hoe haal ik mijn voorruit eruit?het is er een die in een rubber zit.
iemand daar een truukje voor want dat ding zit best stevig in dat rubber
voorruit eruit halen
mja lastig.
het beste is het rubber van buiten afsnijden en een nieuw rubber kopen.
Sommigen drukken em er zo uit met 2 voeten. zo met half liggende houding.
Ik heb het zo gedaan: aan de bovenkant (binnen natuurlijk) wat vaseline ofzo achter het rubber prutsen. Dat lukt wel als je een haakje maakt, dat achter het rubber trekt en direct erachter met je vette vinger wat zooi erachter smeerd. Dan een hele rij houten wigjes (ijslolliestaafjes) er tussen prutsen. Net zoals bij fietsbandenlichters. Niet met 3, maar zet er een heel rijtje in. In het midden beginnen, niet teveel spanning!, en naar beide buitenkanten toe werken. Dan een cm of 20 naar beneden. Proberen het rubber randje over de hele lengte wat op te lichten. Ruit met verdeelde druk proberen eruit te drukken. Niet teveel druk op een hoek, proberen te verdelen. Aan de bovenkant drukken, hij 'scharniert' om de onderkant. Als hij een halve cm ofzo komt proberen het rubber achter de rand te prutsen. Weer vanuit het midden.
Mn gemiddelde score is ongeveer 1:3
(waarbij de 1 gelukkig de mislukte is.)
Misschien weet sven een betere manier, want monteurs hebben hier meer ervaring in.
Als het rubber eruit is moet je em heel goed in de geultjes schoonmaken. Anders issie later zeker lek! Hiervoor gebruik ik altijd thinner. rotklus trouwens Daarna invetten. Dat doe ik altijd met een beetje vaseline. Sileconenspray kan ook maar als je gaat schuren & spuiten moet je zelfs niet het woord sileconen uitspreken, want dat gaat helemaal fout bij het spuiten.
Erin gaat natuurlijk met het bekende touwtje.
het beste is het rubber van buiten afsnijden en een nieuw rubber kopen.
Sommigen drukken em er zo uit met 2 voeten. zo met half liggende houding.
Ik heb het zo gedaan: aan de bovenkant (binnen natuurlijk) wat vaseline ofzo achter het rubber prutsen. Dat lukt wel als je een haakje maakt, dat achter het rubber trekt en direct erachter met je vette vinger wat zooi erachter smeerd. Dan een hele rij houten wigjes (ijslolliestaafjes) er tussen prutsen. Net zoals bij fietsbandenlichters. Niet met 3, maar zet er een heel rijtje in. In het midden beginnen, niet teveel spanning!, en naar beide buitenkanten toe werken. Dan een cm of 20 naar beneden. Proberen het rubber randje over de hele lengte wat op te lichten. Ruit met verdeelde druk proberen eruit te drukken. Niet teveel druk op een hoek, proberen te verdelen. Aan de bovenkant drukken, hij 'scharniert' om de onderkant. Als hij een halve cm ofzo komt proberen het rubber achter de rand te prutsen. Weer vanuit het midden.
Mn gemiddelde score is ongeveer 1:3

Misschien weet sven een betere manier, want monteurs hebben hier meer ervaring in.
Als het rubber eruit is moet je em heel goed in de geultjes schoonmaken. Anders issie later zeker lek! Hiervoor gebruik ik altijd thinner. rotklus trouwens Daarna invetten. Dat doe ik altijd met een beetje vaseline. Sileconenspray kan ook maar als je gaat schuren & spuiten moet je zelfs niet het woord sileconen uitspreken, want dat gaat helemaal fout bij het spuiten.
Erin gaat natuurlijk met het bekende touwtje.
-
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 25 feb 2003 15:13
- Locatie: bergen op zoom
dan zal ik eens een poging gaan wagen! 

-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
met je voeten tegenhet raam van binnen
en 2 e man werkt met een schroeven draaien de randjes van het rubber om je hoeft alleen een beetje druk er op te zetten
manier waarop ik het zou doen is :
steentje tegen je raam gooien
en via garage/verzekering nieuwe bestellen en vertellen dat het raam er toch uit moet voor het spuiten dus dan maakt het niet uit of ie stuk gaat of nie
en 2 e man werkt met een schroeven draaien de randjes van het rubber om je hoeft alleen een beetje druk er op te zetten
manier waarop ik het zou doen is :
steentje tegen je raam gooien
en via garage/verzekering nieuwe bestellen en vertellen dat het raam er toch uit moet voor het spuiten dus dan maakt het niet uit of ie stuk gaat of nie
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
gewoon ff met een stuk elektriciteitsdraad doen. Zo heb ik het ook bij mijn Alpine gedaan en vorige week nog bij mijn 11. Score: 2 op 2. Op een plek voorzichtig het draad tussen het rubber door zien te krijgen (= ff pielen) en dan voorzichtig al heen en weer bewegend een rondje om de ruit heen trekken.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, maar bij een 5GTT zitten de ruiten gelijmd.......DAS KLOTE!
Mn 11 heeft ook een scheur in de ruit, maar die zit nog gewoon met een losse rubber erin: is veel makkelijker om te vervangen.
Heel eruit halen is ook een beetje lastig (maar dat hoeft vaak niet, omdat ie al kapot is), maar heel erin plaatsen valt heel errug mee.
Mn 11 heeft ook een scheur in de ruit, maar die zit nog gewoon met een losse rubber erin: is veel makkelijker om te vervangen.
Heel eruit halen is ook een beetje lastig (maar dat hoeft vaak niet, omdat ie al kapot is), maar heel erin plaatsen valt heel errug mee.