Veel te hoog toerental (gas blijft hangen)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Zomaar, van het één op het ander moment staat het toerental bij stationair en gas loslaten op zo'n 2500. Misschien wel handig zo'n cruise control (hij rijdt precies 50 in z'n 3 als ik het gas los laat)maar het is niet helemaal de bedoeling :p

Zover ben ik zelf al:

- Eerst natuurlijk kabeltjes nagekeken of er niks te strak staat.
- Potmeter bij gasklep doorgemeten (is goed)
- luchtfilter eraf gehaald, gaskleppen staan dicht, lucht gaatjes dicht gestopt, scheelt 500 toeren.
Dit lijkt er dus op dat ie ergens valse lucht vandaan krijgt maar ik kan nergens wat ontdekken, slangen zijn heel.
- voor de zekerheid de stekkers van de toerenomloop en potmeter losgetrokken, geen verschil.

Mijn conclusie is dat het niet met de elektronika te maken heeft omdat als ik de stekkertjes lostrek geen verschil merk. Blijft dus valse lucht over maar ik zou niet weten waar ie dat vandaan haalt.

Iemand misschien een idee?

bvd, Scandal
Anonymous

Misschien een onderdruk darmpje dat gescheurd is.
mdmx

stekker loshalen van stationair regelaar, of toerenomloop maakt geen verschil omdat deze in dezelfde stand blijft staan zonder sturing, volgens mij....correct me if i'm wrong, want dan heb ik het nog niet begrepen na al mijn probs....

even losmaken en schoonmaken met brake cleaner, en beetje wd40 toverdrank er in kan wonderen doen...
misschien proberen waard

gr
Anonymous

mdmx schreef:stekker loshalen van stationair regelaar, of toerenomloop maakt geen verschil omdat deze in dezelfde stand blijft staan zonder sturing, volgens mij....correct me if i'm wrong, want dan heb ik het nog niet begrepen na al mijn probs....

even losmaken en schoonmaken met brake cleaner, en beetje wd40 toverdrank er in kan wonderen doen...
misschien proberen waard

gr
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het daar aan ligt aangezien die regelaar voor de luchtaanvoer van één van de 2 luchtgaten zorgt. als ik die dichtstop scheelt dat me 500 toeren. Blijven er nog 2000 over
mdmx

ik weet er het fijne niet van, maar je computer "denkt" mischien aan de hand van de regelaar dat ie wel voor een deel open staat......

10 min werk en je kunt mijn idee zeker uitsluiten...ent is nu nog lekker weer!!
gr
Anonymous

Ja daar heb je wel gelijk in, tis idd het proberen waard. Bedankt voor de tip :wink:
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Anonymous

Johan de clio man schreef:kijk hier eens http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=3724
Deze topic had ik gelezen voordat ik ging posten. Maar het ging er hier toch met name om de elektronika of slechte massa.

Het vreemde bij mij is gewoon dat als ik het luchtfilter eraf haal en de luchtgaten dicht stop + een stuk plastik er overheen doe dan blijft ie gewoon doorgaan terwijl ie toch echt geen lucht meer behoort te krijgen.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

aha, is het inlaatspruitstuk helemaal luchtdicht ook bij de pakkingen. en als je je motor overnieuw start nadat ie 2500 toeren stationar heeft gelopen. is het dan over??
Anonymous

Zover was ik eigenlijk nog niet met kijken Johan. Ga ik morgenochtend zeker als eerste doen. Ik ben vandaag eigenlijk alleen met de luchttoevoer bezig geweest en de slangen nagekeken.

Hij loopt altijd 2500 toeren, maakt niet uit wat ik doe
Bart V

Probeer ook het stationair stelschroefje even bovenop het gaskleppenhuis (in dat uitstekende buisje) Kan zijn dat er geen schroef inzit omdat hij dicht is, maar mischien lekt hij er toch langs. Trek ook ff de bouten na waarmee gaskleppenhuis aan inlaatspruitstuk zit. Het kan ook nog een lekkende carterventielatie slang zijn, die vanaf je inlaatspruitstuk naar je kleppendeksel loopt, of het is mischien een vuile staitionair toerental regelklep. Kortom kan van alles zijn, maar vaak is 1 van de bovenstaande de oorzaak.

Succes.
Anonymous

Nou, probleem nog niet opgelost maar ik ben al wel wat verder.

Toerental regelaar en kleppenhuis eraf gehaald, beide gaten dicht gestopt en jawel hoor; nog steeds 2000 toeren.

Waarschijnlijk een pakking ergens? Ik word er een beetje gek van nu :(
Bart V

kleppenhuis eraf??? Je bedoelt de slang ofzo??

Loop voor de grap toch eens je vaccuum slangen na bovenop je inlaatspruitstuk. Anders een busje ether halen en langs de inlaatspruitstuk pakking spuiten. Als hij lekt kom je er dan wel achter.

Gr Bart
Anonymous

gaskleppenhuis, helemaal eraf. Vacuum slangen zijn ok.
Ether over de pakkingen heeft niet echt veel nut denk ik omdat ik de onderkant niet kan zien.
Anonymous

Ik heb het zoeken inmiddels opgegeven en 'm naar Reno gebracht. Daar hebben ze natuurlijk geen tijd vanwege de vakantiedrukte/verlof.
zodra ze tijd hebben tussendoor lezen ze 'm ff uit.

Wel een monteur daar gesproken die vermoedt een kapotte sensor die een verkeerde temperatuur doorgeeft naar de computer.

Wat ik niet begrijp aan dat verhaal is dat wanneer ik de luchtinlaat dichthou hij toch nergens anders lucht vandaan kan halen en de motor gewoon uit moet gaan? Hoe kan het dan aan een sensor liggen?
Bart V

dat kan inderdaad niet. Die monteur zal wel denken dat je koelvloeistofsensor gaar is, waardoor je stationair regelklep tever open gestuurd word. Als jij alles GOED dichthoud, en de motor zuigt dus ergens lucht aan MOET het OF een lekke inlaatpakking zijn, OF ergens een lekkende vaccum leiding. Zitten er een aantal op: 2 voor carterventilatie, 1 voor brandstofdruk regelaar, 1 voor het active koolstoffilter, en 1 voor de MAP sensor. hier ergens moet het probleem zitten, en dat kan je best zelf uitzoeken, en toch met ether proberen, desnoods met slangetje aan spuitkopje zodat je ook onder het spruitstuk kan komen. Bij renault gaat het weer geld kosten als ze daar na een dag zoeken achterkomen.

Menno had trouwens ook een dergelijk probleem met zn clio 16V, bij hem was zn spruitstuk gewoon gescheurd waar hij tegen het blok aan geschroefd zit. Kom je met ether achter.

Gr Bart
Anonymous

Ik haal 'm morgen ochtend weer op en kijk alles zelf nog een keer goed na.

bedankt voor de tips Bart
Michiel

Ik zou toch eens voorgenoemd topic noch eens doorlezen; Kheb nl zelfde probleem gehad. Maarja hij is nu bij mr Reno. Dus afwachten maar.....en lappeeee!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Anonymous

Ze belde net van Renault, kapotte spruitstuk pakking kost €500 om te vervangen zegt ie.:(

Ik zei: stop maar en bestel de pakking. Ik kom 'm zo wel weer halen, dat doen we zelf wel ff. Nouja, ff...

Ik weet ieder geval wel waar het aan ligt nu :)
Bart V

Spruitstuk zit niet vrolijk kan ik je vast voorspellen. Haal je vooraard knietjes, sleuteltjes, rateltjes, verlengstukjes, en alles wat kan buigen in de maat 10 maar vast uit de kast, want vooral de onderste boutjes zitten niet zo vrolijk.

Gr Bart
Anonymous

Had ik ook al gezien ja, je kunt bijna nergens goed bij.
Gelukkig heb ik vrij dunne armpjes :)

Morgen ochtend aan de slag ermee
Anonymous

ff een vraagje nog, ik heb de inspuitbuis nu los gedraaid en wil deze eruit halen maar hoe zit het met de ventielen? Zitten die onder ook vast of moet je die er zo uit kunnen trekken?
Bart V

Waarom haal je die eruit?? Met een knietje kan je er zo tussen komen bij die boutjes. inspuit gallerij kan blijven zitten, je zit wel ff te prutsen met die boutjes, maar dat is beter dan je inspuitgallerij los halen. De kans bestaat dat die rubbertjes gaan lekken van de injectoren, omdat ze redelijk strak zitten.

Mocht je toch per se die inspuitgallerij willen slopen: De injectoren zitten met een beugeltje geborgd aan de buis, als je die beugeltjes verwijderd kan je de buis er (met beleid) af trekken. Dat laatste overigens gaat niet zonder enige inspanning.

Gr Bart
Anonymous

Is inmiddels gelukt, ik wilde wat meer bewegingsruimte dus vandaar.

Rubbertjes zien er overigens nog goed uit dus dat zal hopelijk geen problemen geven.

thx again.
Anton (R1916V)

Ik had gister het zelfde vage probleem.

Zomaar van het ene op het andere moment bleef die hangen op 3000rpm bij stationair. En als je het in de versnelling zet loopt ie autom. door naar de 2500rpm of 3000rpm. Na de boel gecheckt te hebben. Zat er te weinig olie in. Olie toegevoegd en het probleem was weg, vaaaaag :p Iemand bekend met dit en hoort dit?
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Plaats reactie