[CLIO RS] ABS én remdrukverdeler

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
RallyClioRS
Contacteer:

Hallo Renault Freaks,

Heeft iemand van jullie ervaring met remdrukverdelers terwijl de ABS lekker blijft zitten?

Heb namelijk net een rotervaring achter de rug in een rally met de ABS in spekglad modder. Ook op kurkdroog asfalt zou ik graag de abs uitzetten, ware het niet dat de remdrukverdeling door de ABS unit geregeld wordt. Dus als je de ABS zomaar uitzet, is de rembalans veel te veel op de achterwielen.

Vandaar dat ik bij renault de remdruk verdeler ga bestellen. Deze gaat er alleen vanuit dat je de hele ABS unit wegsloopt, en dit vindt ik zonde omdat met nat/modderig asfalt die ABS fantastisch is.

Kortom, iemand tips? (liefst uit praktijk ervaring)
Rick D.

Je hoef niet per se bij renault een remdruk verdeler te halen, er zijn zat andere te krijgen en waarschijnlijk voor minder geld. Ik kan best begrijpen dat je het prettig vindt rijden met ASB, maar voor de rally werkt het echt niet. Ik heb aan 4 clio's gesleuteld in de rally en geen van allen hadden ABS. Als ik jou was zou ik de ABS er lekker uitslopen. Ook uit veiligheid. Je kan met een rally nooit rekenen op het weer!
RallyClioRS
Contacteer:

Clio-16v.com schreef:Je hoef niet per se bij renault een remdruk verdeler te halen, er zijn zat andere te krijgen en waarschijnlijk voor minder geld.
Daar heb je gelijk in. Maar die van renault is niet echt duur, 199 euro krijg je er alle remleidingen en beugeltjes op maat bij!!
Clio-16v.com schreef:Ik kan best begrijpen dat je het prettig vindt rijden met ASB, maar voor de rally werkt het echt niet.
Hmm. Ben een keer 2e geworden met een zeer ervaren bijrijder met een voor de rest helemaal standaard Clio RS. De bijrijder én de rijder, ofwel ik, waren ervan overtuigd dat we het aan de fantastische ABS te danken hadden. Tot diep in de bocht remmen terwijl je anders doorschiet met regen
Clio-16v.com schreef:Ik heb aan 4 clio's gesleuteld in de rally en geen van allen hadden ABS. Als ik jou was zou ik de ABS er lekker uitslopen.
Op zich vind ik dat geen reden. Omdat anderen het doen, moet ik het ook maar doen! Helaas werkt het hele rallywereldje ongeveer zo. "oh, de nummer 1 heeft proflex dempers, doe ik dat ook maar".

Daarbij komt als je wat verder kijkt in de techniek is de ABS van de Clio van een zeer nieuw type dat ook Porsche er pas 2 jaar op heeft zitten. 4-wiel onafhankelijk de remdruk aanpassen is iets wat alleen Superman lukt met één pedaal! De reden waarom andere rallyrijders geen ABS rijden, is dat het vroeger echt kutsystemen waren. Zó slecht dat het zelfs met regen geen voordeel boodt. Ik ben van mening dat het systeem van de Clio op asfalt wél voordeel biedt.
Clio-16v.com schreef:Ook uit veiligheid. Je kan met een rally nooit rekenen op het weer
Dat is waar! Daarom ook binnen de reglementen iets verzinnen dat je het aan en uit kan zetten!! Kortom ik zoek iemand die ervaring heeft met én een redrukverdeler én de ABS die aan en uit gezet kan worden....
[/quote]
Rick D.

Ik wens je iig succes met verdere montage. Als je toch bezig bent, zou ik er meteen een hydraulische handrem inzetten. Is ook best prettig. :wink:

P.S. Mijn verhaal is niet bedoeld om jullie ideeën af te kraken. Ik spreek ook alleen maar uit ervaring, omdat wij nu zonder ABS 1e in het Nationaal kampioenschap staan.

Gr

Rick
RallyClioRS
Contacteer:

Clio-16v.com schreef:... Ik spreek ook alleen maar uit ervaring, omdat wij nu zonder ABS 1e in het Nationaal kampioenschap staan...
Ja, dat is in ieder geval heel netjes gereden van meneer Cats! Die is lekker bezig. Alleen die ouwe Williams heeft inderdaad nog een hele slechte ABS, dus dan zou ik hem er ook afhalen.
Haas
Car: Megane RS

RallyClioRS schreef:Omdat anderen het doen, moet ik het ook maar doen! Helaas werkt het hele rallywereldje ongeveer zo. "oh, de nummer 1 heeft proflex dempers, doe ik dat ook maar".
Dat is op zich wel waar wat je zegt en tuurlijk moet je van je eigen ideeen uitgaan, maar er geld natuurlijk ook: beter goed gejat, dan slecht bedacht

:)
StevenK
Contacteer:

Clio-16v.com schreef:Ik wens je iig succes met verdere montage. Als je toch bezig bent, zou ik er meteen een hydraulische handrem inzetten. Is ook best prettig. :wink:
Maar als je ziet wat dat ding kost, dan begrijp je ook dat niet iedereen zo'n ding er zomaar ff opzet.
canonballman

Moet dat een speciale goedgekeurde handrem zijn dan?

Want op mn Fiesta XR2 uit 1985 heb ik ook een hydraulische handrem, en dat ding was niet extraam duur ofzo. Het was alleen de cilinder zeg maar. Met een beetje geknutsel zat ie erin.

Of heb je het over zon Alu complete unit die ze bij Biesheuvel in de schappen hebben liggen???
Die zijn wel duur ja, maar wel :p :p :p
canonballman

En een hydsraulische handrem rules, ook op de openbare weg!!
In straten van 8 meter breed keren in 1 seconde >-) >-)
StevenK
Contacteer:

canonballman schreef:Moet dat een speciale goedgekeurde handrem zijn dan?

Want op mn Fiesta XR2 uit 1985 heb ik ook een hydraulische handrem, en dat ding was niet extraam duur ofzo. Het was alleen de cilinder zeg maar. Met een beetje geknutsel zat ie erin.

Of heb je het over zon Alu complete unit die ze bij Biesheuvel in de schappen hebben liggen???
Die zijn wel duur ja, maar wel :p :p :p
Nee, die alu dingen bij biesheuvel zijn ook niet duur :(

In groep N mag je alleen specifiek die handrem, die in de homologatiepapieren staat.

En daarnaast moet 'ie ook nog eens met twee cylinders uitgerust zijn, omdat het remsysteem kruislings gescheiden moet zijn.
StevenK
Contacteer:

RallyClioRS schreef:"oh, de nummer 1 heeft proflex dempers, doe ik dat ook maar".
Jij bent anders heel blij dat ik op Proflex rij :)
canonballman

StevenK schreef: Nee, die alu dingen bij biesheuvel zijn ook niet duur :(

In groep N mag je alleen specifiek die handrem, die in de homologatiepapieren staat.

En daarnaast moet 'ie ook nog eens met twee cylinders uitgerust zijn, omdat het remsysteem kruislings gescheiden moet zijn.

O, dan kan het inderdaad wel wat prijziger worden ja als je precies via die homologatie je spul moet inkopen.
clio_rally
Contacteer:

Kruitje, kunnen we deze niet huren en vervolgens wat zaken overzetten? Of denk je dat ze dat niet leuk vinden??? :lol:

http://www.rallycarsforsale.net/clas/in ... ls&id=2908

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
StevenK
Contacteer:

clio_rally schreef:Kruitje, kunnen we deze niet huren en vervolgens wat zaken overzetten? Of denk je dat ze dat niet leuk vinden??? :lol:

Gijs
Hm. zo'n ding wil ik ook wel een keer huren; ik denk dat alleen dat de huur voor een rallysprint duurder is dan de aanschaf van een nieuwe RS van Renault Sport.
RallyClioRS
Contacteer:

clio_rally schreef:Kruitje, kunnen we deze niet huren en vervolgens wat zaken overzetten? Of denk je dat ze dat niet leuk vinden??? :lol:

Gijs
Ben d'r zeker bij!!! Maar ik sluit me bij Steven aan dat ik denk dat je voor de huur van zo'n ding voor 1 dag toch wel een klein tonnetje guldens moet rekenen!!!
clio_rally
Contacteer:

Ach, dan heb je ook wat...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Plaats reactie