Nieuwe Benzine SHell V-power 100 octaan
Ik wilde vandaag in Duitsland 98 ongelood tanken, maar dat hadden ze daar niet. Ik was bij een Shell station en toen viel mijn oog op Shell V-power.
Dit is een brandstof met 100 octaan?? en eigenlijk reteduur 1,19 euro (normaal tank ik 98 voor 1,09)
Zijn er mensen die hier al wat meer over weten?? Het foldertje doet geloven dat je "Beschleunigung" met 10% stijgt (in ideale geval) en dat je minder slijtage hebt aan de bovenste zuigerveren.
Ik heb er na de eerste tankbeurt nog niet echt wat van gemerkt, zal het een poosje blijven tanken om te kijken of het verschil maakt.
O ja, Michael Shumacher is er razendenthousiast over, maar dat zou ik natuurlijk ook zeggen voor een paar miljoen euro.
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... -Power.jpg[/img]
Dit is een brandstof met 100 octaan?? en eigenlijk reteduur 1,19 euro (normaal tank ik 98 voor 1,09)
Zijn er mensen die hier al wat meer over weten?? Het foldertje doet geloven dat je "Beschleunigung" met 10% stijgt (in ideale geval) en dat je minder slijtage hebt aan de bovenste zuigerveren.
Ik heb er na de eerste tankbeurt nog niet echt wat van gemerkt, zal het een poosje blijven tanken om te kijken of het verschil maakt.
O ja, Michael Shumacher is er razendenthousiast over, maar dat zou ik natuurlijk ook zeggen voor een paar miljoen euro.
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... -Power.jpg[/img]
Hoi JPP,
Waar was dat dan in duitsland? Kleve?
is 100 octaan wel mogelijk? Voor 100 octaan valt de prijs toch wel mee? 5 cent tussen 95 en 98 en dan nog eens 5 cent zou in jouw geval 1.14 moeten worden. Maar het is nieuw en dus nog een kleinere afzetmarkt.
Actuele brandstofprijzen
Euro ongelood 1.125
Super Plus ongelood 1.178
Super (loodvervanger)1.205
Diesel 0.761
LPG 0.379
Gelukkig zijn de prijzen in Nijmegen een stukje lager!

Waar was dat dan in duitsland? Kleve?
is 100 octaan wel mogelijk? Voor 100 octaan valt de prijs toch wel mee? 5 cent tussen 95 en 98 en dan nog eens 5 cent zou in jouw geval 1.14 moeten worden. Maar het is nieuw en dus nog een kleinere afzetmarkt.
Actuele brandstofprijzen
Euro ongelood 1.125
Super Plus ongelood 1.178
Super (loodvervanger)1.205
Diesel 0.761
LPG 0.379
Gelukkig zijn de prijzen in Nijmegen een stukje lager!


Ik van het weekeind nog 77 eurocent voor 98.Christian schreef:ik heb gister bij een tankstadion 1euro 3 betaalt

S

1.19?? tss man ik betaal gemiddeld tussen de 1.20 en de 1.25 euro voor een liter super 98 met loodvervanger 

Immer wieder die verdammte Holländer
Jongens het gaat mij niet zozeer om wat iedereen betaalt voor zijn/haar benzine maar of het de moeite waard is om 10eurocent meer te betalen voor deze benzine ipv 98 ongelood.
Dus kan iemand me inhoudelijk wat meer vertellen over deze brandstof???
Dus kan iemand me inhoudelijk wat meer vertellen over deze brandstof???
Nou het is voor mij 15 km rijden en als ik naar mijn ouders ga (1x per week) dan kan ik net zo goed via kleve / emmerich naar Zevenaar rijden dan via Arnhem.
Dus ja dan wel!! Kijk het verschil tussen 95 en 98 is bij mij duidelijk merkbaar dus ben benieuwd.....qua prestaties verwacht ik er niet teveel van. (gooi wel af en toe een flesje FORTE door mijn tank om de boel schoon te spoelen)
Dus ja dan wel!! Kijk het verschil tussen 95 en 98 is bij mij duidelijk merkbaar dus ben benieuwd.....qua prestaties verwacht ik er niet teveel van. (gooi wel af en toe een flesje FORTE door mijn tank om de boel schoon te spoelen)
ze hadden in DU bij de shell ook al 99 octaan.
tankte ik wel eens als ik naar de ring ging, moet zeggen dat hij daar prima op liep !
edit: nu tank ik voor < 0.75 :-D
tankte ik wel eens als ik naar de ring ging, moet zeggen dat hij daar prima op liep !
edit: nu tank ik voor < 0.75 :-D
Ik hoorde het gister ook dat er 100 octaan te krijgen was. Tankstation is hier toch 5km verder dus ik ga 'm es volkiepen met 100 zometeen 

-
- Berichten: 281
- Lid geworden op: zo 16 mar 2003 19:37
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Ploegah waar tank jij dan in Den Haag??? lijkt me onwaarschijnlijk dat het echt zo goedkoop kan... tenzij je het smokkelt uit Irakedit: nu tank ik voor < 0.75


