Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Gijs V.

Goeie tip, tnx man, ik ga ze wel eens beluisteren hier in Utrecht bij 2 zaken..ghe ik heb er 2 die me kunnen vertellen wat goed is en ze kunnen showen allebei, dus verkopen, da moet gaan lukken dachten jullie niet?
Bedankt nomaals voor je tips JBL
Renault, créateur de GTT !!!
Arjen

En als je het helemaal goed wilt doen, bouw je de achterboxen niet in een hoedenplank, maar ook in een kist. Maar je kunt ze ook gewoon weglaten en dat geld besteden aan een paar supergoede voorboxen. Hoge tonen achterin komen de geluidskwaliteit nou niet echt ten goede.
Dirk (CRX)

at your service.. wat Arjan zegt is wel waar.. maar ik zie toch een heleboel mensen zelfs op SQ shows die er toch een goed set achterin hebben liggen.. maar voor het geluidsbeeld is het beter dat je het niet te erg doet..
Gijs V.

Ben wezen shoppen voor prijzen en adviezen;
Ik had al mijn rommel meegenomen, konden ze beter bekijken wat ik nodig had, en wat kan;

Ik heb dus:
-tuner+cdwisselaar 10x van sony
-1x pioneer versterker 2x60w
-1x stealth versterker van 200w, overbrugbaar
met 50 en 100 mhz switch voor base
-2 luidsprekers van pioneer 100w

Wat ik wil kopen:
-2 extra speakers voor helemaal achterin.
-1 subwoofer in kist, ook achterin.

Wat ik wil doen:
-De 2 pioneer van 100w voorin, onversterkt, direkt vanaf de tuner.
-Een subwoofer aansluiten aan de stealth 200w versterker.
-En de 2 achterste speakers op de pioneer 2x 60w versterker.

Wat ik kan kopen/advies meegekregen:
-2x kenwood 220w 4-weg ovaal speakers, voor achterin. (83€ incl. bedrading)
-1x Kicker subw. in kist 400w 12" (299€)

of:

-2x pioneer 300w 4-weg speakers voor achterin (150€)
-1x stealth subw. in kist 250w (180€)

Dan heb ik verder nog keuze uit:
een JBL pijp, Errug vet: 500w (prijs vergeten, boven de 250€)

of:

Een magnat kist met 600w, plexiglas, die met die bulldog erop (prijs boven de 275€ in ieder geval, ben ik ook ff vergeten)

Ik vraag me af of die laatste 2 wel door mijn versterkertjes getrokken worden, maar goed, was leuk om ff te noemen :smile:

Als jullie het hebben over, laat die speakers achterin maar zitten, ik begrijp niet helemaal je uitleg van: "hoge tonen achterin komt de geluidskwaliteit niet ten goede". In de winkel zeiden ze dat die 4weg speakers juist op die ene lichtere versterker het geluid naar voren toe wèl ten goede zou komen. Midden en hoge tonen worden helderder. Kijk die gasten kunnen mij best 2 hele goeie voorspeakers verkopen en 1 woofer, of 2 achterspeakers en 1 sub, da maakt voor hun niks uit. Ik heb ze uitgelegd dat ik gewoon een mooie sound wil, hoeft niet extreem boem-boem te zijn, als het maar een goed geluidje geeft, ook als ik hem een keertje opendraai voor de fun.
Wat denken jullie, voor wat moet ik gaan?
Dirk (CRX)

Die Stealth versterker zul je ooit nog wel een keer gaan vervangen, omdat het nu éénmaal niet superkwaliteit is.. Maar voor de sub zou ik zeer zeker gaan voor die Kicker, krijg je nooit meer spijt van.. Zo'n baspijp van JBL is leuk, maar zo'n K*T pijp moet je op één of andere manier vast zien te krijgen.. meestal met een strap en dat staat niet mooi!

Voor de rest, plan zit goed inelkaar! doen!
[ This message was edited by: JBL-GT-Turbo on 2002-04-04 13:52 ]
Arjen

Wanneer je voor goede geluidskwaliteit gaat, heb je belang bij een goed stereobeeld voorin de auto. Achterboxen verpesten dit. Je kunt eventueel 2 simpele boxen achterin zachtjes mee laten spelen. Deze zorgen er dan voor dat de "ruimte" wat groter lijkt. Deze kun je dan gewoon op je radio aansluiten. Voorboxen zou ik op een versterker aansluiten. Bij een concert staat de band ook niet achterin de hal te spelen!
Gijs V.

