Uhm, ik wilde vandaag even mijn speakerdraden vervangen van de voorspeakers in de deur, Hoe zitten die in hemelsnaam (ja achter het dashboard:)), maar wat is de makkelijkste manier om ze te vervangen.
Ze moeten gewoon weer richting de console.
Wat moet er losgehaald worden?
Hoe vervang ik de speakerdraden voor
het makkelijkst is om twee nieuwe te trekken en de oude te laten zitten denk ik ?
there is no spoon.
Hmm, dat is niet eens zo'n gek idee.. Die oude zitten inderdaad niet echt makkelijk.
-
Gelijk de juiste dikte snoer pakken.
Als je aan het ene uiteinde je nieuwe draad knoopt, en je trekt aan de andere kant sleur je hem zo weer door heel je dashbord heen
Neem wel gelijk goed speakerdraad, misschien dat je in de toekomst wel veel audio inbouwt

Neem wel gelijk goed speakerdraad, misschien dat je in de toekomst wel veel audio inbouwt
5 GT Turbo '88 GT5
Ik heb vandaag ook 'ff' de r5gtt speakerdraden van de voordeuren vervangen.
Ff een handige doe ut zelf cursus:
De draden van de speakers zitten aan een verzamelstekker helemaal onderin bij de vloer achter de plastic cover. Haal deze stekker los. Kijk in de deur of de twee draden al helemaal los liggen. (meestal zijn deze draden gebundeld met isolatietape. Zorg dat ze helemaal los liggen totaan de deurhuls, welke de draden door de deur naar binnen leid. Aan de andere kant van deze huls moet ook alles ontdaan zijn van tape.
Nu alle draden los liggen kun je aan de speakerdraden trekken om te zien waar ze op de verzamelstekker aan gesloten zitten. Als je dit weet knoop je een nylondraad (andere knappen zeker weten!) aan de speakerdraad. Maak de speakerdraad en nylondraad nat met flink wat zeep. Trek de speakerdraad met nylondraad terug door de deurhuls.
Knip de speakerdraad af en sluit 'm af met een kroonsteentje o.i.d. Sluit de verzamelstekker weer aan en spuit m gelijk ff in met wd40. De nieuwe speakerkabel heeft twee aders en is vrij dik. Maak de beide kabels ca 2 cm van elkaar los en strip de puntjes. Soldeer de twee gestriptje puntjes aan elkaar en haal het nylondraad er doorheen en knoop m vast. Maak de nylondraad en speakerkabel nat met zeep. Trek de draad met speakerkabel terug door de huls. Als hij vast komt te zitten, dan even heen en weer trekken. Zorg wel dat je handschoenen aan hebt want de nylondraad zit zo vast in je vingers (trust me...very auch
) . Als t goed is ros je m zo door de huls en voilla..done.
Ff een handige doe ut zelf cursus:
De draden van de speakers zitten aan een verzamelstekker helemaal onderin bij de vloer achter de plastic cover. Haal deze stekker los. Kijk in de deur of de twee draden al helemaal los liggen. (meestal zijn deze draden gebundeld met isolatietape. Zorg dat ze helemaal los liggen totaan de deurhuls, welke de draden door de deur naar binnen leid. Aan de andere kant van deze huls moet ook alles ontdaan zijn van tape.
Nu alle draden los liggen kun je aan de speakerdraden trekken om te zien waar ze op de verzamelstekker aan gesloten zitten. Als je dit weet knoop je een nylondraad (andere knappen zeker weten!) aan de speakerdraad. Maak de speakerdraad en nylondraad nat met flink wat zeep. Trek de speakerdraad met nylondraad terug door de deurhuls.
Knip de speakerdraad af en sluit 'm af met een kroonsteentje o.i.d. Sluit de verzamelstekker weer aan en spuit m gelijk ff in met wd40. De nieuwe speakerkabel heeft twee aders en is vrij dik. Maak de beide kabels ca 2 cm van elkaar los en strip de puntjes. Soldeer de twee gestriptje puntjes aan elkaar en haal het nylondraad er doorheen en knoop m vast. Maak de nylondraad en speakerkabel nat met zeep. Trek de draad met speakerkabel terug door de huls. Als hij vast komt te zitten, dan even heen en weer trekken. Zorg wel dat je handschoenen aan hebt want de nylondraad zit zo vast in je vingers (trust me...very auch

-
- Contacteer:
Dit is zeker het makkelijkst. zou ik ook hebben gedaan.Tijn schreef:het makkelijkst is om twee nieuwe te trekken en de oude te laten zitten denk ik ?
Maar bij mij ligt er een RCA kabel naar de kofferbak en vandaar ligt er 2,5mm kwadraat kabel naar voren. naar het compo filter
en vanaf het compo filter ligt er weer 2 x 1,5mm kwadraat naar de tweeter en de speaker in de auto.
-
- Moderator
- Car: MB
ìk neem aan voor de GTE. Dit is zeer simpel op het deurrubber na. Dat kost iets meer werk maar is ook goed te doen. Bij een clio is veel lastiger, die zit met een stekker
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
- Car: MB
je moet gewoon die rubbers tussen deur en carroserie los halen aan biede kanten (gaat makkelijk bij een 5). Gevolg is dus dat je die knik er niet meer in hebt zitten. Dan stop je er iets langs doorheen (vorm breinaald zeg maar), waar je de kabel aan knoopt en je trekt het er zo in. 20 min. per kant moet lukken, zo heb ik het iig toendertijd gedaan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams