[Clio] Technische vraagjes voor de experts
Ik heb een paar vraagies.
- Hoe kan je een turbo gat reduceren???? ALS maar heb je dan geen probleem met de apk/ emissie uitstoot of heeft dat niks met elkaar te maken.
- Is het mogelijk om met twee intercoolers te gaan werken en zou dit voordeel hebben???
- Een turbo motor met kelkjes zou dat een groot verschil zijn?? en heeft het nog grote nadelen?
- De kleppen van een turbo motor zijn volgens mij altijd gehard, zou het verstandig zijn om deze te vervangen voor gewone kleppen of krijg ik daar een probleem mee??
- Zou het mogelijk zijn om de voorkant van de auto iets te verlengen, alles is mogelijk maar moet je dan een herkeuring laten doen of niet?
- Zou een zelf gemaakte tellerbak door de keuring heen komen?
- Wie weet het gewicht van een Clio 16v Cup auto?? Cup auto is toch gewoon een Clio alleen dan helemaal gestript dus zonder extra kunstof vervangings delen?
- Is het mogelijk om een 4-wiel aandrijf systeem in te korten, dus de cardan en het huis tussen de voor- en achterwielen???
Ik had nog een paar vraagjes maar die komen later.
De RDW kom mij niet helpen en de persoon die me altijd info geeft begon al te zweten toen ik de eerst vraag wilde stellen.
Gr, Ro
- Hoe kan je een turbo gat reduceren???? ALS maar heb je dan geen probleem met de apk/ emissie uitstoot of heeft dat niks met elkaar te maken.
- Is het mogelijk om met twee intercoolers te gaan werken en zou dit voordeel hebben???
- Een turbo motor met kelkjes zou dat een groot verschil zijn?? en heeft het nog grote nadelen?
- De kleppen van een turbo motor zijn volgens mij altijd gehard, zou het verstandig zijn om deze te vervangen voor gewone kleppen of krijg ik daar een probleem mee??
- Zou het mogelijk zijn om de voorkant van de auto iets te verlengen, alles is mogelijk maar moet je dan een herkeuring laten doen of niet?
- Zou een zelf gemaakte tellerbak door de keuring heen komen?
- Wie weet het gewicht van een Clio 16v Cup auto?? Cup auto is toch gewoon een Clio alleen dan helemaal gestript dus zonder extra kunstof vervangings delen?
- Is het mogelijk om een 4-wiel aandrijf systeem in te korten, dus de cardan en het huis tussen de voor- en achterwielen???
Ik had nog een paar vraagjes maar die komen later.
De RDW kom mij niet helpen en de persoon die me altijd info geeft begon al te zweten toen ik de eerst vraag wilde stellen.
Gr, Ro
-
turbogat kleiner maken kan door bijvoorbeeld 2 turbos te gebruiken op bijv. een zescilinder. Op een 4 cilinder wordt het haast niet gedaan, is een beetje onzin.
Ook wordt het gat kleiner door een andere turbo: kleiner, hybride, of eentje zonder waste-gate maar met variabele (draaibare) schotten in de turbine-ingang
Voor wat betreft emissie maakt dit niet veel uit denk ik.
Autos na 1993 moeten een 4 gastest hebben(op toeren), is iets lastiger om doorheen te komen als CO meting (stationair)
Ook wordt het gat kleiner door een andere turbo: kleiner, hybride, of eentje zonder waste-gate maar met variabele (draaibare) schotten in de turbine-ingang
Autos na 1993 moeten een 4 gastest hebben(op toeren), is iets lastiger om doorheen te komen als CO meting (stationair)
-
2 intercoolers kan, maar lijkt MIJ beter om 1 GOEDE, GOEDGEPLAATSTE te hebben.
Met 2 ICs wordt 'de ketting' wel heel lang.........
-
Kleppen van een turbomotor zijn ooit natriumgekoeld, maar dit soort kleppen wordt ook gebruikt in hoogbelaste atmosferische motoren.
Oké, maar helpt een ALS systeem (Anti Lag System)niet een beetje??canonballman schreef:turbogat kleiner maken kan door bijvoorbeeld 2 turbos te gebruiken op bijv. een zescilinder. Op een 4 cilinder wordt het haast niet gedaan, is een beetje onzin.
-
Voorkant iets verlengen is te doen. Heb ooit een verslag gelezen van een Golf MK1 G60 waar dat bij was gedaan (een cm of
. Wel een hoop werk denk ik om het echt netjes te krijgen (strakzetten e.d.).
Je hoeft hiermee NIET naar de RDW voor een keuring, omdat je wielbasis niet verandert.

Je hoeft hiermee NIET naar de RDW voor een keuring, omdat je wielbasis niet verandert.
Ik heb de ruimte niet om 1 grote kwijt te kunnen vandaar dat ik met twee wil gaan werken, charge cooler is ook een oplossing maar die is eigenlijk ook te groot.canonballman schreef:2 intercoolers kan, maar lijkt MIJ beter om 1 GOEDE, GOEDGEPLAATSTE te hebben.
-
Zelf gemaakt tellerbak komt gewoon door de (APK) keuring.
Officieel schrijft de RDW voor: Tijdens de apk keuring hoeft de snelheidsmeter niet op de goede werking te worden gecontroleerd. Als er een proefrit wordt gemaakt (voor bijv. remmencontrole) dan moet de werking worden gecontroleerd.
De juiste snelheid hoeft ie niet aan te geven, ALS ie maar IETS aangeeft!!!
Officieel schrijft de RDW voor: Tijdens de apk keuring hoeft de snelheidsmeter niet op de goede werking te worden gecontroleerd. Als er een proefrit wordt gemaakt (voor bijv. remmencontrole) dan moet de werking worden gecontroleerd.
De juiste snelheid hoeft ie niet aan te geven, ALS ie maar IETS aangeeft!!!
Die G60 is 10 cm verlengt, van Jeroen of Jan Dik van JD tuning, mooi en snel ding.canonballman schreef:Voorkant iets verlengen is te doen. Heb ooit een verslag gelezen van een Golf MK1 G60 waar dat bij was gedaan (een cm of. Wel een hoop werk denk ik om het echt netjes te krijgen (strakzetten e.d.).
Dus verlengen kan zonder probleem, dan kan ik wel 1 intercooler kwijt.
-
Een vierwielaandrijfsysteem is in te korten ja. Wel moet er worden gezorg voor een GOEDE inkorting van de cardanas.
Dus: in lijn.
Vervolgens moet de ingekorte as worden gebalanceerd (er zijn bedrijven die van alles balanceren)
Vervolgens moet de ingekorte as worden gebalanceerd (er zijn bedrijven die van alles balanceren)
-
Is dat niet zon (rally) systeem wat zorgt voor een iets snellere start maar wat de levensduur van de turbo drastisch verkort?????Oké, maar helpt een ALS systeem (Anti Lag System)niet een beetje??
Dan lijkt me dat niet zo leuk..................
En dat systeem is volgens mij alleen voor de 1e versnelling.
-
Ik persoonlijk zou TOCH voor 1 gaan. Wat je wint met een tweede verlies je misschien weer door drukverlies door zon lange weg.Ik heb de ruimte niet om 1 grote kwijt te kunnen vandaar dat ik met twee wil gaan werken, charge cooler is ook een oplossing maar die is eigenlijk ook te groot.
In de autosport worden volgens mij ook alleen 2 Intercoolers gebruikt als er ook 2 turbos zijn.
En bij overschakelen en idd erg slopend voor je Turbo, die wordt er bijna 2x zo heet van.
Een goeie hybride van een T2-T25 of T25-T3 moet wel voldoening geven
Alles wat rond de 3000 of eronder opspint is in mijn ogen best redelijk.
Welk 4WD systeem zit je aan te denken?
En die intercoolers zou ik niet koppelen, dan krijg je dus, net zoals Reinier al zei, een grotere ketting, wat weer een groter turbogat oplevert!
Een goeie hybride van een T2-T25 of T25-T3 moet wel voldoening geven
Alles wat rond de 3000 of eronder opspint is in mijn ogen best redelijk.
Welk 4WD systeem zit je aan te denken?
En die intercoolers zou ik niet koppelen, dan krijg je dus, net zoals Reinier al zei, een grotere ketting, wat weer een groter turbogat oplevert!
Tankx Reinier voor je reactie.canonballman schreef:Een vierwielaandrijfsysteem is in te korten ja. Wel moet er worden gezorg voor een GOEDE inkorting van de cardanas.

Dit vindt ik het belangrijkst van al m'n vragen, het kan dus, hebben het er zaterdag nog wel over.
-
Is goed, zaterdag.
Kheb overigens ook ooit een stuk gelezen in de MAX power over een Ford Fiesta.
Die had een complete Sierra cosworth ombouw gekregen.
De motor en vierwielaandrijving waren van zon auto geleend. En het lijkt mij sterk dat de cardanas niet was ingekort, want een Sierra heeft toch een veel langere wielbasis als een Fiesta.
En verlengd was die Fiesta niet.
Kheb overigens ook ooit een stuk gelezen in de MAX power over een Ford Fiesta.
Die had een complete Sierra cosworth ombouw gekregen.
De motor en vierwielaandrijving waren van zon auto geleend. En het lijkt mij sterk dat de cardanas niet was ingekort, want een Sierra heeft toch een veel langere wielbasis als een Fiesta.
En verlengd was die Fiesta niet.
-
En zomaar een vraagje: wat zijn jouw plannen
Of hoor ik dat zaterdag pas???

Jeb dat hoor je zaterdag pas.canonballman schreef:En zomaar een vraagje: wat zijn jouw plannen![]()
Ik vindt het nog te vroeg om alles op het net neer te knallen, sommige mensen weten al iets maar niet genoeg, dus voor de mensen die al kleine dingen weten graag de mond nog even dicht houden.

-
- Car: Renault Clio III RS
canonballman schreef:Is dat niet zon (rally) systeem wat zorgt voor een iets snellere start maar wat de levensduur van de turbo drastisch verkort?????Oké, maar helpt een ALS systeem (Anti Lag System)niet een beetje??
Dan lijkt me dat niet zo leuk..................
En dat systeem is volgens mij alleen voor de 1e versnelling.
dit is een stukje dat uit gti tuning en design van 1999 komthet door ford ontwikkelde anti-lag-strategy wordt o.a. toegepast op ford motoren.Hier wordt via electronische regeling bezine ingespoten om het turbinewiel op toeren te houden,waardoor er overdruk beschikbaar is na gas afsluiten of stationair draaien.Insiders noemen dit het bang-bang systeem omdat er een gelijk matig geluid onstaat bij het inschakelen van de extra inspuiting.Een ander gevolg van als zijn de vlammen die uit de uitlaat komen.
gr antoine
Het Anti Lag System werkt als volgt:
Als je schakelt wordt de onsteking verlaat en wordt er meer mengsel in gespoten, het geheel ontbrant dus zo'n beetje in de uitlaat, dit spoelt de turbo op, zodat de turbo bij het "op het gas"gaan niet meer opgang hoeft te komen, (ook bij staande start). DTA motormanagments heeft dit als optie op hun computers zitten en is geloof ik ook uitschakelbaar, dit om je turbo te sparen.
http://www.dtafast.co.uk
Als je schakelt wordt de onsteking verlaat en wordt er meer mengsel in gespoten, het geheel ontbrant dus zo'n beetje in de uitlaat, dit spoelt de turbo op, zodat de turbo bij het "op het gas"gaan niet meer opgang hoeft te komen, (ook bij staande start). DTA motormanagments heeft dit als optie op hun computers zitten en is geloof ik ook uitschakelbaar, dit om je turbo te sparen.
http://www.dtafast.co.uk
Laatst gewijzigd door Jeroen V op wo 4 jun 2003 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zijn dacht ik ook keramische schoepenwielen voor je turbo te krijgen ( zeer prijzig ), zodat de turbo langer mee gaat. En niet na een tig keer met ALS opschakelen de geest geeft.
-
- Car: Renault Clio III RS
DTA motormanagments heeft dit als optie op hun computers zitten
een website van een bedrijf die dta in veel auto's heeft ingebouwt http://www.alons-autosport.nl
-
- Contacteer:
Zoals al eerder gezegd is ALS (hoewel er ook andere manieren zijn) een systeem dat tijdens het schakelen je ontsteking vertraagd, zodat hij vonkt op het moment dat je uitlaatkleppen open staan. Hierdoor krijg je een goeie klap door je uitlaatsysteem, wat weer resulteert in een hard spinnende turbo. Na het schakelen is deze dus sneller op druk. Je turbo krijgt echter enorme klappen en je zult er niet standaard mee kunnen rijden, dan is de slijtage simpelweg te groot.RO 16v schreef:Ik heb een paar vraagies.
Op een straat auto is het vrij onpraktisch, maar als je het er voor over hebt kan het icm een turbo die er tegen bestand is en een goed motormanagement. Ik ken twee jongens met zwaar getunede integrales die het zelf hebben geklust.
Omdat het eigenlijk altijd inschakelbaar is, moet het geen probleem zijn bij de apk, dan zet je het namelijk gewoon uit en merk je er geen donder van.
Wat is een turbogat? De tijd die je turbo nodig heeft om 'op stoom' te komen. Zorg dat hij dus makkelijk aan zijn lucht komt, dat hij over een beperkt volume druk hoeft op te bouwen en je bent je turbogat al aan het verkleinen. Denk aan een mooie uitlaat (alles netjes, lek gassen via wastegate ook netjes in de uitlaat laten flowen, ik heb hier een keer een stukje van een ontwerper bij Garrett gepost), dus minder weerstand dus minder verlies bij schakelen. Aan de inlaatkant dus weinig weerstand, van open lucht filters tot alles flowen wat je bedenken kunt. Verder het volume van alle slangen van de turbo naar motor en alle intercoolers minimaal houden, bij een maximale koeling. Dus een chargecooler is zo gek niet, weinig volume, hoog rendement. Verder zorgen dat de slangen zo weinig mogelijk weerstand hebben, dus zo min mogelijk bochten, rechte stukken zijn ideaal...
Kan dus prima, veel koeling, groter turbo gat. Bij beperkte ruimte zou ik voor een chargecooler gaan.RO 16v schreef: - Is het mogelijk om met twee intercoolers te gaan werken en zou dit voordeel hebben???
Zijn niet voor niks gehard, zorgen dat deze zo blijven, bij integrales worden ze wel eens voor ongehard vervangen, maar dit brengt veel ellende.RO 16v schreef: - De kleppen van een turbo motor zijn volgens mij altijd gehard, zou het verstandig zijn om deze te vervangen voor gewone kleppen of krijg ik daar een probleem mee??
Zolang je de wielbasis maar niet aanpast, lijkt me trouwens omslachtig, vindt een 'mooiere' oplossing.RO 16v schreef:- Zou het mogelijk zijn om de voorkant van de auto iets te verlengen, alles is mogelijk maar moet je dan een herkeuring laten doen of niet?
Moet kunnen, als hij inderdaad maar iets aangeeftRO 16v schreef: - Zou een zelf gemaakte tellerbak door de keuring heen komen?
Natuurlijk, alleen alles goed laten balanceren en zorgen dat je alleen in lijn dingen in kort.RO 16v schreef:- Is het mogelijk om een 4-wiel aandrijf systeem in te korten, dus de cardan en het huis tussen de voor- en achterwielen???
Ben erg benieuwd naar je plannen, wil best een stukje meedenken. Het turbogat hou je, maar je kunt de nare gevolgen ervan wat wegwerken door bijvoorbeeld het veranderen van de compressie (afvlakken), zodat je onderin wat meer power krijgt en de turbo minde hard in komt, doen veel integrales ook, krijg je een beter rijdbare wagen van. Verder zou ik persoonlijk niet teveel focussen op meer koeling in je ic, zijn mooiere manieren voor meer vermogen... Vergeet niet dat bij een geblazen motor een uitlaat bijvoorbeeld echter winst op levert...
Gijs
PS: DTA is inderdaad mooi, maar volgens mij kom je met motec nog een stuk verder, heeft volgens mij uitgebreidere kernvelden, maar daar kan ik me in vergissen...
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tankx voor je reactie Gijs.
De motor die erin komt is iets groter dan een 16V blok, dus er blijft er weinig ruimte over om een IC te plaatsen onder de kap ook omdat de versn. bak en het luchtfilterhuis iets groter zijn, omdat ik zonder probleem de auto iets kan verlengen kan ik dus een front mounted IC kwijt, dat probleem is opgelost.
Dat met het turbogat moet ik maar zien als de motor loopt en ik kan voelen of het nog echt nodig is, de motor leverd genoeg pk's en koppel vanuit vrij lage toeren dus is het misschien niet nodig.
Ik zal eerst wel even contact opnemen met de paar bedrijven die aan het testen zijn met deze motor.
Het verhaal met de geharde kleppen is volgens mij op te lossen door de andere kleppen keramisch te laten coaten.
Het is niet de bedoeling om deze auto als straat auto te gaan gebruiken, is toch geen doen (dat begrijpen jullie later wel) maar ik wil er wel graag een kenteken op voor kleine stukje naar meetings ofzo.
De motor die erin komt is iets groter dan een 16V blok, dus er blijft er weinig ruimte over om een IC te plaatsen onder de kap ook omdat de versn. bak en het luchtfilterhuis iets groter zijn, omdat ik zonder probleem de auto iets kan verlengen kan ik dus een front mounted IC kwijt, dat probleem is opgelost.
