Ik was nieuws gierig naar hoe je fase instellingen kan regelen voor je subwoofer...
Ik weet dat dit kan met wat duurdere crossovers,
maar ik heb ook wel eens gehoord dat je 180 Gr. faseverschuiving kan instellen, door de plus en min om te wisselen. WERKT DIT?
Zo nee, wat is een goedkoop alternatief om toch de fase te kunnen regelen?
Hulp bij Fase instelling voor subwoofer!!
door de plus en de min om te draaien krijg je een faseverschuiving van 360 gr.
dit werkt niet omdat ie dan uit fase staat te spelen.
als je een beetje goede radio hebt,is het mogelijk om het daar in te stellen en anders op de versterker als dat mogelijk is......
als je een beetje goede radio hebt,is het mogelijk om het daar in te stellen en anders op de versterker als dat mogelijk is......
Dit werkt volgens mij dus wel! Ligt helemaal aan de grootte van je auto/stand van de subwoofer enz,enz. Gewoon proberen en kijken of het beter klinkt.jean-paul schreef:door de plus en de min om te draaien krijg je een faseverschuiving van 360 gr.
dit kan ook wel werken,als de rest van je auto ook uit fase staat.....denk aan je compo voor en je speaker achter.
Als de rest NIET uit fase staat kan het ook werken. Komt geloof ik door de weerkaatsing van de geluidsgolven en de afstand die ze afleggen. Wat soms ook mooi klinkt is om de achterboxen ook uit fase mee te laten spelen. Dit geeft vaak een meer ruimtelijk geluid. Gewoon ff allemaal proberen en kijken hoe JIJ het vindt klinken.
Vrij vertaald uit mijn audio-bijbeltje:
in het overgangsbereik tussen bijv. sub en middeltoonspeakers spelen deze luidsprekers voor een deel in hetzelfde frequentiebereik. De geluidsgolven overlappen elkaar in dat gebied. Door verschillen in afstand van de div speakers tot het oor krijgt men vaak verlaging en/of verslechtering van het geluid in het gebied waar de boxen elkaar "overlappen". Ompolen van 1 van de boxen helpt hier vaak tegen.
Dit is wel mooi geleuter uit een boekje, maar in de praktijk werkt het bij mijn installatie wel. Ook ompolen van bijv. een voortweeter kan een heel groot effect hebben op het geluid en het geluidsbeeld wat meer naar het midden halen.
in het overgangsbereik tussen bijv. sub en middeltoonspeakers spelen deze luidsprekers voor een deel in hetzelfde frequentiebereik. De geluidsgolven overlappen elkaar in dat gebied. Door verschillen in afstand van de div speakers tot het oor krijgt men vaak verlaging en/of verslechtering van het geluid in het gebied waar de boxen elkaar "overlappen". Ompolen van 1 van de boxen helpt hier vaak tegen.
Dit is wel mooi geleuter uit een boekje, maar in de praktijk werkt het bij mijn installatie wel. Ook ompolen van bijv. een voortweeter kan een heel groot effect hebben op het geluid en het geluidsbeeld wat meer naar het midden halen.
thnx
Dus is kan gewoon de plus en min omdraaien en kijken wat er gebeurt. Zonder ernstige gevolgen voor mijn speakers?
Zal mij benieuwen wat het resultaat is...
Ik heb namelijk het idee dat de bas uit mijn subwoofer niet mooi gelijk klinkt met de muziek.
Mocht het resultaat mij niet bevallen... Heeft iemand nog een goede tip voor een crossover of apparaat waarmee ik de fase kan instellen.

Dus is kan gewoon de plus en min omdraaien en kijken wat er gebeurt. Zonder ernstige gevolgen voor mijn speakers?
Zal mij benieuwen wat het resultaat is...
Ik heb namelijk het idee dat de bas uit mijn subwoofer niet mooi gelijk klinkt met de muziek.
Mocht het resultaat mij niet bevallen... Heeft iemand nog een goede tip voor een crossover of apparaat waarmee ik de fase kan instellen.
Kan geen kwaad voor de speakers nee. Wisselspanning he
Meestal wordt het geluid er niet beter van omdat de speakers elkaar dan tegen gaan werken.
maar goede plaatsing en afstelling doet wonderen
succes

Meestal wordt het geluid er niet beter van omdat de speakers elkaar dan tegen gaan werken.
maar goede plaatsing en afstelling doet wonderen

succes
Heb het geprobeerd, maar het resultaat was nie echt wat ik had gehoopt...
Dus de draadjes maar weer ff op de oude manier aangesloten!!
Zal binnenkort maar s ff op zoek naar een leuk crossovertje, kan ik de fase wat beter regelen!
Dus de draadjes maar weer ff op de oude manier aangesloten!!
Zal binnenkort maar s ff op zoek naar een leuk crossovertje, kan ik de fase wat beter regelen!

Met de meeste crossovers kun je de phase alleen omdraaien. Oftewel: je hoeft de draden niet zelf om te draaien, maar een druk op de knop is voldoende. Zal dan ook niet echt effect hebben. Hoe heb je je subwoofer in de auto staan? Misschien de moeite waard om daar ff mee te experimenteren. Bijv naar achter ipv omhoog gericht.
Zoals ik al zei.
Plaatsing is zeer belangrijk.
Hangt ook van het model subblaffer af.
Gewoon proberen is de beste oplossing.
Denk niet dat een crossover helpt.
Plaatsing is zeer belangrijk.
Hangt ook van het model subblaffer af.
Gewoon proberen is de beste oplossing.
Denk niet dat een crossover helpt.
-

Alleen had ik hem maar te leen en nu kan ik dus lekker zelf gaan sparen voor een subW

don't be a fool, wrap your tool
Heb hem naar achteren gericht staan, in mijn renault 19... Het is een MTX Thunder 6000 Serie (Geloof de 6124) en er zit een lanzar vibe versterkertje op van 500 Watt MAX)
Ik dacht dat je met crossovers ook 180 Gr. kon draaien? Dus niet 360 Gr.
Ik dacht dat je met crossovers ook 180 Gr. kon draaien? Dus niet 360 Gr.
Als je het geluidje van een dumpvalve nou opneemt, en het dan afspeelt iedere keer bij gas los...GTT__Geert schreef:
Alleen had ik hem maar te leen en nu kan ik dus lekker zelf gaan sparen voor een subW... MAARRRR eerst een dump-valve, daar kan in mijn ogen geen subwoofer tegenop!
![]()

Don't walk the grass... smoke it
-
Als je het geluidje van een dumpvalve nou opneemt, en het dan afspeelt iedere keer bij gas los...

don't be a fool, wrap your tool
Misschien een rare opmerking hoor.... maar als je + en - verwisseld draait je fase 180 graden (half) en werkt dus precies tegenovergesteld. 360 graden is een hele graden boog en kom je weer op je orginele aansluiting uit
:D:D