[Clio16v]Oliedruk (en koppeling) problemen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
SandeR16v

Ff 2 vraagjes.

Ik neem aan dat een versleten koppeling de acceleratie niet errug ten goede komt ?

Ik heb namelijk het idee dat de auto minder hard optrekt dan voorheen, omdat de koppeling versleten is. (ik weet niet hoever die versleten is)

Dit lijkt me ook wel logisch, maar kan dit erg veel schelen ?

Vraag 2 :D

En hoeverre zou een te lage oliedruk de prestaties van de auto kunnen remmen ? Of is dit niet mogelijk.
Wat kan er misgaan als er een te lage oliedruk is ?

Thnx alvast.
Laatst gewijzigd door SandeR16v op di 24 jun 2003 18:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Ja je koppeling kan zeker inleveren, het volledige koppel kan dan niet worden overgebracht.

En ik denk dat je zelf het antwoord op vraag 2 al weet. Prestaties zullen in eerste instantie niet geremd worden. Later wel, want wat zou er toch met lage oliedruk kunnen zijn? Nou, onvoldoende smering in vrijwel alle motoronderdelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SandeR16v

Zou je de oliedruk ergens (mee) kunnen testen, om te kijken of het idd niet goed is, en of het niet aan de meter zelf ligt. ?
Riël
Über-Spammer

Ja, bij de garage ofzo, dan kunnen ze een geijkte meter eraan hangen. Geeft ie erg weinig aan?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SandeR16v

Ik heb ff wat gereden, hier de resultaten:

Bij het starten, dus koude motor:
Oliedruk iets onder de 1.

Na 1 minuut ongeveer rijden iets boven de 1, naar maximaal 1.5 en af en toe iets onder de 1.

Na 1 kwartier rijden, met een olietemp. van 80graden is de ruk rond de 1 stabiel.

Na een half uur ongeveer, met een olietemp van 100graden, dus warme motor, is de druk maximaal iets boven de 1.5 na flink doortrekken richting 6000-6500 rpm naar ongeveer 140km/u.

De maximale druk is iets boven de 1.5, ik denk 1.7.
Dit zag ik dus toen ik flink optrok richting de 140km/u.

Verder heb ik de meter altijd dus zo rond de 1, af en toe 0 (bij stilstaan voor verkeerslichten) zien hangen.

Hij komt dus niet boven de 1.7 ongeveer uit.
Dit lijkt mij niet errug veel.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn, en of dit schadelijk kan zijn. Lijkt me niet normaal. :(
Tom
Moderator
Car: MB

dit is idd te weinig. Bij koude motor hoort ie toch wel naar 4 a 5 bar druk te lopen. Vervolgens loopt ie met het warm worden wat terug maar op de snelweg moet ik toch wel tussen 2 en 3 blijven volgens mij.

Mischien je oliepomp?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
SandeR16v

Tom schreef:dit is idd te weinig. Bij koude motor hoort ie toch wel naar 4 a 5 bar druk te lopen. Vervolgens loopt ie met het warm worden wat terug maar op de snelweg moet ik toch wel tussen 2 en 3 blijven volgens mij.

Mischien je oliepomp?
Ik heb het nu iig op papier, wanneer ik welke druk heb. Ik zal eens navragen aan de expert hier, wat we er het beste aan kunnen doen :D

Tips zijn iig welkom :)

Der komt iig weer wat aan, qua uitgave. Even een koppeling vervangen is ook niet zo makkelijk, en kost ook wel aardig wat.
Maar het autotje moet het wel goed doen natuurlijk.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou die meter niet al te erg vertrouwen! :) Ga eens naar een (goede) garage en laat het echt meten met geijkte apparatuur. Dan heb je pas echt zekerheid. :)
Tom
Moderator

toch vind ik de meter van de clio stukken beter (betrouwbaarder) dan die in de GTT
Marcel B.

