RDW en verzekering bij aanpassen auto.

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Douwe

Luitjes ik hoor hele makkelijke verhalen over Twingo is sloom gooi je er toch een andere motor in! Dat wil ik op zich in de toekomst gaan doen MAAR ik heb voor een vorige auto contact gehad met het RDW over het inbouwen van een andere motor en die gaven aan dat de auto dan zo wie zo een RDW keuring moet krijgen wat je een paar duizend (guldens) gaat kosten. Ze testen dan of de gehele auto, remmerij etc. is afgestemd op de nieuwe motor. Wordt die afgekeurt ben je genaaid geld kwijt en moet je de zaken aanpassen en dan weer opnieuw laten keuren en dus weer KASSA voor de RDW :(

In de praktijk weet ik dat (bijna) niemand dit doet en heb ik ook gehoord dat zolang je geen diesel motor in een benzine auto zet ofzo ze bij een APK er verder niet naar kijken. Dus dan zou je denken screw de RDW en ik zet er gewoon een andere motor in en klaar. MAAR nu heb ik gehoord dat als je dan bij een ongeluk betrokken raakt en dat het blijkt dat er een reële kans is dat de aanpassing aan de auto (mede)oorzaker van het ongeluk zijn en de auto is NIET rdw gekeurt de verzekering kan besluiten NIKS uit te keren en jij voor ALLE kosten opdraaid. (kosten die als er lichamelijk letsel is op kan lopen in de 100.000den euro's)

Heeft iemand hier ervaring mee of echt verstand van. Het eerste stuk en het verhaal over de verzekering komt van het RDW.
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik ga er mee te maken krijgen als de gtt motor in de Express ligt. Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd hoe het zal gaan!
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

inprincipe moet je bij elke aanpassing aan je auto dit melden bij de rdw ook ander en grotere wielen

dit gebeurd in praktijk niet.

Bij een ongeluk kijken ze misschien naar de aanpassingen als deze aanpassingen betrekking hebben bij het ongeluk kan je r probelemen mee krijgen anders niet denk ik
Bart V

zolang de cilinderinhoud niet op je kenteken staat, of niet wijzigd, moet je er gewoon niets over zeggen. Zeker oudere auto's hebben niet de cilinderinhoud op het kenteken staan, alleen het aantal, maar lijkt me dat dat hetzelfde blijft :lol:

Ik heb het ook eens allemaal uitgezocht toen ik in mn vorige 19 1.4 een 1.7 motor heb gebouwd, maar als je alles via de officieele weg wilt doen kan ik je zeggen dat het je VEEL geld kost, wat niet nodig is, want je aantal cilinders blijft hetzelfde. Wat niet weet wat niet deert.

Gr Bart
Anonymous

Bart V schreef:zolang de cilinderinhoud niet op je kenteken staat, of niet wijzigd, moet je er gewoon niets over zeggen. Zeker oudere auto's hebben niet de cilinderinhoud op het kenteken staan, alleen het aantal, maar lijkt me dat dat hetzelfde blijft :lol:

Ik heb het ook eens allemaal uitgezocht toen ik in mn vorige 19 1.4 een 1.7 motor heb gebouwd, maar als je alles via de officieele weg wilt doen kan ik je zeggen dat het je VEEL geld kost, wat niet nodig is, want je aantal cilinders blijft hetzelfde. Wat niet weet wat niet deert.

Gr Bart
Volgens mij is het idd zo dat je allen wat bij de RDW moet aangeven als je een nieuw papiertje wilt omdat je oude niet meer klopt.

Dus als je cc wijzigt en het staat niet op je papier in de first place kan het volgens mij gewoon.
StevenK
Contacteer:

Douwe schreef:Luitjes ik hoor hele makkelijke verhalen over Twingo is sloom gooi je er toch een andere motor in! Dat wil ik op zich in de toekomst gaan doen MAAR ik heb voor een vorige auto contact gehad met het RDW over het inbouwen van een andere motor en die gaven aan dat de auto dan zo wie zo een RDW keuring moet krijgen wat je een paar duizend (guldens) gaat kosten. Ze testen dan of de gehele auto, remmerij etc. is afgestemd op de nieuwe motor. Wordt die afgekeurt ben je genaaid geld kwijt en moet je de zaken aanpassen en dan weer opnieuw laten keuren en dus weer KASSA voor de RDW :(

In de praktijk weet ik dat (bijna) niemand dit doet en heb ik ook gehoord dat zolang je geen diesel motor in een benzine auto zet ofzo ze bij een APK er verder niet naar kijken. Dus dan zou je denken screw de RDW en ik zet er gewoon een andere motor in en klaar. MAAR nu heb ik gehoord dat als je dan bij een ongeluk betrokken raakt en dat het blijkt dat er een reële kans is dat de aanpassing aan de auto (mede)oorzaker van het ongeluk zijn en de auto is NIET rdw gekeurt de verzekering kan besluiten NIKS uit te keren en jij voor ALLE kosten opdraaid. (kosten die als er lichamelijk letsel is op kan lopen in de 100.000den euro's)

Heeft iemand hier ervaring mee of echt verstand van. Het eerste stuk en het verhaal over de verzekering komt van het RDW.
Het verzekeringsverhaal klopt. Dit kun je oplossen door aan de verzekering de wijzigingen door te geven.

