[express] Achterruitverwarming

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Weet iemand of ik de achterruitverwarming met een zekering en schakelaar zo op de accu kan aansluiten? Mijn express stamt uit 1991, en toen hadtie nog geen achterruitverwarming. Ik heb nieuwe deuren uit een sloopauto gehaald en in mijn auto gezet, die heeft wel achterruitverwarming en die wil ik nu ook benutten. En wat voor zekering moetie dan hebben?

Echt makkelijk kom ik niet bij de zekeringkast, en als ik er bij kom is het nogal een dradenwirwar waar ik niet bepaald goed uit kom. Kan wel elektronica, maar dan moet ik wel een schema hebben (en die heb ik dus niet)!
Bart V

Je moet het schakelen via een relais, en de verwarming aan 2.5 kwadraat bedrading, het slokt nogal wat ampertjes zie je.

Gr Bart
Mrtn
Car: R5GTT

en dus ook een dashboardschakelaar, als je 'm zo aanluit loeit ie de dag en nacht door, iets wat je accu niet trekt :wink:
Mrtn = Maarten
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Schakelen via een relais is op zich niet nodig: een relais is op zich al een schakelaar (dat weet je dan als student elektrotechniek). Een gewone schakelaar kan dus ook.

2.5 kwadraats draad? Wat een rare benaming voor een draad. Gewoon de dikte noemen, en dat maakt ook niet zoveel uit. Door een gewone draad kunnen al aardig wat amperetjes lopen, je moet pas dikke draden gaan nemen als je écht veel gaar vragen (10 amp bijvoorbeeld). Als je 10 amp van een accu gaat halen, dat is wel heel erg veel. Maar gewoon aansluiten op de accu kan dus, mooi, welke zekering (hoeveel amp) moet ik nemen? En het aan laten staan van de verwarming weet ik dat dat niet moet, je moet ook je lampen niet aan laten staan :). Ik kan daar wel een bescherming voor bouwen, no problem.

Samenvatting: wat voor zekering is nodig?
Tom
Moderator
Car: MB

dikte van draden wordt aangeduid in cijfers, meestal zegt men echter 2,5 mm kwadraat :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

en nu de zekering?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

DoubleYou schreef:en nu de zekering?
ff gaan googelen. begin met 5 amp en brand die door probeer dan een keer 10 :wink:

tenminste ik zou het ff proberen. kijken wat de andere achterruit verwarming (van een ander model of zo) doet en die er in zetten.

Dus hoeveel amp. gaat er door een gtt achterruitverwarmingzekerin??? :p

GR.Frits
Bart V

afzekeren met 20 amp
Plaats reactie