Hey gasten,
Het lijkt wel of de problemen met je auto naarmate je er afhanklelijker en minder aan te besteden hebt groter worden. Maar goed.....
Ik hoor bij het rijden rechtsvoor een ploppend geluid. Het klinkt een beetje als een zwaardere uitlaat maar aan dit systeem ligt het niet. Het is alleen bij het rijden en niet bij stilstand en is weg bij het naar rechts sturen en komt terug bij het rechtdoor rijden en wordt erger bij het naar links sturen. Het is er ook als ik mijn koppeling intrap, en de auto laat uitrijden. De banden zijn op spanning en kan visueel niets zien dat mis is.
Nu heb ik al een beetje gesearched, en kwam op een aantal mogelijkheden:
-Aandrijfas (maar volgens mij moet hij het dan niet meer doen tijdens ingetrapte koppeling, toch??)
-Wielllager (gaat bij hogere snelheden in toon omhoog en dat doet het geluid bij mij niet, het blijft laag)
-iets met de stabilisatorstang?
-iets met de veerpoot?
En er zijn vast nog meer moglijkheden?!
Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?
Met name een mogelijke oorzaak en de manier waarop ik kan voelen/kijken/controleren of dit het is??
Alvast bedankt!!
[clio] Kloppend/ploppend geluid bij rechter voorwiel
Hey,
Ik zou zo op het eerste gezicht ook denken aan een kapotte aandrijfas. Volgens mij als die erg gaar is dan tokkelt hij ook als je geen gas geeft (of koppeling indrukt). Ik zou eens de rechter aandrijf as controleren op speling, deze zou het kunnen zijn omdat het geluid verergert als je naar links stuurt.
Kan misschien ook een andere oorzaak hebben maar dat zou ik niet weten, misschien weet iemand anders er nog iets zinnigs over te zeggen. Succes met het vinden van de oorzaak.
gr. Emiel
Ik zou zo op het eerste gezicht ook denken aan een kapotte aandrijfas. Volgens mij als die erg gaar is dan tokkelt hij ook als je geen gas geeft (of koppeling indrukt). Ik zou eens de rechter aandrijf as controleren op speling, deze zou het kunnen zijn omdat het geluid verergert als je naar links stuurt.
Kan misschien ook een andere oorzaak hebben maar dat zou ik niet weten, misschien weet iemand anders er nog iets zinnigs over te zeggen. Succes met het vinden van de oorzaak.
gr. Emiel
Volgens mij is die speling van boven naar onder niet zo erg, de enigste manier dat je het kan controleren is even een rontonde opzoeken en lekker gassen
Als je een tokkelend geluid hoort dan is het vrijwel zeker je aandrijfas. Volgens mij is speling van voor naar achter erger zeg maar
.
Ben geen automonteur dus correct me if i'm wrong
gr. Emiel

Als je een tokkelend geluid hoort dan is het vrijwel zeker je aandrijfas. Volgens mij is speling van voor naar achter erger zeg maar

Ben geen automonteur dus correct me if i'm wrong

gr. Emiel
kan t je homokineet niet zijn?
~Haas~ Posted: 20 Jun 2003 10:45 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
kan t je homokineet niet zijn?
Me watte??!
Wel van gehoord maar hoe het eruit ziet en waar het zit????
en hoe kan ik voelen/zien of er iets mis mee is??
je homokineet is de kruiskoppeling die zeg maar zit tussen je aandrijfas en je spiesas die in je fusee loopt zeg maar..snappie? De symptomen die jij omschrijft, duidt volgens mij op een kapotte homokineet, maar zeker weten doek t niet...ff wachten op definitief antwoord van de experts..

Het zou idd een homokineet kunnen zijn (komt op hetzelfde neer als je aandrijfas...dat is het gedeelte dat stuk gaat aan zo'n ding)...maar wat jij omschrijft...in combinatie met mijn ervaringen...zeg ik toch je uitlaat...
Heb het zelf namelijk ook gehad...precies zoals jij het zegt...beide aandrijfassen vervangen...geluid bleef! Experts laten kijken...niemand met een antwoord...uiteindelijk bij het vervangen van mijn uitlaat...(demperloze middenpijp en Devil demper) zagen we een lek op de pakking na de kat...deze veroorzaakte dus het geluid...na het vervangen van de uitlaat was het geluid ook weg!
Maar je omschrijving zou normaal gesproken klinken als je homokineet/aandrijfas...de speling daarop kun jij niet voelen...of je moet heel groot sterk en groen zijn
...de truuk is om idd een rotonde, of liever een lege parkeerplaats op te zoeken en daar wat rondjes te draaien...op een redelijke snelheid uiteraard...het geluid wat je dan hoort zijn echt kloenken...kloenk, kloenk, kloenk
...snel achter elkaar! soort van tikken...als je het hoort met naar rechts sturen is je linker-as stuk, met naar links sturen is het je rechter-as...omdat jij het ook rechtdoor hoort blijf ik bij je uitlaat!
Heb het zelf namelijk ook gehad...precies zoals jij het zegt...beide aandrijfassen vervangen...geluid bleef! Experts laten kijken...niemand met een antwoord...uiteindelijk bij het vervangen van mijn uitlaat...(demperloze middenpijp en Devil demper) zagen we een lek op de pakking na de kat...deze veroorzaakte dus het geluid...na het vervangen van de uitlaat was het geluid ook weg!

Maar je omschrijving zou normaal gesproken klinken als je homokineet/aandrijfas...de speling daarop kun jij niet voelen...of je moet heel groot sterk en groen zijn

Oke uitlaat.......hmmmm...
het geluid zou inderdaad daar vandaan kunnen komen, en het klinkt ook een beetje zo, en met de theorie dat als ik naar links instuur de auto overhelt naar rechts en er zo een weerkaatsing vanaf het wegdek komt die goed hoorbaar is aan de bestuurderszijde kan ik ook nog inkomen. Maar het probleem is dat als ik mijn gas loslaat (en koppeling intrap) met +/- 80 km/u hij bijna terugzakt naar stationair hij blijft brommen en richting de 40 km/u erger wordt en daarna tot stilstand blijft en bij stilstand weg is en blijft, ook als ik gas geef met de koppeling in. dus ik ga er zeker even naar kijken maar volgens mij zou ik het dan ook moeten horen bij stilstand met gasgeven?!?
Die homokineet is dat een beetje te betalen en zelf te vervangen? Kep inmiddels uit pure noodzaak wat sleutelervaring opgedaan, dus ik wil hier ook wel een poging toe wagen. En als ik het goed begrijp is de enige manier om te kijken of dit het is : vervangen??
Nog meer meningen of tips????
het geluid zou inderdaad daar vandaan kunnen komen, en het klinkt ook een beetje zo, en met de theorie dat als ik naar links instuur de auto overhelt naar rechts en er zo een weerkaatsing vanaf het wegdek komt die goed hoorbaar is aan de bestuurderszijde kan ik ook nog inkomen. Maar het probleem is dat als ik mijn gas loslaat (en koppeling intrap) met +/- 80 km/u hij bijna terugzakt naar stationair hij blijft brommen en richting de 40 km/u erger wordt en daarna tot stilstand blijft en bij stilstand weg is en blijft, ook als ik gas geef met de koppeling in. dus ik ga er zeker even naar kijken maar volgens mij zou ik het dan ook moeten horen bij stilstand met gasgeven?!?
Die homokineet is dat een beetje te betalen en zelf te vervangen? Kep inmiddels uit pure noodzaak wat sleutelervaring opgedaan, dus ik wil hier ook wel een poging toe wagen. En als ik het goed begrijp is de enige manier om te kijken of dit het is : vervangen??
Nog meer meningen of tips????
De aandrijfas is heel makkelijk zelf te vervangen idd...reken op ongeveer 125 euro mits je je oude as inruilt op de nieuwe...
Het gaat met sturen niet om weerkaatsing van geluid...maar de stand van je uitlaat...deze hangt namelijk "los" onde de auto en in principe is die dicht..als jij dan door een bocht gaat wordt hij naar rechts bijvoorbeeld meer dichtgedrukt...oftewel geluid weg...en naar links trekt hij hem juist open...meer geluid...klinkt best hard zeker? Beetje als een gare sportuitlaat? Bij mij was het niet altijd rechtdoor...af en toe...wel bij elke bocht naar links...
Het gaat met sturen niet om weerkaatsing van geluid...maar de stand van je uitlaat...deze hangt namelijk "los" onde de auto en in principe is die dicht..als jij dan door een bocht gaat wordt hij naar rechts bijvoorbeeld meer dichtgedrukt...oftewel geluid weg...en naar links trekt hij hem juist open...meer geluid...klinkt best hard zeker? Beetje als een gare sportuitlaat? Bij mij was het niet altijd rechtdoor...af en toe...wel bij elke bocht naar links...
Oke dus even uitgaande van wat ik gehoord heb kan het de uitlaat zijn, en de homokineet. (mocht iemand nog andere ideeen hebben hoor ik het graag)
Om te kijken of de uitlaat het is zou ik volgens mij het volgende kunnen doen: Auto laten lopen en de uitlaat met handschoen aan
, heen en weer bewegen. Dit moet met spierkracht toch minimaal hetzelfde effect moeten geven als onder invloed van rijden.
Homokineet is niet te voelen of deze versleten is dus gewoon ( :-* ) wegstrepen wat het niet kan zijn. Mocht het deze zijn, hoe kom ik aan een homokineet en hoe ziet het eruit (heeft iemand een plaatje o.i.d.)adresje/typenummer en heeft iemand (liefst uitgebreid) een beschrijving hoe deze te vervangen? moet ik hiervoor op de brug of kan ik dit gewoon dmv de auto op assteunen te zetten doen?
Alle hulp is meer dan welkom, en p@t misschien dat ik de hulp van je pa nog ff nodig heb maar ik kijk eerst ff of ik er zelf uitkom.
Om te kijken of de uitlaat het is zou ik volgens mij het volgende kunnen doen: Auto laten lopen en de uitlaat met handschoen aan

Homokineet is niet te voelen of deze versleten is dus gewoon ( :-* ) wegstrepen wat het niet kan zijn. Mocht het deze zijn, hoe kom ik aan een homokineet en hoe ziet het eruit (heeft iemand een plaatje o.i.d.)adresje/typenummer en heeft iemand (liefst uitgebreid) een beschrijving hoe deze te vervangen? moet ik hiervoor op de brug of kan ik dit gewoon dmv de auto op assteunen te zetten doen?
Alle hulp is meer dan welkom, en p@t misschien dat ik de hulp van je pa nog ff nodig heb maar ik kijk eerst ff of ik er zelf uitkom.
Laatst gewijzigd door TheFinz op di 24 jun 2003 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Car: Megane
finz je hebt mijn nummer dus, ik hoor het welTheFinz schreef:Oke dus even uitgaande van wat ik gehoord heb kan het de uitlaat zijn, en de homokineet. (mocht iemand nog andere ideeen hebben hoor ik het graag)
Om te kijken of de uitlaat het is zou ik volgens mij het volgende kunnen doen: Auto laten lopen en de uitlaat met handschoen aan, heen en weer bewegen. Dit moet met spierkracht toch minimaal hetzelfde effect moeten geven als onder invloed van rijden.
als je een nieuwe of gebruikte hebt, dus je dat best zelf doen hoor...ik had t ook nog nooit gedaan, en valt echt best mee 
wil je dit niet, zou zeggen, vraag iemand om hulp (goedkoper dan dealert) en anders de dealert...

wil je dit niet, zou zeggen, vraag iemand om hulp (goedkoper dan dealert) en anders de dealert...
Hoe gaat het ongeveer in zijn werk dan? is het een kwestie van de hele as vervangen of alleen de homokineet? en meteen zeker de hoes vervangen? heb je nog speciaal gereedschap of uitzonderlijk gereedschap (doppie 30 niet in je kist hebben liggen komt vaak bij mij voor als ik er al onder lig en niet meer met de auto weg kan om er een te regelen
)
hoe krijg ik het vet weer op de homokineet? is dit ook te koop of moet je er een spuit voor hebben????
Sorry misschien vraag ik teveel maar beter nu als dat ik eronder lig en niet verder kan of niet de juiste spullen heb.
Major thanx!

hoe krijg ik het vet weer op de homokineet? is dit ook te koop of moet je er een spuit voor hebben????
Sorry misschien vraag ik teveel maar beter nu als dat ik eronder lig en niet verder kan of niet de juiste spullen heb.
Major thanx!
-
- Moderator
je ken nog steeds altijd een afspraak maken bij mijn pa 
P@t,
Als ik het geld had, zou ik er geen moment over twijfelen!
En had ik direct al gebeld en niet lopen zeuren om meer informatie.
Ik ben renault rijder voor de lol en niet om er aan te sleutelen, dat laat ik liever over aan de mensen die dat als werk of favoriete vrijetijdsbesteding doen. (ik doe in eerste instantie liever andere dingen in mijn vrije tijd!)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er liever in rijdt, als dat ik eraan sleutel.
Maargoed, ik heb weinig keuze! Ik sta zo rood als een kreeft, en moet uitkijken dat ik aan het eind van mijn geld niet een stukje maand over houdt. En als de auto de geest geeft kan ik helemaal wel inpakken want dan kan ik elke dag 35 kilometer heen en terug gaan lopen naar mijn werk. (voordeel = geen file
)
Dus zelf oplossen = het goedkoopst.
Maar dan wil ik wel zo goed mogelijk vantevoren weten waar ik aan begin.
Dus jongens help me uit de brand!
(en pat vraag toch eens aan je pa wat het moet kosten??)
Als ik het geld had, zou ik er geen moment over twijfelen!

