Twingo remsysteem vervangen door.......
Luitjes ik zit er aan te denken om het remsysteem van mijn twingo te vervangen. Heeft nu remschijven voor en trommels achter maar nu ik dankzij de nieuwe velgjes en verlaging wat sportiever kan rijden merk ik dat het remmen nog al wat te wensen laat, helemaal bij regenachtig weer maar ook bij droog weer. Zeker aangezien het in de toekomst de bedoeling is dat er een aanzienlijk krachtiger blok in komt zit ik er nu aan te denken om het remsysteem rondom alvast te vervangen door een remsysteem van bijvoorbeeld een GTT/16V/Willie hier heb ik een paar vraagjes over, kon met search niet echt vinden wat ik weten wil:
- wat zou het beste qua keuze van remsysteem?
- Wat zou ik precies allemaal aan zo’n remsysteem moeten vervangen?
- Kosten?
- Is dit iets wat een leek als ik met bijvoorbeeld de hulp van een vraagbaak cd-rom zelf kan doen? (heb ik ergens nog liggen als het goed is)
- Tips/trucs etc?
Thx alvast groetjes Douwe.
- wat zou het beste qua keuze van remsysteem?
- Wat zou ik precies allemaal aan zo’n remsysteem moeten vervangen?
- Kosten?
- Is dit iets wat een leek als ik met bijvoorbeeld de hulp van een vraagbaak cd-rom zelf kan doen? (heb ik ergens nog liggen als het goed is)
- Tips/trucs etc?
Thx alvast groetjes Douwe.
ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.
Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.
Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.
Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.
Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.
Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Zou dat dan inhouden dat je de voorste remschuiven vervangt of de achterste trommel remmen?Steven (Fiets) schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.
Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.
Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.
Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
En dat zou dus voldoende moeten zijn?
Huhhh... nu verlies je mij alTom schreef:past een achterbrug van een GTT niet onder een twingo?

Laatst gewijzigd door Douwe op wo 2 jul 2003 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog stugger? Ik ga nu bij een krant op de weg al door het dakTom schreef:en hij is meteen een stuk stugger achter

Dus dit + onderstaande quote is alles wat ik nodig heb/moet gebeuren of pis ik nou weer naast de pot?Steven (Fiets) schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.

jeroen.k schreef:Als je de achteras van een GTT dan ook omzet (als dat past) heb je achter ook schijven!
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
Hee Douwe ,
Ik vind die remmen van mijn twingo ook niet echt super wil ze ook gaan vervangen door remmen van een
Gtt ( alleen voor )

Ik vind die remmen van mijn twingo ook niet echt super wil ze ook gaan vervangen door remmen van een
Gtt ( alleen voor )

Dan doe je dat toch? Eitje 

-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
Ben het ook van plan .
Moet de remklauwen nog binnenkrijgen en reviseren .
- Remschijven
- Blokken
- fuseestukken
Moet ik de hoofdremcylinder ook vervangen als ik alleen voor het remsysteem van een GTT erop zet.
de wiellagerhouder moet ik die ook vervangen ?
Moet de remklauwen nog binnenkrijgen en reviseren .
- Remschijven
- Blokken
- fuseestukken
Moet ik de hoofdremcylinder ook vervangen als ik alleen voor het remsysteem van een GTT erop zet.
de wiellagerhouder moet ik die ook vervangen ?
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
Oeps foutje
Is het fuseestuk ook compleet met lager leverbaar of alleen los te krijgen ( lagers en Fusee's ) ?

Is het fuseestuk ook compleet met lager leverbaar of alleen los te krijgen ( lagers en Fusee's ) ?
Blokkeren de banden of worden de remmen te warm ?Douwe schreef:Luitjes ik zit er aan te denken om het remsysteem van mijn twingo te vervangen. Heeft nu remschijven voor en trommels achter maar nu ik dankzij de nieuwe velgjes en verlaging wat sportiever kan rijden merk ik dat het remmen nog al wat te wensen laat, helemaal bij regenachtig weer maar ook bij droog weer.
Dit is nogal een verschil want grotere remmen zorgen er niet voor dat je banden niet meer blokkeren tijdens hard afremmen. Bredere, grotere en zachtere banden met een modern profiel en van een gerenommeerd merk helpen hier wel tegen !
Als je remmen te warm worden lijken me in eerste instantie de geventileerde schijven van een 5GT voldoende. 238mm diameter schijven moeten voldoende zijn in eerste instantie. 13" wielen voldoen dan nog. Als 14" wielen tot de mogelijkheden behoren komen de 259mm schijven van de Clio 16v/ Williams in zicht. (Rijd ik in mijn GT ook mee rond !)
Als je meer remvertraging wilt bij een gelijkblijvende rempedaaldruk of een kortere pedaalslag zul je echter de hoofdremcilinder en/ of de bekrachtiger moeten vervangen voor een groter exemplaar. Een grotere bekrachtiger heeft als nadeel dat de remmen slechter te doseren zijn. Een grotere hoofdremcilinder kent dit in iets mindere mate.
De grootte van de schijven is bepalende voor hun warmteafvoer. Grotere schijven, en schijven achter in jouw geval, zorgen ervoor dat je meer en langer achtereen kunt remmen met een "constante" maximale vertraging.
Een upgrade van trommels naar schijven op de achteras behelst ook het, evt. aanpassen en, afstellen van de lastafhankelijke remdrukbegrenzer. Niets voor beginners ! Want een verkeerde remdrukafstelling van de achteras kan de rechtuit stabiliteit van de auto tijdens remmen verstoren !
Blokkeren van een of beide achterwielen leidt namelijk tot verlies van richtingsstabiliteit van het voertuig. Trek maar eens aan de handrem van je auto op een veilig stuk weg. (Het liefst even remmen voor dat je de handrem een ruk geeft, gewichtsverplaatsing in het voertuig maakt het effect wat groter. Ook hoef je minder hard te trekken aan het handremhandle omdat de achteras al beremd wordt door het normale remsysteem. Er is dan maar een weinig meer remkracht (van de nood, parkeer c.q. handrem) nodig om de achterwielen te laten blokkeren

Begrijp me niet verkeerd ! Het kan zelfs levensgevaarlijke instabiliteit van de auto opleveren ! Dus de remdrukinstelling overlaten aan een pro.
Groeten,
Speedline.
De hoofdremcilinder heeft in dit geval niets te maken met de remkrachtverdeling. De remdrukbegrenzer op de achteras is hiervoor verantwoordelijk.RdamRobin schreef:Let er wel op als je het geheel vervangen hebt door de GTT onderdelen. Je ook de hoofdremcilinder vervangt. (tenzij hij gelijk is als die van de twingo) Anders heb je kans dat je remkracht verdeling niet goed is.
-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00
Maak dan geen opmerkingRogierH schreef:Ik zou die hele Twingo vervangen voor een andere auto
Ik reed in de twingo ook rond met de remmen van een GTT, hiervoor hoef je de fusees niet te vervangen.Steven schreef:ik heb hier nog wel 2 complete fuseestukken + remklauwen van een GT liggen, kun je er zo onderzetten zonder aanpassingen.
Evt. kan ik het er nog wel voor je onderzetten.
Dan heb je geventileerde schijfjes voor waar je minimaal 13" voor nodig hebt.
De clio 16v/Williams hebben dubbel geventileerd waar je minimaal 14" voor nodig hebt.
Gezien je auto nog lichter is dan een GTT moet de GTT-remmerij toch wel voldoen.
Alleen de remtangen, houders en schijven is voldoende, past zonder verdere aanpassingen. Dit geld dus ook voor de remmen van een clio 16V (immers deze passen ook weer zonder verdere aanpassing op een gtt)
Deze set is op de twingo 1.2 16v als standaard gemonteerd trouwens.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
Ben momenteel bezig remklauwen van een GTT te reviseren , ze zijn al gestraald en gespoten ( revisieset monteren en klaar is kees ) er is alleen 1 ontluchtingsnippel afgebroken dus dat wordt kut met ontluchten .
geventileerde schijven halen en blokken en monteren .
geventileerde schijven halen en blokken en monteren .