Clio16v
Hier in belgie over de grens tank je de 95 nog voor 94ct hoor... 1.02 voor 98.
-
- Berichten: 281
- Lid geworden op: zo 16 mar 2003 19:37
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ja maar toch is wel erg goedkoop voor diesel....
Clio16v
Het is in iedergeval het hoogste octaan gehalte dat er is. Gelijk aan iso-octaan. Waarschijnlijk door toevoegingen deze klopvastheid verkregen. In een oudere auto zou dit hogere octaangetal moeten werken omdat deze zich niet aan past aan het verschil in klop, moderne motoren doen dat wel. Bij octaan 100 vindt de ontbranding dus precies op het juiste moment plaats en is er dus een hele efficiente ooverbrenging van de krachten mogelijk. Resultaat volgens mij: minderslijtage aan motor, zuiniger en iets meer power.
De lessen scheikunde zijn alweer een tijdje geleden dus ik kan uit mijn nek aan het lullen zijn maar volgens mij zit het zo
De lessen scheikunde zijn alweer een tijdje geleden dus ik kan uit mijn nek aan het lullen zijn maar volgens mij zit het zo

Laatste keer tanken was in de achterhoek voor 73 cent.Madman_daan schreef:Ploegah waar tank jij dan in Den Haag??? lijkt me onwaarschijnlijk dat het echt zo goedkoop kan... tenzij je het smokkelt uit Irakedit: nu tank ik voor < 0.75![]()
tsja, 67 liter tank, 1 op veertien....
met de essopunten gaat het niet hard tegenwoordig :-D
Ik gokte dus dat het in den haag 75 cent zou zijn.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
In Hoogeveen is een benzineoorlog: euro kostte gisteren 1,017 bij de witte pomp. Prima benzine, de Shell-tankwagen staat de opslag daar te vullen



5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Kleinigheidje: Ik neem aan dat dat toch euro's moeten zijn, ipv centen, Goof. Anders is het wel verrekte goedkoop en koop ik vandaag nog een diesel en ga ik voortaan in Den Haag tanken. Ben ik nog goedkoper uit dan wanneer ik het in Oss doe! 

-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Ahhh jij gaat dus bij de rotonde(vlakbij CIOS) naar duitsland 200 verder.Riël schreef:Ik hoorde het gister ook dat er 100 octaan te krijgen was. Tankstation is hier toch 5km verder dus ik ga 'm es volkiepen met 100 zometeen
Dat is ook een Shell of niet ? Dan zal ik het ook eens proberen 100 % octaan!!!
Je kan ook trouwens bij een Motorsportzaak een flesje octaan kopen!! Die kan je dus zo bijgieten in je tank en dat is ook zeker merkbaar

Grtzz
Serge
hahaMerijn schreef:Kleinigheidje: Ik neem aan dat dat toch euro's moeten zijn, ipv centen, Goof. Anders is het wel verrekte goedkoop en koop ik vandaag nog een diesel en ga ik voortaan in Den Haag tanken. Ben ik nog goedkoper uit dan wanneer ik het in Oss doe!


dus --> Diesel @ Witte pomp Waldeck = 0.704 euro
Jep, daar idd. 't is trouwens '100' octaan. 100% octaan lijkt me niet hé. Trouwens ik had es gehoord dat in belgie (don't ask me waar) 104 octaan te krijgen was, voor de rally?Serge1916V schreef:Ahhh jij gaat dus bij de rotonde(vlakbij CIOS) naar duitsland 200 verder.Riël schreef:Ik hoorde het gister ook dat er 100 octaan te krijgen was. Tankstation is hier toch 5km verder dus ik ga 'm es volkiepen met 100 zometeen
Dat is ook een Shell of niet ? Dan zal ik het ook eens proberen 100 % octaan!!!
Je kan ook trouwens bij een Motorsportzaak een flesje octaan kopen!! Die kan je dus zo bijgieten in je tank en dat is ook zeker merkbaar![]()
Grtzz
Serge
Goof schreef: Esso is nu ook al met loodvervanger gekapt
Volgens mij alleen BP nog 98 MLV.
Volgens de site van http://www.anwb.nl zijn er toch nog wel een hoop pompen die super mlv verkopen, zoals veel tango's a 1,14 euro/liter.
Zou die benzine niet te schoon zijn??? Dat juist je motor te schraal gaat lopen, benzine zorgt toch ook wel voor een deel voor de smering??
Kan me iets voorstellen bij de gedachte dat een wat vettige benzine de motor soepeler houdt (echter dus wel minder potentie uit de brandstof)....soort mengsmering idee van de oude brommer. (mix)
Kan me iets voorstellen bij de gedachte dat een wat vettige benzine de motor soepeler houdt (echter dus wel minder potentie uit de brandstof)....soort mengsmering idee van de oude brommer. (mix)
Octaan 100 is op meerdere manieren te verkrijgen, o.a. door een mengsel te gebruiken. Dan kunnen er allerlei eigenschappen aan de benzine worden toegevoegd. Het octaan getal zegt alleen iets over de klopvastheid niet over de andere eigenschappen naar mijn mening. Maar ik ben ook geen chemicus
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
maar gas levert wel minder energie per liter dan benzine
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
das ook wel weer zo
In belgië heb je Elf 124 (!) met uiteraard een octaangetal van 124.Riël schreef:Jep, daar idd. 't is trouwens '100' octaan. 100% octaan lijkt me niet hé. Trouwens ik had es gehoord dat in belgie (don't ask me waar) 104 octaan te krijgen was, voor de rally?Serge1916V schreef:Ahhh jij gaat dus bij de rotonde(vlakbij CIOS) naar duitsland 200 verder.Riël schreef:Ik hoorde het gister ook dat er 100 octaan te krijgen was. Tankstation is hier toch 5km verder dus ik ga 'm es volkiepen met 100 zometeen
Dat is ook een Shell of niet ? Dan zal ik het ook eens proberen 100 % octaan!!!
Je kan ook trouwens bij een Motorsportzaak een flesje octaan kopen!! Die kan je dus zo bijgieten in je tank en dat is ook zeker merkbaar![]()
Grtzz
Serge
De scooterraces die daar verreden worden rijden dan ook met deze benzine. Bepaalde race cilinders van hebo zijn hier dan ook speciaal gemaakt en rijden dan erg beroerd als je ze op 98 probeert te rijden. (met het nodige vermogensverlies).
Ik ken wel gasten die dan wat vaatjesl lieten overkomen maar dat was destijds wel rond de 4 piek per liter.
Dit weet ik er van (correct me if i'm wrong):
Middels het octaangehalte van een brandstof kan men nagaan hoeveel brandstof gecomprimeerd kan worden voordat het spontaan ontbrand, zónder dat de bougie het kan ontsteken. Dit noemt men 'Pingelen'. Dit wil je niet hebben, want in het ergste geval veroorzaakt zo'n ontbranding een gat in je zuiger.
Het woord 'octaan' ontstaat bij het zogenaamde 'kraken' van ruwe olie. Door dit kraken onstaan er verschillende koolwaterstof ketenen van verschillende lengtes. Door deze ketens te gaan mengen krijg je bepaalde soorten brandstof. De meeste mensen kennen de ketens als Methaan, Propaan en Butaan wel. Methaan heeft slechts 1 enkele koolstof atoom. Propaan heeft een keten van 3 koolstofatomen. Butaan heeft er 4, Pentaan 5, Hexaan 6, Heptaan heeft er 7 en nou komti: Octaan heeft 8 koolstofatomen aan elkaar geketend. Het blijkt dat Heptaan het slechts tegen compressie kan en onbrandt bij een klein beetje compressie.
Octaan kan het best tegen compressie.
Euro 95 bevat 95% Octaan en 5% Heptaan. Super 98 bevat 98% Octaan. Hierdoor loop je minder kans op pingelen. Het kan nog wél gebeuren als je de ontsteking niet goed hebt afgesteld.
Door de kleine verhoging in het octaangehalte, lopen krachtige motoren met een hoge compressie nét iets lekkerder op Super 98. Dit merk je meestal door het feit dat de motor minder stottert of lichte haperingen vertoond.
Ik vraag me af wat die 2% verhoging in Octaan 100 doet btw..
Middels het octaangehalte van een brandstof kan men nagaan hoeveel brandstof gecomprimeerd kan worden voordat het spontaan ontbrand, zónder dat de bougie het kan ontsteken. Dit noemt men 'Pingelen'. Dit wil je niet hebben, want in het ergste geval veroorzaakt zo'n ontbranding een gat in je zuiger.
Het woord 'octaan' ontstaat bij het zogenaamde 'kraken' van ruwe olie. Door dit kraken onstaan er verschillende koolwaterstof ketenen van verschillende lengtes. Door deze ketens te gaan mengen krijg je bepaalde soorten brandstof. De meeste mensen kennen de ketens als Methaan, Propaan en Butaan wel. Methaan heeft slechts 1 enkele koolstof atoom. Propaan heeft een keten van 3 koolstofatomen. Butaan heeft er 4, Pentaan 5, Hexaan 6, Heptaan heeft er 7 en nou komti: Octaan heeft 8 koolstofatomen aan elkaar geketend. Het blijkt dat Heptaan het slechts tegen compressie kan en onbrandt bij een klein beetje compressie.
Octaan kan het best tegen compressie.
Euro 95 bevat 95% Octaan en 5% Heptaan. Super 98 bevat 98% Octaan. Hierdoor loop je minder kans op pingelen. Het kan nog wél gebeuren als je de ontsteking niet goed hebt afgesteld.
Door de kleine verhoging in het octaangehalte, lopen krachtige motoren met een hoge compressie nét iets lekkerder op Super 98. Dit merk je meestal door het feit dat de motor minder stottert of lichte haperingen vertoond.
Ik vraag me af wat die 2% verhoging in Octaan 100 doet btw..