LPG Vraag

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Heb het volgende probleem met mijn auto. Hij loopt als een zonnetje op gas. Maar op benzine heb ik het volgende probleem; Stationair lijkt tie heel netjes te lopen. Als tie in zijn vrij staat en ik geef gas dan lijkt er ook nog steeds niets aan het handje. Wil ik gaan rijden (tis overigens een automaat) en geef ik ong. half gas dan doet tie niks. Bij vol gas doet tie het weer wel maar lijkt hij toch in te houden. Ik heb ook het idee dat de motor heel warm wordt. Hoor ook rare kloppende geluiden als de motor inhoudt. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen???
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Wat voor auto is het? Carburateur of injectie?
Jinka
Berichten: 219
Lid geworden op: di 10 jun 2003 12:32
Locatie: Zwijndrecht

Nee, idd niks zinnigs....
Anonymous

Jinka schreef:Nee, idd niks zinnigs....
Voyager 3.0 (3.3)L V6 injectie.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

je benzinesysteem is richting arm weggeleerd.
Komt doordat gas heel ietsjes rijker moet staan dan benzine.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

@Robert snap niet wat je bedoelt; moet tie rijker worden afgesteld?
Heb trouwens ontdekt dat wanneer we een soort vacuumslangetje van de benzineinjectie los halen en schroefje indoen dat tie dan beter rijdt op benz. Slangetje gaat naar een soort membraampje dat er niet best uitziet; dus eerst dat membraampje maar vervangen.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nee, waarschijnlijk kan je er nix aan doen.
Tis een effect wat in de meeste g3 gasinstallaties zit.
Je heb natuurlijk een kans dat er zowiezo iets met je benzinesysteem aan de hand is.

Maar meestal is er nix aan de hand, alleen de leerwaarden van de afstelling zijn verlopen.

Dat komt omdat de benzine ecu een bepaalde regeling in stand probeerd te houden. Namelijk 50% van de tijd rijk en 50% arm, teruggekoppeld met de lambda sensor. Een g3 gassysteem probeert ongeveer 60% rijk en 40% arm. dat moet vanwege de katalysator.
De benzine ecu wordt helemaal debiel van die 60% rijk, en probeert dat wanhopig naar 50% te krijgen. Dit doet hij door steeds armer te regelen. Wat em natuurlijk niet lukt, tenslotte is het de gas-ecu die de hoeveelheid rijk/arm bepaald. Deze steeds armere regeling wordt wel 'geleerd'. als je dan een keer op benzine rijd, dan gaat de ecu uit van zijn laatst geleerde waarde die dus veel te arm staat.
Een beetje leuke gasinstallatie heeft dan ook wat truken aan boord die voorkomt dat de benzine ecu aan het leren slaat. Die truken zijn nou net het geheim van de smid, en voor zowat iedere automodel weer een beetje anders. Soms lukt dat goed, en misschien in jouw geval weer niet.

Een tijdelijke oplossing is de benzine ecu te laten resetten. vroegah ging dat door de accu 5sec los te nemen, tegenwoordig moet dat in de garage :(

Of je gebruikt het benzinesysteem alleen om te starten, op te warmen en als limb-home. Dat betekend dat hij het wel doet, maar niet optimaal.
En als je dan in duitsland eens volgas wil rijden, dan doe je dat maar op gas of niet.

Als je trouwens met warme motor stukken rijdt waarbij je het gaspedaal steeds een halve minuut ofzo stilhoudt, dan is die zo weer teruggeleerd. Als je het gaspedaal blijft bewegen geef je de ecu geen kans om terug te leren.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

De auto is uit 1992 en er ligt volgens mij geen G3 installatie in;
Heb geprobeerd om de ecu te resetten door de accu 5 sec (wel langer eigenlijk) los te halen maar dat hielp niets. Ook een poos op half gas rijden leidde ook niet tot verbetering. Een nadelig effect van dit gezeur is dat wanneer ik op benzine rijd het verbruik ook gigantisch toeneemt.
@Robert: heeft het zin om naar een LPG-specialist te gaan? Of zou het probleem in het benzine circuit zitten?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

je zou em eens bij een dealert aan de testkast kunnen hangen om te kijken of de 'long term fuel trim' richting rijk is bijgesteld. Dan issie dus op benzine richting rijk weggeleerd.
Met zon testkast kan je die waarden resetten.
Als hij dan goed loopt weet je het zeker.
Echter binnen no-time is het weer zover.

Dan ga je naar de lpg boer van de dat lpg merk en zeg je dat hij op benzine richting rijk wegleerd.

Die checkt of de daarvoor ingebouwde truukjes wel werken. Of niet dan heb je pech. Niet alle gasinstallaties werken zo gelukkig zal ik maar zeggen.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Txs Robert!!!!!! Dat zijn adviezen waar je wat mee kan. Dan nog een technische term erbij en die monteurs daar gaan nog denken dat je er echt verstand van hebt!! Nou maar hopen dat ze dat ff willen doen want een afspraak maken kan pas halverwege Aug. en mijn vakantie kan daar echt niet opwachten!!
TO BE CONTINUED!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Plaats reactie