amp vraagjes

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Marc

Ik zit met een paar vraagjes:
Ik heb in mijn Clio in de hoedenplank 2x pioneer 250W ovaal. Ik had daar eerst een Kicker Impulse IX252 op aangesloten. Volgens mij levert die Kicker 2x25W RMS, maar dat weet ik niet zeker. Ik vond het niet echt super klinken dus heb ik bij m'n zwager in de schuur een oude Osio :lol: :lol: 2x150w gevonden en die erop gegooid, klinkt een stuk beter dwz hij kan harder en bass is voller. Maar ik wil wel iets betere kwaliteit. Nu heb ik op het internet een Phoenix Gold QX2100 gevonden met de volgende specs:
Amplifier Specifications

Model Number

QX2100 Euro

Description

QX Series High Performance Power Amplifier, European Specification

Frequency Response

+/-1dB, 20Hz to 20kHz

Signal to Noise Ratio (A-weighted)

>100dB

Max. Cont. Bridged Power @ 1% THD

100 watts x 1 into 4 ohms @ 14.4 Vdc

Max Cont. Power per Channel @ 1% THD

50 watts x 2 into 2 ohms @ 14.4 Vdc

Nominal Cont. Power per Channel @ 1% THD

30 watts x 2 into 4 ohms @ 14.4 Vdc

IASCA/USAC Power Rating

25 watts x 2 into 4 ohms @ 12.5 Vdc

Minimum Load when Bridged

4 ohms

Minimum Load per Channel

2 ohms

Input Signal Voltage Range

.1 volts to 2 volts

Dit komt uit een mailtje van PG support.
De verkoper van deze PG amp vraagt 100E incl. 2 pioneer boxen van 240W. Lijkt mij niet teveel, wat denken jullie? Maar zouden mijn eigen 250W boxen beter klinken met die PG dan met die Kicker? En moet ik uit de specs opmaken dat deze amp 2x 30W levert 2x50 of 2x25W??

Nou ik hoop dat jullie me een beetje wijzer kunnen maken 8)

Cheers
Tom
Moderator
Car: MB

of 1x100 gebrugd. Maar zoals je kunt lezen hangt het dus van de weerstand en spanning af. Maar dat met die spanning is een beetje onzin vind ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefan S.

Je hebt vogens de specificaties 2 x 30W RMS,is niet echt heel erg veel. Qua geluid vind ik pioneer ook niet zo(maar dat is persoonlijke smaak)Ik denk dat je bij de site http://www.12voltmedia.nl of http://www.12Vhifi.nl het forum eens moet lezen. Hierop staat veel informatie!
Dus, als ik jou was zou ik zeker even verder kijken. 100€ is niet duur, maar voor iets meer geld heb je veel meer kwaliteit en veel meer plezier :wink:
Stefan S.

Tom schreef: Maar dat met die spanning is een beetje onzin vind ik
Mee eens, maar staat wel interessant :D
Dirk (CRX)

Euh, die 5w rms per kanaal meer t.o.v. je kicker zul jij niet horen..

Doorsparen voor iets anders.. en de Kicker verkopen.. is altijd wel vraag naar..
CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
ed_pret

euhm die spanning inputs zijn wel degelijk van belang

als je kijkt naar de rca uitgangen van een doorsnee cdspeler zijn die rond de 2 volt en bijv een nieuwe alpine heb je 4volt uitgangen. blabla wat betekent dat nou? Hogere voltage uitgangen behoeven minder versterkering wat dus een lagere vervorming als resultaat heeft. Gooi jij teveel voltage als ingang op een amp dan verkort je de levensduur van de amp drastisch.

voor wat betreft je vraag. Kijk teneerst wat het RMS vermogen van je speakers is. dan moet je een versterker zoeken die bijna gelijk is aan dit. wat veel mensen doen is een versterker kopen met half of minder het rms wattage van de speaker. Dit is min of meer fout. Als je zorgt dat je versterker evenveel of iets minder rms heeft als je speaker dan kan je ervanuitgaan (bij redelijk tot goede merken) dat je speaker goed onder controle wordt gehouden.

om een vaag voorbeeld te nemen. Een sub die te weinig rms watts krijgt gevoed die gaat bij een flinke volle bas flink 'flabberen' in tegenstelling tot wanneer ie een voldoende rms krijgt waardoor de bas strakker is.

maar muziek is altijd een persoonlijke smaak. Als jij vind dat die PG amp goed klinkt dan moet je hem nemen. Uiteindelijk ben jij diegene die het meest de sound beluisterd. :)
Tom
Moderator
Car: MB

ik doelde niet op de RCA spanning maar op de voeding. Dat verschil wat je ziet in spanning lijkt mij gewoon verschil tussen een draaiende en een niet draaiende motor
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robke
Car: Lexus IS250

En toch zit er wel degelijk een flink verschil tussen 12V of 14,4V.
De meeste merken geven hun vermogens op aan 14,4V, dat is een spanning die je in je auto dus vrijwel nooit kunt halen.
Als je naar het verschil in vermogen gaat kijken scheelt het op die 2,4V toch echt wel gauw 25-40%.
Dus die opgegeven vermogens bij de verschillende spanningen kloppen wel degelijk.
Plaats reactie