Nieuwe Benzine SHell V-power 100 octaan
hoe langer de koolstofketen hoe makkelijker die te 'breken' of'kraken' valt, en hoe pingelgevoeliger die wordt.
dus heptaan, als het al in benzine zit, is stabieler dan oktaan. je hebt geen gelijk.
butaan is nog stabieler, propaan nog stabieler. lpg heeft ook een hoger oktaangetaal dan benzine. winter-lpg (70% propaan, 30% butaan) is minder klopgevoelig dan zomer-lpg (minder propaan)
dan zou je zeggen dat methaan wel nog minder klopgevoelig moet zijn. wel dat klopt
het octaangetal van pure methaan is zelfs wel 140.
benzines bestaan veel uit langere ketens dan oktaan.
ook hebben ze niet allemaal dezelfde simpele vorm zodat vergelijk op basis van aantal c-atomen lastiger wordt. Vooral de ring-vormige ketens zijn erg klopvast.
ga je door met nog langere ketens dan krijg je dieselachtig spul. inderdaad, tis juist de bedoeling dat diesel uit zichzelf gaat ontbranden, dus lage klopvastheid. alleen noemen ze het hier anders.
cetaangetal ofzo.
hoe ze aan het octaangetal komen weet ik niet. Ik vermoed dat men vroeger een proefje heeft bedacht met inderdaad verhouding octaan erin. En dat de tegenwoordige benzines zo klopvast kunnen worden dat hieruit geextrapoleerd het fictieve octaangehalte onrealistisch wordt.
dus heptaan, als het al in benzine zit, is stabieler dan oktaan. je hebt geen gelijk.
butaan is nog stabieler, propaan nog stabieler. lpg heeft ook een hoger oktaangetaal dan benzine. winter-lpg (70% propaan, 30% butaan) is minder klopgevoelig dan zomer-lpg (minder propaan)
dan zou je zeggen dat methaan wel nog minder klopgevoelig moet zijn. wel dat klopt

het octaangetal van pure methaan is zelfs wel 140.
benzines bestaan veel uit langere ketens dan oktaan.
ook hebben ze niet allemaal dezelfde simpele vorm zodat vergelijk op basis van aantal c-atomen lastiger wordt. Vooral de ring-vormige ketens zijn erg klopvast.
ga je door met nog langere ketens dan krijg je dieselachtig spul. inderdaad, tis juist de bedoeling dat diesel uit zichzelf gaat ontbranden, dus lage klopvastheid. alleen noemen ze het hier anders.
cetaangetal ofzo.
hoe ze aan het octaangetal komen weet ik niet. Ik vermoed dat men vroeger een proefje heeft bedacht met inderdaad verhouding octaan erin. En dat de tegenwoordige benzines zo klopvast kunnen worden dat hieruit geextrapoleerd het fictieve octaangehalte onrealistisch wordt.
Da's duidelijk:
Dus samengevat,
- Het is octaangetal, niet octaangehalte
- Geeft de klopvastheid aan
- Octaangetal 0 is het makkelijkst ontbrandbaar, en wordt vergeleken met het spul n-heptaan
- Bij octaangetal 100 is de klopvastheid evengroot als bij het stofje iso-octaan
- Voor octaangetal te verhogen worden stoffen aan de benzine toegevoegd. Tegenwoordig gebruiken ze daar methyl-tert-butyl-ether (MTBE) voor
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren?. Het is een destillatiefractie? van olie met een hoge vloeibaarheid.
En:
Aan benzine worden additieven toegevoegd om te voorkomen dat de motor gaat kloppen. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine, maar dat octaangetal is geen maat voor de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.
Dus samengevat,
- Het is octaangetal, niet octaangehalte
- Geeft de klopvastheid aan
- Octaangetal 0 is het makkelijkst ontbrandbaar, en wordt vergeleken met het spul n-heptaan
- Bij octaangetal 100 is de klopvastheid evengroot als bij het stofje iso-octaan
- Voor octaangetal te verhogen worden stoffen aan de benzine toegevoegd. Tegenwoordig gebruiken ze daar methyl-tert-butyl-ether (MTBE) voor
Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen dat wordt gebruikt als brandstof voor benzinemotoren?. Het is een destillatiefractie? van olie met een hoge vloeibaarheid.
En:
Aan benzine worden additieven toegevoegd om te voorkomen dat de motor gaat kloppen. De klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaangetal van de benzine, maar dat octaangetal is geen maat voor de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.