Even dun voor boren en dan met een links draaiend tapje eruit draaien. En anders ontluchten op de leiding.Twingo Sport schreef:.....er is alleen 1 ontluchtingsnippel afgebroken dus dat wordt k#t met ontluchten .....
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
had al een linksdraaiende tap gebruikt , maar is afgebroken kan het dus wel vergeten om hem er nog uit te krijgen . Wordt dus ontluchten op de remslang :-*
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
heb het remsysteem eronder zitten , beter als die originele schijven ( nu Ate powerdisks met Ferodo
remblokken en gereviseerde gtt remklauwen ).Alleen nog een keer een andere hoofdremcylinder erop ,want je moet je rempendaal wat verder intrappen .
remblokken en gereviseerde gtt remklauwen ).Alleen nog een keer een andere hoofdremcylinder erop ,want je moet je rempendaal wat verder intrappen .

is dat het spulletje wat je hebt overgenomen van maartengtt?
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
R5GTT f1 1986Project info
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: do 24 jul 2003 18:49
- Locatie: Vianen (UT)
- Contacteer:
Tijdens de APK van vorige week hebben ze me het dringende advies gegeven om binnen 2 maanden me remblokken, remschijven en remslangen te vervangen. Nu vroeg ik de monteur of ze nog verschillende versies hadden, aangezien ik dan meteen een sportievere versie van een remsysteem wil, maar dat hadden ze niet.
Nu vraag ik mij af of ik die drie onderdelen van bv Sparco onder de auto kan zetten zonder andere dingen aan te passen ?
Nu vraag ik mij af of ik die drie onderdelen van bv Sparco onder de auto kan zetten zonder andere dingen aan te passen ?
* Stefan T-SPORT *
ik post t maar in dit topic ..
er was gister in het programma Radar op ned.2 een repo over de Twingo .
Ik heb niet alles gezien maar het ging volgens mij om de voorveren die vroegtijdig beginnen te roesten en daardoor breken.
linkje: http://www.trosradar.nl/PHP/news//337
grtz Paskie
er was gister in het programma Radar op ned.2 een repo over de Twingo .
Ik heb niet alles gezien maar het ging volgens mij om de voorveren die vroegtijdig beginnen te roesten en daardoor breken.
linkje: http://www.trosradar.nl/PHP/news//337
grtz Paskie
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
- Locatie: hellevoetsluis
Paskie , dat van die voorveren is algemeen bekend , is zelfs garantie bij renault . Heb er zelf geen last van zitten verlagingsveren onder.
Gilles zijn inderdaad de remklauwen van Maarten .
Zijn gestraald , gespoten en gereviseerd ( dus weer als nieuw
Gilles zijn inderdaad de remklauwen van Maarten .
Zijn gestraald , gespoten en gereviseerd ( dus weer als nieuw

-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr 19 jan 2007 17:34
weet iemand toevallig
als de gte aandrijfassen in de fuseestukken van een twingo passen ?
als de gte aandrijfassen in de fuseestukken van een twingo passen ?
stomme vraag.. waarom aandrijfassen van een GTE? is de spoorbreedte van een twingo dan het zelfde al en R5?
als je in een twingo een gte blok hangt + bak, kun je gewoon de orginele aandrijf assen gebruiken hoor. die zijn niets zwakker lijkt alleen dunner, maar dat maakt niets uit
anders als je aandrijf as exact even lang is kun je hem uitwisselen
als je in een twingo een gte blok hangt + bak, kun je gewoon de orginele aandrijf assen gebruiken hoor. die zijn niets zwakker lijkt alleen dunner, maar dat maakt niets uit
anders als je aandrijf as exact even lang is kun je hem uitwisselen
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: vr 19 jan 2007 17:34
oke bedankt dan weet ik dat ook maar die dikke lijkt me prettiger ze zijn volgens mij wel even lang moet ik nog ff controlerenAbel schreef:stomme vraag.. waarom aandrijfassen van een GTE? is de spoorbreedte van een twingo dan het zelfde al en R5?
als je in een twingo een gte blok hangt + bak, kun je gewoon de orginele aandrijf assen gebruiken hoor. die zijn niets zwakker lijkt alleen dunner, maar dat maakt niets uit
anders als je aandrijf as exact even lang is kun je hem uitwisselen