[GTT] Olie temperatuur

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Riël
Über-Spammer

Even wat technische hulp nodig. Verschillende dingen en weet niet echt hoe 't te vertellen dus ik begin maar es.

De auto die rookt best hard (olie! Stinkstink). Maar, af en toe!. Soms rij ik met 'm (vooral als ie warm is) en dan rookt ie nix. Ik dacht aan de keerringen van de turbo, want de turbo is al niet veel soeps.

nu kijk ik vanmiddag onder de kap, denk ik wat ligt er tohc een olie voor op 't blok. Blijkt uit de peilstok te komen. Dat is er een met temp. meter, dus die klemt niet echt hard, maar toch, die olie mag toch niet omhoog komen daar?

Nu ga ik er vanuit dat ik wat teveel carterdruk heb, maar mijn carterontluchting hangt eigenlijk nog los. Het potje zit er wel, dus 1) kan deze verstopt zijn, en dat het complete rook euvel veroorzaken?. Nou dat lijkt me eigenlijk wel sterk maarja. Misschien lekt ie langs de kleppen/zuigers. Kan dit en 2) hoe kan ik dit laten nakijken dan?

Kan ik uberhaupt ergens laten testen hoe hoog de carterdruk is?

Misschien is dat namelijk het enige probleem, en dat daardoor de turbo 'af en toe' rook veroorzaakt. Als ik net wegrij thuis s'morgens wil je niet achter me rijden de eerste 3 km. Daarna no problem en heel lang daarna kan 't wel weer gaan roken. Niet logisch.

Nou wat er precies aan de hand is weet ik niet maar jullie hebben vast wel wat tips wat ik na kan kijken. Verder loopt de auto als een trein! Alleen vind ik het verbruik nog altijd wat hoog (1 op 7 ongeveer en ik rij niet echt hard met 'm).

BTW is na een stukje lekker planken normaal dat uitlaatspruitstuk en turbinehuis knalrood staan?

Mazzel!
Laatst gewijzigd door Riël op wo 7 mei 2003 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Contacteer:

Nou je kunt maar op twee manieren "veel" druk op bouwen in je carter. 1 je carter ontluchting zit verstopt, slang klem of verstopt. 2 je zuigerveren zijn slecht en tijdens de compressie slag lekt hij via de zuigerveren.

En ja er mag geen olie via je pijlstok omhoog komen. Hij kan dus ook niet goed klemmen. (even een klein O-ringetje er om doen en dan kijken of hij goed klemt)

Een (turbo)keerring is over het algemeen dicht of lek, hij word oud en scheurt. En als je klep lekt dan loopt hij maar op drie cilinders en dat merk je goed, maar dat bouwt hij geen druk op in je carter.

En ja dat 1 op 7 lopen kan wel eens te maken hebben met dat roken! Rookt hij echt zwart of blauw? Zwart=veel benzine. Blauw=olie verbruik. Het kan dat je sproeier lost zit. Je carb even uit elkaar halen en schoon maken en alles even controleren.
BTW is na een stukje lekker planken normaal dat uitlaatspruitstuk en turbinehuis knalrood staan?
Als je een tijd vollast rijd dan hoort dat ja.

Zo als ik het zie zijn het drie verschillende problemen dus je moet ze dan ook een voor een oplossen

Suc6 S :D nder
Riël
Über-Spammer

CO is rond de 3 pas gemeten dus teveel benzine valt wel mee. 't is echte olie-rook. Dus waarschijnlijk zijn het de zuigerveren? Lijkt mij erg stug, maar ik denk dat een compressietest duidelijkheid zal geven?
red_Turbo

misschien hetzelfde probleem als bij die van mij. de klepgeleiders?
Riël
Über-Spammer

Dacht ik ook al aan. Hij heeft in het begin namelijk een of twee kilometer ZONDER olie gereden he (door dat afgebroken busje) kan altijd wat verborgens schade aangericht hebben.
Ruud

Riël schreef:CO is rond de 3 pas gemeten dus teveel benzine valt wel mee. 't is echte olie-rook. Dus waarschijnlijk zijn het de zuigerveren? Lijkt mij erg stug, maar ik denk dat een compressietest duidelijkheid zal geven?
Riel de CO meeting staat alleen voor het benzine gebruik bij stationeer draaien van de motor , als ik het goed heb.
r5alpine-turbo

3% stationair CO lijkt me ook best veel.
Sander
Contacteer:

Ruud schreef:
Riël schreef:CO is rond de 3 pas gemeten dus teveel benzine valt wel mee. 't is echte olie-rook. Dus waarschijnlijk zijn het de zuigerveren? Lijkt mij erg stug, maar ik denk dat een compressietest duidelijkheid zal geven?
Riel de CO meeting staat alleen voor het benzine gebruik bij stationeer draaien van de motor , als ik het goed heb.
Dat klopt.

S :D nder
Sander
Contacteer:

r5alpine-turbo schreef:3% stationair CO lijkt me ook best veel.
Bij een GTT is dat normaal hoor. 2,5 a 3 %

Riël
Über-Spammer

Sander schreef:
Ruud schreef: Riel de CO meeting staat alleen voor het benzine gebruik bij stationeer draaien van de motor , als ik het goed heb.
Dat klopt.

Hij rookt ook stationair. Als ik eenmaal rij is 't wel ver weg.
Ruud

Wazig Wazig dan ligt het meschien toch aan je turbo , is moeilijk te zien achter de pc. Heb je deze week smorgens niet eens tijd dan kom ik eens kijken. Ben er donderdag niet op tnm heb middagdienst moet werken. Welke turbo zit er nu op ik heb heel meschien nog een andere turbo om te proberen.
Riël
Über-Spammer

Dat zei je net niet!
Heb je nog een turbo? :) Ik weet niet wat 't is, de carteronluchting is harstikke vrij, als ik in de ene slang blaas hoor ik blubblub in 't carter en ik hoef echt niet hard te blazen. Ik denk dat de peilstok niet goed afsluit :) Verder stinkt 't onder de oliedop wéér naar benzine net als die blauwe. Denk dat ik de kop maar es wegbreng dattie gereviseerd wordt. Eerst es de compressie meten lijkt me hé.
ejk

hm, als het mijn gt-tje was zou ik er toch maar even door iemand naar laten kijken.
1- dat olieverbruik klinkt niet gezond
2- ik vind een co-percentage van 3% wel erg hoog. Die van mij loopt het best bij 1.5%
3- ik kan me niet voorstellen dat bij een gt de turbo na een gewone snelle rit (behalve over het circuit ofzo) al roodgloeiend wordt. Hoe kun je dat zien trouwens, bij mij dekt het hitteschild de turbo en uitlaatspruitstuk af.
4- Een verbruik van 1 op 7 is niet gezond. De enige keer dat ik dat ooit gehaald heb is op een circuitdag. Normaal zou 1 op 10 a 11 zijn, ook met stevig doorrijden.

Is de auto "getuned" ofzo?
Riël
Über-Spammer

ejk schreef:hm, als het mijn gt-tje was zou ik er toch maar even door iemand naar laten kijken.
Zellef :p
1- dat olieverbruik klinkt niet gezond
Kapotte keerringen, carterontuchting is goed, peilstok sloot niet goed.
2- ik vind een co-percentage van 3% wel erg hoog. Die van mij loopt het best bij 1.5%
3% valt ook reuze mee. Iets te veel voor apk maar ja met wat meer druk mag ie ook wel wat meer sjprit. Druk staat nu trouwens weer normaal.
3- ik kan me niet voorstellen dat bij een gt de turbo na een gewone snelle rit (behalve over het circuit ofzo) al roodgloeiend wordt. Hoe kun je dat zien trouwens, bij mij dekt het hitteschild de turbo en uitlaatspruitstuk af.
Hitteschild zit me altijd mateloos irritant in de weg. Onsteking hangt aan de andere kant, dus leek 't me vrij nutteloos en komt er wat frisse lucht bij. Ziet er trouwens mooi uit zo'n rood spruitstuk+turbinehuis.
[qoute]
4- Een verbruik van 1 op 7 is niet gezond. De enige keer dat ik dat ooit gehaald heb is op een circuitdag. Normaal zou 1 op 10 a 11 zijn, ook met stevig doorrijden.
[/quote]

Idd da's wel veel. Maar ik ga eens voor een compressietest, volgens mij sluit een klep niet helemaal goed af. Onder de oliedop hangt er nl. een benzinegeurtje, lijkt me niet te bedoeling.
Is de auto "getuned" ofzo?
Neu. Origineel phase 1.
Riël
Über-Spammer

echt geen zin die quotes te fixen :)
Riël
Über-Spammer

VOlgende vraag:

Olietemperatuur is hoog maar ik heb een vermoeden dat het metertje rare dingen aangeeft. Normaal kom ik niet boven de 100 graden uit, behalve snelle autobaan rit tot 104 graden.

Nu rij ik rustig door het dorp, en wordt die prengel 120 graden en warmer. Nu voelde ik maar es aan de carterpan, maar echt overdreven heet is 't niet. Wat is de normale temperatuur van de olie eigenlijk?

Oliepeil is goed, oliedruk is goed, auto loopt nog goed, koelvloeistof is goed. Iemand?
Heb alleen de potmeter van de km verdraaid en een dumpvalve aangesloten. Maar daar zal 't niet mee te maken hebben.
Riël
Über-Spammer

^^ wat is 'normaal'?
Abel
Über-Spammer

wat doet je water temperatuur?
Matijs
Contacteer:

90-100 graden is wel ongeveer normaal. Kan best aan de hoge kant zijn als het een phase 1 is met het oude koelsysteem ('86er met watergekoelde turbo?).
Riël
Über-Spammer

Water blijft normaal... ik begin te twijfelen aan die olietemperatuur meter... wie had me die ook alweer verkocht? ;) Maar eerlijk, hij doet van begin af al wazig. Maargoed. Maar es gewoon opmeten of 't klopt. Als ik geen metertje had zou ik nix in de gaten hebben gehad en ja zou 't ook wel meegevallen zijn :)
Michiel

metertje is tturlijk zo te controleren; gooi hem in kokend water en je weet wat tie moet aangeven. Maar als je flink vlamt ka nde olietemp. makkelijk boven de 100 graden uitkomen. Koelwater is al 95 graden!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Daaf (Davy)

