[Clio]Kachel-ventilator werkt soms
De ventilator van mijn Renault clio '92 werkt maar heel af en toe. En ik begrijp niet waarom. Want de ventilator die daar onder de voorruit zit, krijgt wel spanning. Ik heb echt alles doot gemeten. Ik heb zelfs die ventilator eruit gehaald. (dat was nog een hele klus) en die aangesloten op een heel licht adaptertje binnen huis en daar werkte de ventilator prima. Het gekke is ook dat ie heel soms wel werkt. Wat kan dit zijn? Ik denk zelfs dat er ergens een Shunt weerstand zit, die dan kapot zou kunnen zijn. Maar ik weet niet waar??? Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt. En nee het zijn echt niet slechte contacten want ik heb het echt allemaal al nagemeten.
- Bas
- Bestuurslid
- Car: Clio IV RS
De mijne doet het ook niet, alleen stand 0 en 3 doen het (soms doet 2 het ook). Ik gok op de schakelaar, maar ik moet er nog mee aan de gang 

Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
-
bas en koen , vervang jullie kachelweerstand, dan is alles opgelost. Je hebt dan alleen maar de hoogste stand en uit. en tja soms kan je 2 ook hebben. Dus vervangen die weerstand, hij zit meestal bij de kachelventilator , 2 draden zitten erop.
- Bas
- Bestuurslid
Dan moet ik van bovenaf (motorruimte) bij de ventilator kijken?
-
ja vanaf t klepje aan de rechterkant passagierskant bij de ruitewissers, hij zit op de achterkant geloof ik , er gaat een rode en zwarte draad heen , de kachelweerstanden gaan nogal vaak stuk
schakelaars bijna nooit

- Bas
- Bestuurslid
Weet jij wat die kachelweerstand zo kost?
-
niet precies , maar koop wel een nieuwe!! , t zal wel iets van een paar tientjes zijn... (guldens...)
-
- Contacteer:
Bij een clio komt het nogal eens voor dat de stekkers wegsmelten , De stekker op het kachelbedienings paneel en de vierkante stekker die in de kachelweerstand zit ( dit was bij mij het geval ) , Als hij het alleen in stand 3 werkt , dan is dit meestal de kachel weerstand.
Een weerstand kost bij de dealer (afhankelijk van het merk )
BEHR - 7701034875 17,75 euro
SOFICA + VALEO - 7701034874 26,44 euro
Die vierkante stekkers zijn ook los lecverbaar , maar ik weet niet zo wat die kosten .
Die vierkante stekkers zijn ook los lecverbaar , maar ik weet niet zo wat die kosten .
Heey Bedankt,
Dat zal ik eens gaan proberen.Ik heb het allermaal uit elkaar gehad, enne die weerstand zag er inderdaad een beetje zwart uit.
Dat zal ik eens gaan proberen.Ik heb het allermaal uit elkaar gehad, enne die weerstand zag er inderdaad een beetje zwart uit.
-
De stekker kan je ook los kopen bij de dealer heb ik ook gedaan. Je krijgt het omhulsel van de stekker en 4? losse.
-
Ik heb dit ook gehad. Iets een tikje op de schakelaar en zo af en toe werkte het weer. Bij mij lag het aan de stekker achter de schakelaar. Aan die stekker zit 1 dikke kabel ( aan de linker kant van de stekker) en 3 of 4 aan de rechter kant. Ik heb de linkerkant er afgeslepen. Daarna aan die dikke kabel een los stekkertje gemaakt en die rechtstreeks aan de schakelaar gedrukt. Bij mij was toen het probleem verholpen.
Dit heb ik ook wel eens bij iemand meegmaakt, je wordt er alleen niet vrolijk van als je het ziet, het is natuurlijk wel op te lossen, soms met wat kunst en vliegwerk.On 2002-02-03 14:12, Marcel (mlg)
wrote:
Bij een clio komt het nogal eens voor dat de stekkers wegsmelten , De stekker op het kachelbedienings paneel en de vierkante stekker die in de kachelweerstand zit ( dit was bij mij het geval ) , Als hij het alleen in stand 3 werkt , dan is dit meestal de kachel weerstand.
Ja ik heb bij de dealer zo'n weerstand besteld was euro 22,44 (voor de valeo). Enne die monteur vertelde dat dit vaak voor komt, het probleem ligt bij de massa, die gaat op den duur vonken waardoor de weerstand door fikt. Als je een nieuwe kackelweestand monteerd> (het hele kastje met connector en kabels naar motor) dan is het verstandig om de min pool direct op de zwarte kabel aan te sluiten. Dus die zwarte kabel die naar het motortje gaat door knippen en uit de dikke zwarte kabel die naar de kachel-weerstand gaat de masse kabel eruit halen en door verbinden.
Succes
Succes
Het werkt dus nog steeds niet.
Met nieuwe kachel weerstand zelfde probleem. Heel soms werkt ie, maakt niet uit welke stand. Het is niet zo dat de stand 3 altijd werkt.
Ik kan nu ook niets doormeten omdat ik de meetapperatuur bij m'n ouders heb laten liggen.
Met nieuwe kachel weerstand zelfde probleem. Heel soms werkt ie, maakt niet uit welke stand. Het is niet zo dat de stand 3 altijd werkt.

Ik kan nu ook niets doormeten omdat ik de meetapperatuur bij m'n ouders heb laten liggen.
Mijne doet et helemaal niet meer, ook nie op stand 3, en om nou met de mexicaanse airco te gaan rijden over de snelweg vind ik ook nix.
Kwestie van zekeringetje vervangen of is er wat anders aan de hand?
Don't walk the grass... smoke it
Je moet de kachel weerstand vervangen, hij zit aan je kachel vast, lokatie onder je voorraam als je de afdekkap van de ruitenwissers eraf haald zie je de kachelmotor zitten, je kan zo'n weerstand van elke willekeurige clio afhalen.oxje schreef:Mijne doet et helemaal niet meer, ook nie op stand 3, en om nou met de mexicaanse airco te gaan rijden over de snelweg vind ik ook nix.
Mmh ff kijken of er nog een clio in de straat staat ergensRO 16v schreef:Je moet de kachel weerstand vervangen, hij zit aan je kachel vast, lokatie onder je voorraam als je de afdekkap van de ruitenwissers eraf haald zie je de kachelmotor zitten, je kan zo'n weerstand van elke willekeurige clio afhalen.oxje schreef:Mijne doet et helemaal niet meer, ook nie op stand 3, en om nou met de mexicaanse airco te gaan rijden over de snelweg vind ik ook nix.

Don't walk the grass... smoke it
Kijk ook ff hier:http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... hp?t=10826 , is waarschijnlijk de stekker bij de aanjager.
Cheers
Cheers

-
- Contacteer:
Als de weerstand kapot is doet ie het meestal wel in stand 3 .
Wat heel vaak gebeurt bij een clio is dat de stekker op de kachelweerstand smelt of die achterop het paneeltje in de auto .
Wat heel vaak gebeurt bij een clio is dat de stekker op de kachelweerstand smelt of die achterop het paneeltje in de auto .
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Als je hulp nodig hebt moet je het ff melden. samen met haas en jesper kan jij ook wel in het praat groepje.Merijn schreef:Bij mij doet standje 2 het eigenlijk nooit... Ook kachelweerstand?
Mij is het voor een half jaar geleden ook gelukt om het te vervangen.
GR. Frits
Project: GTT Blue Sport
allereerst: sorry voor het naar bovenhalen van een oud topic. Het leek mij beter mijn vervolg vraag hierin te stellen dan een heel nieuw topic te starten. Als ik het mis heb moeten moderators me maar verbeteren.
Het probleem dat ik heb is als volgt: van mijn clio baccara 1.8 doet de ventilator het niet meer. In geen enkele stand. De ventilator heb ik al uitgebouwd en getest op 12v en dan draait hij gewoon, dus daar ligt het niet aan. Omdat de baccara airco heeft zit alles iets anders in elkaar dan bij andere clios, ik kan dus ook niet vinden waar de kachel weerstanden zitten, als deze uberhaubt al aanwezig zijn in de baccara... wie kan mij verder helpen!?
de schakelaar heb ik overigens nog niet getest... ik had het vermoeden dat het de ventilator zelf was.
alvast bedankt!
Het probleem dat ik heb is als volgt: van mijn clio baccara 1.8 doet de ventilator het niet meer. In geen enkele stand. De ventilator heb ik al uitgebouwd en getest op 12v en dan draait hij gewoon, dus daar ligt het niet aan. Omdat de baccara airco heeft zit alles iets anders in elkaar dan bij andere clios, ik kan dus ook niet vinden waar de kachel weerstanden zitten, als deze uberhaubt al aanwezig zijn in de baccara... wie kan mij verder helpen!?
de schakelaar heb ik overigens nog niet getest... ik had het vermoeden dat het de ventilator zelf was.
alvast bedankt!
-
- Moderator
- Car: MB
komt er spanning op het stekkertje van de fan als je de schakelaar omzet? En bij een kapotte weerstand draait hij meestal nog wel in stand 3. Zekeringen ook allen goed? (ook van airco)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
spanning heb ik om eerlijk te zijn nog niet gecontroleerd, zal ik morgen maar doen voor de zekerheid.
In geen enkele stand doet hij het, ook niet in de 3e. De zekeringen heb ik als eerste gecontroleerd, die waren nog goed.
Als ik de sleutel op het contact zet, hoor ik alleen een zoem vanuit de ventilator (komt van de ventilator motor af), ook als de ventilator op de uit stand staat.
In geen enkele stand doet hij het, ook niet in de 3e. De zekeringen heb ik als eerste gecontroleerd, die waren nog goed.
Als ik de sleutel op het contact zet, hoor ik alleen een zoem vanuit de ventilator (komt van de ventilator motor af), ook als de ventilator op de uit stand staat.
-
- Moderator
- Car: MB
een zoem uit de fan? Zet hem eens aan met de schakelaar en geef de fan dan eens een zetje. Als hij dan wel aanslaat kunnen de koolborstels wel eens de beste tijd gehad hebben. Effe met perslucht doorblazen (schoonblazen) wil wel eens een tijd helpen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vanwegen het slechte weer geen gelegenheid gehad om dingen te testen tot vandaag: de stekker levert gewoon wel spanning, dus het lijkt me dat het aan de ventilator zelf ligt.
Bij de sloop dus een nieuwe kachel motor gekocht, maar deze is anders! Ik kwam er achter dat het huis anders is en in mijn versie de motor aan de andere kant heeft zitten. Zal wel zijn omdat hij airco heeft.
Nu ga ik maar testen of met de foute motor alles wel draait, om iig vast te stellen dat het daar aan ligt.
Weet iemand waar ik een kachelhuis kan bestellen, anders dan de dealer? (onderdelen magazijn is hier dicht op zaterdag)
Bij de sloop dus een nieuwe kachel motor gekocht, maar deze is anders! Ik kwam er achter dat het huis anders is en in mijn versie de motor aan de andere kant heeft zitten. Zal wel zijn omdat hij airco heeft.
Nu ga ik maar testen of met de foute motor alles wel draait, om iig vast te stellen dat het daar aan ligt.
Weet iemand waar ik een kachelhuis kan bestellen, anders dan de dealer? (onderdelen magazijn is hier dicht op zaterdag)