Mijn rallyauto staat daarom ook als 'rallyauto' op kenteken, en ik heb dit ook aan de verzekering doorgegeven.

Op elk verzekeringsformulier staat altijd een vraag 'zijn er verder nog bijzonderheden ?'. Het niet opgeven van de wijzigingen maakt dus dat je het formulier niet naar waarheid hebt ingevuld en daarom kan de verzekering er onderuit.

Een paar jaar geleden heeft een Nederlands rallyteam hier nog grote problemen mee gehad. Die hadden hun auto als normale auto verzekerd, kregen een aanrijding in het gewone verkeer, maar de verzekering hoefde niet uit te keren (is een rechtzaak geweest)

ps: kenteken hoeft niet aangepast te worden, behalve als er een cilinderinhoud vermeld is.
Sander
Contacteer:

Douwe schreef:Luitjes ik hoor hele makkelijke verhalen over Twingo is sloom gooi je er toch een andere motor in! Dat wil ik op zich in de toekomst gaan doen MAAR ik heb voor een vorige auto contact gehad met het RDW over het inbouwen van een andere motor en die gaven aan dat de auto dan zo wie zo een RDW keuring moet krijgen wat je een paar duizend (guldens) gaat kosten. Ze testen dan of de gehele auto, remmerij etc. is afgestemd op de nieuwe motor. Wordt die afgekeurt ben je genaaid geld kwijt en moet je de zaken aanpassen en dan weer opnieuw laten keuren en dus weer KASSA voor de RDW :(

Dit is geheel waar wat je zegt. Want je auto heeft een type goed keuring voor Nederland zoals hij origineel is! Je mag wel het vermogen toe laten nemen van de motor, maar niet meer dan 20% dacht ik. Kijk als er een keer echt iets gebeurt hoeft de verzekering niet uit te keren, maar als je naar de rechter gaat omdat ze de schuld in jou schoen schuiven omdat er 15" velgen onder liggen houd dat natuurlijk geen stand. Maar als je een twingo een andere motor gaat legen met "veel" vermogen kun je problemen krijgen, wil je dat voorkomen moet je toch hem echt laten keuren. Maar als je b.v. een GTT motor monteert en je schroeft de turbo terug naar 0.4 Bar en je laat hem dan keuren dan staat het wel netjes op je kenteken. Maar ja niemand doet het volgens mij hier in Nederland, maar nu je veel straatrace's hebt en zo kun je wel eens problemen krijgen!

S :D nder
Alleycat
Contacteer:

En hoe zit dat dan als je een andere carrosserie monteert.
Mijn carros. is behoorlijk rot en ik ga toch knutselen, dus waarom niet een andere carros. opzoeken endaar gewoon een motortje in bouwen.
Dan krijg je dus een kenteken bewijs bij die andere auto ( donor), maar ik ga hem helemaal ombouwen naar ( opgevoerde) gtt, moet ik hem dan ook door het RDW laten keuren?
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

ja als je zo'n grondig verbouwing gaat doen dan zou ik het wel doen
StevenK
Contacteer:

Alleycat schreef:En hoe zit dat dan als je een andere carrosserie monteert.
Mijn carros. is behoorlijk rot en ik ga toch knutselen, dus waarom niet een andere carros. opzoeken endaar gewoon een motortje in bouwen.
Dan krijg je dus een kenteken bewijs bij die andere auto ( donor), maar ik ga hem helemaal ombouwen naar ( opgevoerde) gtt, moet ik hem dan ook door het RDW laten keuren?
Dan geldt hetzelfde; echter als jij met een gtt bent begonnen, kun je ook tegen de douane zeggen: ik heb mijn auto met deze body gerestaureerd en dan slaan ze het chassisnummer over.
Alleycat
Contacteer:

StevenK schreef:
Alleycat schreef:En hoe zit dat dan als je een andere carrosserie monteert.
Dan geldt hetzelfde; echter als jij met een gtt bent begonnen, kun je ook tegen de douane zeggen: ik heb mijn auto met deze body gerestaureerd en dan slaan ze het chassisnummer over.
Aha, Ik was namelijk van plan om mijn huidige onderblok te gebruiken en de kop en verder alles te laten venieuwen ( misschien een ruilmotor, misschien een van jl) maar als ik dan alleen de kale carrosserie van een andere auto gebruik zou ik gewoon het chassisnummer over kunnen laten tikken???
Alleycat
Contacteer:

De identiteit van een samengesteld voertuig dat bestaat uit een chassis, aandrijflijn en carrosserie wordt vastgesteld op grond van de oorspronkelijkheid van de hoofdonderdelen van het voertuig en de daarbij overgelegde documenten.
Indien het voertuig is samengesteld uit drie hoofdonderdelen van gelijke typen of modellen, wordt de datum van eerste toelating bepaald door het chassis of door de carrosserie. Het oudste van beide laatstgenoemde hoofdonderdelen is hierbij bepalend. (Zie het schema in de toelichting bij dit artikel).
Indien twee hoofdonderdelen van een samengesteld voertuig als bedoeld in het eerste lid aantoonbaar afkomstig zijn van het oorspronkelijke model of type voertuig, wordt de datum van eerste toelating als volgt vastgesteld. Indien het betreft:
Het chassis en de aandrijflijn, dan is het chassis bepalend voor de datum van eerste toelating (Zie het schema in de toelichting bij dit artikel);
De aandrijflijn en de carrosserie, dan is de carrosserie bepalend voor de datum van eerste toelating (Zie het schema in de toelichting bij dit artikel);
Het chassis en de carrosserie, dan is het hoofdonderdeel met de oudste datum van eerste toelating bepalend voor de datum van eerste toelating van het samengestelde voertuig (Zie het schema in de toelichting bij dit artikel).
Indien de drie hoofdonderdelen van een samengesteld voertuig als bedoeld in het eerste lid afkomstig zijn van verschillende typen of modellen voertuigen, wordt het voertuig – indien het wordt toegelaten – aangemerkt als een nieuw samengesteld voertuig waarvan het kentekenbewijs wordt voorzien van een nieuwe datum van eerste toelating. (Zie het schema in de toelichting bij dit artikel)
Bron: http://www.rdw.nl/ned/07_wetgeving/star ... inhoud.htm
Alleycat
Contacteer:

Dat RDW keuren is trouwens helemaal niet zo duur, ongeveer 125,- voor een auto onder de 3500 kg, dus dat kan er ook nog wel bij :p
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Jah, en ben je ook meteen compleet legaal mocht er wat gebeuren.
Alleycat
Contacteer:

DoubleYou schreef:Jah, en ben je ook meteen compleet legaal mocht er wat gebeuren.
Ik denk dt jij dat ook meot doen met je express DY,
Lijkt me wel verstandig iig...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Alleycat schreef:
DoubleYou schreef:Jah, en ben je ook meteen compleet legaal mocht er wat gebeuren.
Ik denk dt jij dat ook meot doen met je express DY,
Lijkt me wel verstandig iig...
Was ik ook wel van plan!
Douwe

Alleycat schreef:Dat RDW keuren is trouwens helemaal niet zo duur, ongeveer 125,- voor een auto onder de 3500 kg, dus dat kan er ook nog wel bij :p
Als dat zo is valt het inderdaad wel mee maar in de goede oude tijd van de guldens hadden ze het over Fl.1200,- of meer vandaar dat me dat teveel was maar als dat 125 is ja dan kan dat er wel bij. :D
Bart V

Stuur gewoon eens een mailtje naar de rdw, dan zal je zelf zien wat het allemaal gaat kosten.
Douwe

Dat is inderdaad zowiezo mijn plan zodra het zover is en ik weet wat er in moet komen. Maar wou eerst eens weten of het zonder kan en of de gevolgen die het RDW aangaf waar zijn. :D 8)
jeroen.k

Hmmm...mailtje sturen naar de rdw? Dan krijg je een knip en plak stukje terug van wat er op de site staat...als of je die nog niet gelezen had...ze weten het daar allemaal ook niet...en daarbij mag je ook lang wachten op je antwoord...als je al antwoord krijgt...

De vriend van me zussie heeft een Corsa A met 2.0 16v blok...(alweer één? :p ) en dat heeft ie doorgegeven aan de verzekering, maar omdat de verzekering moelijk deed heeft ie moeten beweijzen dat de Corsa A origineel ook zo geleverd is...dat is um wel gelukt...terwijl de Corsa max een 1.6 had! :p dus verzekeringstechnisch is het te doen...

Ik neem aan dat je behalve het blok ook de wegligging en remmerij flink aan zal pakken...dan kunnen ze het blok sowieso de chuld al niet meer geven lijkt me...jij hebt dan al het mogelijke gedaan om de auto veilig te houden...maar tis wel riskant idd...mijn motorombouw is iig nergens doorgegeven! :)
Alleycat
Contacteer:

Ach, ja...
Dat zou dus betekenen dat ze op de site verkeerde informatie geven, dat lijkt me stug.
Bij diensten====> particulieren staat de prijs van een keuring voor een samengesteld voertuig, en die is toch echt bij elkaar ongeveer 125.
Als ik daarmee gelijk verzekerd ben en ze schatten de auto op de juiste waarde ipv de dagwaarde is dat mooi.
de dagwaarde is nu 1250,- als hij klaar is hoop ik toch wel dat dat wat meer is, anders rij ik misschien mijn netjes opgeknapte auto in puin, krijg ik 1250,- ! Zo van hier jongen, ga nu maar weer spelen! :-*
Plaats reactie