Ik ben renault rijder voor de lol en niet om er aan te sleutelen, dat laat ik liever over aan de mensen die dat als werk of favoriete vrijetijdsbesteding doen. (ik doe in eerste instantie liever andere dingen in mijn vrije tijd!)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er liever in rijdt, als dat ik eraan sleutel.
Maargoed, ik heb weinig keuze! Ik sta zo rood als een kreeft, en moet uitkijken dat ik aan het eind van mijn geld niet een stukje maand over houdt. En als de auto de geest geeft kan ik helemaal wel inpakken want dan kan ik elke dag 35 kilometer heen en terug gaan lopen naar mijn werk. (voordeel = geen file

Dus zelf oplossen = het goedkoopst.
Maar dan wil ik wel zo goed mogelijk vantevoren weten waar ik aan begin.
Dus jongens help me uit de brand!
(en pat vraag toch eens aan je pa wat het moet kosten??)
-
- Moderator
finz als je nou gewoon effe langs komt met je auto dan kan muh pa effe kijken en luisteren dan weet ie misschien zo wat er aan de hand is. En dat kost nix
en dan kan mijn pa meteen een indicatie geven wat het zo gaan kosten snappie.
als je langs wil komen moet je muh maar effe een pm sturen dan pm ik je mijn adres wel.
en dan kan mijn pa meteen een indicatie geven wat het zo gaan kosten snappie.
als je langs wil komen moet je muh maar effe een pm sturen dan pm ik je mijn adres wel.
Ben er inmidels uit dat je alleen de aandrijfas compleet kan vervangen en dat hier de hoezen al bij zitten.
Het de-en monteren van de as is een simpel werk (volgens ~haaz~). Dus dat zal misschien wel loslopen. (tips zijn nog steeds welkom) Nu ben ik nog wel benieuwd watvoor vet ik moet gebruiken en hoe het erin moet.
anyone?
Het de-en monteren van de as is een simpel werk (volgens ~haaz~). Dus dat zal misschien wel loslopen. (tips zijn nog steeds welkom) Nu ben ik nog wel benieuwd watvoor vet ik moet gebruiken en hoe het erin moet.
anyone?
Mischien dat ik dr overheen gelezen heb maar zou het niet je fusee kogel kunnen zijn?? Had laatst een vergelijkbaar probleem. Bleek dus uiteindelijk mn fusee te wezen. Maar daar kwam ik pas achter na mn schokbrekers en nieuwe veren gemonteerd te hebben.
o ja. de schokbrekerschaal was aan die kant ook aardig kapot.
Een fusee kost geen drol namelijk.
Optillen, maximaal insturen en iemand aan je wiel laten trekken. Zie je vanzelf of hier ruimte op zit.
o ja. de schokbrekerschaal was aan die kant ook aardig kapot.
Een fusee kost geen drol namelijk.
Optillen, maximaal insturen en iemand aan je wiel laten trekken. Zie je vanzelf of hier ruimte op zit.
-
- Moderator
klopt je kan idd alleen de as vervangen dit zij mijn pa ook alTheFinz schreef:Ben er inmidels uit dat je alleen de aandrijfas compleet kan vervangen en dat hier de hoezen al bij zitten.
anyone?
je hoeft ook geen vet te vullen ofzo? Als je een hele aandrijfas koopt, zitten de hoezen enz er al om heen, dus alleen as eruit, as erin, en gassen maar...
Tenminste als je er een van de sloop hebt
als je een nieuwe besteld, is dat natuulrijk niet zo...
Tenminste als je er een van de sloop hebt

als je een nieuwe besteld, is dat natuulrijk niet zo...
-
- Moderator
zo als het goed id het nu verholpen het klopende geluid, toch?
heej finz wat ga j enu doen met je stuurhuis?
want 600 euro is een hoop geld misschien kan iemand via deze site jou eraan helpen?
heej finz wat ga j enu doen met je stuurhuis?
want 600 euro is een hoop geld misschien kan iemand via deze site jou eraan helpen?