Een F7R heeft natrium gevulde kleppen. Van de F4R weet ik 't niet zeker, maar dikke kans.
Als 't echt een turbo motor is, en je kiest de juiste turbo, dan is turbolag geen probleem.
Als 't een erg opgefokt atmosferisch torretje is wordt 't allemaal wat minder, qua drive-ability.
[Clio] Technische vraagjes voor de experts
-
- Contacteer:
Turbolag is nooit een probleem, maar het is er wel bij elkaar turbomotor. Ro heeft groot gelijk dat hij deze wil beperken en het voluma verkleinen helpt hierbij wel degelijk vrij sterk. Vaak kun je met simpele ingrepen dit al bereiken. Minder turbolag levert een wagen op met een mooiere vermogenskromme, die makkelijker rijdbaar is. Bij veel turbomotoren wordt achteraf ook geprobeerd om de turbolag te verminderen...Menno schreef:Een F7R heeft natrium gevulde kleppen. Van de F4R weet ik 't niet zeker, maar dikke kans.
Als 't echt een turbo motor is, en je kiest de juiste turbo, dan is turbolag geen probleem.
Als 't een erg opgefokt atmosferisch torretje is wordt 't allemaal wat minder, qua drive-ability.
Grote intercoolers... probeer de vermogenswinst tegen je verlies in druk bij lagere toeren af te wegen...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
ik heb er wel eens aan gerekend.
menno heeft gelijk.
het verlies door groot volume is minimaal, de winst door goeie koeling veel meer.
bij lage rpm is de flow door de ic niet zo hoog, dus ook de drukval.
eerste rekenen, niet gokken.
tip: charge koeling heeft door zn construktie weinig weerstand.
menno heeft gelijk.
het verlies door groot volume is minimaal, de winst door goeie koeling veel meer.
-
- Contacteer:
Ja, eerst rekenen, blabla, heb je helemaal gelijk in. Echter, je kunt het ook gewoon proberen, en dan blijkt veelal dat je turbolag echt toeneemt. Ook als is het minimaal, zeg 200 rpm later, je voelt het enorm en het kost je acceleratie. Ik heb het geprobeerd op twee integrales en je merkte het bij beide. Maar ok, ieder zijn ding, ik kick niet zo op enorme intercoolers, liever eentje met minder oppervlak maar goeie flow en weinig voluma, of, zoals ik al verderop zei, een chargecooler...robert schreef:ik heb er wel eens aan gerekend.
menno heeft gelijk.
Gijs
Bezemer Rally Team
Turbogat reduceren voor een 5GTT? Had gedacht aan het carbon seal uit je turbo halen en het te vervangen met een beter zijdelinks lager. Mn pa deed dat vroeger voor de r5 GTT-cup. Dan heb je een iets kortere aanspreektijd vanje turbo. Een bang bang -systeem lijkt mij geen plan voor op de weg. Zou wel vet zijn, dat wel
. Zou kunnen dat er ook keramische asjes bestaan voor zon turbo , weet ik zo niet vanbuiten. Een VNT turbo is ook een mogelijkheid ja, maar dan moet je wel het een en het ander gaan aanpassen, zoals een externe waste gate enzo, en je moet een totaal andere turbo hebben.
Je kan ook wel een upgrade laten doen van je T2 , er wordt dan het een en ander aangepast zoals betere belagering, groter compressorwiel,enz. Dan heb je vooral meer vermogen.

Je kan ook wel een upgrade laten doen van je T2 , er wordt dan het een en ander aangepast zoals betere belagering, groter compressorwiel,enz. Dan heb je vooral meer vermogen.
Mensen weer bedankt voor de reacties, vooral Menno door hem heb ik weer 1 probleem minder.
Wie weet of er bedrijven zijn die charge coolers kunnen maken of een bedrijf die verschillende maten kunnen leveren??
Na een behoorlijk gesprek met A & R zijn we er achter gekomen dat er haast geen turbogat is, maar dat moet ik zelf nog ondervinden als de motor loopt.
@Kenny, het gaat hier niet over een GTT, de turbo is een T30 met ballbearing en verschillende keramische delen.
@Gijs, het was niet de bedoeling om een extra grote IC te gaan monteren, omdat ik de gene die ik nu heb niet lekker kwijt kan wou ik deze dus vervangen door twee iets kleinere die bij elkaar het zelfde volume hebben als de gene die ik nu heb, dit verhaal is nu vervallen omdat ik hem nu wel kwijt kan, oplossing weet je.

Wie weet of er bedrijven zijn die charge coolers kunnen maken of een bedrijf die verschillende maten kunnen leveren??
Na een behoorlijk gesprek met A & R zijn we er achter gekomen dat er haast geen turbogat is, maar dat moet ik zelf nog ondervinden als de motor loopt.
@Kenny, het gaat hier niet over een GTT, de turbo is een T30 met ballbearing en verschillende keramische delen.
@Gijs, het was niet de bedoeling om een extra grote IC te gaan monteren, omdat ik de gene die ik nu heb niet lekker kwijt kan wou ik deze dus vervangen door twee iets kleinere die bij elkaar het zelfde volume hebben als de gene die ik nu heb, dit verhaal is nu vervallen omdat ik hem nu wel kwijt kan, oplossing weet je.