[williams] dynamo demonteren?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
J. Reekers
Contacteer:

Ik moet mijn dynamo vervangen maar nu heb ik 1 bout en 1 moer los gedraad, maar nu zit er nog geen beweging in. Nou is mijn vraag zitten er nog meer bouten en/of moeren waar die mee vast zit en hoe moet ik die snaar ontspannen?
Rick D.

Volgens mij zit je dynamo maar met 2 bouten vast. Het is idd een listig klusje om je snaar eraf te halen. Het is wel het makkelijkste om je koplamp en die metalen strip in het midden los te halen, dan heb je iets meer sleutelruimte.

Succes
J. Reekers
Contacteer:

Ja oke het zal niet makkelijk gaan maar hoe moet ik die los krijgen?
Rick D.

Hoe moet je wat loskrijgen?

Metalenstrip?: Motorkap eraf halen en dan met ik dacht 4 boutjes die strip loshalen. (let op, hiermee komt wel je radiator los te staan)
Koplamp?: Zou ik ff moeten kijken, moet het voor me zien. dus dit antwoord moet ik je nog even schuldig blijven.

Ik zal nog even een auto bekijken, dan kan ik het je precies beschrijven.
illuminator

je kunt de spanning van de snaar halen door de spanrol te draaien met een steeksleutel ( iets van maatje 22) wel moet je dan eerst de inbus iets losdraaien die in het midden van de spanrol zit. ( maatje 7 mm). dynamo zit inderdaad met 2 bouten vast. je kan ook nog dat beugeltje even demonteren wat aan de dynamo en het blok zit. dan heb je iets meer ruimte.
J. Reekers
Contacteer:

Ik weet nu al een stuk meer en zal morgen kijken welke de spanrol is. Ik denk de rol die iets boven de dynamo zit en dichter bij de motor.
Bart V

Um, de dynamo is tevens de spanner, of zit dat anders bij een willie??

Gr Bart
illuminator

bij de willie en bij de clio 16V zit een aparte spanrol.
En hij zit onder de stuurbekrachtings poelie.(of dummypoelie bij geen stuurbekrachtiging)
Ik denk de rol die iets boven de dynamo zit en dichter bij de motor.
dat is de stuurbekrachtigingspoelie
J. Reekers
Contacteer:

Ik krijg de inbus van de spankatrol niet los ook niet als ik daar een langere hefboom aan maak. Ik heb wel de oude dynamo er af maar krijg dus nu niet meer de v-snaar er overheen :-* . WAT MOET IK DOEN?
Rick D.

Om de V-snaar er terug op te krijgen moet je echt ff veel kracht zetten. Wat soms ook nog wel eens gaat is je dynamo scheef houden, de snaar erop en dan proberen om je dynamo terug te plaatsen. Dit kost ook kracht. Succes
J. Reekers
Contacteer:

dit ben ik ook al 1 uur mee bezig geweest maar ik heb nu zulke zere vingers het is net als ik de eerste keer met mijn vingers werk als je weet wat ik bedoel. Ik probeer het morgen zeker nog een keer of iemand heeft een goed iedee hoe ik die spanrol los kan krijgen. Trouwens welke kant moet ik de inbus op draaien heb bijde kanten wel geprobeert maar er zit geen beweging in.
Rick D.

Je bent niet in de war met je spanrol van je distri?
J. Reekers
Contacteer:

Nou dat denk ik niet want zo als jij het hebt uitgelegt heb je eerst de rol van de dynamo dan iet hoger de rol van de waterpomp en dan wat lager daar zou dan de spanrol moeten zitten en in deze rol zitten ook geen groeven waar de V-snaar door heen moet lopen.
illuminator

http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/cl28.jpg
[/img]

[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/ophijsen.jpg[/img]

bij de eerste foto is het goed te zien. voorste poelie van de dynamo, daarboven stuurbekrachtiging (of loze poelie) spanrol, en als laaste de waterpomp poelie. de inbus van de spanrol moet los naar boven.
met de inbussleutel naar voren wijzend. Hoort normaal niet echt vast te zitten. vervolgens hoef je de spanrol maar ietsjes met een grote sleutel te draaien en hij gaat gelijk naar achteren zodat de riem er redelijk makkelijk op gaat.
Laatst gewijzigd door illuminator op ma 12 mei 2003 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Robke
Car: Lexus IS250

Misschien heb je dan wel hetzelfde als wat ik heb. Bij mij is het stukje metaal met de tandjes weg wat op je blok hoort te zitten. Je kunt je dus helemaal lam draaien aan die imbus terwijl hij dan niks beweegt.
J. Reekers
Contacteer:

O ik zat op de derde polie daar zit ook een inbus van 7 op maar nou weet ik het het is de tweede poelie en tevens de hoogste polie van dat setje. Ik ga morgen na mijn werk direct proberen en als ik het nu nog niet goed heb moet je het zeggen hoor.
illuminator

nee, het is niet de bovenste. ik weet niet waarom het eerste plaatje niet opent maar een link is. maar daar kun je het goed zien. het is die achterste. er is er maar 1 met een inbusboutje erin.
J. Reekers
Contacteer:

O toch wel dan zat ik toch wel op de goed polie maar die zit bij mij muur en muur vast en om daar WD40 te gebruiken vind ik ook al een beetje riskant. Ik zal het morgen nog eens proberen.
Plaats reactie