Ghe nu ben ik verward..de een zegt voor en achter en een woofer, da;s goe, doen!, De winkelier(s) zeggen da ken, gaat goed klinken en nu weer: die boxen achter zal niets of weinig bijdragen aan je geluid..ga voor de voorboxen met versterking, tja nu ben ik weer een beetje confuus? Wie heeft er nog ideeën? Wat moet ik doen, voordat ik dure spullen aanschaf?
Anonymous

Simpel,

voor Geluidskwaliteit volg je Arjen's advies op.....
Voor vette bass zet je een paar flinke speakers en woofers achterin....

Of doe zoals ik,
Zowel voor- als achterin vette speakers, zodat je een beetje kan knoeien met de afstelling voor het geluid dat je op dat moment wilt hebben.. :smile:

Gr, Peter
Dirk (CRX)

Als je goede speakers koopt, koop dan eerst hele goede voor voorin de auto, daar is goed geluid belangrijker als achterin, voor geluidskwaliteit en stereobeeld, samen met een sub en een paar simpelere speakers achterin zul jij al dik tevreden zijn. Ga je dan voor harder geluid kun je altijd nog een paar zwaardere achterin neerleggen.

Het versterkte voorspeaker verhaal, hangt er vanaf hoe zwaar je ze wilt hebben, maar als ze toch al redelijk zwaar worden gaat de verlichting van je radio knipperen als je hem te hard zet en gaat hij vervormen omdat die interne versterker van 2x45/50w MAX dat nooit trekt. Vandaar versterkt.
Gijs V.

Bedankt voor jullie tips Arjen en JBL !
Ik denk dat het een mooi geluidje gaat geven.
Als ie door de apk heen is, komt het geheel erin, dan nog een nieuwe uitlaat eronder en...
Je blijft bezig he met zo'n karretje... :smile:
Anonymous

Yep,

Wat jou wensen betreft investeer je je centen het best in een (bovengemiddeld) compo-set voor voorin, en niet in de achterspeakers.
Die compo-set voorin sluit je juist aan op de Pioneer-versterker en niet op de radio. Een goede optie zijn die betere Pioneer compo-sets (zilvere conus).

De speakertjes die je al had kun je desnoods achterin plaatsen en direct op de radio aansluiten.
De juiste woofer was je al aanbevolen...

Gr, Peter
Gijs V.

Ook jij bedankt Peter!

Ik denk dat ik inderdaad jullie advies opvolg en een set goeie voorspeakers koop en die versterkt laat spelen. De dikkere versterker trekt dan de subwoofer en ik sluit die andere 2 speakers achterin aan, versterkerloos, zodat het geluid "voller" klinkt.

Bedankt voor het goede advies mensen!
Anonymous

En zijn er inmiddels al wat foto's van deze kist gemaakt en is alles helemaal gelukt !! Kben wel benieuwd hoe het eruit ziet !!
Anonymous

Kheb geen zin om hier een heel nieuw topic voor aan te maken, vandaar dat ik het gewoon zo even vraag. Kheb een raamband / zonnestrip voor op mijn voorruit gekocht, maar heeft iemand nog een nuttige tip hoe ik deze er zo mooi mogelijk op krijg. Eerst raam ontvetten, en dan zeepsop eronder smeren heb ik al gehoord ?? Iemand anders nog een handige tip ???
Marijn

Dirk (CRX) schreef: maar als ze toch al redelijk zwaar worden gaat de verlichting van je radio knipperen als je hem te hard zet
dat deed ie bij mij ook al terwijl alles op een versterker stond (sub + 2 speakers)
maar ik heb nu een andere auto, gaat ook ander geluid in.

en bij een 3 delige composet, de woofers daarvan achter de achterstoelen, middentoners in de deur, tweeters in het dashboard, of woofers en middentoners in de deur en tweeters in het dashboard met speakers achterin.
(geen achterbank, daar komen 2 MacAudio subs)
Marijn

Marijn schreef: achterstoelen
voorstoelen dus 8)
evo
Contacteer:

Kijk ff op http://www.12voltmedia.nl onder 'Tips & Trics'... daar staat een aardige beschrijving...
Marijn

ik kan hier nergens iets over vinden, zoals ik het een beejte in gedachte heb. :(
evo
Contacteer:

Maten van de kist moet je opvragen bij fabrikant/dealer!
Tom
Moderator
Car: MB

vaak geef de fabrikant toch alleen de inhoud in liters aan ?!?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
bartuitlauwe
Contacteer:

ja, de fabrikant geeft alleen het aantal liters aan.

Dan moet je zelf berekenen hoe groot je kist moet worden.
Let hierbij wel op dat je de binnenkant van de kist berekend en niet de buitenkant want dit scheelt echt vele liters.

Ik heb mijn kist ook zelf gemaakt en het klinkt best aardig.
De achterkant loopt schuin weg. (evenschuin als de achterbank). Het is even rekenen maar wel te doen.

Groeten Bart
evo
Contacteer:

Jullie hebben gelijk ja... liters! :) ff 'Stelling van Pytagoras' toepassen en je kunt de maten berekenen 8)

Misschien dat iemand wel een computerprogramma heeft geschreven waarmee je simpel afmetingen kunt berekenen?

Zal eens zoeken...
bartuitlauwe
Contacteer:

je hoeft niet meer te zoeken

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Dit is een handig progje ervoor.

Groeten Bart
Blue Flash

Ik heb die porgje downgeload, heb de gegevens ingevuld van me sub, maar ik kom uit op een liter inhoud van 220, kan nooit kloppen, Zou iemand me hier meekunnen helpen.

Het is niet een dure sub, het is een gelhard 10 inch 250 watt.

Grtz,
GTI1-G60

Vergis je niet in de maten die een fabrikant opgeeft voor een woofer.
Je moet rekening houden met jouw auto,versterker en voorkeuze van muziek.
De fabrikant geeft een richtlijn.

Heb je een lichte versterker, kun je de kist hierop enigszinds aanpassen.

Mijn audio, staat nu in geuren en kleuren op de volgende website.

http://www.dubstreme.com ben nu auto van de maand.
Let niet op de auto, maar misschien geeft het je een idee over hoe je kunt gaan inbouwen.
Mijn spul kan ik er zo uitpakken ivm circuit rijden, wat ik ook leuk vind.

Winisd is idd heel handig en simpel te gebruiken, als je maar de parameters van je woofer hebt, en weet wat hoeveel versterker vermogen je hebt.
GTI1-G60

Blue Flash schreef:Ik heb die porgje downgeload, heb de gegevens ingevuld van me sub, maar ik kom uit op een liter inhoud van 220, kan nooit kloppen, Zou iemand me hier meekunnen helpen.

Het is niet een dure sub, het is een gelhard 10 inch 250 watt.

Grtz,
Je moet even opletten of je parameters in Centimeters of in INCH maten worden aangegeven.
In speakerland is het normaal om de oppervlakte in INCH maten uit te drukken.
Ook kun je aan een POORT diameter en lengte gaan sleutelen.

Het is even uitzoeken.
ActionHank
Contacteer:

kan mij iemand het verschil tussen "vented" en "sealed" in basskisten uitleggen.

wat is moeilijker te maken en waar moet je op letten?
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Mrtn
Car: R5GTT

'sealed'is toch de naden dichtkitten??
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Mrtn schreef:'sealed'is toch de naden dichtkitten??
Zal een gesloten of een gepoorte kist zijn. denk ik.

voor meer uitleg zoek ff het FAQ ICE er bij :wink:
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

Sealed wil zeggen een gesloten kist.
Een gepoorte kist heeft een extra opening van een bepaalde lengte, die als deze goed is berekend de bass van de woofer als het ware "versterkt".
Verder moet je de naden van je sub kist altijd afkitten ivm een goede afdichting.
Cleaned Style
Projecttopic
Daniël W.
Car: 5TL-T

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Sealed wil zeggen een gesloten kist.
Een gepoorte kist heeft een extra opening van een bepaalde lengte, die als deze goed is berekend de bass van de woofer als het ware "versterkt".
Verder moet je de naden van je sub kist altijd afkitten ivm een goede afdichting.
dat klopt idd, maar een gesloten kist heeft een veel strakkere bass (voor de liefhebber hebben we nog de korte slag kist)

voor de sjonnies (vind ik dan :) ) is een gepoorte kist leuker; deze maakt meer herrie. maar gesloten maakt veel mooiere bassen...zondag in assen een gast met 2x Emphaser subs aan Rodek versterkers...DAMN!
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
ActionHank
Contacteer:

dus kortom, sealed is beter voor de mensen die af en toe naar de strakkere rock herrie luisteren???

de gaten voor de bekabeling? moet je die ook dichtkitten?

en een driehoek als kist. kan dat ook?
dus je woofer, met de twee plaaten die naar een punt lopen van achter? of is er een nut van die kubus met een schuine kant?
Diede is my name, fast is my game!
Diede is my name, no I'm not insane...
Diede is my name, livin' in vain :smoke:
Diede is my name, the pain is insane! :(
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ActionHank schreef:dus kortom, sealed is beter voor de mensen die af en toe naar de strakkere rock herrie luisteren???

dus je woofer, met de twee plaaten die naar een punt lopen van achter? of is er een nut van die kubus met een schuine kant?
Alle vormen kunnen Diede, zolang je de volume maar volgens de specificaties houdt. De vorm maakt weinig uit.

En in jouw geval zou ik idd een gesloten kist doen, en ja alle gaten en naden moeten gesloten zijn.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Calle

Olijnsma schreef:
ActionHank schreef:dus kortom, sealed is beter voor de mensen die af en toe naar de strakkere rock herrie luisteren???

Alle vormen kunnen Diede, zolang je de volume maar volgens de specificaties houdt. De vorm maakt weinig uit.

En in jouw geval zou ik idd een gesloten kist doen, en ja alle gaten en naden moeten gesloten zijn.
De vorm is WEL HEEL belangrijk! De verhouding van de verschillende platen en de oriëntatie ten opzichte van elkaar kunnen ervoor zorgen dat er bij bepaalde frequenties zogenaamde staande golven ontstaan, met als resultaat dat deze overmatig sterk gereproduceerd worden. Als je een exacte kubus zou maken zou dit het sterkste zijn op de frequentie met een hele, halve etc lengte van een ribbe van de kubus (=randlengte) van , iets minder hetzelfde geval voor de diagonaal van een plaat en nog iets minder voor de ruimte diagonaal in de kist, maar ze zouden wel allemaal duidelijk te horen zijn en bijdragen wat ze vaak noemen de 'one-note bass'. Bij voorkeur dus een kast waar de verhoudingen van de interne maten geen veelvouden van elkaar zijn en het liefst ook geen parallelle vlakken, al maakt dat laatste de constructie erg veel moeilijker, een niet parallel achtervlak kan al een hoop ellende voorkomen en goed dempingsmateriaal op de goede plaatsen helpt ook een hoop.

Voor een gesloten kist is het idd wel belangrijk dat alles dicht is (het heet natuurlijk niet voor niets een gesloten systeem), maar het is niet zo dat er niet een klein gaatje in mag zitten, het hoeft niet luchtdicht, liever niet zelfs. Stel (theoretisch) dat je een volledig luchtdicht kist had gemaakt en de luchtdruk buiten groter zou worden (mooi weer bijv) dan het was bij de constructie, dan zou dat je speaker naar binnen duwen om te compenseren en zou je een bias krijgen die voor vervorming zorgt. Je aansluiting hoeft niet 100% luchtdicht, het helpt wel om er een goed stuk demping achter te hangen, het is vaak wel het zwakste punt in je afscheiding.

Over die luchtdruk, een basreflex kast kan zichzelf "leeg pompen" doordat lucht er niet met gelijke mate in en uit stroomt door de poort wat ook vervorming (en bij sterke belasting zelf mogelijke beschadiging) kan veroorzaken, om maar eens een van de vele variabelen bij speakerdesign aan te tippen, het is niet de simpelste materie, maar met de basisregels in de hand is er best een goed resultaat te halen. (~)
Calle

Oja, de naden kun je idd beter wel goed dicht hebben, Mr. Olijf heeft daar helemaal gelijk in. :D
Plaats reactie