[Clio16V]Ventilator slaat aan zodra motor uit?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Jnn

Sinds vanmorgen ben ik de trotse eigenaar van een clio 16 klapper van 1994.

De auto heeft langere tijd stilgestaan (3 maanden) bij een dealer en het volgende probleem diende zich aan;

De temperatuur loopt op en de fan slaat niet aan.
Zet ik de motor uit slaat de fan aan, zet ik 'm weer op contact slaat de fan weer af.

Iemand enig idee, of komt je dit bekend voor?

HEEEEEEEEEEEEELP!![img]http://www.johanvanunen.demon.nl/IMG_0199.JPG[/img][/url]
Laatst gewijzigd door Jnn op za 21 jun 2003 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
SandeR16v

Hoi, stel je ff voor in het wie=wie topic:

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 63#1262563
Jnn

Mrtn
Car: R5GTT

Is het relais stuk?

Vaak heb je 2 +en, het relais regelt wanneer er 1 van deze een - krijgt, als je de motor uitzet ken er een gesch. + uitvallen waardoor de andere + deze als - gaat gebruiken, contact aan betekent + erop, en 2 +en werkt niet.

Of dit op gaat bij het koelsysteem weet ik niet, maar er zijn meer dingetjes op deze manier geschakeld.
Mrtn = Maarten
Eelko

He, dit probleem heb ik af en toe ook met mijn RSI!!
Dacht dat het niets ernstigs was...
Ben wel benieuwd wat er aan kan gebeuren
De +jes en -tjes snap ik niet helemaal.... :D
Ruud

Hij bedoelt gewoon dat het relais half kapot is. Op het moment dat de auto op kantact staat heeft het relais een inwendige storing dus kapot. Van het kantact af geen storing meer dus een goede werking en fan begint te blazen.
Eelko

Kijk, da's duidelijke taal!!! :D
Jnn

Morgen maar 's een afspraak maken bij de dealer, komt waarschijnlijk vaker voor. Weet je zeker dat er een relais gebruikt wordt en geen twee thermo contacten?

Nieuws volgt zodra er meer bekend is.
Mrtn
Car: R5GTT

ik probeerde echt duidelijk te zijn hoor :lol:
Mrtn = Maarten
Jnn

De Renault Dealer belde net, er zat lucht in het koelsysteem. Ze hebben 'm ontlucht, aangevuld en alles was weer ok. Hoe de lucht erin komt weten ze niet, bij het afpersen trad er geen drukverlies op dus de koppakking is ok.
-=Chuckie=-
Contacteer:

Wat kost het om je vloeistof te laten vervangen?
Ik had het zelfde probleem kheb hem toen ook ontlucht en bijgevuld maar kan geen kwaad om het is helemaal te vervangen.

EDIT

Ok net belt mijn vriendin dat ze de auto aan de kook heeft :(
Ik heb zo geklooi met die koeling, volgens mij is het thermokoppel te zwaar want de fan springt pas heel laat aan zal van het weekend is ff goed kijken ben hem nu zat :evil:
jacco 16v

dat je fan aanslaat na het afzetten van de motor dat kan idereen maken.
in het termostaat huis zitten 3 tempratuur sensors.
als je voor de auto staat en de neemt de achterse van die drie sensors en je verbind de 2 draadjes door dan doet hij dat altijd.

probeer eens de stekker van de sensor af te neemen en zet hem dan maar weer eens op contact
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Jnn

Totale kosten van het bijvullen en ontluchten waren 49 eurootjes.

Koelvloeistof bij Renault kost 4,08 euro per liter, excl. BTW. Er gaat bijna 4 liter in het systeem.

Ze hebben tijdens het vullen nog kans gezien om mijn nummerplaathouder achter te vervangen voor een exemplaar met hun naam d'r op.
Dealers!!!! :p
Haas
Car: Megane RS

-=Chuckie=- schreef:Wat kost het om je vloeistof te laten vervangen?
Ik had het zelfde probleem kheb hem toen ook ontlucht en bijgevuld maar kan geen kwaad om het is helemaal te vervangen.

EDIT

Ok net belt mijn vriendin dat ze de auto aan de kook heeft :(
Ik heb zo geklooi met die koeling, volgens mij is het thermokoppel te zwaar want de fan springt pas heel laat aan zal van het weekend is ff goed kijken ben hem nu zat :evil:
Thermostaat?
Tom
Moderator
Car: MB

koelvloeistof vervangen van een clio kan je zeer makkelijk zelf. Er staat ergens een topic van mij met foto's waarin het uitgelegd heb
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-=Chuckie=-
Contacteer:

Mmm kheb al ff gezocht maar kan hem zo niet vinden, weet je het topic naam zo?
Tom
Moderator
Car: MB

dit is het topic http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... lvloeistof

en dit is het belangrijkste stukkie

nog even een paar pica's van gisteren. om te beginnen haal je de accu eruit (let op bij auto's met alarm en pak indien nodig het boekie erbij, van de week begon de mijne luidruchtig gebruik te maken van zijn noodstroom :wink: ). Als je dat hebt gedaan kun je eigenlijk het beste even de motorkap loshalen. Trek even een lijntje om de scharnieren met een edding en het scheeld je heel veel kloten om alles weer strak terug te krijgen. Eraf halen lukt in je eentje als je een beetje handig bent (mij is het iig gelukt). Nu de motorkap eraf is kun je overal goed bij en is het eerste wat je los haald je luchtfilter. Eerst de ene kant met de klemmetjes los halen en vervolgens de drie boutjes waarmee die aan je luchtinlaat zit. Wil je net als mij de radiateur verbvangen of eruit halen dan moet je ook nog de "verstevigingsbalk" tussen de koplampen demonteren.

Is dat balkje weg dan zie je overduidelijk dat er nog een plastic kap om je rad. heen zit die de lucht fixeerd richting de rad. Deze zit zowel bovan als onder vast met twee boutjes (dop 7 meen ik) die je los dient te draaien. Deze zijn meestal wat roestig maar na wat werk komen ze wel los. Heb je ze alle 4 los dan kun je dat plastic er via de bovenzijde uit trekken. (let op dat je je rad. niet beschadigd)

Nu is het de beurt aan de koelvloeistof. Het makkelijkste is om de auto even op te krikken aan de bijrijderskant. Gewoon opkrikken bij de kriksteun onder de deur en een assteuntje eronder plaatsen. Dan ga je onder de auto liggen en haal je de onderste slang los van de radiateur (deze zit dus ook aan de bijrijderskant). Let wel op want ineens stroomt de koelvloeistof eruit als je pech hebt. Het grootste deel van je koelvloeistof is nu weg. Vervolgens haal je andere kant van de rad. los en er zal nog wat meer koelvloeistof uitkomen. De enige plaatsen waar de rad. nog vast zit is de stekker van de fan en de stekker van je thermocontactje. Deze haal je dus los en je kunt nu de radiateur inclusief fan zo uit de auto trekken.

Als je zover bent dan ziet het er ongeveer zo uit onder de kap:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%209.jpg[/img]

Door even op de bovenste slang van de rad. te blazen gooi je ook nog even de koelvloeistof uit je blokkie en je zou even de tuinslang erin kunnen hangen om hem door te spoelen.

Wil je ook nog je thermostaat vervangen dan moet je even de slang volgen die aan de bovenkant van de rad. zat. Deze slang zit namelijk vast op een "blokje" dat op het blok is geschroefd met een 5 of 6tal torxen (vrij grote). haal je deze allemaal los dan kun je dat "blokje" van je blok halen en zo de thermostaat vervangen. Zorg wel voor een nieuwe pakking wanneer je een nieuwe thermostaat koopt (pakking kost 2.31 euro en de thermostaat 22.34 euro).

daarna keren we weer terug naar de rad. en zetten de koelfan inclusief framepje over op de nieuwe radiateur. Voor het terug plaatsen even kontroleren ofdat de fan niet aanloopt tegen de rad.

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2011.jpg[/img]

de door mij teruggeplaatste rad. was van valeo

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2012.jpg[/img]

en voor de geinteresseerde: een thermokontactje van de fan ziet er zo uit:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2014.jpg[/img]

We zijn dus inmiddels weer zover dat we de rad. terug kunnen plaatsen. Doe dat dus ook en sluit de fan en het thermokontactje weer aan. Vervolgens de bovenste slang van je rad. en daarna kruip je weer onder de auto voor de onderste. Zit alles goed vast (effe checken), dan haal je de assteun er weer onder uit zodat de auto weer horizontaal staat.