ALS ze et doen :)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator

dat doen ze (bijna) altijd
Mickael

Vervang eerst de stekker van de druk meter, die zijn vaak gaar.

Bij mij gaf ie maar half aan van wat het in het echt was, stekker vervangen en gewoon weer goed doen.

Als je echt z'n lage oliedruk hebt zou ie volgens mij ook flink olie moeten gebruiken.
SandeR16v

Mickael schreef:Vervang eerst de stekker van de druk meter, die zijn vaak gaar.

Bij mij gaf ie maar half aan van wat het in het echt was, stekker vervangen en gewoon weer goed doen.

Als je echt z'n lage oliedruk hebt zou ie volgens mij ook flink olie moeten gebruiken.
Dat doet ie volgens mij ook wel.
Ik heb daar geen exacte gegevens over, maar ik meen wel dat het flink snel gaat met de olie.
Komt ook soms wel wat lichte rook uit de uitlaat bij flink doortrekken.

Ik zorg er altijd voor dat er genoeg olie inzit (tot aan het max). Ik controleer dit heel vaak (soms 1x in de week, 2 weken)
Meestal gaat er dan zeker wel aardig wat bij in.

Ik was al eerder van plan om dit bij te gaan houden, maar dat komt er maar steeds niet van.
Lijkt me nu toch wel een keer nodig.
SandeR16v

Ik heb gebeld met een bedrijf, maar die kan pas oliedruk meten in September.
Ik ben dus nu op zoek naar alternatieve bedrijven die oliedruk kunnen meten.

Ook is het zo dat de auto soms vrij veel rookt bij het gas terug nemen/gas los laten na eventjes te hebben gereden rond de 6000+ rpm.
Kan dit het gevolg zijn van de oliedruk problemen ?
Er zit geen Katalysator meer onder iig.

Is er verder misschien nog iemand die mij tips kan geven betreft dit oliedruk probleem ?

Ik heb doorgekregen dat het niet verstandig is om te rijden met deze oliedruk (van rond de 1.5)
Kan dit errug veel kwaad, of kun je er gewoon rustig in rijden ?
Ollie

Hoe zit het met je oliepeil? En dan niet wat het cockpitmetertje aangeeft, maar ff checken op de peilstok...
SandeR16v

Ollie schreef:Hoe zit het met je oliepeil? En dan niet wat het cockpitmetertje aangeeft, maar ff checken op de peilstok...
Ik zorg altijd dat ie tot het maximum staat als het moet.
Die staat dus niet te laag.

Zie eerdere post :D

:)
Ollie

Oeps, foutje :p
Mickael

Ik neem aan dat het niet opeens is.

Dan heeft het verhaal van niet verstandig mee door te rijden geen nut meer.

Ik weet niet naar wat voor bedrijf jij bent geweest maar wachten tot sept :lol: dat kunnen ze toch niet menen?

Als je dan ook nog zegt dat ie rookt, tja dan zou het dus wel kunnen kloppen.

Olieverbruik kan aan heel veel dingen liggen!

Misschien is het wel verstandig een compressie test te laten uitvoeren en een koppakking test. Dan weet je over het algemeen al genoeg.....

Hoeveel km heeft ie gelopen?

[edit] na je post nog eens gelezen te hebben denk ik dat je klepsails iig lekken. Door op hogere toeren gas los te laten ontstaat er een klein vacum in de cilinder en dan zuigt hij als ze niet meer goed zijn langs de klepsails olie naar binnen, die er dan weer via de uitlaat uitkomt.
SandeR16v

Mickael schreef:Ik neem aan dat het niet opeens is.

Dan heeft het verhaal van niet verstandig mee door te rijden geen nut meer.

Ik weet niet naar wat voor bedrijf jij bent geweest maar wachten tot sept :lol: dat kunnen ze toch niet menen?

Als je dan ook nog zegt dat ie rookt, tja dan zou het dus wel kunnen kloppen.

Olieverbruik kan aan heel veel dingen liggen!

