Ik wil dus in de loop van de tijd m`n 5gtt flink gaan tunen, motorisch dan.
Nu wil ik dus eerst alle "voorbereidende werkzaamheden" gaan doen. zoals pakkingen en koeling verbeteren.
Iemand suggesties wat ik het eerst zou moeten doen/aanschaffen??
[R5GTT]motorisch tunen!!!
-
- Contacteer:
Een nieuwe radiateur is vaak een goed begin. En dan is het aan te raden om over te stappen naar een iets grotere radiateur uit een R5 diesel, gecombineerd met een externe oliekoeler van bijv. Racimex. Dan moet de koeling goed genoeg zijn. Vervolgens is het verstandig om de ontsteking helemaal netjes te maken, dus nieuwe verdelerkap, nieuwe kabels, nieuwe bougies, nieuwe opnemer op de versnellingsbak, en evt. overstappen naar een Renix 209 ontstekingsmodule (als die er nog niet op zit). Daarna ben je vrij om de turbodruk omhoog te gaan zetten. En dan zijn er twee wegen om dit te doen:
1. de druk die de turbo levert verhogen door de wastegate te verstellen (aan het asje op de turbo draaien) of door toepassing van een bleedvalve.
2. het drukverlies tussen de turbo en het inlaatspruitstuk verminderen, waardoor de nuttige turbodruk toeneemt zonder dat de turbo er harder voor hoeft te werken. De bekende knelpunten zijn de intercooler en de carburateur. De carburateur aanpassen is over het algemeen een dure grap. Deze kan ingeruild worden voor een z.g.n. 'Group A' carburateur (verbkrijgbaar bij de diverse Engelse tuners), of door de hele carburateur te vervangen door een grotere (bijv. dubbele Weber of Dellorto). Voor de intercooler zijn diverse ruimer bemeten modellen verkrijgbaar, zowel nieuw als van de sloop. Voordeel van een grotere intercooler is ook nog eens dat de inlaatlucht beter gekoeld wordt, wat ook weer extra vermogen oplevert bij gelijkblijvende turbodruk.
1. de druk die de turbo levert verhogen door de wastegate te verstellen (aan het asje op de turbo draaien) of door toepassing van een bleedvalve.
2. het drukverlies tussen de turbo en het inlaatspruitstuk verminderen, waardoor de nuttige turbodruk toeneemt zonder dat de turbo er harder voor hoeft te werken. De bekende knelpunten zijn de intercooler en de carburateur. De carburateur aanpassen is over het algemeen een dure grap. Deze kan ingeruild worden voor een z.g.n. 'Group A' carburateur (verbkrijgbaar bij de diverse Engelse tuners), of door de hele carburateur te vervangen door een grotere (bijv. dubbele Weber of Dellorto). Voor de intercooler zijn diverse ruimer bemeten modellen verkrijgbaar, zowel nieuw als van de sloop. Voordeel van een grotere intercooler is ook nog eens dat de inlaatlucht beter gekoeld wordt, wat ook weer extra vermogen oplevert bij gelijkblijvende turbodruk.
O ja en een dumpvalve natuurlijk, voor het behoud van je carburateur en turbo, en voor de vette sound 

-
- Contacteer:
Ok dat zijn alvast een hoop dingen die ik kan gaan vervangen.
Maar nu het pakkingen verhaal.
Als ik met hogere druk wil gaan rijden is het dan niet noodzakelijk om verschillende pakkingen te gaan vervangen??
Maar nu het pakkingen verhaal.
Als ik met hogere druk wil gaan rijden is het dan niet noodzakelijk om verschillende pakkingen te gaan vervangen??
-
- Moderator
- Car: MB
kijk eens op http://www.fastchip.nl. soort van injectie is ook mogelijk !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Dikkere koppakking is echt niet nodig als je niet ver over de 1 bar gaat. De originele koppakking voldoet prima. De meeste mensen die beginnen te roepen dat je een dikkere pakking moet hebben weten niet eens wat dat doet
Maar ik blijf het zeggen: ALS JE ONTSTEKINGSTIMING MAAR GOED IS! Dus triple-check de vacuumvervroeger van je onstekingsmodule, en vervang verder alles. Kost niet de wereld, en het scheelt zo een lekke koppakking. Better safe then sorry denk ik dan.

Maar ik blijf het zeggen: ALS JE ONTSTEKINGSTIMING MAAR GOED IS! Dus triple-check de vacuumvervroeger van je onstekingsmodule, en vervang verder alles. Kost niet de wereld, en het scheelt zo een lekke koppakking. Better safe then sorry denk ik dan.
-
- Contacteer:
Zat net te lezen op Fastchip.nl (leuke site btw)
Verwissel de draden van het opname element.
Dit geeft 4 graden extra vervroeging (paar kW extra)
Heeft iemand dit eens gedaan??
die op deze forum rondrijd met een GTT en dat nie gedaan heeft is moeilijk te vinden nogpeter5GTTurbo schreef:Zat net te lezen op Fastchip.nl (leuke site btw)

Ik kom voor het eerst met een turbo in aanraking, de Volvomotor red. Maar wat doen een dump-en breedvalve precies en waar zitten ze?? Hoe te herkennen??
Voor de turborijders een makkelijke vraag, maar als iemand het mij zou vragen kan ik geen antwoord geven
Voor de turborijders een makkelijke vraag, maar als iemand het mij zou vragen kan ik geen antwoord geven

Mrtn = Maarten
dit heb ik al eens gedaan,en ik moet je zeggen het help geen ene malle moerpeter5GTTurbo schreef:

greetz marco
Dumpvalve zit 'in' de slang die tussen de carburatuer en de intercooler loopt. Is een apparaatje dat het drukcircuit geloten houdt als je turbodruk gebruikt en blaast deze af wanneer je het niet nodig hebt (bij bijv. schakelen, gas los). Voordeel is dat doordat de druk van het circuit wordt gehaald de turbo minder weerstand krijgt en dus vrij kan doordraaien. Met als voordeel dat hij bijna op volle toeren aan het draaien is op het moment dat jij het gas er weer vol op doet. Resultaat: turbo kan sneller op druk komen en slijt minder.Mrtn schreef:Ik kom voor het eerst met een turbo in aanraking, de Volvomotor red. Maar wat doen een dump-en breedvalve precies en waar zitten ze?? Hoe te herkennen??
Het hele verhaal over de bleedvalve zal iemand anders je moeten uitleggen.
Een dikkere koppakking is wel betrouwbaarder dan een originele. Maar een originele kan ook wel tegen redelijk wat druk. Ik rij nu met m'n 11turbo op 1.3bar druk. Motor volledig origineel. behalve turbo en intercooler. Geen probleem. 2Weken geleden hadden we zelfs even 1.7BAR turbodruk bij het afstellen en testen achter op het industriepark. Vies blazen.
Remember: POWER IS PRESSURE!

Remember: POWER IS PRESSURE!
Remember: Skyhigh boostpressure is no guarantee for power!!!
zie mijn bovenstaande verhaal
And don't forget: Power sells cars, torque wins races!
zie mijn bovenstaande verhaal
And don't forget: Power sells cars, torque wins races!
Hiervoor hoef je die draadjes echt niet door te knippen. Gewoon die pennetjes eruit duwen met de stift van een balpoint. Dan kan je ze zo omdraaien.marco schreef:
zonde van je draadjes om ze hiervoor over te knippen![]()
,
greetz marco

5 GT Turbo '88 GT5
Op hoge toeren is de vervroeging weer weg. Werkt alleen in de lage toeren, vandaar dat je 't niet echt merkt. Je blok wel...
Ik moet 't trouwens nog doen!
Ik moet 't trouwens nog doen!
dat ken ray , heb ik ook geprobeerd , alleen ik molde meer balpoints kapot dan tot die pinnetjes eruit kwamenRoy schreef:Hiervoor hoef je die draadjes echt niet door te knippen. Gewoon die pennetjes eruit duwen met de stift van een balpoint. Dan kan je ze zo omdraaien.marco schreef:
zonde van je draadjes om ze hiervoor over te knippen![]()
,
greetz marco

-
- Contacteer:
Heeft er iemand al een injectie systeem in z`n 5je zitten?
injectie?? ehhmmm.... ik denk het niet....
-
- Contacteer:
Is er dan niemand die een Volvo 480 blok in z`n turbo heeft zitten ??
Is dacht ik ook Injectie.
Is dacht ik ook Injectie.