Als alles zeker weten goed vast zit dan haal je ontluchtings plug uit de rad. (als je de rad vanaf de fan kant bekijkt zoals op de foto zit ie links boven). Deze laat je eruit en je begint nu koelvloeistof in je expansie vat te gieten totdat het uit het gat van de ontluchtingsplug stroomt. Deze draai je er vervolgens weer in en je vult je peil bij tot max. Om nu de lucht eruit te krijgen laat je de motor draaien zonder de dop van je expansie vat. Laat de motor gruime tijden draaien (liefst met verwarming op heet) totdat de fan aanslaat (dit kan even duren). Vervolgens de komende tijd nog even je peil in de gaten houden.

Nu nog even speciaal voor de luchtslang: Haal de accu en het luchtfilter huis eruit en krik de auto aan de bestuurders kant op. Ga dan onder de auto liggen en schroef de plastic kap aan de onder kant lost (1x dop 10). op deze manier blijft ie nog op een plaats vastzitten en is het niet nodig je wiel te demonteren. Het kan af en toe wel wat in de weghangen dus als je dat irritant vind dan moet je toch even alle loshalen. Dan haal je de originele lucht toevoer weg, die zijn de drie kleine stukjes op de foto (is eigenlijk 1 geheel, maar heb ik door moeten zagen om eruit te krijgen). Aangezien we de slang in het gat naast de mistlamp willen leggen moeten we dat stukje er ook uit halen (Zie ook foto)

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%208.jpg[/img]

Nu moet je een nieuwe slang pakken van rond 60. De slang moet namelijk door het beugeltje op onderstaande foto en dat gat is maar rond 60. Je moet even goed kijken maar ik bedoel dus dag gat dat je onder de dikke slang van je rad. ziet zitten.

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2010.jpg[/img]

nu ben je dus zover dat je de nieuwe slang kunt leggen en aansluiten. Daarna weer alles terug zetten (luchtbak, accu, en plastic aan de onderzijde), en de krik er onder uit en de nieuwe lucht inlaat is klaar. Als je dit gewoon netjes probeerd te maken dan zul je een klein uurtje bezig zijn[/url]
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-=Chuckie=-
Contacteer:

Ik heb een thermo koppel waar op staat 92/82 is dit nu 92 of 82 graden
Jan-Geert (Momentsleutel)

-=Chuckie=- schreef:Ik heb een thermo koppel waar op staat 92/82 is dit nu 92 of 82 graden
fan slaat bij 92 graden aan en gaat bij 82 graden weer uit volgens mij
-=Chuckie=-
Contacteer:

mmm ff verder zoeken naar een 75 graden
Anonymous

-=Chuckie=- schreef:mmm ff verder zoeken naar een 75 graden
Is volgens mij geen goed idee. Uw motor moet op bedrijfstemperatuur komen en als uw fan al gaat aanslaan op 75° graden komt uw motor ni op bedrijfstemperatuur.
-=Chuckie=-
Contacteer:

Zeg maar je hoor :wink:
vind hem wel aardig hoog die 92 graden helemaal als je stil staat.
Kan wel een schakelaar tussen zetten maar aangezien mijn vriendin er 90% van de tijd in rijdt kan ik straks elke week de auto ophalen omdat ze met een lege accu staat ofzo
Remco_Rs
Contacteer:

wel nee,,zet je die schakelaar toch over een geschakelde +. heb je ook geen probleem dat je accu leeg is :)
-=Chuckie=-
Contacteer:

Kheb van ITdanger een thermo koppel gekregen, volgens hem is ie goed.
Maar ondanks dat ik hem wel vertrouw wil ik hem toch fftesten voordat hij erin gaat kan ik hem net zoals een thermostaat in een pannetje water op het vuur zetten? en dan meter erop
-=Chuckie=-
Contacteer:

Grrr nu heb ik alles vervangen, alles gevuld en ontlucht.
Liep mooi en ineens een fontein :-*
Slang gescheurd tussen radiator en waterpomp :evil:
Zijn deze slangen op voorraad bij de Brezan of dealer?
Wat ik zo kon zien is een dikke slang met een plastic stuk ertussen vanaf radiator naar het blok net boven het plastich stuk zit een scheurtje.
-=Chuckie=-
Contacteer:

Nou heb hem bij de dealer moeten bestellen 118 pleuro :-* :evil:
Nu vermoed ik alleen dat ik een lekke koppakking heb :evil: krijg witte rook uit de uitlaat en heb telkens lucht in mijn koelsysteem waar eerst vloeistof zat :-*
Plaats reactie