[ICE] Dummy vragen

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Ollie

Ik heb een paar vraagjes over het aansluiten van 2 versterkers.

Ik heb één 4 kanaalsversterker gekocht waarop ik mijn subwoofer en achterspeakers wil laten draaien en een oud 2-kanaals beestje om de voorspeakertjes mee te versterken. Maar aangezien ik nog nooit een versterker aangesloten gehad heb, weet ik niet precies wat ik hoe moet doen.

1) Mijn HU heeft twee uitgangen en de 4-kanaals heeft twee ingangen. Moet ik dan persé 2 RCA kabels hierop aansluiten? Want hoe stuurt iemand met maar 1 uitgang op de HU een 4-kanaals versterker aan? Of gebruik ik een voor de ene versterker en een voor de andere. Of beide op de 4-kanaals en de 2 kanaals doorlussen via de uitgang van de 4 kanaals? Ik weet het niet :p

2) Moet ik 2 stroomkabels leggen of hoe kan ik er voor zorgen dat ze beide van stroom voorzien zijn? Kan ik dit gewoon splitten en zijn daar speciale voorzieningen voor? Zelfde voor de remote-kabel en de ground. En moet je zekering dan zwaarder zijn?

3) Kun je nu ook nog het voor en achter kanaal instellen als je niet de aansluitingen voor de speakers van de HU gebruikt?

Dat was het zo wel ff...misschien dat ik later nog meer vraagjes tegenkom :D
red_Turbo

tulp kabel kun je splitten van 1 naar 2 of meer.

de stroom kabel kun je ook een blokje voor kopen. (eventueel met metertje erin) 1 erin 2 of meer eruit.

je kunt alleen wisselen met boxen via instellingen van de versterker.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ik had 1 RCA voor die 2-kanaals gebruikt, en de 2de RCA opsplitsen en voor de 4-kanaals gebruikt.
Dan kun je ze nog afstellen op je radio als voor-en achter.
Als je graag op je centen zit kun je ook 1 RCA-kabel gebruiken en deze voor de 4-kanaals opsplitsen en de Line-out gebruiken voor de 2-kanaals. Dan kun je dus niet meer voor-en achter instellen.

Voor de voeding gewoon een 10mm kabel trekken en die opsplitsen met een verdeelblokje.
Je massa (zo kort mogelijk houden) kun je op dezelfde manier doen( met een verdeelblokje dus), of je gaat van elke versterker apart naar 1 massapunt toe.(wel belangrijk dat je 1 massapunt neemt).
bruno @af
Contacteer:

peter5GTTurbo schreef:Voor de voeding gewoon een 10mm kabel trekken en die opsplitsen met een verdeelblokje.
Vind ik toch nogal aan de magere kant voor 2 versterkers ... zeker over een lengte van een 5-tal meter
peter5GTTurbo
Contacteer:

Het had idd wel makelijker geweest als het aantal Watts vermeld waren.
Maar je moet flink je best doen om 10mm warm te krijgen.

Ik zelf heb een 25mm voedingskabel, is hartstikke leuk hoor totdat je het prijskaartje ziet :( , maar ik heb het nodig.
Ollie

De 4 kanaals versterker is een Crunch Drive: de V-3004 met 4x75 Watt/4 Ohm en 4x125 Watt/2 Ohm. De 2 Kanaals is een oude Pioneer GM 1000A, daar weet ik eigenlijk niet veel over, 2x60 Watt max ofzo.

Mijn HU is een Kenwood KDC-v6090r. Deze heeft dus zoals gezegd 2 uitgangen, maar weet niet zeker of 1 hiervan voor subwoofer is.

Ik kan dus het beste een RCA rechtstreeks op de pioneer zetten en de andere splitsen en op de 2 ingangen van de Crunch zetten?
Voedingskabel kan ik dus ook gewoon splitsen. En gewoon vanaf iedere versterker een aparte massadraad naar hetzelfde punt toe leggen?
En hoe zit het met de remote's? Beide remote's op dezelfde aansluiting bij de HU, of heb je daar normaal 2 aparte voor als je 2 uitgangen hebt?
Ow ja...waar kan ik zo'n splitterblokje voor de voeding krijgen, moet dat ergens aan voldoen?

Ik ben in ieder geval al een stuk verder! Thanx
peter5GTTurbo
Contacteer:

Ollie schreef:De 4 kanaals versterker is een Crunch Drive: de V-3004 met 4x75 Watt/4 Ohm en 4x125 Watt/2 Ohm. De 2 Kanaals is een oude Pioneer GM 1000A, daar weet ik eigenlijk niet veel over, 2x60 Watt max ofzo.
Ik had lekker een 10mm kabel neer gelegd is een stuk goedkoper als een 25mm.

Ollie schreef:Ik kan dus het beste een RCA rechtstreeks op de pioneer zetten en de andere splitsen en op de 2 ingangen van de Crunch zetten?
Voedingskabel kan ik dus ook gewoon splitsen. En gewoon vanaf iedere versterker een aparte massadraad naar hetzelfde punt toe leggen?
Ja zo had ik het ook gedaan.
Ollie schreef:En hoe zit het met de remote's? Beide remote's op dezelfde aansluiting bij de HU, of heb je daar normaal 2 aparte voor als je 2 uitgangen hebt?
Je hebt maar 1 Remote op je HU dus die moet je of bij je versterkers doorlussen, of als er tussen je RCA-kabels ook een remote zit, die aansluiten op je HU.
Ollie schreef:Ow ja...waar kan ik zo'n splitterblokje voor de voeding krijgen, moet dat ergens aan voldoen?
Bij een caraudio zaak kun je ze gewoon halen van Diëtz, Ik zou er eentje nemen van 10mm naar 2 x 6mm.
Je hebt ze ook nog met een zekeringhouder erin (zou ik niet nemen, want je kabel is al gezekerd en die dingen zijn weer een stukje duurder).
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Nooit de remote gebruiken die tussen je RCAŽs zit!
Dit geeft grote kans op een "storing" (ruis).

Altijd de voeding en remote aan de ene kant van je auto leggen, en de rcaŽs aan de andere kant.

Zo min mogelijk kruisen of paralel naast elkaar laten lopen.

Succes :p
Cleaned Style
Projecttopic
Joost R

HELP

Ik heb last van gefluit.

Als de auto niet loopt is het geluid in de auto perfect, maar zodra ik de auto start hoor je een irritant gefluit dat varieerd aan de hand van het toerental van de auto. Als ik de speakers direect op de radio aansluit is er niks aan de hand.

Ik heb de versterker achterin liggen er loopt een voedingskabel direct van de accu naar de versterker.

heb al vanalles geprobeerd, massa op de carroserie achter massa op hetzelfde punt als de radio, groundloop filter, maar het blijft fluiten. Heeft iemand anders een idee waar dit vandaar komt?
Robke
Car: Lexus IS250

Heb je de voedings- en signaalkabels gescheiden liggen??
wat voor versterker is het?
Marcel B.

bekend probleem :D
Don't walk the grass... smoke it
Joost R

robclio16V schreef:Heb je de voedings- en signaalkabels gescheiden liggen??
De kabels liggen wel langs elkaar zou dat het kunnen zijn?

Het is zo'n merkloos prutsding, misschien zijn die ook gevoeliger?
Tom
Moderator
Car: MB

dit zou een oorzaak kunnen zijn ja. je hebt dan namelijk kans op crosstalk (overspraak). Gescheiden houden is beter
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost R

Tom schreef:dit zou een oorzaak kunnen zijn ja. je hebt dan namelijk kans op crosstalk (overspraak). Gescheiden houden is beter
OK, ik zal het eens proberen :D
Tom
Moderator

idd, kleine moeite.
Robke
Car: Lexus IS250

Joost R schreef:
robclio16V schreef:Heb je de voedings- en signaalkabels gescheiden liggen??
De kabels liggen wel langs elkaar zou dat het kunnen zijn?

Het is zo'n merkloos prutsding, misschien zijn die ook gevoeliger?
Je hebt dan best kans dat je de storing er niet uit krijgt. Die goedkope dingen storen vrijwel allemaal en altijd.
Marcel B.

Gewoon via de andere kant van de auto leggen dan...

Zo gedaan (als je weet hoe het moet :D )
Don't walk the grass... smoke it
Mrtn
Car: R5GTT

Marcel B. schreef: Zo gedaan (als je weet hoe het moet :D )
:wink: :lol:
Mrtn = Maarten
Tom
Moderator

best is speakerkabels, RCA en voeding alle drie gescheiden houden. dus links rechts en in het midden
jeroen.k

Door het midden? Hoe werk je dat weg dan? Onder het vloerkleed door?
Tom
Moderator

bijvoorbeeld, is alleen beetje lastig als de vloerbedekkin er in ligt.
Arjen

jeroen.k schreef:Door het midden? Hoe werk je dat weg dan? Onder het vloerkleed door?
Yep, gewoon met behulp van een stuk stevig eletriciteitskabel onder de vloerbedekking doorhalen. Eitje :)
Plaats reactie