[R5GTT] overdruk beveiliging en bleedvalve vragen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
hitman

zoals jullie weten ben ik met de clio bezig,

nu zit er op een gtt blok op de luchtslang van de intercooler een sensor.nu hoorde ik van menno dat deze sensor gewoon de onsteking onderbreekt als de turbodruk te hoog word. nou is mijn vraag: weet iemand waar de orginele kabels van die sensor op zijn aangesloten.bij mijn clio heb ik daar geen aansluiting voor en vonkt hij daarom ook niet..... help gewenst dus.

verder ga ik vanavond het systeem via de cup wijze aansluiten(scheelt me weer wat ruimte :) ,nu was ik meteen van plan een bleedvalve te monteren.volgende vraag: is zelf maken lastig,en hoe kun je dat het beste doen.weet iemand misschien waar je in het oosten van het land aan deze bleedvalve's kan komen?? iemand misschien nog 1 thuis liggen die niet gebruikt wordt?

groeten tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
hitman

niemand deze info,wil er vanavond namelijk mee aan de slag.......

tom
mijn clio zegt pssssjjt

Matijs
Contacteer:

Volgens mij was het iets heel simpels met die draadjes van de overdrukbeveiliging, die onderbreekt de aarde van de ontsteking geloof ik. Zoiets stoms in ieder geval.
hitman

maar waar zitten die draaitjes aangesloten dan? neem aan op de onsteking,maar welke aansluiting dan?
mijn clio zegt pssssjjt

Matijs
Contacteer:

Ik wilde het even voor je opzoeken in het werkplaatshandboek, maar die pagina's ontbreken :(
Maar ze zitten niet direct op de ontsteking zelf geloof ik, maar lopen via de kabelboom.

Iemand anders?
hitman

dat is dus mijn punt: orginele clio 1.1 kabel en niet die van de gtt.

tom
mijn clio zegt pssssjjt

Matijs
Contacteer:

Juistem. Dan zal je toch even moeten wachten op iemand die je precies kan vertellen waar je die draadjes heen moet trekken...
hitman

yup,dan eerst maar eens het cupcircuit aansluiten :)
mijn clio zegt pssssjjt

canonballman

Die overdruksensor bedient een relaistje dat achter het schutbord is gemonteerd. Als er te veel druk zorgt dat relaistje dat de PLUS van de ontsteking wordt onderbroken.

Met een universeel relaistje (Hella) is dit volgens mij wel te maken. Je moet dan een relaistje zoeken dat de 'hoofdstroom' onderbreekt als de sensor 0 Ohm weerstand heeft.

Oftwel:
-PLUS op 1 pool van de sensor aansluiten
-de andere pool verbinden met het relais (dit wordt dus de 'stuurdraad', die het relais stuurt)
-het relais heeft ook nog een aansluiting voor MASSA die moet worden aangesloten (het spoeltje heeft plus en min nodig)
-de PLUS van de ontsteking onderbreken en via het Relais laten lopen.
hitman

maar als ik het dan goed begrijp heb ik verder niets met die overdruk sensor te maken,dit omdat ik mijn orginel kabel boom gebruik en daar zit normaal niet zo'n sensor tussen de plus van de bobine....

klopt dat..,
mijn clio zegt pssssjjt

Michiel

Idd, jouw ontsteking moet gewoon werken zonder dat de sensor is aangesloten. Hij onderbreekt gewoon de stroom naar de ontsteking indien de druk te hoog wordt; Je moet het probleem dus ergens anders zoeken!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
canonballman

Als ie niet vonkt moet je eerst eens kijken of je PLUS op de ontsteking hebt. Als je PLUS hebt dan kun je die overdruksensor inderdaad uitsluiten als oorzaak.
Plaats reactie