Koeling slecht of niet? (5GTT)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
GTT__Geert

Ik heb sinds het inbouwen van mijn phase2 blok problemen met de koeling van mijn auto. (5GTT) :(

Nu heb ik de thermostaat uit mijn slang gehaald, maar het probleem blijft. Deze gaat dus wel goed open.

Nu zit ik eraan te denken om de radiateur eraf te halen en door te spoelen, maar zou het hier aan kunnen liggen?

Het volgende doet zich ook voor, dit is de grootste reden voor deze vraag;
Wanneer ik mijn licht aanzet, dan gaat mijn temperatuur en oliedruk meter spontaan omhoog (ongeveer een streepje) Dit hoort hier natuurlijk niet op te reageren. Zou dit kunnen duiden op een electrische storing dat ie daarom ook teveel aangeeft?
Want het vreemde is ook; dat mijn koelfan gewoon aangaat, maar vervolgens ook weer doodleuk uitgaat als mijn temperatuur toch aan de hoge kant is :-*
tenminste zo lijkt het.

Zou dit betekenen dat ik het eerder binnen het electrische circuit moet zoeken? want bij mijn andere blok heb ik geen problemen gehad met deze meters en reageerden ook niet op licht aan/uit

wie hellept mij :)
don't be a fool, wrap your tool
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Wat voor een thermocontact of thermostaat heb je ??

ps: laat je thermostaat er wel in zitten.
ps2: Heb je je koelsysteem wel goed ontlucht??
Tom
Moderator
Car: MB

vaak zijn de radiateuren aan vervaging toe. Als je motor gewoon standaard is dan moet een standaard 83 graden thermostaat voldoen!! Zorg wel voor nieuwe koelvloeistof en goede ontluchting
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

GTT__Geert schreef:Het volgende doet zich ook voor, dit is de grootste reden voor deze vraag;
Wanneer ik mijn licht aanzet, dan gaat mijn temperatuur en oliedruk meter spontaan omhoog (ongeveer een streepje) Dit hoort hier natuurlijk niet op te reageren. Zou dit kunnen duiden op een electrische storing dat ie daarom ook teveel aangeeft?
Want het vreemde is ook; dat mijn koelfan gewoon aangaat, maar vervolgens ook weer doodleuk uitgaat als mijn temperatuur toch aan de hoge kant is :-*
tenminste zo lijkt het.
Hoe hoog staat je temperatuurmeter als je fan aanslaat en je de lichten aan hebt? Dan moet 'ie bijna uit de schaalverdeling lopen, lijkt mij.
Ruud

Je hebt nu een fase 2 motor , maar welk koel systeem. Heb je een water of lucht gekoelde turbo. Zitten alle restristors (of hoe die dingen ook heten)op de goede plaatsen in de slangen.

Voor de fase 2 is er namelijk een beter koelsysteem gekomen, met ondermeer water gekoelde turbo en een vortex (bellenvat) erbij. Het slangen werk loopt ook iets anders.
GTT__Geert

Ik heb een watergekoelde turbo..

Wat bedoel je precies met restrictors?..

Ik doe de thermostaat ook zeker wel weer terug, deze werkt gewoon goed want zonder deze in mijn slang wordt ie net zo warm. (87 of 83graden thermostaat)

Maar mijn fan slaat af en toe aan als ie bij het 2de streepje van boven is (ik heb een dashbord met witte tellers van birba racing)
en af en toe slaat ie pas aan als ie bijna in het rooie zit. Dan isset het wel aardig aan de hete kant lijkt mij.

Ik heb ook een aantal malen ontlucht en daar ben je wel ff een paar weken mee bezig, maar dan nog mag ie niet zo heet worden denk ik.
Dus het is nu de vraag; of het nu de meter is die niet helemaal goed werkt of wordt ie echt te heet.
Ruud

ristrictors of hoe je het ook schrijft zijn vernauwingen in de leiding om de water snelheid omhoog te halen. Weet niet precies waar ze moeten zitten ff nakijken op de tekening.
Ze zijn nodig voor bv de water snelheid bij de turbo hoog genoeg te houden. Als het water te langzaam door de turbo loopt gaat het koken en dan krijg je lucht in het systeem. Heb je je systeem wel goed ontlucht. Dit kan maar op een manieer fatsoendelijk gebeuren en dan moet je het systeem onder druk zetten op het resorvaar en de toevoerleiding hiervan dicht knijpen. Dan de ontluchtings nippels open zetten en wachten tot er oon konstante vloeistoof stroom door komt.
_Martijn_
Contacteer:

Bedoel je deze meter?

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQDHAkgU ... 3699405498[/img]

Als je eenmaal ontlucht hebt? en dan dus echt goed, dat er dus helemaal geen lucht meer inzit.

Zit er dan na 2 dagen ofzo, iig na een stuk rijden, weer lucht in?
dat zou dan betekenen dat er een slang lek is. of bijvoorbeeld je kachelradiateur.
He! nu is die weer rood.
Jeroen V
Contacteer:

GTT__Geert schreef:Ik heb een watergekoelde turbo..

Wat bedoel je precies met restrictors?..

Ik doe de thermostaat ook zeker wel weer terug, deze werkt gewoon goed want zonder deze in mijn slang wordt ie net zo warm. (87 of 83graden thermostaat)

Maar mijn fan slaat af en toe aan als ie bij het 2de streepje van boven is (ik heb een dashbord met witte tellers van birba racing)
en af en toe slaat ie pas aan als ie bijna in het rooie zit. Dan isset het wel aardig aan de hete kant lijkt mij.

Ik heb ook een aantal malen ontlucht en daar ben je wel ff een paar weken mee bezig, maar dan nog mag ie niet zo heet worden denk ik.
Dus het is nu de vraag; of het nu de meter is die niet helemaal goed werkt of wordt ie echt te heet.
zit er geen mayo op je oliedop, of troep in je expansievat?
mario

GTT__Geert schreef:Ik heb sinds het inbouwen van mijn phase2 blok problemen met de koeling van mijn auto. (5GTT) :(

et volgende doet zich ook voor, dit is de grootste reden voor deze vraag;

Zou dit betekenen dat ik het eerder binnen het electrische circuit moet zoeken? want bij mijn andere blok heb ik geen problemen gehad met deze meters en reageerden ook niet op licht aan/uit

wie hellept mij :)
kijk ff of bedradings stekker wel goed kontact maakt in het motorruim onder je expansievat :wink:

dat zou een rede kunnen zijn waardoor de meter op
het licht reageren

en het oplopen van de temperatuur :
mischien koolstof elementjes van de waterpomp
kapot van de ontluchting.
kijk achter je poelie voor evt koelvloeistof
lekkage daar pakt ie ook evt lucht

suc6 :)
Tom
Moderator

GTT__Geert schreef: (87 of 83graden thermostaat)
standaard GTT phase 2 is 83 graden
GTT__Geert

_Martijn_ schreef:Bedoel je deze meter?

Als je eenmaal ontlucht hebt? en dan dus echt goed, dat er dus helemaal geen lucht meer inzit.

Zit er dan na 2 dagen ofzo, iig na een stuk rijden, weer lucht in?
dat zou dan betekenen dat er een slang lek is. of bijvoorbeeld je kachelradiateur.
Ja deze meter bedoel ik, alleen dan niet met die cijfertjes erbij. En mijn meter heeft een oranje vlakje voor zogezegt "gevarenzone". Dat is bij deze die dicht op elkaar staande streepjes.

Maar er zit een nieuwe waterpomp op dus daar kan het niet aan liggen neem ik aan. Nu zijn er wel 2 gaatjes waar je de meter in kan draaien, deze komen wel in hetzelfde reservoir uit, dat maakt niets uit maar zou het nog een idee zijn om even om te wisselen?
_Martijn_
Contacteer:

die cijfers zijn photoshop, dat is voor de duidelijkheid. Bijv als je wilt zeggen bij het 2e streepje. want de orginele meter heeft een andere streepjes indeling. vandaar.
He! nu is die weer rood.
GTT__Geert

Ruud schreef:. Heb je je systeem wel goed ontlucht. Dit kan maar op een manieer fatsoendelijk gebeuren en dan moet je het systeem onder druk zetten op het resorvaar en de toevoerleiding hiervan dicht knijpen. Dan de ontluchtings nippels open zetten en wachten tot er oon konstante vloeistoof stroom door komt.
Hoe zet ik dan druk op mijn systeem? Ik heb hem steeds warm gereden en de ontluchting open gedraaid totdat en vrijwel meteen komt er dan koelvloeistof uitlopen.

Oww jah ik gebruik een 86graden thermostaat, misschien uit een phase1 ofzo.. maar zonder dit ding wordt ie ook te warm dus die is wel goed neem ik aan
GTT__Geert

_Martijn_ schreef:die cijfers zijn photoshop, dat is voor de duidelijkheid. Bijv als je wilt zeggen bij het 2e streepje. want de orginele meter heeft een andere streepjes indeling. vandaar.
Deze meter is ongeveer wel hetzelfde, maar met deze schaalverdeling komt mijn temp wel net aan tot het 3de streepje.

Toen ik vanaf het stoplicht een keer ff hard wegtrok, zag ik mijn meter direct omhoog gaan.
Toen het een paar uur later veel koeler buiten was, had ie aanzienlijk minder last van deze temp schommeling. Maar dat mijn temp meter zo omhoog schiet, dat is toch ook raar.
Tom
Moderator

op deze meter (eigenlijk hetzelfde als normaal alleen dan wit) moet ie tussen 1 en 2 staan, Als ie boven 2 uitkomt moet de fan aanspringen. Tot 3 mag ie iig niet komen
Mrtn
Car: R5GTT

_Martijn_ schreef:Bedoel je deze meter?

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQDHAkgU ... 3699405498[/img]
Burn??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mrtn = Maarten
GTT__Geert

Dan wordt ie duidelijk te heet.

Maar waar ik net even aan zit te denken. Toen ik mijn motor aan het vervangen ben geweest is het expansievat er ook afgeweest. Nu kwam daar aardig wat troep uit vandaag toen ik hem leeg liep lopen (vooral van de bodem wat bruin waterig spul)

Nu heb ik mijn waterpomp vervangen dus die is mooi schoon. Alleen heb ik niet de radiateur doorgespoelt. Zou het misschien kunnen zijn dat daar nog erg veel troep onderin ligt??
wat denken jullie.. ff eraf halen maar :-* ?
_Martijn_
Contacteer:

zou ik maar ff doen ja, kan nooit kwaad.
He! nu is die weer rood.
Tom
Moderator

even los halen en goed doorspoelen met de tuinslang. Vervolgens systeem eventueel vullen met water en reinigingsmiddel (kun je speciaal spul voor kopen), ontluchten en de gebruiksaanwijzing volgen. Daarna weer aftappen en vullen met koelvloeistof en ontluchten
Remco_Rs
Contacteer:

Waarschijnlijk zal het inderdaad aan je radiateur liggen,,ik had ook zo ongeveer hetzelfde probleem,,nadat ik een nieuwere radiateur monteerde ,bleef de tempratuur ook zeer constant,
Michiel

Metertjes reageren wel vaker als je het licht aanzet, heeft niks te maken met kortsluiting of te warm wordende motor (hier moet je je niet druk overmaken!!). Ik weet niet hoelang de ombouw (van f1 naar f2) geduurd heeft, maar als dat te lang duurt en de radiateur is niet gevuld met koelvloeistof dan gaat tie aan de binnenkant oxideren en is het tijd voor een nieuwe radiateur! Heb hetzelfde meegemaakt, 1 week radiateur droog laten staan en kon gelijk een nieuwe regelen.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
GTT__Geert

Tom schreef:even los halen en goed doorspoelen met de tuinslang. Vervolgens systeem eventueel vullen met water en reinigingsmiddel (kun je speciaal spul voor kopen), ontluchten en de gebruiksaanwijzing volgen. Daarna weer aftappen en vullen met koelvloeistof en ontluchten
Kan dit reinigingsmiddel samen met water door het blok gepompt worden met lopende motor, bedoel je dat?

Kan ik trouwens mijn radiateur op zijn plaats laten zitten, of moet ie er helemaal ff af.. wat is beter?
GTT__Geert

Michiel schreef:Metertjes reageren wel vaker als je het licht aanzet, heeft niks te maken met kortsluiting of te warm wordende motor (hier moet je je niet druk overmaken!!). Ik weet niet hoelang de ombouw (van f1 naar f2) geduurd heeft, maar als dat te lang duurt en de radiateur is niet gevuld met koelvloeistof dan gaat tie aan de binnenkant oxideren en is het tijd voor een nieuwe radiateur! Heb hetzelfde meegemaakt, 1 week radiateur droog laten staan en kon gelijk een nieuwe regelen.
Langer dan een week zonder gestaan, maar ik zal eerst even proberen met reinigingsmiddel en daarna denken aan een andere, want tja de centjes he :p
(waar moet ik aan denken bij een radiateur van de sloop?)

Op zich is het wel de beste verklaring die ik kan bedenken.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Het zou wel fijn zijn als er een keer een duidelijke oorzaak/oplossing voor dit probleem werd gevonden

Ik ben er ook al een aardig tijdje zoet mee.
En ik ben niet de enige dacht ik.

Best frustrerend om niet harder dan 110 km/h te kunnen rijden, omdat die anders te warm wordt :(
Riël
Über-Spammer

Ik heb wel dat de metertjes reageren op het licht. Ik heb pas mijn koelsysteem ontlucht, en het blijft nu weer aardig op temperatuur. Maar ik weet dat mijn waterpomp aan vervanging toe is, je ziet bij mij dat ie lekt langs de kap aan de distributiezijde. Over een paar weekjes wordt de motor weer erg heet, omdat ie zich ook lucht pakt daar. Tijd voor een nieuwe waterpomp dus. Het kan dus voor jou best zijn dat de waterpomp lekt of slecht rondpompt. Verder een radiateur gewoon nieuw kopen, is niet extreem duur.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

peter5GTTurbo schreef:Het zou wel fijn zijn als er een keer een duidelijke oorzaak/oplossing voor dit probleem werd gevonden

Ik ben er ook al een aardig tijdje zoet mee.
En ik ben niet de enige dacht ik.

Best frustrerend om niet harder dan 110 km/h te kunnen rijden, omdat die anders te warm wordt :(
jups bij mij precies hetzelfde, maar met de verwarming vol open haal ik wel 130 op de snelweg :lol:. En heel af en toe iets harder (maar niet te lang).

Ik ga dit weekend mijn radiator vervangen, en kijk wel of het iets helpt.
Tom
Moderator

GTT__Geert schreef:
Tom schreef:even los halen en goed doorspoelen met de tuinslang. Vervolgens systeem eventueel vullen met water en reinigingsmiddel (kun je speciaal spul voor kopen), ontluchten en de gebruiksaanwijzing volgen. Daarna weer aftappen en vullen met koelvloeistof en ontluchten
Kan dit reinigingsmiddel samen met water door het blok gepompt worden met lopende motor, bedoel je dat?

Kan ik trouwens mijn radiateur op zijn plaats laten zitten, of moet ie er helemaal ff af.. wat is beter?

ja, met waten en dat spul vullen en ontluchten. Sommige van die middelen moet je de motor gewoon 20min. stationair laten draaien en andere moet je even 50km mee rijden.

Je kunt het best even de rad. eruit halen. Je kunt namelijk moeilijk de auto even op zijn kop houden. Is allemaal niet zo moeilijk
Merijn
Über-Spammer

Als de radiator serieus is gaan oxideren van binnen dan kun je het shaken met een reinigingsmiddel. Ik zou als ik jou was ook absoluut niet bezuinigen op dat koelingszaken op een GT. Die dingen draai je zo de soep in als de koeling niet voldoende is.

Dus ik zou een nieuwe radiateur kopen. Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Het kan ook zijn dat de koelleidingen in het blok zijn gaan oxideren. Dat kan zeker het geval zijn als er met koelwater is gereden ipv koelvloeistof. Dan zit er niets anders op dan een reinigingsmiddel proberen, denk ik.

Verder zou er nog een slang verstopt kunnen zijn of iets dergelijks. Ik meen me te herinneren dat ook de leidingen van de turbo wel eens verstopt raken, maar daar kan ik naast zitten.

Als je de waterpomp al vervangen hebt, kunnen het niet veel meer zaken zijn dat deze. Ik gok zelf toch op de radiateur.

Succes!
Ruud

GTT__Geert schreef:
Ruud schreef:. Heb je je systeem wel goed ontlucht. Dit kan maar op een manieer fatsoendelijk gebeuren en dan moet je het systeem onder druk zetten op het resorvaar en de toevoerleiding hiervan dicht knijpen. Dan de ontluchtings nippels open zetten en wachten tot er oon konstante vloeistoof stroom door komt.
Hoe zet ik dan druk op mijn systeem? Ik heb hem steeds warm gereden en de ontluchting open gedraaid totdat en vrijwel meteen komt er dan koelvloeistof uitlopen.
Dan pak je oud expansievat dopje en boort daar een gaat je om er een fietse ventiel in te plaatsen. Dan moet je de druk met een fietsepomp op pompen tot 1/10 bar boven de overdruk waarde die normaal in het dopje zit. Voor het druk pompen wel ff de toevoerleiding van het expansievat afsluiten (bv door er een groote baco om heen te doen). Als er druk op het systeem staat de ontluchtingsnippels opendraaien en wachten tot er een constante vloeistofstroom uit komt.
GTE 16v
Contacteer:

hey, nou bij mijn GTE komt ie ook aardig hoog voordat de fan aan gaat(3de streepje) ik ga hem binnenkort doorspoelen, wilt namelijk ook nog wel eens helpen. maare ik heb het zelfde probleem met als je je lichten aan doet dat die meter-tjes allemaal een stukkie verder gaan staan(erg irri) ik snap hier zelf ook nix van hoe dat kan..
Merijn
Über-Spammer

LE-man, de fan zal echt niet eerder inkomen als je je koelvloeistof ververst of de boel schoon maakt. Het thermocontact is op een bepaalde temperatuur afgestend en dan gaat de fan draaien. Heeft dus vrij weinig te maken met goede koeling. Hoe snel 'ie op die temperauur is, heeft wel daarmee te maken.

In mijn oude 5 had ik ook hetzelfde probleem met de metertjes. Lampen aan: metertjes iets omhoog. Is volgens mij volkomen normaal bij die auto's.
Tom
Moderator

normaal is het NIET. Ik ben er iig NOOIT last van gehad in ruim twee jaar en had er ook nog nooit van gehoord
Merijn
Über-Spammer

Nou, zoals je hierboven kunt lezen zijn er redelijk wat mensen die dat 'probleem' hebben. :)
Tom
Moderator

als wij allemaal roest aan onze achterschermen hebben dan is dat toch ook niet volkomen normaal. Dat is abnormaal! Normaal gesproken heeft een auto geen roest en een GTT hoort geen last te hebben van op en neer gaande metertjes
Plaats reactie