Blueprinten
Ik heb vanalles gelezen over het blueprinten van een motor, maar weet echt niet wat dit is, kan iemand me hier een duidelijke uitleg over geven en met vertellen wat voor nut het heeft en waar ik het eventueel kan laten doen en wat voor prijs daaraan verbonden is??
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
ff geleend van een post van team 19 16V:
Door een speciale vorm in de klepzetel te brengen kan het koppel in het laag- en middengebied verhoogd worden. Dit uiteraard in samenwerking met bewerkingen aan kleppen en in- en uitlaat kanalen en door diverse onderdelen uit te wegen, te balanceren en uit te literen. Het "matchen" van de in- en uitlaat spruitstukken moet na deze behandeling uitgevoerd worden anders is al het natuurlijk werk grotendeels voor niets geweest. Wanneer mogelijk is het aan te raden om grotere inlaatkleppen te plaatsen. Al deze handelingen kunnen een koppelwinst opleveren tussen de 10-25% dit is grotendeels afhankelijk van hoe goed de onbewerkte cilinderkop is.
Door dit te combineren met een set snellere nokkenassen, aangepaste elektronica, gemodificeerd luchtinlaatsysteem en een sportuitlaatsysteem zijn zeer hoge winsten te behalen. Hierdoor verkrijgt men een soepele motor met veel koppel in lage toeren gebied en veel vermogen in het hoger toeren gebied.
De specifieke gegevens zijn natuurlijk "het geheim" van iedere tuner. De theorieën over het tunen van motoren lopen vaak nogal uiteen maar uiteindelijk komt goede tuning vaak op hetzelfde neer. Uiteraard gaan wij in dit verhaal uit van betaalbare tuning. Buiten het gewone tunen is er nog een wereld van geld-verslindende tuning. Hier zal door gebruik van zeer hoogwaardige materialen, zoals speciale krukassen, zuigers, drijfstangen en nokkenassen nog hogere koppel en pk waarden bereikt worden. Door deze materialen is het dus mogelijk om extreme compressieverhoudingen en toerentallen te bereiken waardoor vermogens tot ruim boven de 200pk mogelijk wordt met "gewone" produktie motoren dit is te zien in de DTCC.
Een standaard Megane 2.0 16v heeft circa 147pk. Na cilinderkop bewerking en het verleggen van de begrenzing heeft deze motor meer dan 175 (echte) pk's. Deze waarde kan natuurlijk nog hoger echter tot deze waarde blijven de soepele rij-eigenschappen absoluut behouden.
Door een speciale vorm in de klepzetel te brengen kan het koppel in het laag- en middengebied verhoogd worden. Dit uiteraard in samenwerking met bewerkingen aan kleppen en in- en uitlaat kanalen en door diverse onderdelen uit te wegen, te balanceren en uit te literen. Het "matchen" van de in- en uitlaat spruitstukken moet na deze behandeling uitgevoerd worden anders is al het natuurlijk werk grotendeels voor niets geweest. Wanneer mogelijk is het aan te raden om grotere inlaatkleppen te plaatsen. Al deze handelingen kunnen een koppelwinst opleveren tussen de 10-25% dit is grotendeels afhankelijk van hoe goed de onbewerkte cilinderkop is.
Door dit te combineren met een set snellere nokkenassen, aangepaste elektronica, gemodificeerd luchtinlaatsysteem en een sportuitlaatsysteem zijn zeer hoge winsten te behalen. Hierdoor verkrijgt men een soepele motor met veel koppel in lage toeren gebied en veel vermogen in het hoger toeren gebied.
De specifieke gegevens zijn natuurlijk "het geheim" van iedere tuner. De theorieën over het tunen van motoren lopen vaak nogal uiteen maar uiteindelijk komt goede tuning vaak op hetzelfde neer. Uiteraard gaan wij in dit verhaal uit van betaalbare tuning. Buiten het gewone tunen is er nog een wereld van geld-verslindende tuning. Hier zal door gebruik van zeer hoogwaardige materialen, zoals speciale krukassen, zuigers, drijfstangen en nokkenassen nog hogere koppel en pk waarden bereikt worden. Door deze materialen is het dus mogelijk om extreme compressieverhoudingen en toerentallen te bereiken waardoor vermogens tot ruim boven de 200pk mogelijk wordt met "gewone" produktie motoren dit is te zien in de DTCC.
Een standaard Megane 2.0 16v heeft circa 147pk. Na cilinderkop bewerking en het verleggen van de begrenzing heeft deze motor meer dan 175 (echte) pk's. Deze waarde kan natuurlijk nog hoger echter tot deze waarde blijven de soepele rij-eigenschappen absoluut behouden.
dat hoort bij blueprinten.Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:ff geleend van een post van team 19 16V:
...door diverse onderdelen uit te wegen, te balanceren en uit te literen. Het "matchen" van de in- en uitlaat spruitstukken moet na deze behandeling uitgevoerd worden anders is al het natuurlijk werk grotendeels voor niets geweest.

das absoluut geen blueprinten, maar gewoon tunen. ook leuk, daar niet van.Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:ff geleend van een post van team 19 16V:
Door een speciale vorm in de klepzetel te brengen kan het koppel in het laag- en middengebied verhoogd worden. Dit uiteraard in samenwerking met bewerkingen aan kleppen en in- en uitlaat kanalen en
Wanneer mogelijk is het aan te raden om grotere inlaatkleppen te plaatsen. Al deze handelingen kunnen een koppelwinst opleveren tussen de 10-25% dit is grotendeels afhankelijk van hoe goed de onbewerkte cilinderkop is.
Door dit te combineren met een set snellere nokkenassen, aangepaste elektronica, gemodificeerd luchtinlaatsysteem en een sportuitlaatsysteem zijn zeer hoge winsten te behalen. Hierdoor verkrijgt men een soepele motor met veel koppel in lage toeren gebied en veel vermogen in het hoger toeren gebied.
De specifieke gegevens zijn natuurlijk "het geheim" van iedere tuner. De theorieën over het tunen van motoren lopen vaak nogal uiteen maar uiteindelijk komt goede tuning vaak op hetzelfde neer. Uiteraard gaan wij in dit verhaal uit van betaalbare tuning. Buiten het gewone tunen is er nog een wereld van geld-verslindende tuning. Hier zal door gebruik van zeer hoogwaardige materialen, zoals speciale krukassen, zuigers, drijfstangen en nokkenassen nog hogere koppel en pk waarden bereikt worden. Door deze materialen is het dus mogelijk om extreme compressieverhoudingen en toerentallen te bereiken waardoor vermogens tot ruim boven de 200pk mogelijk wordt met "gewone" produktie motoren dit is te zien in de DTCC.
Een standaard Megane 2.0 16v heeft circa 147pk. Na cilinderkop bewerking en het verleggen van de begrenzing heeft deze motor meer dan 175 (echte) pk's. Deze waarde kan natuurlijk nog hoger echter tot deze waarde blijven de soepele rij-eigenschappen absoluut behouden.
het belangrijkste wat je doet bij blueprinten is de compressieverhouding van alle cilinders gelijk maken. Dat kan em in veel details zitten. Dan kan je um namelijk veel dichter tegen de (pingel)grens aan afstellen. Dat merk je.
misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...
Denk t wel, maar toch ff vragen...

jij hebt meer aan een zwart/wit printer haas~Haas~ schreef:misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...
mijn clio zegt pssssjjt
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Mijn gedachte zou zijn, het kan wel, alleen het rendement wat je behaalt zal niet zo veel zijn als bij een sneller blok, omdat het koppel in percentages omhoog gaat bij het blueprinten.~Haas~ schreef:misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...
Don't walk the grass... smoke it
tuurlijk...????????????hitman schreef:jij hebt meer aan een zwart/wit printer haas~Haas~ schreef:misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...
idd...dat dacht ik zelf ook aloxje schreef:Mijn gedachte zou zijn, het kan wel, alleen het rendement wat je behaalt zal niet zo veel zijn als bij een sneller blok, omdat het koppel in percentages omhoog gaat bij het blueprinten.~Haas~ schreef:misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...

Blueprinten kan met elke motor zelfs met een 1,5 cc motortje tot zo'n flatgebouw motor die in die mamoettankers liggen, het is gewoon het optimaliseren~Haas~ schreef:misschien beetje stomme vraag, maar kun je een 1.4energy ook laten bleuprinten dan? Denk niet dat ik het zelf zou doen (te weinig winst voor het geld), maar het wordt vaak gedaan bij 16V blokken, vroeg me af of het ook kan bij andere blokkies omdat je er nooit wat over hoort.
Denk t wel, maar toch ff vragen...
van het draaiende gedeelte.