[5gtt] Koeling... goh echt?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

tis weer eens zover:

mijn koeling is weer ruk;

Om de 6 dagen ofzo sta ik weer even stil lang de snelweg om een stukje van 1 van de slangen te snijden en deze weer opnieuw vast te maken.(ik heb al een spaarkaart bij de brezan voor koelvloeistof :P)
Het zit namelijk zo dat er in mijn koelsysteem een enorme druk wordt opgebouwd....Hierdoor 'snijd' de slangenklem (stropje) in de slang die helemaal opgezwollen is.... de slang word dus steeds iets kleiner en straks is er niet meer over :D

Maar weet iemand hoe dit kan komen...
Kzat zelf even te denken;

1) koppaking kapot, uitlaatgassen in het systeem=> druk. Maar ik kan nog niet echt zien/ merken dat de pakking eruit ligt..
2) valse lucht? via de waterpomp? nee ook niet, die heb ik twee maanden geleden vervangen.
3) expatie vaatje dop defect. volgens mij ook niet, al zit er wel altijd druk achter.
4) verrote slang. Nee ook niet.

Dus heeft iemand anders nog een idee/suggestie?
Arjen

Zal toch wel de koppakking zijn als er steeds druk in het systeem komt te staan (en blijft staan). Heb je ook na het afkoelen van de motor nog druk in het systeem?

Bij mijn vroegere 5 Alpine turbo had ik ook steeds druk in het koelsysteem terwijl het niveau toch gelijk bleef en er ook geen witte rook uit de uitlaat kwam. Wel bleef de temperatuur niet mooi constant. Koppakking vervangen en het probleem was opgelost.
Laatst gewijzigd door Arjen op do 22 mei 2003 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbo Tinus

jups.. :(

maar ik zie niet echt witte rook ofzo..
Alleen als de motor nog koud is, als ie warm is niet meer.

maar het viel me laatst wel op toen ik tegen een vriend van mij ging 'racen' (corrado g60) dat ik hem niet meer zo makkelijk kon bijhouden...maar het was ook nat :D
Sander
Contacteer:

Je kunt het laten testen in een garage of je een lekke koppakking hebt,

S :D nder
red_Turbo

hehe eindelijk zie ik iemand die dit ook heeft.

zal waarschijnlijk wel komen omdat die slangen gewoon al 15 jaar oud zijn.

ik heb het ook gehad. eerst met lekke koppakking dan scheuren ze echt heel snel.

maar kan ook zonder dat er iets aan de hand is. slangklem snijd er soms gewoon door heen terwijl er geen scherpe randen aan zitten.

na bezoek op de sloop heb ik nu weer redelijk goede slangen erop zitten.

als je het echt goed wil doen moet je nieuwe slangen halen.
Turbo Tinus

ik denk dat de slangen (eigenlijk 1 slang, die van de kachel naar de waterpomp) wel goed zijn...het is nl. steeds het zelfde punt :(

koppakking... :(...daar heb ik dus echt ff geen zin in...ik heb al zo weinig tijd.

Denk dat het dan toch maar stallen wordt bij de boer, toch maar ff een clio-tje 1.4RT kopen lekker goedkoop :))....iemand?
Turbo Tinus

[quote="Turbo Tinus"]ik denk dat de slangen (eigenlijk 1 slang, die van de kachel naar de waterpomp) wel goed zijn...het is nl. steeds het zelfde punt :(]

ik bedoel dus, die slang zet daar enorm uit, en gaat steeds kapot bij het klemmetje
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Effe een dagje werk insteken en je kan weer genieten van je turbootje! :) Als je 'm stalt ga je daar de hele zomer spijt van krijgen!
red_Turbo

nou dat is wel heeeel erg toeval.

3x raden welke slang ik vorige week lek had?

en ook pr x 8ter elkaar. als je van die slang stukje afsnijd word ie dikker en kan ie makkelijker erin snijden.

ik heb er nu stukje omheen gedaan zodat ie dat niet kan doen.

helpt tot nu toe wel.
Turbo Tinus

een dagje....eeeuh zo snel ben ik daarin niet denk ik. Ik kan zeker wel wat maar in 1 dag...denk het niet.

