Lopslopende Bouten 5GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Dennis VK

Reed mijn pa vanmiddag in de 5 op en neer naar Carglass (zie andere topic: 240 euro...rubber voorruit vervangen :( mooi NIET dus voor die prijs!!) komt ie terug...staat het hele blok voor weer onder de olie.

Toen ik deze auto kocht waren de onderstaande bouten ook al los, hier spuit de olie er namelijk uit. Maar is het normaal dat deze bouten als gevolg van druk en hoge temperatuur zichzelf losdraaien???? Locktite er in gooien zeker?

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/foto3.jpg[/img]

What's next :( :( ,
Dennis
Stefijn

Ach joh, zolang het bij een paar bouten blijft. Misschien zijn die een keer niet goed aangedraaid, en anders kan het best dat ergens een boutje na 100000km een keer losraakt.

Ben blij dat het alleen maar dat is :)
Dennis VK

Stefijn schreef:Ach joh, zolang het bij een paar bouten blijft. Misschien zijn die een keer niet goed aangedraaid, en anders kan het best dat ergens een boutje na 100000km een keer losraakt.

Ben blij dat het alleen maar dat is :)

na 100000km??? we praten hier over een afstand van van nog geen 20 kilometer! En ik heb geen zin om na ieder ritje onder mijn motorkap te moeten kijken....

Ik denk dat ik er een partij locktite tussengooi, maar weet niet of het normaal is dat die bouten los zitten, zit er een klep achter soms?
martin rs

dat locktite is goed om ertussen te doen. moet ie wel helemaal schoon zijn. das ff prutsen. maar dan zit ie wel vast. ik heb er ook mee gewerkt wat bij mij trilt alles los door mijn mtx woofer. maar zit nu vast. en je kan em met geweld altijd nog losdraaien als je bout nog oke is.
Riël
Über-Spammer

Vastdraaien die hap. Heeft vast eens iemand wat te hard aan gedraaid dat ze wat gelempt zijn ofzo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Dennis VK

Riël schreef:Vastdraaien die hap. Heeft vast eens iemand wat te hard aan gedraaid dat ze wat gelempt zijn ofzo.
Wat zit hier achter dan? Mis ik een afdichtring of zit er een klep achter?
Matijs
Contacteer:

Dat klepje zit over het gat waar bij een gewone 5 de mechanische benzinepomp zit. Daar hoort wel het een en ander aan rubber te zitten voor de afdichting. Ik zou het maar eens even los halen en met nieuwe pakking en ringetjes weer vastmaken.
ejk

Hierbij een paar tips m.b.t. het borgen van bevestigingsmiddelen. Er zijn bedroevend weinig methodes die echt werken om lostrillen van bouten en moeren te voorkomen.

1- Aanhalen op het juiste moment. Dit werkt alleen afdoende als er genoeg klemlengte is (dus bij dun plaatwerk geeft dat ook geen garantie tegen lostrillen). De voorgeschreven momenten zijn afhankelijk zijn van de boutkwaliteit en de mate van smering. (Probeer altijd de delen vetvrij te maken).

2- Lijmen, zoals Loctite. Er zijn tientallen verschillende draadborgende lijmen dus een keuze van de juiste is erg belangrijk. De zwakste zorgen alleen voor een lichte borging en kunnen met gewoon gereedschap weer losgehaald worden. Een Loctite 222 bijvoorbeeld, dat is denk ik in deze toepassing al voldoende. De sterkste soorten zijn noit meer te lossen. Bij het losdraaien verklemt de lijm zich tussen de schroefdraad waardoor je het draad of de bout kapotdraait bij losdraaien. Kies dus bewust voor de juiste lijm.

3- Bouten en moeren met gekarteld aanlegvlak. Het nadeel hiervan is dat de bout en moer invreten op het materiaal. Als het aanlegvlak harder is dan de bout/moer werkt deze borging dus ook niet

4- Enkel soorten speciale ringen. Het enige echt werkende voorbeeld dat ik heb gezien zijn Nord-lock ringen. Dit zijn twee dubbel gekartelde ringen onder de bout/moer. Zou voor deze toepassing ook goed werken. Dit werkt echter weer niet als je twee delen op elkaar klemt die ten opzichte van elkaar kunnen draaien.

Andere borgmiddelen zoals nyloc moeren, kroonmoeren, veerringen, kartelringen etc. hebben onder extreme omstandigheden geen effect tegen lostrillen! Sommige wel als verliesborging maar zeker niet tegen lostrillen!

Succes!

Grtn,
E
Plaats reactie