Misschien is het wel verstandig een compressie test te laten uitvoeren en een koppakking test. Dan weet je over het algemeen al genoeg.....

Hoeveel km heeft ie gelopen?

[edit] na je post nog eens gelezen te hebben denk ik dat je klepsails iig lekken. Door op hogere toeren gas los te laten ontstaat er een klein vacum in de cilinder en dan zuigt hij als ze niet meer goed zijn langs de klepsails olie naar binnen, die er dan weer via de uitlaat uitkomt.
Een lagere oliedruk heeft die idd al wat langer, maar niet zo erg als nu.
Er zijn weinig problemen geweest verder.

Er komt met name rook uit de uitlaat, bij het knallen ervan, als je dus na vrij veel toeren te hebben gereden het gas los laat. Roken en knallen doet de uitlaat dus nadat de kat vervangen werd.

De koppakking is een jaar tot een half jaar geleden vervangen. Km stand nu bijna 150k.

Dat ie via de klepsails olie aanzuigt, kan dat dan de rook veroorzaken ?
Mickael

Ja, hij lekt dan langs de kleppen.

Maar in jou geval zou ik eerst een compressie test doen. Z'n lage olie kan namelijk niet alleen door de klepsails komen of ze liggen er helemaal....dan zou ie ook op toeren flink roken.

Koppakking kan er best alweer tussen uit liggen. Is je kop toen gevlakt toen de pakking werd vervangen?

Ohja is ie gechipt? Zoniet is/was het niet verstandig om de kat er onderuit te halen, dat heeft wel een rede maar ik kan er ff niet opkomen waarom..
SandeR16v

Er zit een andere chip in ja.
Kop is naar mijn weten niet gevlakt.
Of ze moeten dat al standaard doen.
Anonymous

Ik heb precies de zelfde oliedruk waardes als Sander maar ik heb geen last van rookpluimpjes. Ook kan ik geen sporen van oliedrupjes ontdekken die erop duiden dat er een pakking lek zou kunnen zijn. Het ziet er allemaal mooi droog uit.

Over het olieverbruik kan ik ook nog niet veel zeggen aangezien ik 'm nog niet zo lang heb en er ook niet veel in heb gereden tot nu toe.

Morgen gaat ie toch omhoog omdat de uitlaat vastgezet moet worden dan vervang ik gelijk het oliefilter. Zou het oliefilter het probleem kunnen zijn?
Abel
Über-Spammer

tuurlijk zou de oliefilter een beetjeroet in het eten kunen gooien qua druk, maaaar als die filter de oorzaak is dan wil ik niet weten hoe oud de olie is!

en dan zou ik geen fijn gevoel over de auto hebben.

Ma met je auto naar een renault dealer in de buurt en maak een afspraak om de olie druk te meten. inclusief een kleine beurt. kost wat, maar dan weet je waar je aan toe bent. olie druk te laag resulteerd altijd in een stukke motor!!!!
Anonymous

Het oliepeil was aan de lage kant maar de olie zag er wel goed uit. Het kan natuurlijk zijn dat het filter een tijd niet vervangen is.
Maar goed morgen even filter vervangen, als dat niet helpt naar de renault garage.
In het ergste geval gelijk de verkoop weer in en opzoek naar een ander :(
Mickael

Scandal_16v schreef:Ik heb precies de zelfde oliedruk waardes als Sander maar ik heb geen last van rookpluimpjes.
Stop.

Vervang eerst je stekkers van de drukmeter en eventueel de druksensor ook mochten de stekkers niet geholpen hebben.

De meters zijn uiterst onbetrouwbaar!

Ik had ook een max. oliedruk op meter van 1 bar, nadat ik de stekkers had vervangen kwam ie weer netjes met koude motor aan de 6 bar.

Die meters zeggen dus niets!! is alleen een indicatie. Kijk eerst dit maar eens na en hou goed je olieverbruik in de gaten.
Plaats reactie