Ik heb laatst op de sloop nog 'geoefend' met een kop van een 5gtt. Was opzich wel te doen, maat ik kreeg hem niet helemaal los (uitlaatspruitstuk?).
Wat moet er verder nog allemaal worden gedemonteerd dan? - waterpomp?
- uitlaatspruitstuk?

het ergste is nog dat toen ik de 5 kocht (6 maanden geleden)er een nieuwe koppaking in is gezet. Maar het waren dan ook niet topmonteurs (lees beunhazen :D) verder heb ik hem altijd wel goed warm gereden. Maarja....kan natuurlijk altijd gebeuren he :(
red_Turbo

gewoon slang maken en lekker doorrijden.

als je koppakking kapot is dan merk je dat echt wel

bijv een hele dikke drap in je koelvloeistof of je olie dop onder de bagger.

als ie lek is de cilinders in na ja dan kun je hem beter wel binnen kort vervangen.

het is echt wel binnen een dag klaar. je hoeft alleen ruimte te maken rondom. hij kan eraf incl. pomp, in- uitlaat en turbo.
Turbo Tinus

maarja elke week in de regen naast de file de slang inkorten en vast maken met je switsers-zakmes is ook niet ideaal :D.

maar ik neem aan dat de uitlaat er van af moet dan (roeeeeest :()?
red_Turbo

hoeft alleen de down pipe los te draaien van de turbo dat is genoeg. snap ie?

maar zou er niet direct van uitgaan dat je koppakking lek is hoor. slangen kunnen gewoon kapot gaan.
Riël
Über-Spammer

Allo, is nix verstopt ofzo? Hoe hoog spuit het water uit de ontluchtingsnippels? Want je hebt echt te veel druk geloof ik. Heb je phase 1 of phase 2?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo Tinus

phase 1 1986, met een (nu) luchtgekoelde turbo. De turbo koeling is verstopt dus heb ik de leiding omgelegd (rechtstreek naar het expantie vaatje; dit zal toch geen invloed hebben??).

Hoe hoog spuit het water uit de nippel?
Hoe bedoel je? als ik aan het ontluchten ben of als er druk op het systeem staat? De tweede weet ik niet, bij de eerste licht het eraan hoe hoog ik het expantie vaatje hou :lol: ....nee gewoon 1,2 cm ofzo...

Als ik het ventiel van het expantievaatje draai is het net of ik een cola fles open (die flink is geschud :P).

ohja er zit dan wel een 'schuimkraagje' op de koelvloeistof!? (en nee ik heb geen senseo :lol: )
Merijn
Über-Spammer

Ik zou gewoon even een lektest gaan laten doen. Dat kan bij elk autobedrijf, volgens mij, en het stelt niet echt veel voor.

Doe dat even, want dan weet je eigenlijk direct waar je aan toe bent.

Succes!
Turbo Tinus

ja, dan moet ik dat maar eens gaan doen...maar ik kan pas volgende week vrijdag (als de garage dan open is...) :(

Het viel me op dat ie vanochtend toch wel redelijk aan het roken was..:( dus ik vraag me af hoelang ik nog door kan rijden.

Iemand nog tips over koppakingen, voor een nieuwe dus (dikte/stalen enz..)? en wat kost zo'n ding?
Merijn
Über-Spammer

Wat voor kleur was die rook?
Turbo Tinus

wat denk je... witte. maar het kan ook komen omdat het buiten wat kouder is en wat vochtiger...

maar ik vrees het ergste :(
Merijn
Über-Spammer

Het kan zijn dat het door kou en vocht komt, maar het ziet er inderdaad echt naar uit dat je koppakking kapot is. :(

Je zou Jeroen Lubking eens aan kunnen schieten (niet echt, graag!) en vragen wat hij adviseert qua koppakking. Hij heeft heel veel ervaring met 5'jes en weet je precies te vertellen wat je moet/kan doen.

http://www.jltuning.tk
Turbo Tinus

thanx...kzal dit weekend eens kijken wat ik kan doen.
red_Turbo

eeehhh schuimkraagje op de koelvloeistof...

bestel alvast maar een nieuwe koppakking. kan niet anders dan olie zijn in je koelvloeistof.

hoe ziet het eruit onder je dop van de olie dan?

o ja een hele pakkingset voor de kop kost 56 euro bij de dealert.

zitten stuk of wat pakkingen in. in-uitlaat, kop, pomp. enz
Turbo Tinus

geen olie in de koelvloeistof (volgens mij geen olie op het oppervlakte, maar door die schuimkraag kan ik het ook niet echt goed zien denk ik :lol: ), en de olie ziet er ook normaal uit....onder de dop heb ik nog niet gekeken....

Maar ik denk dat het dus toch maar een nieuwe pakking wordt :(
Als het maar een keer ophoud met regen kan het nog wel leuk worden :P
red_Turbo

als er olie bij de koelvloeistof in komt. dan merk je dat wel. word het 1 dikke drap. en aan de mayo. wat nu beetje schuim is kun je zien dat er olie in komt.

maar het hoeft helemaal niet de koppaking te zijn het kan ook liggen aan de onderste ringen daar kan de olie en koelvloestof ook bij elkaar komen als ze lek zijn.
Merijn
Über-Spammer

Doe een lektest, als je koppakking lek is moet je er ook over nadenken om je kop te laten vlakken. Anders zit je binnen de kortste keren weer met een lekkende koppakking te kijken. :(
red_Turbo

er zijn toch paar verschillende testen?

druk op de cilinders zetten. als ie dan niet borrelt in expansie vat wil niet zeggen dat pakking goed is.

druk op olie zetten en dan borrelen is wel lek.

maar dan kan het ook aan die rubberen ringen liggen.
Turbo Tinus

ik snap het echt nie....
Ik heb net weer ff gekeken;

er is niks mis met de olie, oliedop, en de koelvloeistof (geen druppel olie).... :evil:

Toch eerst maar weer de waterpomp nakijken voordat ik rare dingen ga doen. En daarna anders ff de koppaking checken bij de garage..
laguna2
Contacteer:

Ik hou me aanbevolen voor de oplossing, ik heb excat hetzelfde probleem, heb inmiddels een nieuwe koppakking (oude bleek goed), nieuwe radiateur (oude bleek goed), thermostaat verwijderd, Ga nu een nieuwe thermoschakelaar voor de koelfan erin prikken, kijken wat dat doet.
Turbo Tinus

Ik heb al een handgeschakelde ventilator, maar dit het probleem niet aangezien er geen oververhitting is!
Alleen als er heel lang gereden wordt wordt de koeling wat minder want er komt lucht (druk) in het systeem. Deze druk bouwt zich voornamelijk op in de 1 van de slangen naar de kachel. Ik merk dan dat de verwarming minder wordt.

Die schuim waar ik het eerder over had verdwijnt trouwens gewoon weer! dus als het olie ofzo zal zijn lijkt het me dat dat eerder blijf zitten.

Zoals gewoonlijk bij een 5....ik snap het nog steeds niet :lol:
Gunther

hebben jullie al eens gedacht aan een klein lekje ter hoogte van de kachelradiateur..ook een gekend probleem, kijk daar eens naar.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
Turbo Tinus

kachel lekt niet...maar kan dat valse lucht aanzuigen?

trouwens....hij heeft wel gelekt..toen heb ik van dat spul in mijn koelvloeistof gedaan en toen was het afgelopen...

Ook niet het makkelijkste om te vervangen trouwens :(
André ter Velde

Ik heb me wel eens het volgende laten vertellen:

Je neemt je peilstok, neemt daar wat olie van af tussen je duim en wijsvinger, even tegen elkaar wrijven en als je dan belletjes ziet in de olie is je koppaking lek.

Vergeef me als het klinklare onzin is, maar dit heb ik eens gehoord.

Succes verder!
Turbo Tinus

ik heb mijn probleem (tijdelijk!) opgelost, alleen is dit natuurlijk NIET de oplossing;

het klinkt heeeel fout en ik krijg vast wel commentaar; ik heb nu het expantievaatje-dopje (ozfoiets :p ) een kwart slag losgedraait.

Alle druk die nu wordt op gebouwd in mijn systeem (waardoor de slangen scheuren) gaat nu daar eruit... Tijdens rustig rijden blijft de temp mooi tot het 2e streepje (niks aan de hand dus).

Maar dit is (zoals vaker gezegd in andere topics) niet de bedoeling van meneer renault (en andere auto-menjes) :wink:

nu vraag ik mij af; er is dus nu helemaal geen druk opbouw in mijn systeem; hoe schadelijk is dit??

En kan het gewoon zo zijn dat mijn expantie-dopje niet meer goed is ? (ik heb al 2 verschillende getest allebij hetzelfde effect).

en ja ik verlies wel wat koelvloeistof tijdens het rijden...maar altijd minder dan als een er slang kapot gaat :lol: .

p.s. kheb de truc met de olie nog niet geprobeert, krijg ik vieze vingers van :D hehe
Tom
Moderator
Car: MB

een goede dop blaast zelf af toch
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Turbo Tinus

maar bij welke druk?

de twee doppen die ik heb kunnen wel gewoon worden ingedrukt...dus lijken mij wel goed.
Plaats reactie