieuwe dikke kabel gebruikt, en ook nergens meer last van. Zo'n startmotor moet eigenlijk ook niet 1,2,3 kapot gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Chrisv schreef:Mijn startmotor is ook aan zn eind geloof ik.
Soms slaat hij meteen de eerste keer aan, soms klikt hij eerst een aantal keren. Laatst hebben mn vrienden me 2 keer aan moeten duwen en nu heb ik hem maar weggebracht. Meteen even schokdemper en nog wat dingetjes laten maken.
Trouwens het relaisje erop is los te vervangen, volgens mij zelfs te repareren... Moet ik eens bekijken. Het draaien komt meestal wel goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik heb het ook gezegd dat ik dacht dat het het relais was ofzo. Hij zou ernaar kijken. Ik hoor over een paar dagen wel wat het was.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Riel, dat onderdeelnummer is niet het onderdeel nummer wat ik zoek.

Dat nummer is van de standaard startmotor voor de C405, ik ben op zoek naar het onderdeelnummer van de startmotor voor de 1.7

Wie kan voor mij het onderdeel nummer opzoeken van het hitteschild wat over de startmotor heen zit, die heb ik in dezelfde periode gekocht?
.:: TurboPowerr ::.
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

5 GTT (C405) :
Riël schreef:77 01 499 482 DEMARREUR VALEO
1.7 :
Riël schreef:77 01 351 772 DEMARREUR
.:: TurboPowerr ::.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

in elk geval van een f2n blok. Ik neem aan dat gtx/gte ed dezelfde startmotor hebben
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tino schreef: Wie kan voor mij het onderdeel nummer opzoeken van het hitteschild wat over de startmotor heen zit, die heb ik in dezelfde periode gekocht?
60 01 009 580 ECRAN THERMIQ C40 . Kan dat dat dat ongeveer 70 euro kost?

:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie