[Clio16V]Voorveer demonteren, Iemand tips??

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je veren behoren vast tussen je schotels te zitten...ook als je m op de krik heb staan. Als er toch speling zit, zit je topkant van je demper niet goed vast denk ik...
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Je kan met originele dempers max. 40 mm verlagen. voor meer dan 40 mm heb je andere dempers nodig.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik heb 35MM veren

maar deze dingen kosten dus 13.75 euro per stuk

[img]http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... img323.jpg[/img]

Top lager
bartuitlauwe
Berichten: 935
Lid geworden op: do 22 mei 2003 10:23
Locatie: Beneden - Leeuwen
Contacteer:

Beter Tom, lekker low.

Enjoy it
illuminator
Berichten: 410
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Vaassen

Klopt het als je een clio verlaagt dat je niks aan de camber kunt doen?
als je een auto verlaagt veranderd de camber altijd iets. Maar konden ze het afstellen bij je? Want alleen bij de cup clio heb je cupdempers waarbij je het camber negatief kan afstellen. Bij gewone dempers zul je dan camberbouten moet kopen. ( bouten met een kromming of nok, hoe je het wilt noemen)
of een soort van sleufgaten moeten maken in de dempers. Maar goed . dan moet je al vrij ver gaan. :) [/code]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb nog even geinformeerd en is echt 40mm. Met intrax veren, schijnt wel goed spul te zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Tom schreef:heb nog even geinformeerd en is echt 40mm. Met intrax veren, schijnt wel goed spul te zijn
Intrax is gewoon een goedkoop en goed merk, veertjes kosten niks, beter had je Eibach of Merwede genomen.

Zet je alleen de veren erop en behoudt je je schokbrekers???? dan kan je wel eens een probleem gaan krijgen.

Hou er ook rekening mee dat Intrax veren (bijna alle merken)nog gaan inzakken, dus over een jaar is je auto al 5 cm verlaagd.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

dit kwam ik tegen op de meganeclub site

Op de schotel zit een uitstulping die naar buiten moet wijzen. Gebeurt dit niet op de juiste wijze dan zal de camber verkeerd zijn.


is dit ook bij een clio zo?
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

niemand :(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

RO 16v schreef:
Tom schreef:heb nog even geinformeerd en is echt 40mm. Met intrax veren, schijnt wel goed spul te zijn
Intrax is gewoon een goedkoop en goed merk, veertjes kosten niks, beter had je Eibach of Merwede genomen.

Zet je alleen de veren erop en behoudt je je schokbrekers???? dan kan je wel eens een probleem gaan krijgen.

Hou er ook rekening mee dat Intrax veren (bijna alle merken)nog gaan inzakken, dus over een jaar is je auto al 5 cm verlaagd.

Kwaliteit zal ongeveer hetzelfde zijn als apex denk ik. Frans van improve was echter meer te spreken over intrax iig. De veren blijven onder voorspanning staan met 40mm wordt beweerd. Voorlopig zelfde dempers ja. Is mischien voor de toekomst. klote is alleen dat al die @#%^%% fabrikanten alleen schroef setjes hebben voor de willi
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

@ Ro, als alle veren inzakken dan zullen de standaard exemplaren dat ook wel doen denk ik, dat verschil maakt dus niets uit. In principe is het dan van 30 naar 40mm en niet van 40 naar 50mm
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Tom schreef:@ Ro, als alle veren inzakken dan zullen de standaard exemplaren dat ook wel doen denk ik, dat verschil maakt dus niets uit. In principe is het dan van 30 naar 40mm en niet van 40 naar 50mm
Standaard veren zakken maar een paar mm in, Intrax zit op hetzelfde niveau als Apex en mijn Apex veren zijn in 2,5 jaar bijna 2 cm ingezakt.
Eibach, Bilstein, Merwede zakken ook maar een paar mm in.
Koni is gewoon verkrijgbaar voor een Williams onderstel, moet je ze wel via Achterberg bestellen en dan zijn ze dezelfde prijs als die voor een 16V.

Onder die van mij (Willy onderstel) zit nu Koni geel met speciale Merwede veren (speciale maatvoering en stugheid van de veer), ik alleen niet testen wat de wegligging is omdat m'n velgen nog niet binnen zijn, maar het schijnt de beste combinatie te zijn.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aha, bedankt voor de info. Mijn apex set onder de GTT was ik overigens erg tevreden over. in een jaar tijd zijn ze ook niet zo gek veel in gezakt. Maar ja, ik zie wel wat het is, ik had namelijk nu even niet zo veel zin om 6 a 8 honder euro uit te geven aan een schroefset.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nou we gaan straks maar weer eens beginen met me veerpoot los tehalen . ik hoop als het na dat lagertje vervangen over is :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

gelukt?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ja het is gelukt

de spelling uit het wiel is weg maandag om 12uur word hij uit gelijnt :)

hopen als het nu wel lukt
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik heb nu mijn verlagings veren gemonteerd maar als me wielen vand e grond af staan dan kan ik de veer draaien wat kan ik nier aan doen hij zit boven wel vast maar onder draait i :(
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

boven draait en onder niet? Je veerschotels zitten toch allbei vast? Dan kanie toch niet draaien?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je veer niet onder voorspanning staat dan is dat apk afkeur. Staat ie dat wel dan kan ie volgens mij niet draaien
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:als je veer niet onder voorspanning staat dan is dat apk afkeur. Staat ie dat wel dan kan ie volgens mij niet draaien
idd
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zo, de auto is vandaag da 40 mm verlaagd. Zowel voor als achter. Resultaat is zeer goed vind ik eigenlijk, ben er heel tevreden mee. Torsie ging perfect los. Alles ging in 1 keer goed. Sporing was perfect en is dat nu weer :D (gemeten).

hieronder wat foto's, eerst twee van voor de verlaging en de rest zoals ie nu is. Heb de auto net even bij de buren op de oprit gezet en effe wat foto's gemaakt.


[img]http://d2k.dezeserver.nl/rtc_img/36_101-0185_IMG.jpg[/img]
(toertocht 1)
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/willi% ... 0%20gn.jpg[/img]

zo was ie (sorry voor de slechte foto's hierboven) en zo is ie:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%202.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%201.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%203.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%204.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%205.jpg[/img]
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/verlaagd%206.jpg[/img][/img]
Laatst gewijzigd door Tom op di 1 jul 2003 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

netjes hoor! :) Hoe lang ben je bezig geweest ongeveer? :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik heb het lekker laten doen :D . Anders had ik weer een verspanner moeten regelen enzo en had ik op de oprit moeten gaan kloten. Dit vond ik makkelijker. Hij (en ik, soms wat geholpen) zijn ongeveer 2 uurtjes bezig geweest
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Netjes Tom, ik ga nu dus zeker weten binnen kort omlaag ;)
Don't walk the grass... smoke it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

oxje schreef:Netjes Tom, ik ga nu dus zeker weten binnen kort omlaag ;)
slim :p . Houd er wel rekening mee dat je een paar minuten eerder weg moet thuis iedere dag. Drempels gaan nu wat langzamer :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

zo ziet het er bij mij ook uit ik heb alleen een iets hogere band nu nog
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Christian schreef:zo ziet het er bij mij ook uit ik heb alleen een iets hogere band nu nog
weet je dat zeker? Ik heb namelijk gewoon een "50" band hoor
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

@TOM

ja ik heb er 55 op zitten 185/55/15
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

owh, dat zijn dan idd hoge bandjes. Ik vind 50 al meer dan hoog zat. Ik heb 195/50/15, die maat is veel gebruikt dus wel goed betaalbaar
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

ik ga straks naar 215/40/16 maar kan ook 205/45/16v worde dus gaan we nog een stukje omlaag :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

215 zou ik niet doen, is wel erg breed
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

215 is te breed, dit gaat niet passen, of je moet een Maxi kit gaan plaatsen :D
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nou waar ik ze koop heb ik ook gezegt als het niet past heb jji een probleem maar het past wel hoor
want michel uit nijverdal heeft het ook onder zen clio zitten maar denk zelf als ik 205/45/16 doe
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Weer even aanhaken in dit verhaal.

Was vanmorgen bij Veban, en Henk vertelde me dat door met 45 bandjes op 15" rond te rijden, je je differentieel en versnellingsbak snel naar de klote helpt omdat de wielen sneller ronddraaien om dezelfde snelheid te bereiken.

Een geloofwaardig verhaal, iemand anders daar ook ervaringen mee?
Don't walk the grass... smoke it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

je wielen draaien in verhouding meer rond bij dezelfde snelheid omdat je rolomtrek van je wiel kleiner is. Dan is het dus logisch dat je inhoud van je bak en diff ook sneller draaien, dus in die zin zal het wel kloppen, maar ik denk niet met erg verwoestende gevolgen, gewoon iets grotere slijtage lijkt mij
Plaats reactie