Dat met het turbogat moet ik maar zien als de motor loopt en ik kan voelen of het nog echt nodig is, de motor leverd genoeg pk's en koppel vanuit vrij lage toeren dus is het misschien niet nodig.
Ik zal eerst wel even contact opnemen met de paar bedrijven die aan het testen zijn met deze motor.
Het verhaal met de geharde kleppen is volgens mij op te lossen door de andere kleppen keramisch te laten coaten.
Het is niet de bedoeling om deze auto als straat auto te gaan gebruiken, is toch geen doen (dat begrijpen jullie later wel) maar ik wil er wel graag een kenteken op voor kleine stukje naar meetings ofzo.
-
Wat heb je dan aan zo'n auto?RO 16v schreef:Tankx voor je reactie Gijs.
-
- Contacteer:
Zoals ik al zei, verlengen kan natuurlijk prima, lijkt me alleen een uitdaging om het zonder verlengen te doen. Een andere bumper kan trouwens ook veel ruimte opleveren en een luchtfilterhuis kun je natuurlijk naar eigen inzicht passend maken, die is ondergeschikt aan de ic. Ben benieuwd welke motor je erin gaat gooien, vanwege het kleppen verhaal vermoed ik dat je een ongeblazen motor gaat blazen? Gokje...
Leuk project, ben altijd wel gek op wat net beunwerk... Ben ook erg benieuwd naar je 4wd, hier kan je ook verschillende oplossingen voor kiezen...
Gijs
Leuk project, ben altijd wel gek op wat net beunwerk... Ben ook erg benieuwd naar je 4wd, hier kan je ook verschillende oplossingen voor kiezen...
Gijs
Bezemer Rally Team
-
Ja daar heb je gelijk in, ik bedoel er ook niks mee.
Want sommige mensen verklaren mij ook voor gek om zoveel geld in mijn auto te steken. En bij mij is het ook gewoon voor de lol.
Want sommige mensen verklaren mij ook voor gek om zoveel geld in mijn auto te steken. En bij mij is het ook gewoon voor de lol.
Voor de uitlaatkleppen kan je het beste natriumgevulde exemplaren nemen, maar misschien zit dat standaard al in je torretje.
Aandrijfas inkorten is niet echt een probleem. Zorg dat je 'm niet in 't midden last, maar aan de uiteinden.
Turbogat verminderen: bouw een motor die van zichzelf al redelijk veel prik onderin heeft, en kies daar een goede, niet te grote turbo voor, eventueel met kogellagers, voor snelle spoolup. Kies vooral je turbine huis niet te groot. Hoeveel cc is 't torretje?
En nog ff tegen alle voorgaande posts in: maak je niet druk om teveel volume tussen turbo en gasklep, in slangen en intercoolers e.d. Vergeleken met de heersende flow is zo'n volume altijd klein. Verders zorgt dat volume er nog een beetje voor dat de turbo als 't ware een "aanloop" kan nemen.
Succes.
Aandrijfas inkorten is niet echt een probleem. Zorg dat je 'm niet in 't midden last, maar aan de uiteinden.
Turbogat verminderen: bouw een motor die van zichzelf al redelijk veel prik onderin heeft, en kies daar een goede, niet te grote turbo voor, eventueel met kogellagers, voor snelle spoolup. Kies vooral je turbine huis niet te groot. Hoeveel cc is 't torretje?
En nog ff tegen alle voorgaande posts in: maak je niet druk om teveel volume tussen turbo en gasklep, in slangen en intercoolers e.d. Vergeleken met de heersende flow is zo'n volume altijd klein. Verders zorgt dat volume er nog een beetje voor dat de turbo als 't ware een "aanloop" kan nemen.
Succes.
rev it like a rental
Zitten natriumgevulde kleppen in een 2.0 16V van de Megane??? misschien kan ik de huidige kleppen wel laten overzetten.
Het torretje is een 1998 cc cup motor met turbo, is in deze uitvoering nog niet leverbaar maar binnenkort wel, dan weet jij wel welke het is.
Hoe het zit met het turbogat weet ik nog niet omdat niemand nog ervaring heeft met deze motor, misschien valt het wel mee.
Het torretje is een 1998 cc cup motor met turbo, is in deze uitvoering nog niet leverbaar maar binnenkort wel, dan weet jij wel welke het is.
Hoe het zit met het turbogat weet ik nog niet omdat niemand nog ervaring heeft met deze motor, misschien valt het wel mee.