[F2N] Sensoren motorblok

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Weet iemand waarvoor op een F2N-motor (R5GTX/Baccara) de sensor links naast het oliefilter dient? Er zitten twee draadjes aan, die samen in de stekker zitten, want de sensor heeft maar een pool. De sensor zit in het blok geschroefd. Is dit een oliedruksensor?

En waarvoor is een soortgelijke sensor die in het blok, onder het uitlaatspruitstuk zit? Dus aan de achterkant van het blok. Hier zit een enkel draadje aan. Eén van beide is vast de oliedruksensor, maar welke? Of allebei?

Ik ben benieuwd, want in de Haynes kon ik het niet vinden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Robke
Car: Lexus IS250

Ik den dat degene met het enkele draadje de oliedruksensor is. Zo is het bij een Clio 16V wel in ieder geval.

Die andere sensor zal dan denk ik wle een olietemperatuursensor zijn.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Een GTX heeft geen metertje voor de oliedruk, alleen voor oliepeil. Zou zo'n metertje op dezelfde draad zitten als het lampje? En misschien is die voorste aansluiting overbodig? Dat zou natuurlijk kunnen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Robke

Dan zal de voorste sensor wel de oliepeilsensor zijn.
Bij de Clio 16V is het een combi sensor met het peil en de temperatuur in 1 sensor.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De oliepeilsensor is het niet, die zit aan de andere kant van het filter, en lager. Het lijkt een druk- of temperatuursensor, want hij zit als een bout in het blok geschoefd. Zouden er voor de zekerheid 2 sensoren zijn voor de oliedruk?

edit: typevout :wink:
Laatst gewijzigd door Martijn op zo 18 mei 2003 8:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Robke

Hmmm, dat denk ik niet. Als het wel een oliedruksensor zou zijn had die ook maar 1 draad gehad.
Misschien is het dan toch een temperatuursensor die gewoon al voorbereid is??

Waar zijn de GTX experts?? :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Dat zou wel zonde zijn van het geld, alvast een voorbereiding voor een temperatuurmeter.

Iemand een idee? GTX-experts? :)
Mrtn
Car: R5GTT

Boven het oliefilter zit de oliedruksensor, beneden aan de voorkant van het blok zit de oliepeilsensor en achterop 't blok zit de koelvloeistoftemp.meter :)
Mrtn = Maarten
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Achterop zitten 2 sensoren.

-1 achter de thermostaat (met twee draadjes erop (oranje en groen)), hieraan zit het koelvloeistofmetertje.

-Eentje vlakbij de distributieriem. Dat zou dan de sensor voor het waarschuwingslampje van de koelvloeistof kunnen zijn.

Dan zal de voorste inderdaad voor de oliedruk zijn.

Mooi, dan weet ik dat ook weer! Bedankt! :)
Mrtn
Car: R5GTT

Martijn *Baccara* schreef: Bedankt! :)
met alle liefde :)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie