[Twingo]Rijtje uitlaat vragen.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Douwe

Heb een search gedaan maar kon niet precies vinden wat ik weten moest en zeker niet voor een Twingo dus here go's:

Wat ik wil is een nieuw uitlaat (systeem), de bedoeling is een mooi geluid 8) omschrijving: ploffen als ik het gas loslaat; mooi race geluid bij optrekken wat redelijk stabiliseert bij gelijk aantal toeren.

Mag best behoorlijk lawaai maken als het maar mooi geluid is. Wil wel graag ook bij 120 normaal in de auto kunnen zitten dus niet een tweede versterker moeten kopen om uberhaupt nog muziek te kunnen luisteren. (je mag dus best de uitlaat horen maar niet dat je doof wordt)

Auto: Twingo; '93; 1.2 (dacht injectie)

Vragen:

- Wat zou een mooier geluid maken Links en rechts achter een "normalesportuitlaat" uitlaat of Sidepipes?
- wat zijn evt. andere voor en nadelen van een "sportuitlaat" links en rechts en die van sidepipes.
- Sidepipes heb je dan ook een links en één rechts. (zij het dan aan de zijkant natuurlijk, lijkt me wel ze noemen het immers pipes = meervoud maar goed)
- MERK?? idereen praat over devil maar is dat inderdaad meer/mooier geluid dan een sebring ofzo???
- wat te halen?? alleen een andere demper of een compleet uitlaat systeem van voor naar achter?? (verschil???)
- wat verstaat men precies onder een "compleet" uitlaat systeem?
- als er ooit een andere motor in komt kan ik dan het grootste gedeelte van een "compleet" uitlaat systeem weer gebruiken??
- andere dingen die ik moet weten/aan denken??

Nou ik hoor het wel >-)

PS. als het kan svp per punt antwoorden zodat het overzichtelijk is thx :)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

anders moet je eens eps proberen die maken een uitlaat voor jou wensen. http://www.uitlaten.com
Nick (germanstyle)

- Wat zou een mooier geluid maken Links en rechts achter een "normalesportuitlaat" uitlaat of Sidepipes?
Maakt totaal niks uit. Ligt aan de demper die je monteert en of de tussendemper ertussen uit is. Ook het eindstuk maakt totaal niks uit qua geluid. Misschien met side-pipe dat je de einddemper niet gebruikt dat het dan meer geluid geeft.

- wat zijn evt. andere voor en nadelen van een "sportuitlaat" links en rechts en die van sidepipes.
Ik zie zo geen nadelen aan een links en rechts uitlaat. Bij een twingo zit er zelfs al een ophangingspunt voor een uitlaat aan de andere kant.
Side-pipes worden heel laag, helemaal als je de auto ook nog eens verlaagd, dan kun je wel eens vaak met de uitlaat over de grond gaan bij drempels e.d.

- Sidepipes heb je dan ook een links en één rechts. (zij het dan aan de zijkant natuurlijk, lijkt me wel ze noemen het immers pipes = meervoud maar goed)
Is te maken, maar aangezien de bocht van de orginele uitlaat naar links loopt (als je van achteren kijkt) zou ik alleen daar de uitlaat laten uitkomen. Anders wordt de uitlaat aan de rechterkant te laag en drempels kun je dan echt vergeten.

- MERK?? idereen praat over devil maar is dat inderdaad meer/mooier geluid dan een sebring ofzo???
Wil je geluid in een Twingo koop dan geen Sebring of Remus of zoiets dergelijks. Ik had een PECO onder mijn twingo vanaf kat. en die was echt mooi luid. Ploffen met gas los en een niet irritante toon bij gas geven en 120. De Devil maakt ook ongeveer hetzelfde geluid, maar die is wat minder donker van geluid dan de PECO.

- wat te halen?? alleen een andere demper of een compleet uitlaat systeem van voor naar achter?? (verschil???)
Als je eerst wil afwachten wat het voor geluid gaat maken dan eerst alleen een einddemper, maar ik zou bij de twingo ook een middendempervervanger monteren. PECO heeft deze compleet (einddemper + middendemper) Het verschil is dat de middelste demper onder je twingo vervangen wordt door een buis, daardoor wordt het geluid minder gedempt.

- wat verstaat men precies onder een "compleet" uitlaat systeem?
Meestal de uitlaat vanaf kat. Maar sommigen bedoelen ook van spruitstuk. Bij een twingo volstaat vanaf kat. Tis geen 300+ pk auto ;)

- als er ooit een andere motor in komt kan ik dan het grootste gedeelte van een "compleet" uitlaat systeem weer gebruiken??
Yep

- andere dingen die ik moet weten/aan denken??
Neem RVS

Informeer eens bij een Laser custom-made punt voor een uitlaat. Die maken ze op maat voor je. EPS maakt ze ook, maar dat is stukken duurder dan Laser. Anders ff informeren naar PECO(wel vanaf kat.) en Devil. Andere merken geeft niet het geluid wat jij wil (denk ik)

Als je de Devil neemt, neem dan wel de luide versie. Ik weet alleen niet meer of deze nog gemaakt wordt.
Edwin5gtt (Punttang) OUD
Contacteer:

Ik denk ook dat je voor Peco moet gaan.
Mijn vriendin heeft een R5 1.1TL en daar zit een Peco Big Bor 4 onder.
Dat is een uitlaat van een R5 GT Turbo maar dat maakt niet uit.
Daar komt echt een mooi diep geluid uit.
En het is niet vervelend als 120km/h rijd.
Ook ploft hij na bij gas los laten.

Suc6 met de aanschaf.
lisa

yep, zie bovenstaande..

maar ik heb gewoon alleen de einddemper hoor, geen andere bebuizing of iets.. en het klinkt idd mooi.. alleen nadeel als je lang op de snelweg moet rijden vind ik wel dat ie wat te zwaar klinkt...

dus, peco big bore 4..;)
Douwe

Thx voor de tips neemt het allemaal mee, ik heb namelijk iemand die het waarschijnlijk gaat maken. Over twee weken gaat die naar de Twingo kijken hoe en wat hij maakt namelijk hetzelfde spul en van de zelfde kwaliteit als EPS alleen omdat hij het "erbij" doet op zaterdag ligt zijn prijs voor een "dubbele" (links+rechts) uitlaat rond de 300 i.p.v. rond de 600 dus dat is het wachten wel waard >-)
SleiN - RT
Contacteer:

Kweetnie of die beun ook berekend wat de diameter zo'n beetje moet zijn... etc. etc.

EPS zeeeeer aan te raden... Word demper na demper geprobeerd totdat jij tevreden bent met t geluid wat ie maakt...
En je uitlaat mondt uit in alle vormen en maten zoals jij t wilt, al wil je m midden in je dak uit laten komen...Kost wat maar dan heb je zeker topspul!

Maar koel, je zal ongetwijfeld nog goedkopere goeie opties hebben...

p.s. Schijnt volgens maat met 206, van CapCarcosmetics ook zo'n EPS-gebeuren te zijn in Belgie welke ook kwaliteitje leveren alleen veeeel goedkoper zijn...
-= Renault Megane Coupe 1.6 16V=-

1st - audio overbouwen
2nd - witte knipperlichten
3rd - velgen (ace manta?)
4th - ?
Mrtn
Car: R5GTT

lisa schreef:yep, zie bovenstaande..

maar ik heb gewoon alleen de einddemper hoor, geen andere bebuizing of iets.. en het klinkt idd mooi.. alleen nadeel als je lang op de snelweg moet rijden vind ik wel dat ie wat te zwaar klinkt...

dus, peco big bore 4..;)
same here :wink:

De uitlaat maakt niet eens zoveel herrie op de snelweg, het k*tte is dat hij je kofferbak als klankkast gebruikt :( dus echt zo'n zware brom, helemaal met optrekken op de snelweg, van 100 naar 120 bijvoorbeeld. Na de 4000tpm hoor je de uitlaat niet meer en das wel lekker :wink:
Gooi je de bank plat en verwijder je de hoedenplank klinkt de uitlaat pas echt lekker :D , dus geen zware brom met optrekken maar mooi gegil(zachtere brom) zoals het bedoeld is :) Je hoort dus verschil in toeren, wat je anders met die brom niet echt hebt
Mrtn = Maarten
laguna2
Contacteer:

Ik had onder mijn Twingo een Peco zitten, met de demper midden onder en pijpje links en rechts 90mm

Gaf een lekker diep geluid alleen was ie bij 120 irritant. Gelukkig was het bij 130+ weg 8)
Plaats reactie