Michiel schreef:metertje is tturlijk zo te controleren; gooi hem in kokend water en je weet wat tie moet aangeven. Maar als je flink vlamt ka nde olietemp. makkelijk boven de 100 graden uitkomen. Koelwater is al 95 graden!
Hahaha :D, olietemp boven de honderd bij flink gassen. Wat dahct je van tegen de 130......maja, rij ik wel op 1,3 bar.....Daarom maar oliekoeler gekocht.....
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Water blijft normaal... ik begin te twijfelen aan die olietemperatuur meter... wie had me die ook alweer verkocht? ;) Maar eerlijk, hij doet van begin af al wazig. Maargoed. Maar es gewoon opmeten of 't klopt. Als ik geen metertje had zou ik nix in de gaten hebben gehad en ja zou 't ook wel meegevallen zijn :)
Ik heb zo'n zelfde metertje en die heb ik ge-ijkt door in de signaaldraad een potmetertje op te nemen. Sensor in kokend water houden en je kan met het potmetertje de meter keurig op 100 graden afstellen. Was wel nodig ook, want hij was niet echt precies.

De Baccara haalt bij snelweggebruik de 120 graden :p
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Matijs
Contacteer:

Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Na 10 minuten 160+ gereden te hebben met mijn phase 1 wees de meter ook rond de 130 graden aan. Volgens mij is dat niet zo'n probleem. Onder extreme omstandigheden wordt olie nu eenmaal aardig heet! :)
Matijs
Contacteer:

130 is wel erg heet hoor. Als je een beetje goedkope olie hebt gaat het wel al mis denk ik. En je turbo is het eerste slachtoffer. Een oliekoeler is goedkoper denk ik dan.
En aan iedereen die nog geeneens een olietempmeter heeft: ????????
Toegegeven, het is belachelijk dat Renault er geeneen in de standaard uitrusting heeft opgenomen, maar dat is nog geen reden om vrolijk rond te blijven rijden met de watertemp als enige indicator van de temp van je olie. Dit soort dingen zijn m.i. onmisbaar voor het behoud van je motor.
Merijn
Über-Spammer

Ik gebruikte toendertijd gewoon de Elf Competition 10w40 olie. Nergens problemen mee. Natuurlijk was het ook niet zo dat wanneer ik ging rijden de olie altijd zo warm werd. Het is me goed en wel 1 keer gelukt op de terugweg van de meeting in Breda vorig jaar. Sinds toen heeft de auto hooguit 1000 km gereden en het blok ligt nu (bij Marcel dlC) compleet uit elkaar. Alles ziet er nog erg goed uit, vond ik. Turbo nog in topconditie (op het oog), de kop was nog perfect voor een auto van 16 jaar oud. Dus echt veel heeft het blok niet geleden.
Matijs
Contacteer:

Ik zeg ook niet dat alle GTT's worden afgeragd, maar feit is dat vooral de Ph.1 erg gevoelig is voor warm lopen. Dit is een feit, dus het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dit probleem in de gaten houdt (dus een olietempmeter inbouwen) of zelfs oplost (een aparte oliekoeler aanbrengen).
En goede olie doet natuurlijk ook wonderen.
Laatst gewijzigd door Matijs op do 8 mei 2003 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer

Die olietemperatuurmeter is inderdaad een must!
Riël
Über-Spammer

Is denk ik wat met de meter. Hij springt van 120 naar 123 en naar 119 etc dat lijkt me niet logisch. Ik ga hem wel eens testen, dat wel. 2 dagen geleden werd mijn olie niet warmer dan 100, bij hard gassen 105 max dus lijkt mij nog in orde.
Matijs
Contacteer:

Is die meter van jouw digitaal, of ben jij gewoon heel goed in aflezen? :wink:
Maareh, het blijft toch een indicatie. Tenzij je hem helemaal netjes ijkt zoals Martijn heeft gedaan zal je toch nooit een precieze temp kunnen aflezen. 'T is meer van koud-warm-heel warm-TE warm...
Roy
Moderator

Ik zoek nog een peilstok met sensor erin. Kan je die ergens los bestellen zonder meter? De meter heb ik al. En kan zo'n stok op alle meters? Het is voor een vdo.
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer

Even bij vdo navragen denk ik. verder lijken me de sensoren vrij universeel.

't is trouwens ene digitale.
Tom
Moderator
Car: MB

@ Riël : Schommelingen van een paar graden lijken me logisch bij een digitale variant. Dat was bij mij ook zo. Je olie schommeld namelijk nogal door je carter en daar reageerd die stok op. Bij een analoge meten valt dan niet op omdat je dat ding niet zo nauwkeurig afleest en omdat de meeste meters die schommelingen niet bijhouden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Hij kan echt niet binnen een halve seconde op temp. wisseling reageren. Bovendien deed ie dat eerst niet...
Plaats reactie