[Clio]Koelsysteem.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
TheFinz

HELP I need somebody! (met verstand van koelsysteem)

Het is een tijdje geleden maar ik ben weer online! (voor zover iemand mij miste)

Probleem:

Mijn motor loopt warm.

vanaf het begin:

eind maart een grote beurt (incl. koelsysteem verschonen etc.)

Gisteren beetje stoom gezien in de regen (dacht dat het op mijn motorkap verdampte) maar op de terugweg viel mij op (na een tijdje in de file om uit woerdente komen gestaan te hebben) dat de temperatuur wel erg hoog opliep en mijn fan niet begon te draaien. De eerste mogelijkheid van de weg af gegaan net op tijd want het lampje begon te branden. Een tijdje af laten koelen (de stoom kwam uit het expansievat) en vervolgens door de rijwind van de snelweg naar huis gereden. (rijwind gaf genoeg koeling) Ook stukjes over de vluchtstrook moeten rijden om niet weer het risico te lopen om te warm worden.

Thuisgekomen dacht dat het door mijn defecte fan was (deze sloeg niet meer aan). Dus ik even bruggen over het thermocontact en met een schakelaar bedienbaar gemaakt. (tijdelijk totdat ik een thermocontact geregeld heb).

Dit bleek echter vanmorgen niet te helpen (fan deed het wel), ook was de koelvloeistof tot onder het nivo gedaald. Vanmiddag naar de plaatselijke reno gargage gereden maar kon niet een duidelijk antwoord eruit krijgen.

Hij meldde dat het expansivat lekte aan de bovenkant en dat hij er daarom geen druk op kon zetten om te kijken of het systeem behalve het expansivat lek was. (naar mijn idee kan het niet lek zijn want dan zie je wel stoom of een plek onder je auto toch?)

Dus mijn vraag is:

Kan het lek zijn van het expansievat (bovenkant) de koeling beinvloeden?

Kan het onder niveau staan (niet leeg) invloed hebben op de koeling (is toch overschot wat er in het tankje zit?)

Ik moet sowiezo mijn thermocontactje vervangen maar hier ligt het niet aan want de fan doet het als het nodig is. (zelfs langer en vaker als dat het thermocontact het aanschakeld)

Ik las dat er ook een thermostaat in zit die een kort systeem (voor het opwarmen van de motor) en een lang systeem schakeld. Waar zit dit ding en hoe kan ik testen of deze nog werkt??

Reno dealer heeft ook de koelvloeistof weer bijgevuld en streepje gezet kijk ik vanavond (als ie koud is) of er vloeistof uitgelekt is.

Ik weet niet of jullie tips hebben but I can sure use some (ik heb trouwens nog gesearched en kon wel een topic vinden over een willi met koelingsproblemen maar kreeg daar niet alle info uit die ik zocht)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vincent
Rick D.

Als ik jou was zou ik de dop er eens afdraaien als je motor draait. Eens kijken of het dan borrelt, het kan best zijn dat je een lekker koppakking hebt.

Het expansievat moet minimaal gevuld zijn volgens de streepjes, als er te weinig in zit kan het zeker zo zijn dat je motor warm loopt. Er wordt best een aardige druk opgebouwd in je expansie vat, als je echt een dikke lek hebt kan hij alles eruit gooien, waardoor er te weinig overblijft om goed te kunnen koelen => warm lopen.

Succes ermee. (kijk eens bij de Reno of ze een metertje hebben om te kijken of je koppakking lek is)
Matijs
Contacteer:

Om te beginnen, het koelsysteem is een gesloten systeem dat als hij warm is onder druk staat. Dit is omdat vloeistoffen bij een hogere druk een hoger kookpunt hebben. Als het systeem dus lek is en niet niet meer onder druk staat gaat je koelwater eerder koken. Het lekke expansievaatje kan dus de oorzaak zijn van het probleem. Het kan echter ook een gevolg zijn. Bijvoorbeeld doordat het systeem ergens anders lek is (wat de monteur dus wilde controleren), waardoor hij is gaan koken en het expansievaatje het door de warmte heeft begeven.
De thermostaat waar je naar vraagt zit in een van de twee slangen die van de waterpomp naar de radiateur gaan. Meestal te herkennen aan de extra slangklem aan de kant van de waterpomp, die de thermostaat in de slang op zijn plek houdt. De thermostaat gaat pas bij een bepaalde temperatuur open, tot die tijd loopt het water niet door de radiateur (het korte circuit waar je over sprak). Een defecte thermostaat kan dus ook de oorzaak zijn van het probleem. Als deze dicht blijft krijgt het water onvoldoende koeling en gaat het waarschuwingslampje op een bepaald moment branden.
De thermostaat kan je testen door hem uit de slang te halen en in een pannetje met water op het gasfornuis te zetten. Vlak voordat het water gaat koken moet de thermostaat open gaan. Blijft de thermostaat in kokend water dicht, dan heb je de boosdoener gevonden. Een nieuwe kost ruim 20 euro.
TheFinz

thanx 4 de tips!

Ik ben gisteren naar huis gereden en de temperatuur bleef constant (heb ook weinig file gehad). Maar ik geloof dat het bijvullen van de koelvloeistof geholpen heeft.

Nu zit ik alleen nog met het probleem van het thermocontact en een lek expansivaatje.

Wie heeft nog zowiets liggen en waar kan ik het anders halen?? heeft iemand nummers of types? liefst in de buurt van woerden of zoetermeer.

Ik ga in het ergste geval wel weer naar de dealer maar die vraagt altijd kapitalen voor de onderdelen.

Dealer vroeg voor een startmotor 150 euro en ik heb hem zelf voor 70 euro op de kop getikt! (geen winst maar toch mooi meegenomen!)

Stelletje afzetters!

by the way zit het thermocontactje in een buisje en komt hij zelf niet in aanraking met de vloeistof en kan ik hem gewoon vervangen? of loopt als ik hem vervang het systeem leeg?
Chrisv

Ik heb ook gehad dat mijn expansievat lekte, ik kon het lek niet vinden, zag wel steeds een plasje bij het vat liggen.

Het was de pakkingring die in de dop van het expansievat zit, deze was gaar en zat helemaal scheef.

Misschien is dit bij jou ook het geval.

Ohw je hebt een clio zie ik. weet niet of dit nog steeds opgaat dan...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

heej the finz je leeft nog :D
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

oh ja je hebt een pm!! :)
Mike N

Mischien zonde om er een heel nieuw topic over te maken, maar ff een klein vraagje, in de bovenkant van mijn expansievaatje in mijn gtt zitten 2 scheuren en is daar dus open, nu merk ik de laatste tijd dat mijn gtt nogal warm wordt, kan dit door de die 2 scheuren komen? :)
Renault 5 gtt. Mods: Peco uitlaat, zuigerdumpvalve.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Mike N schreef:Mischien zonde om er een heel nieuw topic over te maken, maar ff een klein vraagje, in de bovenkant van mijn expansievaatje in mijn gtt zitten 2 scheuren en is daar dus open, nu merk ik de laatste tijd dat mijn gtt nogal warm wordt, kan dit door de die 2 scheuren komen? :)
Jep! Effe een nieuwe aanschaffen. Ze zijn helaas niet goedkoop.
Mike N

Merijn schreef: Jep! Effe een nieuwe aanschaffen. Ze zijn helaas niet goedkoop.
Kan ik me vakantiegeld weer goed gaan besteden :)
SMILLIAW

heb ook ong zoeits met m'n expansievaatje:
zat een klein barstje in dat je niet kon zien, en onder normale omstandigheden was er nix aan de hand.
stond ik in de file, of veel stoplichten, ging hij veel druk opbouwen, en spoot ie een dun straaltje koelvloeistof op m'n spruitstuk...d8 dat ie in de fik stond!!
kon het gaatje eerst niet localiseren, want toen ik de motor uit deed, ff wachtte, en vervolgens ging kijken, was het al opgehouden, en begreep er niet veel van.expansievaatje borrelde wel, dus d8 aan m'n koppakking.hij lekte verder geen vloeistof, en onder normale omstandigheden, waarbij hij niet teveel druk opbouwde, was er nix aan de hand.toen het voor de 2e keer gebeurde(ruim 1 week erna), was ik er gelijk bij, en zag het gebeuren.
ander vaatje erop, en gaan met die banaan.
had dat vaatje gehaald bij veban, 10 euro...

dat scheurtje was bij mij waarschijnlijk te wijten aan het koude weer(was hartje winter), oud vaatje, waardoor hij is gaan kraken.
succes ermee
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

10 euro? Ik heb vorig jaar voor mijn 5je een nieuwe aangeschaft bij de dealer daar moest ik toch al gauw 45 pegels voor neertellen! :(
SMILLIAW

om vergissingen te voorkomen, het ging hierbij om m'n vorige 1.8 16V.
was wel een 2e handse vaatje, maar geen problemen meer gehad ermee!!
Tom
Moderator
Car: MB

nieuwe expansie vatje bij reno kost 28,90€
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mike N

Tom schreef:nieuwe expansie vatje bij reno kost 28,90€
Dat valt gelukkig wel mee, volgende week ff eentje halen.
Tom
Moderator

http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... lvloeistof

lees dit topic anders eens, staat mischien nog wat nuttigs voor je in.

ik heb er een paar weken geleden ook een gekocht. Ziet er zo uit:

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%206.jpg[/img]
TheFinz

Hey gasten!

Van de week ff expansievaatje gehaald bij opdam (ff uit een cliotje gesloopt!) 5 eurotjes!!

Maar goed door het slechte weer nog niet kunnen monteren. Ga ik van het weekend ff doen.

Nog ff een vraagje: kan ik gewoon het peil aanvullen met koelvloeistof van bij bijvoorbeeld de shell vandaan of moet er een speciaal goedje bij??

Hoe krijg je trouwens dat thermocontactje los?! moet je zeker de radiateur voor omhoog halen??
Tom
Moderator

thermocontactje moet je los draaien, met een beetje mazzel kan je rad blijven zitten. Het is echter heel makkelijk je rad omhoog te trekken als je toch de motorkap en die verstevigingsbalk los hebt, dan til je hem er zo uit.

Koelvloeistof maakt niet zoveel uit volgens mij, als je maar niet gaat mixen. Ik heb gewoon bij brezan 10 liter gehaald, shell zou ik niet doen omdat die veel duurder zijn
Tom
Moderator

effe fototje opgezocht:

op deze foto kun je goed zien waar die zit. (recht, blinkende ding)

[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2011.jpg[/img]

en nog een keertje los (dit is de oude)
[img]http://members.home.nl/t.hofkens/koel%2014.jpg[/img]
TheFinz

Ok dus als ik het goed begrijp is bijvullen not done! en moet ik het hele systeem opnieuw vullen? Want mixen is niet verstandig!

Correct? (kost ff meer werk en rotzooi namelijk)

thermocontact zit zo te zien direct in de vloeistof dus ik moet sowiezo het systeem aftappen anders loopt bij het vervangen daar de koelvloeistof uit of klopt deze redenering niet?

(ik klink een beetje lui maar dat komt omdat ik net een huis heb gekocht en daar nog veel meer aan te klussen is als aan mijn auto en ik daar nu eigenlijk al mijn engergie in moet steken om het een beetje fatsoenlijk te krijgen. Dus de clio komt eigenlijk een beetje aandacht tekort. in de zomer komt ie weer aan de beurt maar hij moet tot die tijd wel goed blijven rijden: geen auto=niet werken = niet geld verdienen= hypotheek niet betalen= huis weg! :wink:)

Dus het meest noodzakelijke moet gebeuren maar ook niet meer dan dat.

PS. Pat! ik kan vanavond niet mee (auto ziet er ook niet uit trouwens mag hem wel weer eens wassen!)
Tom
Moderator

gewoon even je systeem leeg laten lopen, dan alles even doorspoelen, nieuw thermocontactje erin en weer afvullen. Alles bij mekaar een uurtje of 2 a 3 werk, valt best mee
Plaats reactie