Nou toch maar even een topic geopend omdat het me niet geheel lekker zit. Ik heb nu 1,5 jaar mijn GTX en er ondertussen iets meer dan 37.000 km mee gereden. Mijn versnellingsbak en koppeling zijn in die periode niet vervangen dat was niet nodig.
Sinds kort echter merk ik wat aan mijn koppeling, als de motor warm is en ik een poosje op de snelweg heb gereden (in 5e versnelling) en dat voor minstens 10 min. als ik dan de 1e keer mijn koppeling intrap om terug te schakelen naar 4 (bij verlaten snelweg) dan is heeft de koppeling (bij intrappen) eerst een halve vrije slag (zonder weerstand) en dan nog een heel klein stukje waarin hij ontkoppeld. (dus pedaal kun je weerstandsloos intrappen tot bijna op de bodem en pas dan grijpt hij aan.
Als ik dan de koppeling een paar keer intrap dan komt het pedaal steeds hoger te staan zoals dat is bij koude motor. Het schakelen gaat echter prima, geen extra weerstand en de koppeling slipt niet.
Aan reinier: jij hebt toen nog in mijn auto gereden (3 maand terug) en toen was het nog niet maar meende je te voelen dat de koppeling in bak nog wel in orde zouden zijn, wat zijn jouw gedachten hierover???)
wie o wie: gewoon slijtage of kan er meer aan de hand zijn, bijv de drukgroep die te warm wordt en dat die veren even slap worden?? of een kabel die wat speling heeft???
[R5 GTX] koppeling doet raar.......
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Leef je nog??? We zien je zo weinig de laatse tijd.
Verder zou ik het niet weten. zo veel verstand heb ik er ook niet van.
GR.Frits
P.s. vrijdag is er weer een FNO meeting mocht je tijd hebben.

Verder zou ik het niet weten. zo veel verstand heb ik er ook niet van.
GR.Frits
P.s. vrijdag is er weer een FNO meeting mocht je tijd hebben.

Project: GTT Blue Sport
Heb je een hydraulische kopling of met een kabel. Als je een kabel hebt dan kan er niet veel mis zijn. Maar als ik naar je probleem luister denk ik dat het een hydraulische kopling is. Zoja dan komt er waarschijnlijk lucht in je koplings cilindertje als je lang niet schakelt dus vermoedelijk ergens een defect aan een van de dichtingen of olie te weinig
Maar als het de druk groep is wat kan er dan mis zijn. Als die kuuren vertoond moet de kopling waarschijnlijk ook slipen.Clio-16v.com schreef:Volgens mij heeft een 5 geen hydraulische koppeling, maar een kabel. En zou het best eens de drukgroep kunnen zijn.
-
- Moderator
- Car: MB
mijn GTT had EXACT hetzelfde JP. Echt precies zoals jij zegt. Bij mij was het alleen met vlagen en net zoals jij zegt merk je er verder niets van. Ik heb er daarom nooit iets aan gedaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams