Ola allemaal!
Het is weer zover hoor...
Alles gemaakt.. een dag goed gereden en nu begint hij bij een koude motor te zagen...
Als ik de auto start draait hij 1100 toeren stationair. Op zich niet vreemd, zal wel het versneld stationair zijn.
Maar.. Als ik zo'n honderd meter heb gereden en ik sta voor een stoplicht, dan begint dat kreng weer te zagen tussen de 300 en 1300 toeren.
Zou er misschien weer een vacuumlek zijn? Of zou het de kleppen kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Richard
[Laguna] Grrr.. Weer dezelfde problemen...
stappenmotor??
Gas-adapter was wel degelijk het probleem..
Het probleem is nu alleen verschoven..
Het tuitje van de luchtomloop is door ene l*l de behanger afgezaagd.. Daardoor heb ik nu niet genoeg "vlees"over om een originele slang te monteren.. Het probleem zit hem nu in de "tijdelijke" oplossing, namelijk het stukje flexwiebele tuinslang
Ik was gewoon te voorbarig met de vraag
Het probleem is nu alleen verschoven..
Het tuitje van de luchtomloop is door ene l*l de behanger afgezaagd.. Daardoor heb ik nu niet genoeg "vlees"over om een originele slang te monteren.. Het probleem zit hem nu in de "tijdelijke" oplossing, namelijk het stukje flexwiebele tuinslang

Ik was gewoon te voorbarig met de vraag

Well, That's just PRIME!
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Heb je de klep speling al eens gecontroleerd?
Bij cilinderkoppen van dit type motor moet je de kleppen vaak stellen als hij op gas rijdt.
Mischien staan ze te strak ,dan zijn ze mischien niet gesteld na het verwijderen van de gas installatie.
Bij cilinderkoppen van dit type motor moet je de kleppen vaak stellen als hij op gas rijdt.
Mischien staan ze te strak ,dan zijn ze mischien niet gesteld na het verwijderen van de gas installatie.
Kleppen worden de 29e gesteld... Gaat ik zelf niet aan beginnen.. Vooral niet omdat ik geen vulplaatjes heb.
Maar het zou best kunnen dat die kleppen nu niet goed staan. Het zijn tenslotte een stel beunhazen geweest die die zooi erin hebben gezet.
Maar het zou best kunnen dat die kleppen nu niet goed staan. Het zijn tenslotte een stel beunhazen geweest die die zooi erin hebben gezet.
Well, That's just PRIME!
*zucht*
Heeft iemand hier misschien nog een hamer? zo'n 20 ponder ofzo?
Gisteren weer de luchtomloop schoongemaakt.. Kwam een hoop bagger uitzetten.
Daarna liep de auto weer als een zonnetje. Tot vanmorgen
Bij koude motor weer zagen, en bij motor op temperatuur loopt hij 1200 toeren stationair..
Eenmaal aangekomen in Delft even de motor laten draaien en onder de motorkap gekeken. Geen lekkage, niks.. Voor de gein eens de tps losgetrokken. Na 10 seconden ging de motor mooi draaien en na het terugplaatsen ging die weer omhoog. Is dat ding nu kapot? Ik heb er twee weken geleden een nieuwe ingezet voor 30 pleuro..
Heeft iemand hier misschien nog een hamer? zo'n 20 ponder ofzo?
Gisteren weer de luchtomloop schoongemaakt.. Kwam een hoop bagger uitzetten.
Daarna liep de auto weer als een zonnetje. Tot vanmorgen

Eenmaal aangekomen in Delft even de motor laten draaien en onder de motorkap gekeken. Geen lekkage, niks.. Voor de gein eens de tps losgetrokken. Na 10 seconden ging de motor mooi draaien en na het terugplaatsen ging die weer omhoog. Is dat ding nu kapot? Ik heb er twee weken geleden een nieuwe ingezet voor 30 pleuro..
Well, That's just PRIME!
zal niet heel NIEUW geweest zijn dandateq schreef: een nieuwe ingezet voor 30 pleuro..

ik weet nog indertijd dat ik bij (sorry) toyota werkte dat zo een throttle pos.sensor om en bij de 375 euro koste :*
tis duidelijk dattie niet zaagt als hij rijk draait.
de eerste halve minuut bij koude start issie lekker rijk aan het choken, bij de eerste stop al probeert hij te gaan lambda regelen, dus armer te draaien dus hierdoor probleem.
ook als je de inlaattemperatuurssensor er af trekt heeftie dat na zon 10 sec in de gaten, en gaat dan maar in een noodloop, die is doorgaans lekker rijk, dus geen zagen.
misschien is het spraypatroon van een van de injectoren helemaal slecht, dan kan de motor wel eens moeite hebben met op normale lambdawaarden (l=1) te lopen.
probeer dan eens injectorreiniger bij de benzine te gooien.
als 1 van de kleppen helemaal fout staat, krijgt die cilinder ook meer/minder lucht. dus hierdoor zal de lambda per cilinder gaan verschillen, en hierdoor gaat de motor wat onrustig lopen. maar dattie daar afslaanderig dus zagend van word is wel wat veel.
Maar het kan wel.
de eerste halve minuut bij koude start issie lekker rijk aan het choken, bij de eerste stop al probeert hij te gaan lambda regelen, dus armer te draaien dus hierdoor probleem.
ook als je de inlaattemperatuurssensor er af trekt heeftie dat na zon 10 sec in de gaten, en gaat dan maar in een noodloop, die is doorgaans lekker rijk, dus geen zagen.
misschien is het spraypatroon van een van de injectoren helemaal slecht, dan kan de motor wel eens moeite hebben met op normale lambdawaarden (l=1) te lopen.
probeer dan eens injectorreiniger bij de benzine te gooien.
als 1 van de kleppen helemaal fout staat, krijgt die cilinder ook meer/minder lucht. dus hierdoor zal de lambda per cilinder gaan verschillen, en hierdoor gaat de motor wat onrustig lopen. maar dattie daar afslaanderig dus zagend van word is wel wat veel.
Maar het kan wel.
Zouden de problemen (Bij een koude motor) niet kunnen komen van mijn lambdasensor?
Hij is weliswaar een half jaar geleden vervangen (Was auw in mijn portemonnee) maar wat nu als de preheater niet werkt?
Het is een lambda sensor met drie draadjes, welke van de drie zou dan de spanning moeten leveren?
Hij is weliswaar een half jaar geleden vervangen (Was auw in mijn portemonnee) maar wat nu als de preheater niet werkt?
Het is een lambda sensor met drie draadjes, welke van de drie zou dan de spanning moeten leveren?
Well, That's just PRIME!
Oeps sorry..
Injector cleaner is erin gegooid.. Vorige week trouwens al. *schaam*
Was geen enkele verbetering te merken, hoogstens dat hij *ietsjes* rustiger werd
Ik zou vandaag trouwens naar de garage gaan voor de kleppen, maar de grote baas was er niet.
Morgen dus maar
Injector cleaner is erin gegooid.. Vorige week trouwens al. *schaam*
Was geen enkele verbetering te merken, hoogstens dat hij *ietsjes* rustiger werd
Ik zou vandaag trouwens naar de garage gaan voor de kleppen, maar de grote baas was er niet.
Morgen dus maar
Well, That's just PRIME!
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Al de luchtomloopklep vervangen??
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Ja, is vaak de oorzaak. Afstelling van kleppen e.d. hebben volgens mij niets te maken met zagen van de motor, maar het kan geen kwaad ze te stellen.
In principe denk ik dat het probleem zich nog steeds in je luchtomloopklep zit of het vacuum-circuit.
Heeft de auto een tijd stil gestaan?
Zo ja, dan denk ik dat je 90% kans hebt dat het de luchtomloopklep is...
Succes
In principe denk ik dat het probleem zich nog steeds in je luchtomloopklep zit of het vacuum-circuit.
Heeft de auto een tijd stil gestaan?
Zo ja, dan denk ik dat je 90% kans hebt dat het de luchtomloopklep is...
Succes
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Het schijnt dat de auto een half jaartje heeft stilgestaan.
Maar goed, even een update-je...
Vandaag naar de garage geweest en daar de klepjes laten stellen.. Was heel even onder de indruk van hoe het daar onder dat deksel uitziet
Ook was het probleem opgelost.. *dacht ik*
De auto heeft daar zeker 20 minuten stationair staan te draaien.. airco aan, airco uit. prima! Achterruitverwarming aan, en weer uit.. Prima!
Stukje rijden, flink doortrekken.. prima!
Ik ga mijn vriendin ophalen om haar ffies bij mijn schoonouders te droppen.. DRAMA!
Tijdens airco cyclus begint dat ding als een bezetene te zagen. Is NIET meer op een laag toerental te krijgen met airco uit. Soms loopt hij goed, soms ook weer niet. Is geen peil op te trekken.
Ik dus maar naar Oud-Beijerland naar de sloop.. Luchtomloopklep gehaald.. Netjes schoongemaakt en alles weer vastgezet. nieuwe pakkinkies.. Nog STEEDS niets.. Vraagje nu: Welk water is het diepst in nederland? Kan ik hem daar parkeren.
*diepe zucht*
Maar goed, even een update-je...
Vandaag naar de garage geweest en daar de klepjes laten stellen.. Was heel even onder de indruk van hoe het daar onder dat deksel uitziet

Ook was het probleem opgelost.. *dacht ik*
De auto heeft daar zeker 20 minuten stationair staan te draaien.. airco aan, airco uit. prima! Achterruitverwarming aan, en weer uit.. Prima!
Stukje rijden, flink doortrekken.. prima!
Ik ga mijn vriendin ophalen om haar ffies bij mijn schoonouders te droppen.. DRAMA!
Tijdens airco cyclus begint dat ding als een bezetene te zagen. Is NIET meer op een laag toerental te krijgen met airco uit. Soms loopt hij goed, soms ook weer niet. Is geen peil op te trekken.
Ik dus maar naar Oud-Beijerland naar de sloop.. Luchtomloopklep gehaald.. Netjes schoongemaakt en alles weer vastgezet. nieuwe pakkinkies.. Nog STEEDS niets.. Vraagje nu: Welk water is het diepst in nederland? Kan ik hem daar parkeren.
*diepe zucht*
Well, That's just PRIME!
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Het diepste water....? Ik denk toch de Noordzee....
Maar zo erg kan het nooit zijn: er moet een oorzaak te vinden zijn... Wat ik dus errruug vreemd vind is dat het probleem zo plotseling opduikt. Ook vind ik het raar dat het zich voordoet bij het in of uitschakelen van een (stroom)verbruiker....
Dan zou het toch iets met een sensor o.i.d. te maken moeten hebben..... Of doet ie 't ook spontaan, zonder een stroomverbruiker in/uit te schakelen??
Het is moeilijk te bepalen wat precies het probleem is als je de auto niet gehoord/gevoeld/gezien hebt..
Waar woon je eigenlijk?
Als het een beetje in de buurt is wil ik er wel effe naar kijken, ik vind het zo langzamerhand toch wel een interessant probleem te vinden....
Grt. en succes,
Robin (regio Utrecht)
Maar zo erg kan het nooit zijn: er moet een oorzaak te vinden zijn... Wat ik dus errruug vreemd vind is dat het probleem zo plotseling opduikt. Ook vind ik het raar dat het zich voordoet bij het in of uitschakelen van een (stroom)verbruiker....
Dan zou het toch iets met een sensor o.i.d. te maken moeten hebben..... Of doet ie 't ook spontaan, zonder een stroomverbruiker in/uit te schakelen??
Het is moeilijk te bepalen wat precies het probleem is als je de auto niet gehoord/gevoeld/gezien hebt..
Waar woon je eigenlijk?
Als het een beetje in de buurt is wil ik er wel effe naar kijken, ik vind het zo langzamerhand toch wel een interessant probleem te vinden....
Grt. en succes,
Robin (regio Utrecht)
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Vaak, als ik op de snelweg heb gezeten en ik kom voor een stoplicht te staan, nadat ik NATUURLIJK van een afrit ben gekomen
dan doet hij het ook..
Vandaag om 10:00 weer ffies met de auto gereden en nu lijkt het alsof dat zagen is verholpen. maar dat kan ook zijn omdat het toen al 22 graden was en hij het dan niet doet (Ik heb zelf het gevoel dat het bij 7 graden 's ochtends erger is). Gisteren om 2:30 's nachts nog ffies naar de snelheids converter gekeken (je weet wel, snelheidskabel wordt drie elek. draadjes) stekker even goed aangedrukt en verder niet meer naar gekeken. Toen ik dus vanochtend reed, geen hoog stationair maar ja, er is tenslotte ook geen peil op te trekken, het kan best zijn dat vanochtend gewoon een goed moment was
Ik woon trouwens vlakbij Rotterdam en je bent altijd welkom.. Ik wil ook wel die richting op komen, het is tenslotte "mijn" probleem.
Groeten, Richard

Vandaag om 10:00 weer ffies met de auto gereden en nu lijkt het alsof dat zagen is verholpen. maar dat kan ook zijn omdat het toen al 22 graden was en hij het dan niet doet (Ik heb zelf het gevoel dat het bij 7 graden 's ochtends erger is). Gisteren om 2:30 's nachts nog ffies naar de snelheids converter gekeken (je weet wel, snelheidskabel wordt drie elek. draadjes) stekker even goed aangedrukt en verder niet meer naar gekeken. Toen ik dus vanochtend reed, geen hoog stationair maar ja, er is tenslotte ook geen peil op te trekken, het kan best zijn dat vanochtend gewoon een goed moment was

Ik woon trouwens vlakbij Rotterdam en je bent altijd welkom.. Ik wil ook wel die richting op komen, het is tenslotte "mijn" probleem.
Groeten, Richard
Well, That's just PRIME!
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Over een week of 2 heb ik wat meer tijd, dus dan kunnen we wel wat afspreken.
Over het hoe en wat bespreken we dan wel, aangezien mijn geheugende laatste tijd net een vergiet is....
Grt. Robin
Over het hoe en wat bespreken we dan wel, aangezien mijn geheugende laatste tijd net een vergiet is....

Grt. Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Dinsdag weer bij de garage geweest.
Dit keer bij iemand die ik vertrouw en die me weinig geld kost ipv Ome Reno.
Motor en versnellingsbak olie laten verversen en de klepjes gesteld. 3 van de 8 kleppen stonden goed fout. 0,6 wat 0,2 moest zijn en zo voorts.
Ook de XR25 maar weer eens aan de auto gehangen.
Wat deze aardige monteur opviel en Ome Reno en een andere beunhaas niet, was dat de motor niet altijd het GAS-LOS signaal kreeg.
Nu heb ik door al die problemen een hard hoofd gekregen in alle zogenaamde oplossingen en mogelijke oorzaken, maar goed... toch maar weer het gasklephuis losgehaald en de gasklepweerstand losgehaald. schoongemaakt (Iets wat ik nog niet eerder had gedaan), ingespoten met WD40 en JA HOOR!!!! na 9 maanden is het probleem opgelost!!!!
Ik heb expres gewacht met het posten van dit bericht omdat ik het nu al twee keer heb meegemaakt dat ik een post maakte van "Het is opgelost!" en een dag later was het probleem er weer.. Maar nu na 3 dagen durf ik het toch echt te zeggen.. HET PROBLEEM IS OPGELOST!!!
De auto rijd als een zonnetje en is dankzij de klepjes nu niet meer zo stoterig en rumoerig.
Zo zie je maar weer.. Een computer liegt niet.. Als de gebruiker zijn signaal maar begrijpt
Iedereen hardstikke bedankt voor alle steun en ideeen.
Groeten,
Richard
Dit keer bij iemand die ik vertrouw en die me weinig geld kost ipv Ome Reno.
Motor en versnellingsbak olie laten verversen en de klepjes gesteld. 3 van de 8 kleppen stonden goed fout. 0,6 wat 0,2 moest zijn en zo voorts.
Ook de XR25 maar weer eens aan de auto gehangen.
Wat deze aardige monteur opviel en Ome Reno en een andere beunhaas niet, was dat de motor niet altijd het GAS-LOS signaal kreeg.
Nu heb ik door al die problemen een hard hoofd gekregen in alle zogenaamde oplossingen en mogelijke oorzaken, maar goed... toch maar weer het gasklephuis losgehaald en de gasklepweerstand losgehaald. schoongemaakt (Iets wat ik nog niet eerder had gedaan), ingespoten met WD40 en JA HOOR!!!! na 9 maanden is het probleem opgelost!!!!
Ik heb expres gewacht met het posten van dit bericht omdat ik het nu al twee keer heb meegemaakt dat ik een post maakte van "Het is opgelost!" en een dag later was het probleem er weer.. Maar nu na 3 dagen durf ik het toch echt te zeggen.. HET PROBLEEM IS OPGELOST!!!
De auto rijd als een zonnetje en is dankzij de klepjes nu niet meer zo stoterig en rumoerig.
Zo zie je maar weer.. Een computer liegt niet.. Als de gebruiker zijn signaal maar begrijpt

Iedereen hardstikke bedankt voor alle steun en ideeen.
Groeten,
Richard
Well, That's just PRIME!
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22
Heel mooi
Zo zie je maar weer dat ze bij een officiele garage er vaak minder van weten dan echte vaklui.
En ze kosten ook nog eens een stuk minder!
Klasse!!

Zo zie je maar weer dat ze bij een officiele garage er vaak minder van weten dan echte vaklui.
En ze kosten ook nog eens een stuk minder!
Klasse!!
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...