5 vragen over 5 GT Turbo-unit

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Dennis VK

Dit zal wel weer als behoorlijk leken-verhaal overkomen....maja pech gehad! :wink:

1)Hoe check ik mijn turbodruk?
2)Turbometer op dashboard loopt op, maar zie het nut er niet van, wat geeft deze wijzer weer?
3)De knakkerd van wie ik deze 5GTT gekocht heb, vertelde me dat de druk op 1,1 bar stond...volgens specificaties moet deze op +/- 0,79 bar staan, hoe zet ik deze terug?
4)Kan ik de Turbo-unit loskoppelen zonder problemen?
5)Onder de Turbo is het behoorlijk nat van de olie (zie foto), de boel maar loshalen dan?
[img]http://home.planet.nl/~wess0151/foto7.jpg[/img]

Groeten,
Dennis
Tom
Moderator
Car: MB

1 : Door er een goede meter aan te hangen
2 : De turbodruk meter op het dashboard geeft natuurlij kde turbodruk weer. Deze is echter niet zo nauwkeurig en geeft alleen overdruk aan en dus geen vacuum
3 : dit kun je terug zetten door je stangetje naar je overdruk systeem (waste-gate) te verlengen. Haal de borg veer los en je kunt hem verstellen. Hiervoor zijn al vele topics met goede uitleg
4 : Als je weet wat je doet kun je je turbo loskoppelen ja, maar wat wil je doen dan ??
5 : de meeste GTT blokjes zweten wel wat. Als hij geen extreme waardes lekt dan hoeft dit niet perse schokkend te zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefijn

Standaarddruk (specificaties die jij noemt) is 0,68 bar, niet 0,79 :)
Dennis VK

Stefijn schreef:Standaarddruk (specificaties die jij noemt) is 0,68 bar, niet 0,79 :)
Nee hoor, volgens P.H. Olving Vraagbaak Renault 5 incl. GT Turbo 3e druk '98 voor de duidelijkheid :)
Het is afhankelijk van je motorblokcode. Bij de ene is het standaard 0,69+/-0,3 bar, bij de andere (de mijne :wink: ) is het 0,77+/-0,3.
Laatst gewijzigd door Dennis VK op ma 26 mei 2003 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
HotShot

Is het niet zo dat de phase 1 standaard een lagere druk heeft dan de fase 2?
Roy
Moderator

Spuit je motor anders eens goed schoon in zo'n wasstraat. Daar heb je programma's om je motor te reinigen. Spuit dan rond je turbo en overal waar hij zo vet is goed schoon. (Wel zorgen dat je trubo goed afgekoeld is :wink: ) Als het er na een tijdje weer zit kun je precies zien waar het lekt en wat je eraan kunt doen :)
5 GT Turbo '88 GT5
dateq

Moet je dat niet doen met een draaiende motor?

Ik hoorde laatst dat je anders je motor niet meer gestart krijgt naderhand
Well, That's just PRIME!
Roy
Moderator

Zolang je je ontsteking of verdelerkap niet helemaal zeiknat spuit kan het geen kwaad. Doe het zelf altijd met stilstaande motor. Eens in het half jaar ofzo :)
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie